Mainos

Keksi liikeidea, suunnittele yritys

• 3 325
  • 19

scholl

Jäsen
Helsingin Sanomien mukaan yrittäjyyden kasvu on tyrehtynyt. Niinpä nyt pitää keksiä uusia liikeideoita. Tuleeko jatkoaikalaisilla nukkuessa, kadulla kävellessä, autossa istuessa tai jossain muualla jokin liikeidea mieleen, josta mielessä kehittelee hyvin nopeasti jonkinlaisen konseptin, mutta mitä ei itse halua kuitenkaan toteuttaa? Itselleni niin käy usein. Sen vuoksi avaan nyt paikan mieleen tulleiden liikeideoiden esittelyyn.

Itse käyn aina silloin tällöin Italiassa ja olen siellä havainnut sellaisen asian, että heiltä löytyy normaalihenkilöauton ja tollaisen pikkubussin väliin 1+5 paikkainen taksi. Useastihan esim. Helsingissä kun lähtee viihteelle, on porukkaa 5 henkeä ja normihenkilöautoon menee vain 4 matkustajaa, Kovasta tai muuta pikkubussia ei aina saa, koska kysyntää on tarjontaa enemmän, joten joutuu ottamaan kaksi taksia. Italiassa tosiaan on aika paljon taksissa Fiat Multiplaata, jossa on sekä edessä että takana 3 istuinta. Jos edessä keskipenkki ei ole käytössä, on se käännettynä hyvin leveäksi käsinojaksi/pöydäksi. Ja kun taksin tilaa, voi tilata nimenomaan auton viidelle asiakkaalle.

Helsingissä on tavallisten pertsan yhden miehen taksifirmojen lisäksi vain muutama selvästi erottuva taksifirma eli oikeastaan vain Airport Taxi ja Kovanen. Nyt ehdottaisin tällaista 1+5 taksifirmaa, jonka kalusto voisi olla Fiat Multipla autoja. Toiminnan rahoittamiseksi jonkinlaiseksi osakkaaksi tai yhteistyökumppaniksi voisi ottaa Fiatin maahantuojan tai jonkun jälleenmyyjän. Mainoshommat ajattelin hoitaa niin, että niistä autoista tulisi jonkun lentoyhtiön ja matkatoimiston sekä mahdollisesti hotelliketjunkin mainoksilla varustettuja. Firman nimi olisi esim. TaxiEuropa ja jokainen auto olisi nimetty jonkun Euroopan kaupungin mukaan (vähän niinkuin Lufthansan lentokoneet ovat saksalaisia kaupunkeja). Näin ollen tänään matkustaisin vaikkapa Berliinillä, huomenna Milanolla tai Lontoolla ja keskiviikkona Pariisilla tai Madridilla.

Viihdekäyttö on aikamoinen osa taksiasiakastoimintaa ainakin iltaisin, joten uskon, että joku taksiyrittäjä voisi ihan hyvin tarjota 1+5 takseja, joilla olisi helppo asiakkaiden muistissa oleva puhelinnumero.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Useastihan esim. Helsingissä kun lähtee viihteelle, on porukkaa 5 henkeä ja normihenkilöautoon menee vain 4 matkustajaa,...

Yksi ongelmista ainakin on turvallisuus. Ajattelepas tämä umpiveloissa oleva hintelä taksaripertsa vieressään kaksi hyvässä nousuhumalassa olevaa näppärä-Nipaa, joita kannustaa takapenkkiläisten: "et muuten puukko-Eikka uskalla vetää tosta käsijarrusta" -meininki. Kun kolme ihmistä istuu tällaisen normaalilevyisen taksin etupenkillä, on tunnelma varmaan aika tiivis ilman jurriakin. Siinä ei isoa pistoa sivulle tarvitse tehdä, että taksaripertsan lapsista tulee isättömiä.

En ensimiettimisellä juuri lämpeä liikeideallesi.

scholl

Jäsen
Senior kirjoitti:
Yksi ongelmista ainakin on turvallisuus. Ajattelepas tämä umpiveloissa oleva hintelä taksaripertsa vieressään kaksi hyvässä nousuhumalassa olevaa näppärä-Nipaa, joita kannustaa takapenkkiläisten: "et muuten puukko-Eikka uskalla vetää tosta käsijarrusta" -meininki. Kun kolme ihmistä istuu tällaisen normaalilevyisen taksin etupenkillä, on tunnelma varmaan aika tiivis ilman jurriakin. Siinä ei isoa pistoa sivulle tarvitse tehdä, että taksaripertsan lapsista tulee isättömiä.

En ensimiettimisellä juuri lämpeä liikeideallesi.

Olet ilmeisesti viettänyt enemmän aikaa kansan parissa kuin minä.

Suomalaisten kanssa pitää aina muistaa tosiaan se, että historiassa tapahtui tosiaan se puusta putoaminen vasta aivan hiljattain ja missään tilanteessa mikään normaali muissa maissa mahdollinen sivistynyt käyttäytyminen ei ole mahdollista.

EDIT: Miksi VW Transportereissa pääsee eteen kuskin viereen 2, jos se on turvatonta?

Eikö kuski lisäksi voi olla ottamatta nilkkejä matkustajia kyytiin?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisinaan tupasahtelee erinäisiä ideoita mieleen. Joskus on tullut jopa sellaisia, että muutaman vuoden päästä olen huomannut niiden tulevan vastaan arjessa, mainitaan nyt vaikka kännyköiden tilattavat soittoäänet ja nämä premium-kännyt. Tosin niitä en itse osaisi toteuttaa, mutta hauska huomata, että lanttu leikkaa. Muutamia ideoita olisi vieläkin jemmassa, mutta en oikein tiedä, mihin niitä syytäisi. Onko esim. Nokialla jotain osoitetta, johon ideansa voisi tyrkätä ja toivoa vielä hyötyvänsäkin niistä hiukan?

Nuo edellä olevat ovat nyt enemmänkin pieniä tai hiukan suurempia ideoita liittyen jo olemassa oleviin hyödykkeisiin. Yksi vähän isompi juttu minulla on muhinut mielessäni jonkin aikaa, ja siinä olisi kysymys ihan oikeasta liikeideasta. Saa nyt nähdä, saisiko sen paperille saakka ja eteenpäin jonnekin alan yritykseen. Yksin en ala sitä toteuttaa, koska minulla ei ole riittävää koulutusta itse asian ytimeen eikä kyllä kovin suurta halua repiä itseäni rikki yksityisyrittäjänä. Ehkä pääsen kirjoittamaan asiasta joskus onnellisuusketjuun tai sitten vain unohdan koko jutun ja kouluttaudun alalle, jossa voin toteuttaa ideaani edes osittain.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onhan noita kuusipaikkaisia autoja muitakin, esim. Honda Stream. Edullisemmasta luokasta voisi löytyä korealaismaasturit kuusipaikkaisina.

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
Onhan noita kuusipaikkaisia autoja muitakin, esim. Honda Stream. Edullisemmasta luokasta voisi löytyä korealaismaasturit kuusipaikkaisina.

Taksit eivät pahemmin lämpeä maastureista. Onhan tosin Helsingin taksissa yksi Landcruiser ja oli aiemmin X5:kin, mutta tosiaan jopa Lapissa, missä olosuhteet voivat olla heikkoja, polttoaineen kulutuksen takia ei kyllä maastureihin päädytä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
scholl kirjoitti:
Taksit eivät pahemmin lämpeä maastureista. Onhan tosin Helsingin taksissa yksi Landcruiser ja oli aiemmin X5:kin, mutta tosiaan jopa Lapissa, missä olosuhteet voivat olla heikkoja, polttoaineen kulutuksen takia ei kyllä maastureihin päädytä.
Niin, no. Enpä ajatellut asiaa taas tuolta kantilta. Tosin puksuttaahan noistakin osa dieselillä nykyään.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Älkää vastatko!

Tämä ketju on valjastettu laiskojen copywritereiden ja AD:iden runsaudensarveksi! Tämä on suuri salaliitto!On tästä foorumista ennekin ideoita pöllitty.

scholl

Jäsen
Uleåborgir kirjoitti:
Tämä ketju on valjastettu laiskojen copywritereiden ja AD:iden runsaudensarveksi! Tämä on suuri salaliitto!On tästä foorumista ennekin ideoita pöllitty.

Eikö se ole vain hyvä, jos joku toteuttaa jonkun tuotteen tai palvelun, mitä ei ole markkinoilla ja mitä ei jaksa itse totetuttaa?

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
scholl kirjoitti:
Eikö se ole vain hyvä, jos joku toteuttaa jonkun tuotteen tai palvelun, mitä ei ole markkinoilla ja mitä ei jaksa itse totetuttaa?

Ei ole, mikäli sitä ei itse tarvitse.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Editoin muutama päivä sitten parin vuoden takaisista U-20 MM-kisoista Mertarannan hehkutuksen Filppulan maalista Venäjää vastaan kännyyn soittoääneksi.

Kaverit kyselivät, mistä saa ja siinä idea jollekkin: Myydä urheilun tähtihetkistä soittoääniä. Tekijänoikeuksista voi kysellä YLE:ltä ja muilta mediayhtiöiltä. Voisi hyvinkin sivubisneksenä toimia!

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Näin irtisanomisajan kuluessa joutuu näitäkin miettimään. Ja keksinhän minä.
Tämän inspiroi poikani lukemat Kapteeni Kalsari -kirjat.Minäpä pistän paremmaksi. Erittäin hyvin tiedän mille tommoiset juuri lukemaan oppineet räkänokat oikeasti nauravat.Turha korrektius roskakoriin ja rahat pois.

Aion tienata elantoni Vääpeli Vessanpytty-kirjoilla.Näyte tapahtumista:

-------------------------------------------------------------------------

Vääpeli Vessanpytty söi ruokaa,joka muistutti koiran oksennusta.Sitten hän soitti tuubaa ja pieraisi.
Sen jälkeen hän pelasi sählyä ja voitti ylivoimaisesti ainakin 100-0 ja teki melkein kaikki maalit.Vastustajalta tuli paskat housuun.Siispä heitä vedettiin turpiin.

--------------------------------------------------------------------------

Ihan itseäkin naurattaa.

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Aion tienata elantoni Vääpeli Vessanpytty-kirjoilla.Näyte tapahtumista:

-------------------------------------------------------------------------

Vääpeli Vessanpytty söi ruokaa,joka muistutti koiran oksennusta.Sitten hän soitti tuubaa ja pieraisi.
Sen jälkeen hän pelasi sählyä ja voitti ylivoimaisesti ainakin 100-0 ja teki melkein kaikki maalit.Vastustajalta tuli paskat housuun.Siispä heitä vedettiin turpiin.

--------------------------------------------------------------------------
Kustantaja kyllä vetää tuon "vääpelistä" alas!

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Aion tienata elantoni Vääpeli Vessanpytty-kirjoilla.

Tarinastasi inspiroituneena perustin yrityksen ja kävin rekisteröimässä Vääpeli Vessanpytty -tuotemerkin itselleni. Nyt joudut maksamaan minulle rojalteja joka kerta kun mainitsetkin Vääpeli Vessanpytty (TM) -nimen. Itse loikoilen Bahamalla ja maistelen skottiviskiä.

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Polkupyörävuokraus taitaa olla aika heikolla mallilla Suomen oloissa? Jos ei näitä kaupunkipyöriä (Helsingissä ainakin) lasketa, joille on rajoitettu käyttöalue ja pyörät ovat epämukavia. Kuin myös Italiasta tuli tämäkin mieleen, kun sieltä vuokrasin maastopyörän. Joo, en ole kyllä itse tähän ryhtymässä, että joku saa kyllä varastaa liikeideani.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Liikeidea joka on usein tullut mieleeni heittäessäni nais-opettajia suomesta Tallinnan seksi-liikkeisiin (koska eivä suomessa kehtaa käydä) on viihdepalvelut suomalaisille naisturisteille Tallinnassa. Niin Hauskalle kuin se saattaa tuntuakkin, on minulta useaan otteeseen kysäisty,onko naisille mahdollisia ilotaloja ja mahdollisuuksia tarjolla. Yhdessä vaiheessa meitä alkoikin asia kiinnostamaan siinä määrin että selvitimme tarjonnan, täällä on ollut eräs herrasmies joka on palveluja tarjonnut, muttei ole enää.

Lisäksi soitin erään tunnetun ilotalon pitäjälle ja ehdotin asiaa, ongelma on kuitenkin kuulemma sutenööri toiminnan kannalta miesten surkea suoritustaso, elikkä he eivät pysty tienaamaan tarvittavaa määrää rahaa, "talon kannalta".
Eli palvelutaso Tallinnassa tältä osalta on olematon. Mietinkin eräänlaista seuralaispalvelun järjestämistä kotirouville jotka tulevat "jouluostoksille" Tallinnaan. Olen kuitenkin vakuuttunut että monet nyhveröönsä kyllästyneet varakkaat rouvat olisivat valmiit palveluista maksamaan kohtuullisen summan rahaa silloin tällöin.

Kun ajatellaan mitä se naiselle voisikaan antaa, että saisi siististi smokkiin pukeutuneessa seurassa illastaa ja nauttia elämästä yhden illan, ruokailla maistella viinejä ja keskustella jostakin muustakin kuin jääkiekon saloista tai talvirengaiden vaihtamisesta yhdistettynä yhteiseen kissan hoitoon. Ja illan päätteeksi kunnolliset panot. Väittäisin että jälkeenpäin olisi myöskin poninhäntäpäisen vaikkapa Helsinkiläis-fani iskän parempi olla vaimonsa kanssa pitkään. Lisäksi vaimo saattaisi saada aivan uusia virikkeitä ja ajatuksia yleensäkkin.

Liikeideana ja hyvin hoidettuna toimisi varmasti, asia pitäisi vain hoitaa tyylikkäästi ja hienotunteisesti. Tietenkin luotettavasti).

veini

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sv veinikretski kirjoitti:
Yhdessä vaiheessa meitä alkoikin asia kiinnostamaan siinä määrin että selvitimme tarjonnan, täällä on ollut eräs herrasmies joka on palveluja tarjonnut, muttei ole enää.
Siinä olisi veinille apajaa, iske kiinni! Reviiri on sinun.

Anton

Jäsen
Silloin kun minulla on muutama tavaratalo, niin siellä onkin ovella järjestysmiehet, eikä sinne ei sitten pääsekään tuulipuvun ja päälaella törröttävän villapipon kanssa, jossa lukee ”Rati-riti-ralla”. Perinteet ovat perinteitä ja ne ovat kuin mielenvikainen, kaksipäinen sukulainen eli niitä ei kukaan itseään kunnioittava trendi-ihminen kehtaa muistella.

Kuka haluaa, että oma jälkikasvu käy istumassa ja kertomassa salaisista haaveistaan jonkun Pukin sylissä, saati sitten Michael Jacksonin sylissä? Joulupukki on saanut olla kiinnostunut tuhmista lapsista jo liian kauan ilman että kukaan on siihen puuttunut.

Nykyisin on muodikasta olla sileäksi ajeltu, hoikka, hyvältä tuoksuva tuote à la David Beckham. Joulupukin ryvettynyt auttamattoman vanhanaikainen, retroseksuaalinen imago ei ainakaan parane epämuodikkaan vulgaareilla roikkuvilla vaatteilla, nuhjuisella tupakkamällin juovittamalla paralla eikä huomattavalla ylipainolla.
Jo vuoden alkoholin säännöllinen käyttö saattaa aiheuttaa pysyviä muutoksia aivojen rakenteessa, mutta mitä saa aikaan yli neljänsadan vuoden jatkuva tissuttelu? Näin, parahin Pukki, altistat siis itseäsi todennäköiseen glukoosi- ja insuliinitoleranssiin, puhumattakaan sydänsairauksista ja kakkostyypin diabeteksestä. Oletkohan koskaan edes kuullut tiamiinista tai kasvovoiteiden antioksidanteista? Etkä varmasti tiedä edes mitkä ovat tämän talven haute couturen mukaiset trendiasusteet?

Uuteen markettiin voisi hankkia fressiä dynaamista ilmettä palkkaamalla joulunavajaisiin jonkin malli- tai ohjelmatoimiston kautta nuoret, siistit, hyvän tuoksuiset ja moitteettomasti käyttäytyvät Jeesuksen ja Marian.
Jeesus voisi opastaa miesväkeä elektroniikkaosastolla satelliittiantenni, digiboksin ja taulu –tv:n hankinnassa, jotta kaikki tärkeät taivaskanavat näkyisivät kelvollisesti.
Maria olisi puolestaan kemikalio-osastolla esittelemässä joulun juhla-asuihin suunniteltuja enkelinsiipisiä pikkuhousunsuojia tai opastamassa lääkemyyntikiellosta vapautuneen katumuspillerin oikeaa hankintaa ja käyttöä.

Katsellessa kuvia idioottimaisesti virnistelevästä, deekunenäisestä, harittavasilmäisestä Joulupukista on hyvin hankala kuvitella hänellä olevan edes trendikkäästi trimmattuja häpykarvoja.
Hyvä Pukki, olen hyvin, hyvin pettynyt sinuun, et ole enää tervetullut meidän joulunviettoomme!

Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Putiikki pystyyn

Ryhdyinpä tänään sitten virallisesti porvariston alati harvenevaan joukkoon, ja panna päräytin firman pystyyn tänne Kiiminkiin.

Liikeidea tosin on hieman mielikuvituksettomampi kuin sv veinin, mutta toisaalta poliisin kanssa asioiminen kenties hieman helpottuu.

Nimittäin allekirjoittanut ryhtyy konsultoimaan tuotantotoimintaa harjoittavia yrityksiä, jotka tahtovat parantaa laaduntuottokykyään. Asia on kansantaloudellisesti perin polttava, sillä Kiina-ilmiön hillitsemiseksi täällä peräpohjolassa pitää asiat tehdä jouhevasti ja kerralla oikein. Muuten tulee Mao ja syö.

Edellämainitun toiminnon palvelukonsepti on vielä kehitteillä, joten sillä aikaa täytynee tyytyä rakennusmaalauspalveluihin, jotka myös ovat varsin lähellä sydäntäni ihan perhetaustojen vuoksi. Liikkeenjohdon konsultointiin siirryttäneen asteittain riippuen konseptin kehittymisen nopeudesta ja toisaalta vallitsevasta markkinatilanteesta.

Master God kirjoitti:
Muuten tulee Mao ja syö.

Tästä tuli mieleen Erkki Toivasen kertoma mainio esimerkki. Kiinalainen henkilö oli miettinyt talouden tulevaisuusnäkymiä näin: nythän tilanne on se, että eurooppalaiset myyvät Kiinaan Airbuseja ja ostavat sieltä halpoja teepaitoja. Mutta mitä me viemme Kiinaan sitten, kun he kohta tekevät lentskarinsa itse? Minun mielestäni aika hyvä kysymys.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy