Seura ja sen edustajat ovat tietenkin eri mieltä, mutta koruton totuus on se, että Elorannan jälkeen ei tuolle ykkösketjun laitahyökkääjän paikalle hankittu luvattua pelaajaa. Ei minun toiveeni mukaisesti koko kauden sopimuksella eikä edes lockout-pelaajaa.
Ymmärrykseni ei riitä siihen, mitä ajatteli seuran johto hankkiessaan tänne Valicevicin. Jo paperilla mies oli keskinkertaisuus ja näköjään ei ollut myöskään harjoittelu kesällä maittanut. Täysin hyödytön huonokuntoinen puukäsi.
Zingoni hankintana menee sitten jo kaikkien skaalojen ulkopuolelle. Jo lentoliput olivat hukkaan heitettyä rahaa ja olen vain tyytyväinen, että ei pelannut vaihtoakaan.
Luulen kuitenkin, että näihin kahteen satsatuilla turhilla euroilla olisi jo päästy hyvään alkuun todellisen hankinnan rahoituksessa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Kipper-Berg-Salo. Valtavirrasta poiketen uskon niihin huhuihin, joita olen kuullut herrojen pyytäneen palkkaa tästä kaudesta. Jos ne pitävät paikkaansa, niin hyvä on, että menivät Ruotsiin. Ja pysykööt siellä. En ihmettele lainkaan, miksi heidän kanssaan ei edes olisi neuvoteltu.
Aallon loukkaannuttua tuntuu sivusta seuraavana siltä, että "kädet jäätyivät" ja viimeisenä hätäratkaisuna hankittiin Rautee, joka sinänsä oli oikea hankinta, koska omien nuorten joukkeeseen sisäänajo on epäonnistunut oikein kunnolla. Kahden ensimmäisen ketjun materiaali kuitenkin heikkeni valtavasti.
Summa summarum, näin kävi tällä kaudella:
1) Kahteen ensimmäiseen kenttään ei hankittu sitä yhtä laituria, joka olisi tarvittu. Megamöhläys.
2) Kiviharju-Rautee-Tuokko korvaaminen nuorilla pelaajilla osoittautui virheeksi, josta pitää syyttää valmennusta. Se, että jo lokakuussa nähtyä tilannetta ei ajoissa tunnistettu ja ennen kaikkea reagoitu on seurajohdon vika.
3) Valmennus on epäonnistunut. Ei tuo materiaali noin huono ole kuin mitä peliesitykset ovat olleet läpi kauden.
Nyt TPS on pelannut korttinsa niin, että vain ihme voi viedä TPS:n taistelemaan mestaruudesta. Saku Koivu on varmasti vielä kova syrjä tosi pelien alkaessa, mutta tässä tilanteessa hänen pitäisi olla McGyver, sillä materiaali paperilla ei yksinkertaisesti riitä. Ykkösketjun ulkopuolella hyökkäyskalustossa on senttereitä lukuunottamatta pelkkiä puukäsiä ja junioreja.
Jos ehkä ennen kauden alkua joukkue ei välttämättä näyttänyt väärin kootulta, niin yhden laiturin tulematta jäämisen ja nuorten floppaamisen verran se nyt on sitä. Ja tähän ei kyetty reagoimaan. Kannattajia tuskin kiinnostaa pätkääkään se, että mahdollisesti seuran talous on kunnossa. Historiallinen momentun kämmättiin. Ja ennen kaikkea usko seuraan on katsomossa romahtanut sekä valmennuksen, että seuran kykyyn scoutata pelaajia.
Kun vielä edellisessä pelissä Ässiä vastaan näytti siltä, että joukkue on kaikkea muuta kuin pudotuspelikunnossa, niin odotukset eivät todellakaan ole korkealla, vaikka flunssa tuohon esitykseen vaikuttikin. McGyver tässä tarvitaan.