Minulla ei ole mitään aatteita, minkä perusteella boikotoin jotain kauppoja. Siihen tarvitaan riistohinnat muihin verrattuna tai kusipäinen asiakaspalvelija. Mutta se ei ole tässä nyt aiheena. Minulla on koko korttipakka lompakossa ja pöytälaatikossa. Mukana kulkevat ainoastaan S-bonus ja Plussa-kortti, joista jälkimmäinen on melko hyödytön. Jos nyt joskus muistaa tankatessaan Nesteellä ottaa sen "heti hyödyn" pari senttiä litra. Sekin tapahtuu harvoin, kun Nesteellä on yli kaksi senttiä kalliimpaa löpöä kuin naapuriasemilla. Stokkan kortti kaivetaan esiin silloin, kun siitä on jotain iloa, eli aika harvoin. Ykkösbonuksesta luovuin, kun lakkasin yöpymästä Cumuluksissa. Siihen oli syynä etuseteleiden lyhentynyt voimassaoloaika. Pitäkää tunkkinne, perkele. Kodinkone- ja huonekalukorteista ei nyt juurikaan iloa ole, mutta ei ole haittaakaan.
Mutta S-kortti on veikeä otus. Tilillä on nytkin riihikuivaa yli 90 euroa ihan vain siksi, että muistan aina näyttää sen kassalla maksaessani. Alunperin otin kortin, kun kokeilujäsenyys oli ilmainen ja kertynyt bonus oli suoraan vähennettävissä osuusmaksusta. En ole mikään ostosten keskittäjä, mutta olen asunut viimeiset viisi vuotta Prismojen lähellä. Sattumalta juuri kokeilukauden päätyttyä olin ostamassa huonekaluja, joiden bonukset kattoivat lähes koko jäljelle jääneen osuusmaksun. Olin jo melkein unohtanut koko asian, mutta satuin kysymään tilannetta asiakaspalvelussa. Jäsenyys järjestyi heti. Hulluhan minä olisin ollut, jos en olisi käyttänyt tilaisuutta hyväkseni. Muutama sentti sinne tai tänne, mutta ihan pelkistä poikamiehen ruoka- ja olutostoksista on kertynyt vuosien varrella bonusta moninkertaisesti tuo maksettu osuusmaksu. Ja käytännössä puhtaana rahana. Siihen kun laskee vielä kanta-asiakaspäivät ja 15% alen yms. tarjoukset, niin en voi käsittää niitä, jotka eivät voi ottaa bonuskortteja, kun "ne on ihan tyhmiä" tai väärän värisiä.
Kuriositeettina mainittakoon, että Osuuspankin platinajäsenyys yllätti minut totaalisesti pankkia vaihtaessani. Asuntolaina poiki palvelumaksujen poistumisen lisäksi kolmessa vuodessa bonusta niin paljon, että käteen lyötiin n. 100 euroa, kun lopetin asiakkuuteni. Ja sen osuusmaksunkin saa takaisin, kunhan kalenterivuosi tulee täyteen. Minä kun luulin, että siinä hyötyy vain ne palvelumaksut, joissa olisi muistaakseni jäänyt voitolle neljässä vuodessa. Voin muistaa väärinkin.