Ke 8.10.2014 Jukurit - KooKoo

  • 6 481
  • 30

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Voisiko joku viisas minulle selventää miten Pennasen pelikirja on niin edistynyt verrattuna Mattilan pelikirjaan.

Toinen on vaan laittanut oman brändin parempaan kuntoon ja on moderni, kun kirjoittaa aiheesta myös blogia. Mattila taas tunnetaan vielä Kajaanin kahvasta ja ennätyslyhyesti liigavalmentajan pestistään.

Odotetun tiukkaa pelaamista. Katsotaan jos seuraava peli sitten päättyisi voittoon, Rämön nollapelistä suurta plussaa.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Voisiko joku viisas minulle selventää miten Pennasen pelikirja on niin edistynyt verrattuna Mattilan pelikirjaan. Mielestäni molemmat joukkueet pelasivat eilen melko samanlaista jääkiekkoa. Pikkaraisen Jukurit kiekon muistan siitä että pitkää kiekkoa tuli paljon ja oli aika tylsää katseltavaa. Tehokasta se kyllä oli.
Joukkueet todellakin pelasivat 5vs5-pelissä erittäin samanlaista peliä, tosin tämä peli oli huono ns. analysointipeliksi, sen verran rikkonaista ja puolustuspelivoittoista se oli. Jos nyt lyhyesti kerron ajatukseni joukkueiden pelikirjasta, sillä otannalla mikä on(Kookoolta käytännössä tämä peli) Meidän amatöörien kannattanee pelikirjoja ja taktiikoita analysoidessa keskittyä neljään katsojalle selvimmin näkyvämpään osa-alueeseen, jotka ovat HAHP(HyökkäysAlueenHyökkäysPeli), HAPP, PAHP ja PAPP. Keskialueella pelataan toki pelikirjan mukaan yhtälailla, mutta sen analysointi menee jo turhaksi.

Joukkueet puolustivat eilen molemmat aluepuolustusjärjestelmällä, joka oli lähes identtinen ja erittäin toimiva Ainoastaan alivoimapelin aikana näkyi ero: Pennanen peluuttaa erittäin aggressiivista neliötä, joka esti KooKoon (mahdollisen) ylivoimakuvion rakentamisen täysin. Riskithän on mitkä on, mm. jatkoajan viimeisellä sekunnilla oli käydä huonosti. Mattila peluutti aluepuolustukseen perustuvaa alivoimaa. HAHPista ei paljon päästy nauttimaan joten isoja analyysejä ei kannattane tehdä. Jukureilla näkyi selvä puolustusvalmiuden varjelu, pakki-pakit ja pieneenkin pelinkäännön mahdollisuuteen johtavat laukaukset olivat kiellossa.

Se, mikä Jukurien pelissä on maallikon silmissä tällä kaudella YV:n ohella ollut kauneinta, on Pennasen kehittämä (tai joltain matkima?) avauspeli. Pendon periaatteena on tilan voittamisen tai varsinaisen viivelähdön sijasta tehdä tilaa keskustaan pelaamalla tahallaan juuri sille puolelle, jonne vastustaja yrittää ohjata. Kuviossa lähtö on ns. puolinopea; sentteri tulee hitaahkosti oman maalin takaa ja syöttää kiekon b-pisteen ulkokaarella odottavalle pakille(tai paineen alla roiskaisee rännin kautta). Tässä vaiheessa pakki jää vastustajan ohjauspelijärjestelmästä riippuen joko tahallaan odottamaan paineistusta tai lähtee luistelemaan sinne missä tilaa on vähiten. Toinen pakki+hyökkääjät on tässä vaiheessa rintamahyökkäyksessä, jolloin tämä peliä avaava pakki syöttää seinän keskustaan tai ristipiston painottomalle puolelle. Tuloksena on käytännössä aina vähintään 3vs3-hyökkäys, parhaimmillaan jopa 4vs2. Jukurit käyttää kyseisessä lähdössä monia tavallisesta viivelähdöstä tuttuja variaatioita, kuten laiturin ja sentterin roolinvaihtoa ja vauhtieron "venyttäjää" eli "haukea", kuten valmentajilla on sitä tapana kutsua. Silloin kun pelinopeus suhteessa vastustajaan on tarpeeksi iso, tällä sapluunalla päästään laadukkaasti pois omalta alueelta ja saavutetaan aina vähintään tasavoimahyökkäys sekä säilytetään myös hyvä puolustusvalmius, se pelin avaava pakkihan jää kokonaan ulos rintamasta. Silloin kun pelinopeus ei ole suurempi kuin vastustajalla, se ei vaan tunnu jostain syystä toimivan. KooKoon suhteen näin kävi, ja Pendo lopetti tuon kuvion yrittämisen toisessa erässä. Tämän jälkeen tilaa tehtiin "perinteisen modernisti", samalla tavalla kuin mitä KooKoo eli perinteisillä viisikkolähdöillä ja pakin palautuksilla.

Pennasen ohjauspeli oli viime kaudella mielestäni täydellistä kaksivaiheprässiä, mutta tällä kaudella on pääosin siirrytty yksinkertaisempaan paineistavaan 1-2-2-kuvioon. KooKoon ohjauspelistä en oikein osaa sanoa, mutta kyllä Mattila oli tainnut videolta noita Jukurien avauskuvioita katsella.

Sitten on vielä YV. KooKoon ylivoimapelistä en yksinkertaisesti saanut mitään otetta, niinä hetkinä kun KooKoo sai pelin rauhoittumaan, yrityksenä oli ainoastaan viivaveto. Yhtään sovittua kuviota eivät mielestäni yrittäneet. Pennanen on minusta antanut joukkueelleen niin monipuolisen paketin YV:hen, ettei paremmasta väliä. Harvat joukkueet tällä tasolla pelaavat kolmella eri ylivoimarakenteella. Jukureilta onnistuu niin yleisemmät takakolmio- ja noppavitos-kuviot mutta myös "edistyneempi" 2-2-1-kuvio. Eilen ei tosin hermostuneisuuden ja KooKoon hyvän alivoiman takia onnistunut yhtään mikään.

Pennasen pelitapa ei ole ylivertainen, mikään pelitapa ei ole. Toivottavasti viimeistään nyt kaikki ymmärtävät sen, miksi minä olen täällä provonnut koko alkukauden Pennasen pelistä. Näpäyttääkseni niitä viime kevään niiloja(itseni mukaan lukien), jotka sattuivat olemaan väärässä Pennasen suhteen. Pennanen ei ole mikään ihmeidentekijä, hän on ainoastaan hyvä valmentaja. Sitähän ei monet vieläkään usko. Teroz on väärässä siinä, että Pendo haluaisi kehittää itselleen brändiä. Kyse on siitä, että hänellä on hurja intohimo valmentamiseen ja jääkiekkoon. Pendo on hifistelijä jolle jääkiekko pelinä ei koskaan ole valmis vaan aina löytyy jotain jonka voi tehdä paremmin. Uskon että se vie vielä hänet pitkälle. Mutta nyt riittää analysoinnit taas muutamaksi viikoksi...

E: Niin, ja lisätään nyt vielä väärinkäsityksien välttämiseksi, että eihän pelikirja ole valmentajan ainut tasonmittari. "En osaa ottaa aikalisää"-Pennanen on minusta osoittanut myös esimerkiksi psykologisen filosofiansa toimivaksi, niin viime keväänä kuin tänä syksynäkin.
 
Viimeksi muokattu:

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Siihen ne analyysit usein kaatuvatkin kun kentällä mennään kamppailumenttaliteetilla eikä kumpikaan ole selvästi parempi tai huonompi jollain osa-alueella. Tällöin myös pelikirjasivut rypistyvät ja kirjamerkit hukkuvat.

Mutta tuohon edelliseen kommenttiin pelistä että se oli "puolustusvoittoista": Mihin tämä väite perustuu?

Molemmilla maalivahdeilla oli paljon torjuntoja eli hyökkäyksistä saatiin ainakin jonkinlaisia laukauksia ohi puolustuksen.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt käsitettä: Peli on Rikkonaista

Voisiko joku valottaa asiaa ja kertoa millaista on Ehjä Peli?

Saako olla katkoja? Entä jäähyjä? Paitsioita? Pitkiä? Vai pitääkö mennä pitkiä aikoja jommassa kummassa päässä tai päästä päähän.

Mielestäni jääkiekkopeli ei ole rikkonainen ellei jotain mene rikki niin että peli joudutaan keskeyttämään sen takia. Kaikki muut katkot kuuluvat pelin luonteeseen. Niitä voi olla enemmän tai vähemmän mutta missä on se raja, jolloin niitä on liikaa tai liian vähän.

Kannattaisi miettiä käsitteitä kun niitä käyttää.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
En ole oikein koskaan ymmärtänyt käsitettä: Peli on Rikkonaista

Voisiko joku valottaa asiaa ja kertoa millaista on Ehjä Peli?
Saako olla katkoja? Entä jäähyjä? Paitsioita? Pitkiä? Vai pitääkö mennä pitkiä aikoja jommassa kummassa päässä tai päästä päähän.
Mielestäni jääkiekkopeli ei ole rikkonainen ellei jotain mene rikki niin että peli joudutaan keskeyttämään sen takia. Kaikki muut katkot kuuluvat pelin luonteeseen. Niitä voi olla enemmän tai vähemmän mutta missä on se raja, jolloin niitä on liikaa tai liian vähän.

Kannattaisi miettiä käsitteitä kun niitä käyttää.
Käsitteitä voisi myös opetella. Tuntuu välillä siltä, että ymmärrät tietyt käsitteet, mutta et halua niitä siltä ymmärtää.

Rikkoinainen peli sisältää paljon katkoja, paljon jäähyjä, peli ei kulje tästä johtuen pelisuunnitelman mukaan, ei päästä toteuttamaan peliä tasakentällisin, jotkut pelaajat eivät pääse pelaamaan ollenkaan jne. Paljon tarkoittaa selvästi keskimääräistä enemmän.

Esim. tietyt kolmos/neloskentän pelaajat eivät pääse erittäin rikkonaisessa pelissä pelin sisälle juuri ollenkaan, kun sitä jääaikaa tulee vain harvakseltaan ja lihakset eivät ole enää lämpimänä 15 minuutin yhtämittaisen penkillä istumisen jälkeen. Jos et pelaa yli- tai alivoimaa ja koko erän ajan pelataan vajaalla jompaan kumpaan suuntaan, niin voi olla, että vaihtoja tulee erässä ehkä 1-2 kappaletta, jos sitäkään. Tällaiseen rikkonaiseen peliin on usein jomman kumman joukkueen vaikea päästä sisälle, koska siinä tulee huomattavasti keskimääräistä enemmän suoritteita toisille pelaajille kuin toisille. Osa pelaajista on aivan totaalisen puhki pelattuaan esim. 5-7 minuuttia alivoimaa erän aikana. Osa joutuu istumaan penkillä purren tuppea. Välillä joudutaan väkisin pistämään sellaiset pelaajat pelaamaan jotain erikoisroolia esim. alivoimaa, jota he eivät ole juuri koskaan pelanneet tai ainakaan kovin paljon harjoitelleet.

Tämä ja monet muut asiat pelin sisällä tekevät pelistä rikkonaisen.

Valottuiko tämä asia ollenkaan, vai tarkoittaako sekin taskulampun kaivamista työkalupakista ja sillä suoraan silmään osoittamista kunnes tajunta hämärtyy ja valo näkyy tunnelin päässä?
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mutta tuohon edelliseen kommenttiin pelistä että se oli "puolustusvoittoista": Mihin tämä väite perustuu?
Tarkoitin sillä sitä, että joukkueet selvästi pitivät keskimääräistä parempaa puolustusvalmiutta päällä, joka luonnollisesti verottaa hyökkäysvalmiudesta. Näin ollen joukkueiden puolustuspeli oli jatkuvasti organisoidumpaa kuin hyökkäyspeli. Maalintekosektorin laukauksia oli KooKoolla 7, Jukureilla 4. Ei nuo nyt mitään mielettömiä lukemia ole.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt käsitettä: Peli on Rikkonaista
Minun mielestä rikkonaisuus tarkoittaa sitä, ettei peli pääse virtaamaan vapaasti. Tavalliset hyökkäysalueen pelikatkot eivät riko virtausta ja myös pitkän kiekon vaihtosääntö pyrkii pitämään virtauksen oikeudenmukaisena. Mutta esimerkiksi jäähyt rikkovat virtauksen. Tarkoitus oli pohtia joukkueiden pelikirjoja, mutta kummankaan joukkueen suunnitelmana tuskin oli 7 jäähyn ottaminen. Ne jäähyt rikkoivat joukkueiden pelin.
Voisiko joku valottaa asiaa ja kertoa millaista on Ehjä Peli?
Kysy Mattilalta, hänhän tuota hokee koko ajan. Oletan että hän tarkoittaa sitä, että pelisuunnitelmaa on pystytty noudattamaan.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kysy Mattilalta, hänhän tuota hokee koko ajan. Oletan että hän tarkoittaa sitä, että pelisuunnitelmaa on pystytty noudattamaan.

Kysymättä Mattilalta uskoisin, että Mattilan ehjä peli pitää sisällään ainakin kaksi eri vaatimusta. Ensimmäinen on tasaisuus. KooKoon alkukauden otteluissa pelin laatu on vaihdellut ottelun sisällä todella hyvästä aina sinne sysipaskaan. Kauniisti sanottuna. Pelin tempoa ja keskittymistä (en nyt parempaakaan termiä sille keksinyt) ei ole pystytty pitämään kaikkia kolmea erää. Ensimmäistä kertaa tämä alkoi osumaan kohdalleen Hokki -pelissä johon tämä Jukurit -taisto oli hyvä jatkumo. Toinen ehjän pelin vaatimus liittyy osin edelliseen. Viisikon ehyys kentällä pitää olla hyvällä tasolla. Ajoittain hyökkääjien ja puolustajien välinen etäisyys on ollut joko liian pitkä tai sitten hyökkääjät ovat pakittaneet puolustajien syliin. Siitä on vaikea lähteä rakentamaan omaa hyökkäystä. Kun viisikon ehyys heikkenee niin esimerkiksi paineen antaminen vastustajalle muuttuu lähinnä yksittäisen pelaajan sohimiseksi, eikä ole kovin järjestelmällistä. Tuollainen näennäispaine on helppo ohittaa. Ainakin nämä vaaditaan, että peli olisi ehjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös