Suomen ja Hollanin tippumisen jälkeen on aika luonnolinen valinta Englanti. Näissä EM- ja MM-lopputurnauksissa kun Hollanti ja Englanti on perinteisesti ne kaksi maat jota symppaan. Pronssisijalla tolla listalla on yleensä Espanja vaikka tiki-takan katseleminen yleensä unettaa. Espanjan kanattamisessa muutenkin on aina kaksijakoiset fiilarit kun siellä saattaa olla sekä suosikki että inhokki seurajengistä pelaajia avauksessa. Tosin tässä joukkueesta jätettiin ne inhokit kotiin, joten sikäli nyt voi huoletta fanittaa.
Italia on aina herättänyt ristiriitaisia fiilareita. On ollu pikkupoikana jopa yksi suosikeista, mutta sitten ajan saatossa on mennyt maku niihin filmauksiin ja siihen mussutamiseen mitä ne harrastaa. Mutta sen verran kovaa korona on tota maata koetellut että kyllä nyt sen mestaruuden sinne soisi tuomaan iloa.
Sitten on maita jonne en toivo mestaruutta. Tsekkien ja Tanskan faneihin on mennyt viime aikoina maku, joten ihan kiva että toinen on noista kohta sitten laulukuorossa. Veroparatiisi Sveitsiä taas on maana vaikea sympata kun ovat mm. lahjoittaneet maailmalle Rene Faselin ja Sepp Blatterin.
Olen tehnyt aikoinaan mukavan reissun Belgiaan, niin ei mua haittaa jos ne nyt mestaruuden voittas. Ehkä samalla mulle selviis miksi toi jengi on maailman rankingin ykkönen kun ainakaan tositaseksi matseja katselemalla se ei ole selvinnyt. Ja lähettihän ne myös Pepen ja Ronaldon kotiin, joten tavallaan ansaitsee kyllä palkkion hyvästä työstä.
Tiedän että ei sais olla vahingoniloinen, mutta pakko tunnustaa että jotain traumoja on joistain Hannu Hanhien viime hetken voittoista sieluun jäänyt että kyllä se oli kiva nähdä kun Ukraina teki voittomaalin matsin viimesillä minuuteilla Ruotsin verkkon. Sikäli pitäisi myös sympata Ukrainaa kun meillä on se yksi yhteinen öykkäri rajanaapuri, jota varmasti ärsyttäisi Ukrainan mestaruusjuhlat.
Mutta kyllä se mieluisin finaali on Englanti vastaan joko Espanja taikka Italia. Joko näkis että Englanti viimein voittas jotain. Tai sitten sen kun EU-maa näyttäs vähän hauista ylimieliselle brexit kansalle. Mutta kyllä tossa matsissa silti toivoisin pikkasen enemmän Englannin voittoa kun serkun pikkuiset pojat on brittejä ja heille en sitä finaalitappion fiilistä toivo vaan mestaruushuumaa.