Josko joku voisi vähän kertoa Tukosesta pelaajana, muutakin kuin kaikkien saatavilla olevat pistesaldot.
Tukonen oli todellinen junnutähti ja valitettavasti poikaiässä käytöskin oli sen mukaista. Aikoinaan kun koko Hyvinkään legioona (Seitsonen, Wirtanen, Tukonen ym) siirtyivät Kerhoon, laittoi Kerhon valmentaja hetken katseltuaan Tukosen pihalle. Nuoruusvuosien diivailu on uskoakseni hioutunut farmisarjoissa pitkälti pois ja näin ystäviäkin on odotettavissa tulevassa joukkueessa. Ilveksen hyökkäysosaaminen on tällä hetkellä melko yksipuolista, joten Tukonen olisi erittäin toivottu lisä.
Tapaus
Anttila. Usein olen Anttilaa ylistänyt ja reenikatselujen perusteella odotan isoa kautta isolta pojalta. On kuitenkin yksi osa-alue, jossa Lempäälän jätti on heikko ja tämä osa-alue rassaa erityisesti miestä itseään sekä myös hieman valmennusjohtoa. Peleissä kuten reeneissäkin syötöt eivät tahdo irrota millään muotoa Markon lavasta. Marko ei ole itsekäs varmastikaan tarkoituksella. Itse uskon, että miehellä menee suurin osa keskittymisestä oman vartalon hallintaan ja kamppailutilanteissa selviytymiseen. Tällöin ei riitä happea enää nähdä ketjukavereita. Tilanne on tietyssä mielessä hankala sekä Markolle itselleen että joukkueelle. Kun Marko lähtee kiekon kanssa haastamaan, tilanteet kehittyvät usein siihen, että kiekko on pitkään Markon lavassa. Nämä haastot johtavat vielä liian usein kiekonmenetyksiin ja kestonsa vuoksi laittavat miehen puuskuttamaan rajusti. Eilisessäkin pelissä oli useita tilanteita, joissa Kauvo ja Sandell antoivat syöttömerkkejä, mutta Marko ei niitä nähnyt, vaan ylivei tilanteet ja puhkesi itse. Parhaimmillaan Marko on lyhyissä haastoissa, joissa pyritään suoraan maalille. Jos Marko oppii vielä syöttämään, niin siitä hyötyy joukkue ja erityisesti Markolla itsellä säästyy energiaa ratkaisuhetkille. Tämän syöttötaidottumuuden vuoksi Marko on itse kiusaantunut Lempäälän Lemieux nimestä, koska Mario oli myös syöttötaituri. Ilveksen valmennusjohdolta kysyttiin saako Anttilalta vastustaja mitenkään kiekkoa pois. Vastaus oli: "saa, kun Marko syöttää". Vaikka tässä tuli hieman negaa, niin olen ehdottomasti Anttilan puolestapuhuja. SM-liigan värikkäimpiä pelaajia. Tehnee tulevalla kaudella paljon maaleja, mutta itse ajattelen, että auttaako esim. Markon 25 maalia joukkuetta 25 maalin edestä.
Valmennusjohdolla riittää pähkäiltävää, ketä laittaa Markon ketjuun. Ilves lähtenee kauteen ei-Ilvesmäisesti eli hyökkäyksiä pelataan paljon päädyn kautta (kiekko päätyyn ja ryskettä perään. Tappara lähtee puolestaan pyrkimään kiekon pitämiseen sikäli mikäli heidän pakisto siihen antaa mahdollisuutta). Viime kaudella Anttilan ketjut toimivat hyvin. Ketjussa Torkin ja Turon kanssa ei ollut yhtään hyvää syöttäjää, mutta silti homma toimi. Samoin yhteistyö toi tulosta Torkin ja Männikön kanssa.
Sandell on pelannut puolestaan harjoituspelit pitkälti hieman rikkinäisenä ja eilenkin peli olisi pitänyt lopettaa ensimmäisen erän loukkaantumisen jälkeen heti. Ylivoimilla kiekko näytti kulkevan enemmän Sandellin kuin Kauvosaaren kautta. Tätä vasten Sandell olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto tähän, mikäli pyrittäisiin hieman kiekollisempaan.
Minusta Ilveksessä on paljon mielenkiintoisia yksilöitä, mutta ainakin itse kyvyttömänä koen ongelmia suunnitella toimivia ketjuja. Näen paljon joukkueessa energisiä ja taisteluun kykeneviä, mutta vähemmän kiekolliseen ja suunnitelmalliseen peliin kykeneviä. Ehkä parivaljakot ovat tällöin tärkeämpiä ja esim. Kauvo ja Anttila ovat toimineet yhdessä, mutta sitten kysyn myös itseltäni pystyisikö Kauvo vielä parempaan kiekollisen laiturin kanssa? Männikkö-Torkki-Anttila oli kyllä kova sana, enkä sitäkään jättäisi kokeilematta, varsinkin kun Männikkö ei juuri paremmalta näytä kuin viime kauden vastaavaan aikaan. Alkukausihan oli varsin tahmea.
Dan Hackerin energisyys ihastuttaa ja varsinkin luistelutaito, mutta kysyn itseltäni usein, että onnistuuko mies tekemään pisteitä 26-elinvuotenaan, kun ensimmäisissä 25-vuodessa ei ole siihen kyennyt? Moni ulkopuolinen ammattilainen on kysynyt, kuka Ilveksessä tekee maalit? Tätä vasten ajatellen ulkomaalaisten tulisi olla isoihin pisteisiin kykeneviä. Poikkeaako Hacker esimerkiksi paljon Marjamäestä, T Järvisestä tai Kauvosaaresta vai onko meillä jo riittävästi sen suuntaista osaamista? Toisaalta Hacker voi olla oiva palanen jossakin kolmikossa tilaa ja aikaa tekevänä lenkkinä. Ja moni uskoo, että Hacker lyö läpi itsensä juuri nyt.
Nuorukaisemme ovat lajiteknisesti erinomaisia. Reeneissä on kierrot sujuneet näyttävästi, mutta reenien peliosuuksissa pojat ovat jääneet sivuun varsinkin jos isot ovat alkaneet ryskäämään. Harjoituspeleissä isot miehet vielä säästelevät suurimman osan ajasta, joten oikeaa kuvaa ei vielä saada. Jos Ilveksen pelitapa on päädyn kautta pelaaminen, on nuorilla luonnollisesti vähemmän annettavaa. Jos Ilveksessä puolestaan keskityttäisiin kiekolliseen osaamiseen, niin muutaman kerran mainitsemani Antti Kangasniemi olisi varmasti ollut hyvä ja edullinenkin lisä ohkaiseen sentteripelaamiseemme.
Hade on koonnut joukkueen pitkälti Saken toiveiden mukaisesti. Nyt on Saken ammattitaidon vuoro ja koota näistä hyvin toimivat palaset. Tehtävä on haastellinen ennätystasaisen liigan vuoksi. Voimme aivan hyvin lyödä kärkeen ennakoidun joukkueen (HPK) tai puolestaan jäädä säälien ulkopuolelle ennustetun (TPS) jalkoihin tulevassa runkosarjassa. Lisäharmia tuo kahden kovapalkkaisen (Leinonen ja Torkki) loukkaantumiset, joten tätäkin vasten sekä Plattin että Tukosen onnistuminen Ilveksessä olisi tärkeää.