Jäätelö kyllä maistuu täälläkin. Kestosuosikki on Aino suklaajäätelö, mikä on kyllä paras ollut näistä kaupan perustuotteista.
Ben & Jerrys jäätelöihin ajattelin tänä kesänä tutustua paremmin. Mitkä on palstaveljien mielestä parhaat B&J:t ? Yhtä makua on tullut maistettua (en nyt muista mitä) ja se kyllä oli niin jumalaista, että pakkohan noita on muitakin maistaa.
Kannattaa katsoa kotisivuilta valikoimaa ja kokeilla niitä, jotka ajatuksena parhailta kuulostavat. Aika uskollisia kuvauksilleen nuo pohjimmiltaan ovat nimittäin. Itse diggaan eniten Half Bakedista, mutta myös sen "vanhemmat", eli Cookie Dough ja Chocolate Fudge Brownie ovat erinomaisia. Eivätkä muutkaan tosiaan mitään huonoja ole, joskin muutaman maun kohdalla on ehkä hieman tullut sellainen olo, että liikaa maksoi. Yleisesti ei ole ollut mikään ongelma sitä n. kuutta euroa purkkiin sijoittaa, vaikka opiskelijabudjetilla toiminkin. Toki monet muutkin jäätelöt maistuvat, mutta oikeastaan vain Ben & Jerry'sin kohdalla olen törmännyt sellaiseen ilmiöön, että syömistä on oikeasti aika vaikea lopettaa. Sikäli on ihan hyvä, että vain 0,5 litran purkeista on kyse.Ben & Jerrys jäätelöihin ajattelin tänä kesänä tutustua paremmin. Mitkä on palstaveljien mielestä parhaat B&J:t ?
Maatilan Jäätelö
Äsken pyöräilyä katsoessani herkuttelin kuorevesiläisen Savontilan Jäätelön valmistamalla karamellisoiduilla pähkinöillä maustettulla Amarettojäätelöllä, joten liityn konseptin kehujiin. Kovin monia makuja en ole ehtinyt vielä maistamaan, mutta ainakin mainitsemasi mansikkasorbetti on erinomaista. Jyväskylässä ainakin Mestarin Herkku myy Savontilan Jäätelöä, mutta muistaakseni Keski-Suomessa on muitakin jäätelöä valmistavia tiloja.Nostanpa tämän ketjun ylös, kun olen tässä kesän mittaan päässyt oikean jäätelön makuun. Nimittäin Suomessa on tässä parin viime vuoden aikana alkanut levitä Maatilan Jäätelö-konsepti, ja itse olen päässyt Raaseporin Tenholassa sekä Pieksämäen Virtasalmella kyseisiä herkkuja maistamaan. Pakko sanoa, että kalpenee niin Ben&Jerry ja Mövenpickit, vaikka hyviä ovatkin. Mm. vadelmajäätelössä on 36% marjoja, tuosta voi kuvitella, että maku on aito, eikä mitään esanssisotkua. Mansikkasorbetti ja vaniljajäätelö yhdessä olivat aivan taivaallisia.
Nostanpa tämän ketjun ylös, kun olen tässä kesän mittaan päässyt oikean jäätelön makuun. Nimittäin Suomessa on tässä parin viime vuoden aikana alkanut levitä Maatilan Jäätelö-konsepti, ja itse olen päässyt Raaseporin Tenholassa sekä Pieksämäen Virtasalmella kyseisiä herkkuja maistamaan. Pakko sanoa, että kalpenee niin Ben&Jerry ja Mövenpickit, vaikka hyviä ovatkin. Mm. vadelmajäätelössä on 36% marjoja, tuosta voi kuvitella, että maku on aito, eikä mitään esanssisotkua. Mansikkasorbetti ja vaniljajäätelö yhdessä olivat aivan taivaallisia.
Hesarin juttu viime kuulta: J - HS.fi - Ruoka
En ole moneen vuoteen ostanut muuta kuin Kolmen Kaverin jäätelöä. Vähän kallista, mutta erinomaisen makuista. Eivätkä vie Venäjälle tuotteitaan.Hiton vaikea löytää jäätelöä, joka ei olisi jonkun ylikansallisen ja Venäjällä toimivan valmistajan jäätelö.
Monet kaupan omista merkeistäkin on Fronierin ja Unileverin tuottamia. Suomalaisten jäätelöiden suurtuottajat toimivat Venäjällä – kytkös lähes kaikkiin tuttuihin merkkeihin
Lähes kaikki omat suosikkijädet ovat nyt bannissa ja vain Valion tekemä Banoffee kelpaa. Se ei siis ole Pingviini -merkin tuote. Pingviininhän Valio möi muutama vuosi sitten juuri Fronierille.
Mitä mieltä olette asiasta ja jäävätkö omat suosikkinne nyt hyllyyn?
Valio ja Valiojäätelö ovat jo pitkään olleet kaksi eri firmaa. Valiojäätelö, jonka tuotemerkki Pingviini on, irrotettiin meijeritoiminnasta jo vuosituhannen alussa. Muistaakseni se myytiin Nestlelle ja sieltä se siirtyi Fronerille joitakin vuosia sitten, ellei välissä ollut toista omistajaa.Hiton vaikea löytää jäätelöä, joka ei olisi jonkun ylikansallisen ja Venäjällä toimivan valmistajan jäätelö.
Monet kaupan omista merkeistäkin on Fronierin ja Unileverin tuottamia. Suomalaisten jäätelöiden suurtuottajat toimivat Venäjällä – kytkös lähes kaikkiin tuttuihin merkkeihin
Lähes kaikki omat suosikkijädet ovat nyt bannissa ja vain Valion tekemä Banoffee kelpaa. Se ei siis ole Pingviini -merkin tuote. Pingviininhän Valio möi muutama vuosi sitten juuri Fronierille.
Mitä mieltä olette asiasta ja jäävätkö omat suosikkinne nyt hyllyyn?
Eilen illalla n. 19-20 välillä tuli käveltyä kantakaupungin eteläinen ranta Telakkakadulta Kauppatorille asti ja samalla tarkkailtua jäätelökioskeja. Helsingin jäätelötehtaan Kaivopuiston kioskille (ei se kyllä mielestäni ole Kaivopuistoa, mutta nimi on tuolta sivulta) oli helvetin pitkä jono. Max. parisataa metriä länteen päin ja Pingviinikioskilla ei ollut ketään. Kertoiko tuo boikoteista? Toivittavasti ainakin osin, mutta tosin myös seuraavalla Kompassitorin Helsingin jäätelötehtaan kioskilla oli varsin maltillinen jono ja pysähdyin siihen itse....
Kolme kaveria mainittiinkin jo edellä. Lisäksi kannattaa suosia Jymy-jäätelöitä, jotka ovat täysin kotimaisia. Jos haluaa nauttia tötteröistä Helsingin kesässä, kannattaa poiketa Helsingin Jäätelötehtaan kioskille. Niitä on tällä hetkellä kahdeksan eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ei siis valitettavasti joka nurkalla, kuten Pingviinin tai Ingmanin - eli GB Glacen eli Unileverin - kioskeja. Koronavuosien aikana ja jälkeen olen liikkunut melko vähän keskustan suunnalla kesäisin, joten en osaa sanoa nykytilanteesta, mutta aikoinaan Helsingin Jäätelötehtaan tötteröt olivat aivan jäätävän kokoisia, joten siinä sai rahalle kunnolla vastinetta. Puhumattakaan mausta ja koostumuksesta, jotka jättävät Fronerin ja Nestlen tuotteet varjoonsa.
Mulla on pari pakettia Jymyä pakastimessa ja maku on kyllä kohdallaan. Vertailukohtaa ei oikeastaan ole, kun en ole Jymyä ostanut tätä ennen kuin pari kertaa joskus kauan sitten. Enimmäkseen olen suosinut Kolmea kaveria tai Valio Jäätelöfabriikkia.Voi kyllä jo ilman boikottinäkökulmaakin todeta, että ainakin pääkaupunkiseudulla Helsingin jäätelötehdas on ylivoimainen kuningas irtojäätelön suhteen ja 3 Kaveria puikkojen ja tuuttien. Tuo Jymy puolestaan pakkausjäätelöissä, tosin en ole varmaan muutamaan vuoteen enää ylipäänsä mitään pakkauksia kotiin ostanut, mutta laatu on toivottavasti ennallaan.