Vanhat meriitit eivät ratkaise sitä kuka pelaa milloinkin pelin sisällä enemmän, mutta Joona mahtuu takuulla RoKin pelaavaan kokoonpanoon ja todennäköisesti ihan vastuulliseen rooliinkin, jollei sinne yhtäkkiä ilmesty tämän hetken uusia hankintoja merkittävästi kovempi tekijöitä.
No, tein tuon ketjuloton harjoituspelien perusteella. Niiden perusteella Joona ei ole lähelläkään parasta tasoaan. Itsekin arvostan erityisesti hänen joka pelissä esittämäänsä taistelua, joskin samanlaista henkeä meillä on ollut muillakin pelaajilla, nykyisin pelaavista erityisesti Tuunalalla.
Itse haluaisin heti ensimmäiseen peliin parhaan kokoonpanon, ja jos otteet eivät ratkaisevasti parane, ei Juho mahdu tällähetkellä parhaiden joukkoon. Voihan olla, että neljässä viimeisessä harjoituspelissä osat loksahtavat paikalleen, ja peli nousee aiemmalle tasolle. Silloin pitää lähettää Tornioon joku muu.
Joonan rooli ns. näkymättömän työn tekijänä on itselläni ollut vuosia tiedossa. Sitä vastoin edustuksen pukuhuoneeseen minulla ei ole asiaa, joten en tiedä millainen panos Joonalla siellä on. Hengenluonti on tyypillisesti semmoinen asia, jota valmentaja pystyy arvioimaan, katsomoon asia välittyy vähemmässä määrin.
Tuskin RoKin rosterin suoritus yhdestä miehestä on ratkaisevasti kiinni suuntaan tai toiseen. Mielestäni olisi kuitenkin reilua, että pelaavaan kokoonpanoon pääsee harjoitusotteluissa (ja harjoituksissa) esittämiensä otteiden perusteella. Tällöin kaikki tietävät, miten kentälle pääsee. On kuitenkin totta, että muutkin asiat kuin päivän kunto vaikuttavat kokeneempien Joonan tapaisten pelaajien kohdalla.
Kokkonen muistaakseni sanoi jossain, että Mestikseen meidät nostaneet ansaitsevat paikan näyttää osaamistaan uudella tasolla. Olen samaa mieltä, joskin en ole varma pitääkö kaikkien heidän olla ensimmäisessä pelissä kentällä. Kausi on pitkä, ja päivän kunto ratkaiskoon (pääsääntöisesti) ketkä milloinkin pelaavat.
Voihan Joona toki olla alkukaudesta pelaavan kokoonpanon mukana särkymävaranakin, jos Tornioon meneminen on vastenmielistä. Kyllä hänen on kuitenkin parannettava ennenkuin pelaavaan kokoonpanoon mahtuu. Kun otteet paranevat, olen varmasti hurraamassa hänen luistellessaan kentälle.
Mielestäni Tornio on kuitenkin oikeasti ihan hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät pelaavaan kokoonpanoon mahdu. Osa voi olla hyvinkin lähellä pelipaikkaa, mutta pöytäkirjaan saa laittaa vain 18+3 pelaajaa. Voi olla todella turhauttavaa viikosta toiseen olla ensimmäinen mies, joka ei mahdu joukkueeseen. Jos jollakulla ei ole riittävää nöyryyttä lähteä parantamaan osaamistaan suomi-sarjassa valmentajan niin päättäessä, niin ei kai sellaisella pelaajalla mitään käyttöä RoKissa ole? Käsittääkseni ainakin syksyllä voidaan tarvittaessa tehdä vaikka ottelukohtaisia "Tornion matkoja", jos syystä tai toisesta pelaavaan kokoonpanoon ei ole pääsyä.