Kesä & tuomarit

  • 1 002
  • 4

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Viime kauden ja sitä edeltäneidenkin kausien kestopuheenaihe on tuomarilinja ja tuomareiden taso. Ei tarvitse kummoinen ennustaja olla, kun voi sanoa keskustelun aiheesta jatkuvan ensi kaudellakin, edelleenkin ilman, että kukaan edes ajattelisi miten asiaa voisi kehittää. Nyt kesällä voisi olla hyvä käydä keskustelua aiheesta, koska mielipiteet eivät ole tilanteisiin sidottuja.

Itse toivoisin, jotta liiga kokoontuisi yhteen asian tiimoilta. Erotuomarit varmasti kouluttautuu ja valmistuu tulevaan kauteen, mutta kenen ehdoilla. Itse toivoisin niin erotuomareiden kuin pelaajien ja valmentajien yhdessä kehittävän SM-liigan tuomarityöskentelyä.

Mikäli kaikki osapuolet olisivat osallisina, vaikka edes keskustelussa, siinä keskustelussa, jota käydään erotuomaroinnin ympäriltä, niin uskoisin sen edesauttavan tuomareiden koulutusta ja toimintaa. Liian usein tuntuu, jotta erotuomarit on vain kohde valmentajien aiheettomalle kritiikille. Olisiko valmentajien syytä osallistua erotuomaroinnin suuntalinjojen vetämiseen, jolloin ainakin osa katteettomasta kritiikistä jäisi pois.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Valmentajien pitäis kyllä mielestäni osallistua myös omalta osalta vaikuttamaan näihin päätöksiin.Tähän pitäisi liittyä myös pelaajien näkemykset esim 2 päätuomarin käytöstä?

Olisikin aiheellista Upin ja kumppaneiden laskeutua alas pilvilinnoista miettimään mitä he SM-liigakiekolta oikein haluavat.Nyt päähän kohdistuneita taklauksia paljon,sen sijaan kunnon laitojen ryskymistä huolestuttavan vähän.

Enpä lähde väittelemään tappeluista mutta kyllä minä ainakin niitä kaipaan.Eipä tainnut tulla yhtään tappelua tällä kaudella nähtyä ja kuitenkin n.30 peliä tuli katsottua paikan päällä + toistakymmentä TV:stä.Suihkuun kyllä lähti äijiä sitäkin enemmän.Jos kerran Upi ja pojat ovat tappelut onnistuneet kitkemään pois niin luulisi että näihin päähän kohdistuviin taklauksiinkin onnistuttaisiin puuttumaan.Minulla on vaan mielessäni kauhuskenaario siitä ettei kukaan kohta enään uskalla taklata ilman että Karalahdenkin huomaama ilmiö (käännetään selkä taklaavaa pelaajaa päin) saa valtaa.Kuinka moni haluaisi nähdä jääkiekkoa jossa taklaukset puuttuvat?Minä en ainakaan.

Yhteenvetona:Upin&Co:n pitäisi kuunnella sekä valmentajien että pelaajien mielipiteitä huomattavasti enemmän sen sijaan että toimistolta tehdään mukamas fiksuja päätöksiä.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Vääriä oletuksia ja arvauksia

Nikke kirjoitti:
"Yhteenvetona:Upin&Co:n pitäisi kuunnella sekä valmentajien että pelaajien mielipiteitä huomattavasti enemmän sen sijaan että toimistolta tehdään mukamas fiksuja päätöksiä."

Otetaanpa jälleen kerran alusta Sm-liigan joka on osuuskunta, sen omistaa 13 sm-liigan seuraa. Sm-liigan toimisto, eli Upi, Kalle ja Järvelä ei tee yksin mitään päätöksiä joka koskee sm-liigan peli tapaa, tuomarilinjaa, erätauon pituutta ja otteluohjelmaa jne jne.
Ilman että sm-liigan johtoryhmä (joka koostuu 13:sta seuran toimitusjohtajista) käsittelee asian ja päättää esittää sen sm-liigan hallitukselle (joka koostuu 13:sta seuran hallituksen pj:stä tai muista "rahamiehistä"). Täällä vasta päätetään mitä Upi&co porukat toimistolla saa tehdä.
Tässä pikkuisen alkujuontoa.
Viime kesänä oli tuomareilla heinäkuussa ns. taktiikka palaveri jossa käytiin pääteemoja tulevalle kaudelle, johon oli kutsuttu liigan tuomarit, muutama divari tuomari sekä kaikki valmentajat. Keitä oli paikalla? Liigan tuomarit (1 puuttui, luvalla), divari tuomarit (paikalla kaikki kutsutut), mutta mutta EI YHTÄÄN LIIGA VALMENTAJAA, ai miksi ei? No kun ei kiinnosta miten vihelletään. Vasta sitten kiinnostaa kun kun oma joukkue häviää pelin, ja oma työpaikka rupeaa olemaan vaarassa, niin sitten ruvetaan haukkumaan tuomareita, koko sarjan vihellyslinjaa ja liigan toimistoa jossa asia kuulemma on näin päätetty.
Olen samaa mieltä että pikku tappeluista jotka piristävät ottelua ja tunnelmaa katsomossa, ja ns. poliisit hoitavat sikailijat, ei tarvitsisi rankaista kuin korkeintaan 2+20 min. Mutta päähän kohdistuneet taklaukset ja muut polvi ja kyynerpää sikailut pitää rankaista kunnollisen mittaisilla pelikielloilla ja sakoilla.
Eli kaiken pitää lähteä pelikulttuurista ja siitä miten vastustajaa kunnioitetaan. Mielestäni nykyinen sukupolvi rupea olemaan jo "menetettyä" kantaa. Kuten huomaatte tällä hetkellä suurin osa liigapelaajista n. 98% (arvio) divarissa kaikki, ovat pelaajia jotka ovat pikku junnusta asti käyttäneet koko kasvosuojusta. Eli ei ole koskaan tarvinnut varoa oman mailan heiluttelua, ei ole tarvinnut varoa taklauksissa kyynerpäätä, osuuko se vastustajan nenään, silmään tai olkapäähän. Koska on koko kasvosuojus.¨
Vaikka silmien ja hamapaiden suojeleminen on tärkeää, niin liika suojautuminen on myöskin johtanut siihen että vanhempanakaan ei osata olla varovaisia.
Itse pelasin junnuna aluksi pelkällä "porvari" leukasuojalla, sitten siihen yhdistettiin verkko, ja sen lisäksi tuli verkkoja ja iso leukasuojus, kaiken tämän päälle yksi osainen verkko/leukasuojus. Ei tullu mailaa suuhun eikä silmille ennenkuin oli koko kasvosuojus ja vastustajan maila jäin verkon ja meikäläisen naaman väliin, ja teki herkkää. Taklata sai niin f-junnuna kuin c-junnuna. Tänä päivänä vasta vanhempana d-junnuna saa alkaa opettelmaan taklaamista, jolloin vauhti on jo kasvanut kovaksi. Mielestäni taklaamaan olisi hyvä opetella samalla kun vauhti kasvaa, niin silloin opitaan ottamaan huomioon paremmin oma ja kaverin vauhti ja taito.
Näistä syistä johtuen olen sitä mieltä että uuden "paremmin" ja puhtaammin pelaavan sukupolven kasvattaminen vie aikaa vähintään kymmenen vuotta.
Mutta nytkin voidaan ruveta kunnioittamaan vastustajaa ilman että Upi ja tai valmentajat käskevät ja tuomarit heittää pihalle.
Tähän lopuksi sopii muunneltu ison kirjan lause, jota en itse ole keksinyt, "Taklaa niin kuin itsekkin haluat tulla taklatuksi"

Noh. pikkuisen juttu karkasi mutta, mutta niinhän pelitkin joskus karkaa, kuulemma, ei minulta mutta kavereilta...:D
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän aikaa sitten käytiin keskustelua, että kuinka monta päätuomaria viheltää. Isoin osa valmentajista halusi kaksi tuomaria, mutta joukkuiden johtajat päättivät yhden. Jos valmentajat eivät saa päättää tätä asiaa, niin miksi he päättäisivät vihellysten linjastakaan?

Ei linjassa ole mitään isompaa vikaa, josta kaikki olisivat samaa mieltä. Valmentajilla on vain tapana selittää joukkueidensa häviöt tuomareiden vihellyksillä.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Vääriä oletuksia ja arvauksia

Viestin lähetti Mr Pilli
...Viime kesänä oli tuomareilla heinäkuussa ns. taktiikka palaveri jossa käytiin pääteemoja tulevalle kaudelle, johon oli kutsuttu liigan tuomarit, muutama divari tuomari sekä kaikki valmentajat. Keitä oli paikalla? Liigan tuomarit (1 puuttui, luvalla), divari tuomarit (paikalla kaikki kutsutut), mutta mutta EI YHTÄÄN LIIGA VALMENTAJAA, ai miksi ei? ...

Kiitos tiedosta. Ei tässä oikein voi sanoa muuta kuin että KÄSITTÄMÄTÖNTÄ . Olen sanoton. Ilmeisesti jonkunmoista asenteen muutosta tarvittaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös