Tällä foorumilla on kaadettu niin monta saavillista paskaa - joskus toki aiheesta, mutta todella paljon aiheettakin - Latvalan niskaan, että olisi ihan saatanan oikein, että mies pääsisi isolla palkalla vaikka edareihin ja ponnahtaisi sieltä ykköskentän kautta parempiin sarjohin. Turha valittaa täällä mistään sössimisestä, jos on jo sopimus muualle.
Kaksi asiaa voi olla samaan aikaan totta; haukkua Latvalaa peliesityksistä JA tunnistaa Latvalassa oleva potentiaali ja harmistua mahdollisesta pelaajan siirrosta muualle.
Kyllä mä myönnän haukkuneeni Latvalaa. Useasti. Viime syksynä useammassa pelissä putkeen Latvala teki räiken virheen joka johti suorana vastustajan maaliin. Fakta on myös se, että Latvala on pelannut tämän kauden liigapakin tasolla. Vedot lähtevät pääosin kohti maalia ja usein jopa maalille asti. Myös avauspelaaminen on parantunut.
Edelleen siellä on kuitenkin niitä huonoja ratkaisuja. Enemmän kuin toivoisi olevan. Omassa päässä kiekollisten ratkaisujen tekeminen on usein liian hidasta, tai paineettomassa tilassa annetaan avaus sille ainoalle joukkuekaverille joka on kolmen vastustajan keskellä. Alivoimalla merkkausvirheitä jotka eivät onneksi ole johtaneet usein tällä kaudella maaleihin pl. ehkä se Smejkalin viime Pelsu-pelissä.
Olen varmaan ennenkin tän tarinan kertonut mutta menköön taas. Kevät 2017, Kerhon U20 pelaa finaaleita Ässiä vastaan. Hyökkäyspään aloitus, kiekko viivaan Latvalalle. Maila katkeaa ja Ässä-hyökkääjä pääsemässä läpi. Mitä tekee Latvala? Lähtee perään, luistelee ohi ja tönäisee kaksin käsin edestä äijän nurin. Sai toki siitä jäähyn mutta osoitti kulmahammasta siinä tilanteessa. Samaa kulmahammasta olen odottanut Liigan puolella näkeväni, mutta toistaiseksi turhaan.
Tavallaan Latvalan urakehitys muistuttaa Nikkilän vastavaa. Virheiden määrä laskee ja pelin taso nousee, mutta silti sieltä niitä "junnumokia" edelleen tulee. Petterin peliä leimasivat loppuun asti Kerho-aikana niiden monien upeiden avausten lisäksi avaukset suoraan omalle siniselle vastustajan lapaan ja järkyttävän huonot hyökkäyssinisen pidot. Myös Petteri sai kovaa kritiikkiä tällä palstalla. Myönnän rehellisesti ettei Petteri koskaan kuulunut suosikkipelaajiini, ja aika kovin sanankääntein tuli aikanaan arvosteltua. Haluaisinko silti että Nikkilä pelaisi tällä hetkellä Kerhossa KooKoon sijaan? Ehdottomasti. Jännä on ihmisen mieli välillä.