Ke 13.1.2016 TPS - Sport

  • 6 459
  • 39

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Tänään selvää eroa minuuteissa loi Sportin kilahdus viimeisillä minuuteilla, joten siinä mielessä täysin absurdi esimerkki, mutta...

Ei aloiteta tätä, eihän? Mun mielestä tuomaritoiminta oli tänään poikkeavasti tasoltaan edes kohtalaista. Montako kertaa Liigassa esim. tuosta Bertrand vs. VVV -tilanteesta olisi loukkaantumisen takia taiottu 5+20 ranskalaiselle? Itse loukkaantuminen taisi tapahtua pään kolahdettua laitaan ja kerrankin tuomarit olivat tilanteessa kartalla. Tuo mainitsemasi tilanne, josta TPS pääsi toisessa erässä kahden miehen YV:lle, oli omaan silmään oikeastaan illan ainoa kyseenalainen vihellys.

Sitten päästään viestisi perimmäiseen kysymykseen. Tuo esille tuomasi "jäähytasapaino" on mun mielestä aivan täyttä paskaa. Liigan tuomarit ovat erityisen hyviä tässä jäähyjen tasoittelussa ja monen monta kertaa ovat pilanneet hyviäkin pelejä sillä. Toisella erätauolla olin täysin varma, että Sport saa kolmannessa erässä vielä mahdollisuuden vetää kahden miehen YV:tä. Olinpahan kerrankin tästä väärässä... Linjan tulisi pysyä aina samana tilanteesta, aiemmista jäähyistä tai joukkueesta riippumatta. Olkoot minuutit sitten 49 ja 2 tai tilanne 8-1, tuomaritoiminnan ei pitäisi olennaisesti muuttua. Ainakin tämän kauden TPS:n peleissä näitä naurettavia heilahteluja tuomarilinjassa on tapahtunut sillä tasolla, että ovat olleet pelin ohella suurinta viihdettä ja komiikkaa.

Joo ei aloteta sen kummemmin, mutta vain vähän :) Siis boldaamaani kohtaan lisänä mielestäni täysin normaalista kulmavääntötilanteesta tullut Riskan jäähy. Miten vitussa voi saada sellasen edes aavistuksen tai vainun että pitää pilli kaivaa esille? En kyllä ymmärrä. Jos noista kuuluis viheltää, niin pelejä ei pelattais ollenkaan viidellä viittä vastaan.

Olen samaa mieltä, että tulostaululla olevat numerot ei voi vaikuttaa pillin soimiseen, mutta onhan se nyt taivaan tosi, että pelissä tulee vaikka kuinka paljon tulkinnasta riippuvia pienempiä ja isompia rikkeitä, hurumycket jotka ovat vaan tulkinnasta kiinni, tai siitä, että tuomarin pitää nostaa käsi sadasosasekunnissa ja saattaa jäädä housunreunalle ihan inhimillisistäkin syistä eli ei vain "ehdi" reagoida ja jää kokonaan viheltämättä. TAI tuomarit sopineet jonkun osa-alueen tarkkailua ja silloin muut rötökset jää pienemmälle huomiolle ja silloin kumpi sattuu pelitavassaan välttämään sitä tehovalvonnassa olevaa rikettä saa tietämättään edun, vaikka rikkeitä ne on kaikki rikkeet...... esimerkkejä tällaisista on tuhansia, joten en täytä niillä tätä palstaa.

Juuri tässä mielessä ymmärrän sanan jäähyjen tasapaino. Molempien joukkueiden leirissä on AINA ja JOKA pelissä tunne että tuosta olis pitäny viheltää ja jättää viheltämättä ja tuo ei mennyt ihan oikein ja tuo oli kummallinen tuomio ja what not. Siis pakkohan siinä joku tasapaino on olla myös, miten pottia jaellaan koska viheltämisen arvoista tapahtuu kuitenkin vähän väliä molemmin puolin...

Edelleen korostan, ettei Sport tätä peliä olisi todennäköisesti millään tänään voittanut, vaikka TPS olisi saanutkin vaikka sen yhden kakosen lisää, mutta olis sieltä varmaan löytyny jotain vihellettävääkin.. Ai niin se Vänän jalat alta juttu esim. Noh nää on näitä. Se vaan tuntuu voittavasta joukkueesta aina niin oikealta ja oikeudenmukaselta tiedän tunteen. Been there also.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
TPS-osion ja oikeastaan koko palstan virallisesta tilastopoliisista hyvää myöhäisiltaa - erityisesti @Pavlikovsky!

Ilmeisesti tähän (-KIN) matsiin oli kaikkien kiinnostuneiden määrä tarkastaa TPS:n kokoonpanot teksti-tv:stä? Noin kahdeksan tuntia avauskiekon pudottamisesta paikalle ratsastaa kuitenkin yksi nipottaja, joka pilaa tämän kaikkien yhteisen huvin postaamalla TPS:n kokoonpanon kaikkien nähtäville jopa Jatkoajan otteluketjuun. Pahoitteluni tästä!

TPS tänään:

#12 Dave Spina - #17 Tadas Kumeliauskas - #71 Tomi Kallio
#84 Ilkka Pikkarainen - #22 Jerry Ahtola - #48 Julius Vähätalo
#41 Oskari Siiki - #91 Ville-Vesa Vainiola - #37 Patrik Virta
#78 Patrik Moisio - #29 Jonne Virtanen - #43 Otto Nieminen
#44 Elias Karvonen

# 7 Henrik Tallinder - #55 Harri Tikkanen
#20 Jani Forsström - # 3 Petteri Nummelin
#26 Markus Kojo - #46 Miro Keskitalo

#35 Teemu Lassila
(#34 Oskari Setänen)

Loukkaantuneet: # 6 Niklas Friman, #10 Eric Perrin, #32 Lauri Tukonen, #36 Elmeri Eronen, #64 Olli Malmivaara
Lainalla: Aleksandar Georgiev (SaPKo)

SaiPa:sta lainalla olleen Simo-Pekka Riikolan sopimus TPS:n kanssa päättyi edelliseen BLU-otteluun (09.01.2016). Vastaavasti Markus Kojo on kärsinyt kolmen ottelun pelikieltonsa ollen vielä yhden ylimääräisen ottelun poissa kokoonpanosta Ari-Pekka Selinin koirankopissa tms. Kojo olisi nimittäin ollut pelikieltonsa puolesta edustuskelpoinen jo BLU-matsissa.

Toivottavasti jatkossa joukkueiden kokoonpanot voitaisiin listata otteluketjuun ENNEN matsin alkamista!
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tuomareista otteluseurantaketjussa joku vaasalainen itki ja tässäkin ketjussa nimimerkki @t.m.a.l puhuu jostain roolista mutta fakta on että ainoa kyseenalainen puhallus koko iltana oli Riskan kiinnipitämisjäähy.

Gröndahlin eka estämisjäähy: Siiki laittaa itselleen kiekon eteen ja yrittää kiertää Gröndahl. On niin selvä kiekollinen pelaaja kuin olla ja voi. Gröndahl taklaa Siikiä, joka kaatuu teatraalisesti. Estämisjäähy. Ainoa tapa, miten tuo olisi voinut olla estäminen on, että Siikillä ei olisi koskaan ollut kiekkoa. Tai sitten säännöt on muuttunut.

Riskan kiinnipitämisjäähy. Normaali 2 vastaan 2 laitavääntö Sportin alueella. Tilannetta edelsi Bertrandin taklaus Vainiolaan. Levosen oli pakko löytää Sport-pelaaja jäähylle. Hyvin löysi syyn.

Gröndahlin toinen estämisjäähy. TPS ylivoimalla. Järvinen torjuu kiekon kulmaan, Gröndahl tuuppaa yhdellä kädellä TPS-pelaajaa alaselkään, joka ei ole edes pyrkimässä kiekon suuntaan. Estämisjäähy. Levonen ei edes katso ko. pelaajiin tuuppauksen aikana, vaan näkee vain TPS-pelaajan kaatumisen. Käsittämätön vihellys! Vastaavia "estämisiä" nähtiin pelissä muutoin väh. viisikymmentä kappaletta. TPS:llä piiiitkä 5-3-yv. Lisäksi on myös normaalia - tai pelin hengen mukaista - että kun jengi on jo valmiiksi alivoimalla suvaitaan pikkuisen kovempaa peliä. Nyt vihellettiin aivan naurettavan kevyt kontakti.

TDC:n korkea maila selviö, Koskirannan estäminen meni minulta ohi, samoin se keihästys/huitominen. Pukan kampitus selviö. Noi kolme edellä mainittua oli mun mielestä aivan vitun huonoja vihellyksiä kaikki. Näin lukuisia vastaavia rikkeitä tepsiläisiltä, mitä ei haluttu viheltää saman linjan mukaisesti. Lassilalle olisi myös voinut harkita kakkosta, kun siirsi maalin Sportin maalintekotilanteessa.


Mitä itse peliin tulee niin Sportin valmistautuminen oli (taas) aivan perseestä. Ei oltu mitenkään valmiita pelaamaan ja 3-0. Sitten löytyi jonkinlainen ilme ja paikkoja oli tulla rinnalle. Viimeistely taas paskaa. Sportin hyökkäyspelaamisen mitättömät rakenteet näkyy tuossa, että se vain puskee maalille. Poikittain ei saada pelattua hyökkäysalueella sitten yhtään.

Jos Sport olisi kaventanut, kun Tomek otti Järvisen aikaisin pois, olisi hän näyttänyt nerona. No, nyt ei näyttänyt. Koskiranta edesauttoi sitten tuota lopun farssia. Oksettava pelaaja. Löysä "toimistolle tulija). Ei haittaisi mua yhtään, vaikka olisi pelinsä Sportissa pelannut.

Sportilla on tavannut mennä hyvin nämä tuplapelien toiset osat, kun eka on hävitty. Tästä saatiin varmuudella kunnon kiukku tälle päivälle. Toivottavasti Järvisen henkinen tasapaino ei järkkynyt liikaa.
 

Julius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Mielestäni myös muutama suht kevyesti annetut rankut ja tepsiltä parit ohi menneet, mutta tosiasia on se että ei se pelin voittajaa olisi vaihtanut. TPS pelasi ihailtavan järkevää peliä tuohon tilanteeseen ja Sport sössi lopun ihan itekseen. Ei näin.
Sen verran hellankoukkuna Järvinen oli että Niemi päässee tänään katiskan eteen.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Heti kärkeen voin todeta, että illan linjalla olisi varmaan voinut kotijoukkueellekin jäähyn tai pari enemmän viheltää. Oli varmaan eilen mielessäkin joku tilanne josta olisi voinut TPS-rangaistuksen antaa, mutta enpä tuota enää muista.

Mutta parista asiasta olen edellä kirjoittaneiden kanssa eri mieltä. Ensinnäkin tuo koko termi jäähytasapaino on minusta silkkaa typeryyttä. Tämähän nousi esiin mm. WJC-finaalin jälkikeskusteluissa ja esiintyy myös jatkoajan eilisessä otteluraportissa. Tuossa ei ole mitään järkeä siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole olemassa mitään riketasapainoa eli eri joukkueet eivät riko yhden pelin sisällä tai edes koko kauden aikana yhtä paljon. Jos olisi, niin tässä tapauksessahan periaatteessa säännöissä voisi lukea, että kullekin joukkueelle kuuluu ottelun aikana esim. 5x2min sekä 1x5min ylivoimaa ja rangaistusten viheltäminen ottelun sisällä voitaisiin lopettaa. Kun näin ei ole, niin ainoa vaihtoehto on katsoa jokaista tilannetta erikseen samalla unohtaen kuinka monta minuuttia rangaistuksia aiemmin on kullekin joukkueelle vihelletty.

Toinen mistä olen eri mieltä on tuo Gröndahl vs. Siiki tilanne, josta siis tuomittiin estämiskakkonen. Mun silmään tuo oli ihan perustilanne, josta nykysäännöillä lähes kerta kerrasta tuomitaan jäähy. Eli kontakti jo kiekosta luopuneeseen pelaajaan, joka yrittää ohittaa puolustajan. Joskus takavuosinahan näistä ei saanut ikinä jäähyä, mutta jossain vaiheessa tulkinta muuttui ja kiekottomiin/kiekosta jo luopuneisiin pelaajiin kohdistuneita kontakteja alettiin karsia rajulla kädellä.

Noista parista muusta täällä kyseenalaistetusta Sport-jäähystä mulla ei ole tarkkoja havaintoja, joten niitä en kommentoi. Sekin olisi kiva kuulla mitä Koskiranta tarkalleen ottaen teki, tuokin jäi minulta huomaamatta.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Mutta parista asiasta olen edellä kirjoittaneiden kanssa eri mieltä. Ensinnäkin tuo koko termi jäähytasapaino on minusta silkkaa typeryyttä. Tämähän nousi esiin mm. WJC-finaalin jälkikeskusteluissa ja esiintyy myös jatkoajan eilisessä otteluraportissa. Tuossa ei ole mitään järkeä siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole olemassa mitään riketasapainoa eli eri joukkueet eivät riko yhden pelin sisällä tai edes koko kauden aikana yhtä paljon.

Täysin samaa mieltä. Tammisen Juhani tästä tasapainosta on keuhkonnut.

Toinen mistä olen eri mieltä on tuo Gröndahl vs. Siiki tilanne, josta siis tuomittiin estämiskakkonen. Mun silmään tuo oli ihan perustilanne, josta nykysäännöillä lähes kerta kerrasta tuomitaan jäähy. Eli kontakti jo kiekosta luopuneeseen pelaajaan, joka yrittää ohittaa puolustajan. Joskus takavuosinahan näistä ei saanut ikinä jäähyä, mutta jossain vaiheessa tulkinta muuttui ja kiekottomiin/kiekosta jo luopuneisiin pelaajiin kohdistuneita kontakteja alettiin karsia rajulla kädellä.

Olen itsekin nähnyt muutaman vastaavan tapauksen ja jos tulkintaa on muutettu, pitäisi mielestäni kiekollisen pelaajankin määritelmää muuttaa.

Tulkinta on lisäksi aivan perseestä ja vaikeuttaa puolustamista aivan älyttömästi. Voit aina dumpata kiekon eteenpäin ja pakottaa pakin kontaktiin ja mennä nurin.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Näkikö kukaan


Varsin mitättömältä näytti tuo tilanne.


Huomaatko ero näiden viestien välillä? :)

Numppa kävi kokeilemassa kakkoserässä jalkaa ja tuikkasi vielä sen hienon maalinkin, mutta poistui sitten takaisin pukukoppiin. Irvisti ja nilkutti kyllä ekassa erässä aika pahannäköisesti vaihtoaitioon. Itse tilannetta ei näytetty televiissiossa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gröndahlin eka estämisjäähy: Siiki laittaa itselleen kiekon eteen ja yrittää kiertää Gröndahl.

Tästä oltiin kaverin kanssa eri mieltä. Minun mielestä Siiki oli tilanteessa vielä kiekollinen pelaaja, kun taas kaverini oli sitä mieltä, että kiekko kun ei ollut missään vaiheessa Siikin hallussa, vaan hän pelkästään ohjasi hänelle tulleen syötön laidan kautta itselleen, niin oli tilanteessa kiekoton pelaaja. En tiedä miten säännöt tai niiden tulkinnat menevät, mutta olen kyllä nähnyt Liigassa vastaavia tilanteita, joista ei ole jäähyä vihelletty. Toki olen nähnyt sellaisiakin, joista on vihelletty. Linjattoman linjakasta toimintaa tuomaristolta.

Riskan kiinnipitämisjäähy. Normaali 2 vastaan 2 laitavääntö Sportin alueella. Tilannetta edelsi Bertrandin taklaus Vainiolaan. Levosen oli pakko löytää Sport-pelaaja jäähylle. Hyvin löysi syyn.

En nähnyt tilannetta kunnolla, mutta aika köykäiseltä vihellykseltä se ainakin mun silmään näytti. Ehkäpä tosiaan Levonen antoi "tasoitusjäähyn", kun Bertrand ei taklauksestaan mitään rangaistusta saanut. Ainahan näitä on Liigassa nähty, vaikka ei kyllä tarvitsisi näkyä.

Gröndahlin toinen estämisjäähy. TPS ylivoimalla. Järvinen torjuu kiekon kulmaan, Gröndahl tuuppaa yhdellä kädellä TPS-pelaajaa alaselkään, joka ei ole edes pyrkimässä kiekon suuntaan. Estämisjäähy.

Tästä tilanteesta mulla ei ole muistikuvaa, joten jätän ympäripyöreät itsestäänselvyydet kirjoittamatta.

Lassilalle olisi myös voinut harkita kakkosta, kun siirsi maalin Sportin maalintekotilanteessa.

Mielestäni siinä Sportin pelaaja varsin avuliaasti osallistui maalin siirtämiseen. Joko niin, että ajoi Lassilan päin tolppaa, tai sitten niin, että ajoi TPS:n pelaajan päin Lassilaa ja Lassila siitä sitten päin maalia. Korostan, että tämä on pelkästään oma näkemykseni ja muistikuvat tilanteesta eivät ole kovin eksaktit (kuten varmaan näkyykin), joten voin aivan hyvin olla väärässäkin.

Jos Sport olisi kaventanut, kun Tomek otti Järvisen aikaisin pois, olisi hän näyttänyt nerona. No, nyt ei näyttänyt. Koskiranta edesauttoi sitten tuota lopun farssia. Oksettava pelaaja. Löysä "toimistolle tulija). Ei haittaisi mua yhtään, vaikka olisi pelinsä Sportissa pelannut.

Kuten eilen pariinkin eri paikkaan kirjoitinkin, niin tuo oli Tomekilta tavallaan ihan kunnioitettavakin "upporikas tai rutiköyhä"-veto, mutta mielestäni se aiheutti sen, että Sport kuudella viittä vastaan oli ihan ymmärrettävästikin liikkeellä ns. sukkasillaan. Jälkikäteen on helppo sanoa, mutta ehkä olisi vielä hetken pitänyt antaa äijien koittaa viidellä. Sportilla oli peli täysin hallussa, peliä käytiin käytännössä pelkästään Tepsin päädyssä, vaarallisia tilanteita saatiin luotua ja lisäksi mielestäni TPS-jäähy suorastaan roikkui ilmassa. Noh, tällä kertaa näin.

Pask... Koskirannasta olen prikulleen samaa mieltä. Ajattelin ja vähän toivoinkin silloin, kun tämä siirto uutisoitiin, että Tero ehkä uudessa ympäristössä saisi moottoristaan lisää vääntöä ja enemmän kierroksia irti, mutta ei näköjään. Sama saatanan näennäisesti yrittävä virkamieskiekkoilija se edelleen on. Helvetin hyvä, että Tepsi sai tämän löysäilijän dumpattua teille. Ei siis millään pahalla Sportia kohtaan, ihan yhtä hyä liike olisi ollut siirto mihin tahansa, kunhan ei Tepsin paitaa enää kanna.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
TPS-osion ja oikeastaan koko palstan virallisesta tilastopoliisista hyvää myöhäisiltaa - erityisesti @Pavlikovsky!

Ilmeisesti tähän (-KIN) matsiin oli kaikkien kiinnostuneiden määrä tarkastaa TPS:n kokoonpanot teksti-tv:stä? Noin kahdeksan tuntia avauskiekon pudottamisesta paikalle ratsastaa kuitenkin yksi nipottaja, joka pilaa tämän kaikkien yhteisen huvin postaamalla TPS:n kokoonpanon kaikkien nähtäville jopa Jatkoajan otteluketjuun. Pahoitteluni tästä!

Ei mitään, keep on rockin` cop! Linkittele mun puolesta vaikka 12.3.2010 TPS - Blues - ottelun kokoonpanot tähän ja silloiseenkin otteluketjuun vielä, en laita kapuloita rattaisiin sen suhteen. Teet arvokasta työtä tilasto- ja kokoonpanopuolella enkä halua olla intohimosi tiellä, en vain muistanut, että taannoin rikoin siinä TPS-KalPa - matsissa foxilaista etikettiä eli kehotin ihmisiä turvautumaan muihin tiedotusvälineisiin kokoonpanojen suhteen, kun ne olisi itse pitänyt printata viimeistä pelinumeroa myöten tänne. Teksti tv:stä eilisenkin pelin kokoonpanot olisivat toki myös löytyneet (hymiö ja peukku sinne).

Itse pelistä sen verran, että vaikka matsi päättyi Tepsin kannalta mitä mainioiten, niin kyllä laittaa taas hiiltymään nuo pikkukoiruudet, jolla vastustajan runkopelaajia harvestoidaan pois. Vainiolan tilanne oli vahinko, mutta Da Costan toiminta ei liigan kurinpidon päivänvaloa kyllä kestä. Vituttaa, että pelaajien välinen kunnioitus on alhaisimmillaan koko liigan historiassa melkeinpä.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gröndahlin kummatkin tilanteet selviä. Siiki ei todellakaan mitään dumppaa kiekkoa ja hae väkisin kontaktia Gröndahliin. Gröndahl siirtää itsensä Siikin luistelulinjalle ja kyseessä on taholtaan varsin korostettu estämispyrkimys. Lievempiä tilanteita toisinaan ei vihelletä mutta auringonvarma jäähyn paikka tuo kyseinen tilanne. Toisessa tilanteessa turha ja voimakas tuuppaisu hyökkäävän pelaajan takapuolelta merkityksettömässä tilanteessa -> tuollaisesta typeryydestä kuuluukin rangaista.

Riskan kiinnipitäminen oli ainoa omituinen vihellys. Viheltämättä jäi molemminpuolin pari boksia.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Gröndahlin kummatkin tilanteet selviä. Siiki ei todellakaan mitään dumppaa kiekkoa ja hae väkisin kontaktia Gröndahliin. Gröndahl siirtää itsensä Siikin luistelulinjalle ja kyseessä on taholtaan varsin korostettu estämispyrkimys.

Siiki on kiekollinen pelaaja, jota Gröndahl taklaa. Siiki on vielä korostetusti kiekollinen pelaaja, koska pyrkii itse kiekkoon, jonka laittaa itselleen eteen.

Bertrand taklasi Vainiolaa, joka oli luopunut kiekosta. Ei jäähyä, koska Vainiola oli kiekollinen pelaaja. Miten nämä taklaukset erosivat toisistaan?

Toisessa tilanteessa turha ja voimakas tuuppaisu hyökkäävän pelaajan takapuolelta merkityksettömässä tilanteessa -> tuollaisesta typeryydestä kuuluukin rangaista.

Heh! Aito nollatoleranssi olisi kiva juttu, mutta ikävä kyllä utopia. Tässä sitä sovellettiin tuon hetken ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös