Tänään selvää eroa minuuteissa loi Sportin kilahdus viimeisillä minuuteilla, joten siinä mielessä täysin absurdi esimerkki, mutta...
Ei aloiteta tätä, eihän? Mun mielestä tuomaritoiminta oli tänään poikkeavasti tasoltaan edes kohtalaista. Montako kertaa Liigassa esim. tuosta Bertrand vs. VVV -tilanteesta olisi loukkaantumisen takia taiottu 5+20 ranskalaiselle? Itse loukkaantuminen taisi tapahtua pään kolahdettua laitaan ja kerrankin tuomarit olivat tilanteessa kartalla. Tuo mainitsemasi tilanne, josta TPS pääsi toisessa erässä kahden miehen YV:lle, oli omaan silmään oikeastaan illan ainoa kyseenalainen vihellys.
Sitten päästään viestisi perimmäiseen kysymykseen. Tuo esille tuomasi "jäähytasapaino" on mun mielestä aivan täyttä paskaa. Liigan tuomarit ovat erityisen hyviä tässä jäähyjen tasoittelussa ja monen monta kertaa ovat pilanneet hyviäkin pelejä sillä. Toisella erätauolla olin täysin varma, että Sport saa kolmannessa erässä vielä mahdollisuuden vetää kahden miehen YV:tä. Olinpahan kerrankin tästä väärässä... Linjan tulisi pysyä aina samana tilanteesta, aiemmista jäähyistä tai joukkueesta riippumatta. Olkoot minuutit sitten 49 ja 2 tai tilanne 8-1, tuomaritoiminnan ei pitäisi olennaisesti muuttua. Ainakin tämän kauden TPS:n peleissä näitä naurettavia heilahteluja tuomarilinjassa on tapahtunut sillä tasolla, että ovat olleet pelin ohella suurinta viihdettä ja komiikkaa.
Joo ei aloteta sen kummemmin, mutta vain vähän :) Siis boldaamaani kohtaan lisänä mielestäni täysin normaalista kulmavääntötilanteesta tullut Riskan jäähy. Miten vitussa voi saada sellasen edes aavistuksen tai vainun että pitää pilli kaivaa esille? En kyllä ymmärrä. Jos noista kuuluis viheltää, niin pelejä ei pelattais ollenkaan viidellä viittä vastaan.
Olen samaa mieltä, että tulostaululla olevat numerot ei voi vaikuttaa pillin soimiseen, mutta onhan se nyt taivaan tosi, että pelissä tulee vaikka kuinka paljon tulkinnasta riippuvia pienempiä ja isompia rikkeitä, hurumycket jotka ovat vaan tulkinnasta kiinni, tai siitä, että tuomarin pitää nostaa käsi sadasosasekunnissa ja saattaa jäädä housunreunalle ihan inhimillisistäkin syistä eli ei vain "ehdi" reagoida ja jää kokonaan viheltämättä. TAI tuomarit sopineet jonkun osa-alueen tarkkailua ja silloin muut rötökset jää pienemmälle huomiolle ja silloin kumpi sattuu pelitavassaan välttämään sitä tehovalvonnassa olevaa rikettä saa tietämättään edun, vaikka rikkeitä ne on kaikki rikkeet...... esimerkkejä tällaisista on tuhansia, joten en täytä niillä tätä palstaa.
Juuri tässä mielessä ymmärrän sanan jäähyjen tasapaino. Molempien joukkueiden leirissä on AINA ja JOKA pelissä tunne että tuosta olis pitäny viheltää ja jättää viheltämättä ja tuo ei mennyt ihan oikein ja tuo oli kummallinen tuomio ja what not. Siis pakkohan siinä joku tasapaino on olla myös, miten pottia jaellaan koska viheltämisen arvoista tapahtuu kuitenkin vähän väliä molemmin puolin...
Edelleen korostan, ettei Sport tätä peliä olisi todennäköisesti millään tänään voittanut, vaikka TPS olisi saanutkin vaikka sen yhden kakosen lisää, mutta olis sieltä varmaan löytyny jotain vihellettävääkin.. Ai niin se Vänän jalat alta juttu esim. Noh nää on näitä. Se vaan tuntuu voittavasta joukkueesta aina niin oikealta ja oikeudenmukaselta tiedän tunteen. Been there also.