Kerhon kannatuskulttuuri – miten saada Rinkelinmäestä taas hornankattila?

  • 61 920
  • 221

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Uskoisin, että tämä fanitoiminta kyllä tulee parantamaan tunnelmaa hallissa, kunhan vain saavat sen kunnolla pyörimään. Käsittääkseni vasta tälle kaudelle on alettu asiaan panostaa enemmänkin, joten ei ihme jos kaikki ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla.
Toivottavasti näin. Asioihin saattaa myös lisämausteensa tuoda se että koko C5 on kansan keskuudessa vuosien saatossa saanut imagon sikakatsomona ja sieltä yhtäkkiä profiloituminen omaksi katsomon osakseen saattaa olla vaikeatakin. Kovaa ja pitkäjänteistä työtä varmasti vaatii mutta lopussa kiitos seisoo.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Sen mitä C5:n kulttuuria ymmärrän, tämä "tärkein" ääntä pitävä porukkahan taitaa seisoskella siellä katsomon yläosassa?

Uskoisin, että mikäli herrat pudottaisivat paikkansa katsomon alaosaan ja joku piiskaisi ajoittain selkä kentälle päin huutojoukkoja, olisi mahdollista saada huomattavasti isompi porukka mukaan huutoihin.

"Pakko se on huutaa, kun toi yks näyttää niin vihaselta."

:)
 

dimmu

Jäsen
Itse olen sitä mieltä, että Hämeenlinnassa ei ole suurta kannustuskulttuuria. Ne pelit, mitkä olen siellä ollut katsomassa, kannustus on luokkaa " homo" "raipe eläkkeelle" "haista tuomari vittu". Jos kerho saa paineen vastustajan päähän, silloin saattaa ruveta kuulumaan kerho-huutoja. Nekin vaimenee heti jos kiekko puretaan.

Sikakatsomosta vielä, varmasti joukossa on myös fiksuja tyyppejä, mutta jos sieltä huudellaan jotain syöpä-huutoja ja tämmöisiä, niin ei helvetti.. Itse olen myös kuullut, että sieltä huudettiin Jukka Koivulle näin: "Koivu sun pojallas on syöpä!"
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mikäköhän mahtaa tämä fanilippu olla kun se täytyy oikein tilaamalla tilata?
No tuskin niitä mistään markkinoiltakaan voi käydä hakemassa.

Ja mitä tulee tuohon ainaiseen lässytykseen sikakatsomon porukan toimista (oli sitten ry tai muuten vaan c5), niin kyllähän se vaan on niin edelleenkin, että pillkahuutojen lisäksi se kannustuskin tulee ainoastaan sieltä, jos on tullakseen.

Veikkaanpa vain, että tuollaisessa keskiverto SM-liigamatsissa joku yllyttävä huutosakkipäällikkö herättäisi hämeenlinnalaisissa jääkiekkokatsomoissa lähinnä säälinsekaista naureskelua. Saa silti tietenkin vapaasti yrittää, mutta kyllähän se tunnelma katsomossa on suoraan verrannollinen kotijoukkueen otteisiin kaukalossa ja luulenpa, että niin tulee olemaan aina.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Itse olen sitä mieltä, että Hämeenlinnassa ei ole suurta kannustuskulttuuria. Ne pelit, mitkä olen siellä ollut katsomassa, kannustus on luokkaa " homo" "raipe eläkkeelle" "haista tuomari vittu". Jos kerho saa paineen vastustajan päähän, silloin saattaa ruveta kuulumaan kerho-huutoja. Nekin vaimenee heti jos kiekko puretaan.

Sikakatsomosta vielä, varmasti joukossa on myös fiksuja tyyppejä, mutta jos sieltä huudellaan jotain syöpä-huutoja ja tämmöisiä, niin ei helvetti.. Itse olen myös kuullut, että sieltä huudettiin Jukka Koivulle näin: "Koivu sun pojallas on syöpä!"

Kyllähän Sikakatsomosta - josta itsekin pelini lähes aina katson - on kuultu vuosien varrella vaikka mitä. Lisäksi jotenkin tuntuu, että viime vuosina kannustamisessa on menty huonompaan suuntaan. Monesti olenkin miettinyt, paljonko asiattomat huudot tuomarille muuttavat tuomitsemislinjaa vierasjoukkuetta suosivaan suuntaan. Aika inhimillinen reaktio olisi sekin.

Usein huudoista puuttuu lähes täysin oivalta nokkeluus. Entistä enemmän ne painottuvat henkilökohtaisuuksiin - joskus vielä todella ala-arvoisella tavalla. "Raipe eläkkeelle" -tyyli vielä menee. Itse kaipasin enemmän aitoa oman joukkueen kannustusta höystettynä klassisisella "Nuija" ja Seula" -huutelulla. Asia tulee sitenkin hyvin selväksi, varsinkin jos koko katsomo yhtyy meteliin.

Sikakatsomon todella suureksi ansioksi luen sen, että siltä löytyy niitä, joille HPK on oikeasti tärkeä juttu ja osa elämäntapaa. Siltä löytyvät monet vieraspelien vakiokasvot ja kotiotteluiden ensimmäisen huudon huutajat. Aktiivinen kriittisyyskin on hyvä asia, sillä joskus omaa joukkuetta on syytä palauttaa maan pinnalle.

Hämeenlinna on kiekkokaupunki ja kestää siinä suhteessa vertailun minkä tahansa Suomen kaupungin kanssa. Varmastikin katsomokulttuurimme on joidenkin mielestä kehittymätöntä. Tuskin kukaan kuitenkaan voi kiistää sitä, miten paljon HPK:ta Hämeenlinnassa seurataan ja miten se on esillä ihmisten jutuissa, kodeissa, työpaikoilla, kouluissa, kaduilla, toreilla, ravintoloissa... Mielestäni tässä suhteessa olemme vähintäänkin muiden perinteisten kiekkokaupunkien tasolla, ehkäpä jopa edellä.

Tämä vuosikymmenien ajan jatkunut merkityksellisyys on sitä pohjaa, jonka varaan minä lasken. Se ansiosta katsomokulttuuria ei tarvitse tyhjän päälle rakentaa kuten joillakin muilla paikkakunnilla. Nyt vain pitäisi pystyä kanavoimaan tunteiden palo oikeaan suuntaan ja herättää uinuva katsomo kannustamaan omiaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ja mitä tulee tuohon ainaiseen lässytykseen sikakatsomon porukan toimista (oli sitten ry tai muuten vaan c5), niin kyllähän se vaan on niin edelleenkin, että pillkahuutojen lisäksi se kannustuskin tulee ainoastaan sieltä, jos on tullakseen.

Tämä on totta ja itsekin yleensä olen juuri tämän syyn takia lähes aina Sikakatsomossa kun peleissä käyn. Enkä kaiketi ole missään varsinaisesti kritisoinutkaan Sikakatsomoa, muuta kuin että senkin toiminta on hieman väljehtynyt parhaista ajoista niin kuin Tolppa jo osuvasti kommentoikin:

Kyllähän Sikakatsomosta - josta itsekin pelini lähes aina katson - on kuultu vuosien varrella vaikka mitä. Lisäksi jotenkin tuntuu, että viime vuosina kannustamisessa on menty huonompaan suuntaan. Monesti olenkin miettinyt, paljonko asiattomat huudot tuomarille muuttavat tuomitsemislinjaa vierasjoukkuetta suosivaan suuntaan. Aika inhimillinen reaktio olisi sekin.

Usein huudoista puuttuu lähes täysin oivalta nokkeluus. Entistä enemmän ne painottuvat henkilökohtaisuuksiin - joskus vielä todella ala-arvoisella tavalla. "Raipe eläkkeelle" -tyyli vielä menee. Itse kaipasin enemmän aitoa oman joukkueen kannustusta höystettynä klassisisella "Nuija" ja Seula" -huutelulla. Asia tulee sitenkin hyvin selväksi, varsinkin jos koko katsomo yhtyy meteliin.

Eli huonompaan suuntaan on menty. Tuntuu että Sikakatsomolle olisi käymässä samalla tavoin kuin pitkitetyille sketsiohjelmille, eli ne hauskat ideat loppuvat ja alkaa menemään väkisin vääntämisen puolelle ja alkanut kauheasti painottumaan nykyään tuo huutelu tuomarityöskentelyyn.

Kaikki kunnia silti Sioille ja toivottavasti saisivat myös jostain lisää virtaa, mutta silti itseäni surettaa? se tilanne ettei löydy yhtä ainutta katsomon osaa joka 100 prosenttisesti pelkästään keskittyisi omien kannustukseen.

Veikkaanpa vain, että tuollaisessa keskiverto SM-liigamatsissa joku yllyttävä huutosakkipäällikkö herättäisi hämeenlinnalaisissa jääkiekkokatsomoissa lähinnä säälinsekaista naureskelua. Saa silti tietenkin vapaasti yrittää, mutta kyllähän se tunnelma katsomossa on suoraan verrannollinen kotijoukkueen otteisiin kaukalossa ja luulenpa, että niin tulee olemaan aina.

Ja tässä tullaan taas ongelmaan mikä vaivaa lähestulkoon koko suomalaista kiekkokannustuskulttuuria aina Leijonia myöden. Kun oma joukkue pärjää huudetaan ja kannustetaan, mutta sitten kun näyttää pahalta niin ollaan hiiren hiljaa. Silloinhan se oma joukkue sitä tukea eniten kaipaisi kun on käkeen tulemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ritarikunnasta

Itse olen pettynyt Ritarikunnan toimintaan. Sain ennen kotipelien alkua virallisista ja epävirallisista tiedotusvälineistä tietoja, tai "tietoja", joiden mukaan Ritarikunta "lanseeraa itsensä" isosti heti ekasta matsista lähtien. Jouduin kuitenkin pettymään, ja mietin josko jäsenmäärä ei sittenkään olisi paria enempää. Nämä luulot kuitenkin poistuivat lukiessani jostakin läpyskästä, että HIFK-peliä edeltäneessä avajaistilaisuudessa oli ollut 60 osanottajaa. Kyseisessä pelissä en kuitenkaan omalta havaintopaikaltani C5:ssä huomannut Ritarikuntalaisia katsomon toisella reunalla, ja olisi mielenkiintoista tietää mihin väki haihtui?

Kaikesta huolimatta toivon, että Ritarikunta saisi tuulta siipiensä alle ja toisi lisää mausteita Patria-Areenalle. En kuitenkaan ole ihan varma, onko C5 oikea paikka, mutta ehkä tähänkin asiaan paneudutaan uudelleen, jos paljon puhuttu seisomakulmaus näkee päivänvalon ensi kaudella.
 

Kennedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Noutajat
Tämä Ritarikunnan toiminta ei ole kylläkään ottanut tuulta alleen katsomotoiminnan suhteen kuten moni on varmaan odottanut/toivonut, mutta tosiasiahan on että porukka on vasta tällä kaudella aloittanut laajamittaisen toiminnan. Ongelmana näyttää konkreettisesti olevan samanhenkisten ihmisten kerääminen yhteen isoon oranssiin "läjään", joka sitten joukolla laulaisi ja kannustaisi HPK:a kotiotteluissa. Uskon kuitenkin, että Hämeenlinnasta löytyy potentiaalia itse katsomotoimintaan, mutta se vaatii ehkä vielä muutaman vuoden kehityskaaren.
 

Luiro

Jäsen
Esimerkkinä nyt vaikkapa tästä, kun FC Lahden 150 kannattajaa saa aikaan kovemman metelin kuin täpötäysi Rinkelinmäki, silloin mennään jossain vikaan.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Hämeenlinnassa on paljon faneja jotka eivät kehtaa kannattaa HPK:ta. On myös paljon faneja jotka kannattavat HPK:ta, mutta eivät haluaa vaihtaa paikkaansa sinne missä muut ovat. Jos kaikki saataisiin huutamaan ja menemään sinne minne muut haluavat niin ääntä ja kannustusta tulee, Varmasti.

Miten voimme saada fanit keskustelemaan fanitoiminnasta muualla kuin jatkoajassa? Tähän tarvitsemme hieman HPK:n apua sillä, he mainostaisivat että tietyn pelin jälkeen fanitoiminnasta kiinnostuneet ihmiset tulevat jäähalliissa sinne ja sinne paikkaan. Tällä tavalla voisimme saada keskustelua onko porukalla edes kiinnostusta aloitta mitään kunnon kannatusta. Itselläni on.

Jos saataisiin kasaan edes 20-30 halukasta jotka rupeisivat uhraamaan vaapaa aikaansa HPK:lle niin sekin riittäisi alkuun. Kun joku aloittaa niin toiset tulevat perässä. Voitaisiin tehdä kaikenlaisia talkootöitä (pullojenkeräystä taksvärkkitöitä) joilla saataisiin rahaa nimenomaan tälle faniyhdistykselle. Kun on rahaa saatu tarpeaksi voidaan hankkia vaikkapa kaikille tähän yhdistykseen kuuluvallle fanipaidat ja lakanoita joihin voisi tehdä kaikkea mukavaa. Olen varma jos tälläiseen alkuun päästäisiin niin alkaisi pikkuhiljaa liittymään joukkoon uutta porukkaa.

Ei tässä hommassa ole asiat mistään muusta kuin kiinnostuksesta kiinni.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jos saataisiin kasaan edes 20-30 halukasta jotka rupeisivat uhraamaan vaapaa aikaansa HPK:lle niin sekin riittäisi alkuun. Kun joku aloittaa niin toiset tulevat perässä. Voitaisiin tehdä kaikenlaisia talkootöitä (pullojenkeräystä taksvärkkitöitä) joilla saataisiin rahaa nimenomaan tälle faniyhdistykselle. Kun on rahaa saatu tarpeaksi voidaan hankkia vaikkapa kaikille tähän yhdistykseen kuuluvallle fanipaidat ja lakanoita joihin voisi tehdä kaikkea mukavaa. Olen varma jos tälläiseen alkuun päästäisiin niin alkaisi pikkuhiljaa liittymään joukkoon uutta porukkaa.

Mukana! Kyllähän mä nyt sen verta omaa joukkuettani rakastan, että ilman muuta olen valmis tekemään sen eteen mitä hyvänsä!

Nyt meitä on jo kaksi... :)

Fanipaitaa en tarvitse, mutta jos sellaisen ilmaiseksi saan niin voin ottaa vaikka varapaidaksi :).

Ja jos totta puhutaan niin ilman muuta olen valmis tekemään oman osuuteni rakkaan Kerhoni puolesta. Tällaisen ryhmän liideriksi ei meikäläisestä esimerkiksi etäkannattajan- statuksen vuoksi ole, mutta enköhän minä korteni voi silti kekoon kantaa.
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
Esimerkkinä nyt vaikkapa tästä, kun FC Lahden 150 kannattajaa saa aikaan kovemman metelin kuin täpötäysi Rinkelinmäki, silloin mennään jossain vikaan.
Kyllä Rinkelinmäelläkin meteliä riittää esim. playoff-otteluissa voitetan pelin jälkeen, joka on täysin rinnastettavissa tähän FC Lahden pronssipeliin. Eikä tuo nyt mikään kovin ihmeellinen temppu ollut kun katsomon yksi sektio taputtaa ja tekee pientä hyppyliikettä.

Ja SMJK:n toimintaan on mielestäni turha lähteä vertailua tekemään tai mallia ottamaan kun yhdistykseen taitaa kuulua yhtä paljon ihmisiä kun Rinkelinmäellä on paikkoja. Tuo rauhallinen aloitus muutama kymmen henkisellä porukalla on varmasti helpoin ja järkevin tapa lähteä toimintaa järjestelemään, jotta kaikki saavat ideoida ja tuoda mielipiteitään esille.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Kuten Ritarikunnan omaan ketjuun jo kirjoitin niin avajaistapahtumassa oli kyllä lukumäärällisesti hyvin porukkaa paikalla, mutta se porukka oli suurimmaksi osaksi sellaista väkeä jotka ovat viimeisten joukossa huutamassa ja laulamassa. Tapaamisessa myös kerrottiin selvästi mihin oli tarkoitus mennä porukalla peliä seuraamaan ja kannustamaan mutta väki haihtui silti melko tehokkaasti omille teilleen. Itse tilaisuuden "vetäjät" kyllä vaikuttivat asiallisilta ja heistä voisi hyvinkin olla huutosakin johtajiksi. Tarvisi vaan ensin saada se huutava sakki siihen ympärille jostain.
Näen kuitenkin Ritarikunnassa paljonkin potentiaalia. Olisi kieltämättä mukavaa saada jotain vaihtelua sikojen rääkymiseen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt oli jumalauta hyvä tunnelma katsomossa! Tuollainen kun olis tunnelma aina niin olisin ylpeä, helvetin ylpeä Oranssimies!

Oli kannustusta ja oli vittuilua. Loistavaa!

HPK- parempaa ei oo!
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Pohjoispääty C2:sta eteenpäin oli taas aivan död! Mitä nyt muutama poro jotain helvatan rumpua hakkasi jyväskylätyyliin.
 

Taklaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy tällä kertaa kompata vilperiä. Omien kannustaminen on mielestäni se kotikatsomon ns. "päätehtävä" ja nyt Kärppä-pelissä oli C5-katsomossa aika sopivassa suhteessa se tuki omille ja siinä ohessa vittuilua tuomareille/vastustajalle.

Erikoismaininta Sikakatsomolle muutamasta uudesta "laulusta", sitä HPK! - HPK! - HPK! -komppia on vissiin jossain vierasreissuilla vedettykin, mutta toimi tauon jälkeen hyvin myös kotona. Vaihtelun kautta yleisökin jaksaa olla varmasti paremmin mukana kannustuksessa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Minut voitte vapaasti kivittää, mutta aion tästä edespäinkin pukea oranssimies-pukuni päälle ja mennä mahdollisimman moneen Kerhon otteluun, KOVALLA TUNTEELLA ja toivon että moni seuraisi esimerkkiäni!

Todella hyvä, että tähän Rinkelinmäen tunnelma-epäkohtaan on alettu puuttumaan perustamalla uusi fanclub, avaamalla keskustelu yleisesti sekä tämä ketju tänne jatkoaikaan.

Olen tosiaan syyllistynyt itsekin jo ajattelemaan, että Kanta-Hämeessä tähän asiaan ei herätä koskaan ja siitä keskustelun aloittaminenkin olisi lähestulkoon mahdotonta tai ainakin tuskaisen vaikeaa. Hieno kuitenkin huomata olevansa tässä asiassa väärässä.

Suunta on siis oikea, kun asiasta keskustellaan ja joillakin ihmisillä on tekemisen meininki mukana.

HPK on todellinen perinneseura. Seuran taustalla ja pelkällä sen jääkiekkopuolellakin on niin paljon käänteitä, menestystä, jopa ongelmia ja kaikennäköisiä tarinoita, että hämeenlinnalaisten olisi syytä näyttää ylpeytensä omasta seurastaan selvemmin, kuin nyt. Kerho täyttää kuitenkin kaikki eurooppalaisen perinneseuran tunnusmerkit.

Ketjun avausviestissä oli aika lailla tiivistettynä se, mitä itselläkin on ollut mielessä. Itsekin haluan jotenkin olla tukemassa "keskieurooppalaisen meiningin" tuomista myös Rinkelinmäelle. Suomessa ollaan jo menossa sekä kiekon että futiksen puolella monessa kaupungissa oikeaan suuntaan.

Pitää aina muistaa, että uskolliset fanit, jos heitä on tarpeeksi, luovat paitsi hienon tunnelman halliin, myös turvaavat seuran selustan silloin, kun muuten on vaikeaa. Enkä nyt tarkoita pelkästään yksittäistä heikkoa kautta, vaan pidempiaikaista kriisiä - jollaiseen en tietenkään toivo HPK:n ikinä joutuvan. Organisoitu ja tiivis fanitoiminta luovat todella paljon paremman pohjan tuolle tärkeälle faniuskollisuudelle! Gloryhunterit tuovat rahaa seuran kassaan ja luovat tunnelmaa vain silloin, kun menee hyvin.

Hieno homma, vilperi, että olet nostanut kissan pöydälle myös täällä Jatkoajassa!
 
Viimeksi muokattu:

Jaskavaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPaskaK
Niin, ehkä tää ihmisten ajatusmaailma jakautuu täällä niin laajasti, koska toiset täällä kannustavat joukkuettaan suurella sydämmellä ja toiset isolla kyrvällä tai millä lie kärsällä. Itse kannustan tyhjentämällä törppöjä ravintolassa. Mutta siitä viis. Ongelmana oikeasti on sm-liigan taloudellinen suuntaus ja paine talouskasvulle. Hämeenlinnan jäähalli aikoinaan suunniteltiin 2200 hengelle(Korkeamäen diplomityö) josta kapasiteettia vaiheittain kasvatettiin 5000:teen. Rakennus sinänsä ei laajentunut vaan tunnelma tiivistyi ja parani. Mukavuuskaan ei muodostunut ongelmaksi, koska liikaa jonoja ei myyntipisteisiin tullut, vaan kaikki sai mitä halus ja kerkesi vielä erää seuraamaan. Nyt hpk:n hyökkäyspääty(1. Ja 3. Erä) on vielä kesken ja se syö kannustusta sieltä missä sitä eniten tarvisi...

jatkan vielä tästä,kun kerkeän. Nyt törpölle...
 

Peter Gabriel

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä musta kannatuskulttuurin lasku on suoraa seurausta HPK: bisnestöitymisestä. Musta hallista on tullut remontin myötä kliinisempi. Jumbotron ja alun videospektaakkelit sun muut sirkustemput tekee siitä, mikä oli ennen "meidän juttu" ja "oma joukkue", kasvottoman ja persoonattoman viihdtapahtuman. Siinä sitä liiketaloutta ja markkinointia nyt sitten on kun sitä ollaan niin toivottu. Mihin tarvitaan enää fania kun pellet jöngleeraa katsomossa ja erätauolla voi lipittää viiniä mukavasti istuskellen. En sano onko se huono tai hyvä, mutta HPK:n nk. kehitys organisaationa ja ottelutapahtuman kehittäminen viihdyttävämpään suuntaan syö tehokkaasti ns. tosifaniutta. Sellaista raivokasta kannustusta jota Rinkulallakin nähtiin ei niin kovin kauan aikaa sitten.

Halliremontin myötä kodíkkuus katosi. Koeta nyt siinä kirkaslampun valossa ja videoscreenin multimediatulvassa ja metelissä kannattaa "meidän joukkuetta" vilpitömällä innolla ja draivilla.

Tod. näk. mun pointtini ei oikein auennut mutta silleenhän se on aina ollut tällä palstalla.

Ai niin, Lippujen myymisestä voi mun mielestä veloittaa ylim. pari euroa koska "TÄYTYYHÄN NIIDEN JOSTAIN REPIÄ NE RAHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
 

J.Petke

Jäsen
Itse olen taas sitä mieltä, että tunnelman katoaminen on menestyneisyyden syytä. Kun voittamisesta tuli arkea ja tuli runkosarjan voittoja ja mestaruus ja muutenkin hyvää menestystä niin ihmisillä katosi se "sinnittely ja viimeiseen asti kannustaminen". Kun voittoja tuli selkeästi enemmän kuin tappioita ja joukkueen menestyksestä ei tarvinnut huolehtia niin myös fanit tottuivat menestykseen. Kun joukkue voitti jokatapauksessa niin turha sitä oli kurkkuaan kipeäksi huutaa. Pleijareissa oli fiilistä taas kuin ennen vanhaan mutta runkosarjassa tunnelma oli ja on aika heikkoa. Nyt taas kun edellinen kausi oli pohjanoteeraus niin voittamiseen tottuneet fanit ovat taas tottuneet tähän "menestykseen" ja eivät jaksa kannustaa.

Ja juu, minä olen myös yksi näistä "faneista".
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Itse olen taas sitä mieltä, että tunnelman katoaminen on menestyneisyyden syytä.
Kyllä mä näkisin tässä yhteiskunnallisen ilmiön. Tunnelma on 2000-luvulla laskenut jokaisessa hallissa, mutta onneksi viime vuosina on alkanut muodostua näitä organisoituja faniryhmiä melkeinpä joka seuralle. En ole Rinkelimäellä kokenut kunnon hurmosta viimeisen 10 vuoden aikana kuin kerran: Suomi-Tshekki nuorten mm-kisoissa 2004. Silloin Rinkelinmäki teki paluun vanhoihin hyviin aikoihin ja oli todellinen hornankattila.
 

Luiro

Jäsen
Pakko kyllä ihmetellä, että mikähän Hämeenlinnassa on, kun ei minkäänlaista tunnelmaa saada aikaan. Väitän ihan pokkana, että Kaurialassa on Ykkösen matseissakin enemmän ääntä otteluissa. Tänään meteliä yritti pitää se Sikakatsomon ydinjoukko, ehkä varmaan 15-20 henkeä, mutta vaisua oli. Ja niitä huutoja oli tasan se kaksi: Kerho ja Ämmä.

Kolmannen erän lopulla alkoi vähän parantumaan homma, mutta oli todella vaisu esitys.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ja niitä huutoja oli tasan se kaksi: Kerho ja Ämmä.

Kolmannen erän lopulla alkoi vähän parantumaan homma, mutta oli todella vaisu esitys.
Ei niitä yhtään enempää tarvitsekaan.

Toki tunnelma on hallissa laskenut, mutta en nyt siitä itse viitsi rähjätä, kun en kuitenkaan itse auta asiaa yhtään.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Pakko kyllä ihmetellä, että mikähän Hämeenlinnassa on, kun ei minkäänlaista tunnelmaa saada aikaan. Väitän ihan pokkana, että Kaurialassa on Ykkösen matseissakin enemmän ääntä otteluissa. Tänään meteliä yritti pitää se Sikakatsomon ydinjoukko, ehkä varmaan 15-20 henkeä, mutta vaisua oli. Ja niitä huutoja oli tasan se kaksi: Kerho ja Ämmä.

Kolmannen erän lopulla alkoi vähän parantumaan homma, mutta oli todella vaisu esitys.

Jaa-a, sen kun tietäis... Itse kyllä pyrin aina kun hallissa käyn niin olemaan yksi niistä "kannustuksen sytyttäjistä" joskus saaden ihmiset mukaan huutamaan ja joskus taas en. Riippuu pitkälti pelitilanteesta. Aika usein kyllä saankin ihmiset kannustamaan mukanani että itse ainakin yritän tehdä parhaani tämän asian eteen. Jotenkin vaan jäänyt sellainen mielikuva että meitä sytyttäjiä pitäisi olla useampia niin olisi aina joku sytyttämässä yleisöä kannustamaan. Kyllä se seisomokatsomo siitä lopulta mukaan lähtee hyvin usein joten rohkeasti vaan kaikki aloittamaan kannustusta. Itse ainakin pidän siitä tunteesta kun huomaa että piru vie, nehän lähti mukaan kannustukseen. Sitä jotenkin tuntee itsensä "tärkeäksi". :-D Eikä siihen Sikakatsomon paitoja sun muita tarvita. Ei siihen tarvita kuin tahtoa ja halua. Paasaan tästä asiasta sen vuoksi että koen tämän olennaisena kannustuksen suhteen. Kyllä siellä on populaatiota jotka lähtee kannustamaan kun joku toinen ensin.., Siinä ydin Sikakatsomossakin olisi paljon sellaista väkeä jotka vaan useammin voisi toimia näinä sytyttäjinä, mutta ne käyttävät energiaansa aika paljon myös siihen vittuiluun. Se on sitten taas eri asia kumpi olisi hyödyllisempää se kannustus vai se vittuilu ja siihen en ota nyt kantaa...
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielestäni kannatus on hiipunut samaan tahtiin kun lippujen hinnat ovat karanneet taivaisiin ja pelin taso vajonnut syvälle maan alle. Kun tuote huononee ja hinta nousee, käy peleissä ne muutamat tosifanit ja loput ovat parempaa keskituloista porukkaa. He "osaavat käyttäytyä" mielestään, eikä siihen kuulu äänen pitäminen, sillä silloinhan joku voisi katsoa oudosti tai vielä pahempaa, pitää outona. Ei se ole kiinni siitä missä istuu tai seisoo vaan siitä että katsoja rakenne on muuttunut. Ne öykkäröivät ja metelöivät kannattajat joita ennen oli, ei hallilla näy edellämainituista syistä. Poikamiehet ja perheenmiehet jotka porukalla lähtivät perhettää pakoon kerran viikossa ja purkivat tunteensa peliin, ei paljon näy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös