Mainos

Kauppojen bonusjärjestelmät

• 7 002
  • 81

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti Pikku Myy
Tänään muuten kuulin, että Tallinnan Prismasta saa bonuksia ja henkilökunta-alennuksen, joten täytyy otta kortti mukaan viinanhakureissulle:)

Totta se on. Mutta varo vain ostamasta S-etuluotolla. Se ei enää käykään. Nimimerkillä kokemusta on. Reilu kuukausi sitten käytiin kaverin kanssa eräässä Tallinnan Prismoista. Tulipa sitten mieleen, et käyköhän se kortti täälläkin? No mentiin kysymään ja vastaus oli et joo, kyllä käy. Siitähän vasta juhlat syntyi. Lapattiin ostoskärry täyteen ja eikun kassalle. Varmistettiin vielä kassalta, että käyhän se? Juu, kyllä käy. Kaikki hyvin! Vaan eipäs ollutkaan. Alennukset tuli ja bonukset kirjautui, mutta siihen se sitten jäikin. Onni onnettomuudessa olin vaihtanut sen verran kruunuja, että ostokset saatiin maksettua.

Itselläni on Plussa-kortti ja sitten on rinnakkaiskorttina S-etukortti. Taitaa se Ykkösbonuskin löytyä. Sekin tosin on rinnakkaiskorttina.

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Tunnusta ostoksesi Gestapolle-kortti!

Viestin lähetti ervatsalo
Mielestäni on miehekästä ilmoittaa kassalle, etten omista teidänkään korttia. Siinä on jotain sellaista perimiehekästä!
Jos kerta peniksesi kasvaa joka kerta kassalla noin ilmoittaessasi viisi senttiä, niin siitä vain. Sitä kassalla istuvaa teiniä asia ei kylläkään vähempää voisi kiinnostaa. Tai saahan niistä asiasta pauhaavista ihmisistä ihan hyvät naurut kahvitauolla. Joten jatka vain.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ervakin voisi Civicillään karauttaa ensin Katajanokalle huutamaan Keskolle, että pitäkää perkele korttinne ja sieltä sitten samoin tein Vallilaa huutamaan SOK johtajille samaa mantraa.
Yksittäisen K-kauppiaan luulisi oikeasti olevan iloinen mitä vähemmän asiakas yrittäjän käyttökatetta kortillaan raastaa.

K-kaupoissa kannattaa myös tarkkailla millaisella autolla kauppias ajaa, ettei vain yrittäjän Mersua tukisi ostoksillaan. Kannattaa tässäkin suosia niitä, jotka ihan normicorollalla ajelevat.
Osuustoiminnassa kannattaa väijyä paikallisen osuuskaupan pomomiesten autoja ja kämppiä.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti scholl
itse en ole koskaan liittynyt mihinkään tuollaiseen. Vastustin kepun S-etukortin markkinoille tuloa, koska senhän järjestelmän piti maksaa 600mmk.
Sama juttu plopplop plussakortilla ja halos&tuomiojalaisten ykkösbonuksella.
Faktaa on:
1. Järjestelmien ylläpito maksaa ihan sikana -> tuotteet ovat kalliimpia kuin muuten olisivat
2. Järjestelmät ovat luotu niin, että todellista hyvän asiakkaan etua ei pääse syntymään. Eli vaikka ostaisit tuhat kertaa enemmän kuin naapurisi niin lopulta sinua ei juurikaan paremmin kohdella
3. Kauppaketjut saavat kortin haltijan kustannuksella ilmaista tutkimustietoa melko näppärästi. Eli pystyvät luomaan asiakkaan myötävaikutuksella lähes ilman kustannuksia ostajaprofiileita, joka tietysti helpottaa vaikkapa myymälätasolla voittojen maksimointia
4. Kortin käytöstä on tehty tuhottoman vaikeaa. Pitää vilauttaa aina kahta korttia, kun eivät voi ohjelmoida kyseistä bonusominaisuutta asiakkaan kaikkiin maksukortteihin

Suomalaiset ovat menneet ihmeen helpolla halpaan. Kaupassa näytän olevan ilman bonuksia vähemmistössä.
Tästä niin kuin monesta muustakin viestistä on yksi erittäin olennainen asia päässyt unohtumaan: osuustoiminta-aate

S-ryhmä ja Tradeka toimivat osuustoiminta-aatteen pohjalta. Sen kortin haltijat ovat osuuskunnan jäseniä eli he omistavat sen kaupan, jokainen kortillinen tasan yhtä suuren siivun. Idea on, että nämä omistajat keskittävät ostoksensa omaan kauppaansa. Näin kaupan myyntivolyymit kasvavat ja kauppa saa ostettua tavaransa halvemmalla, mikä tietysti hyödyttää jäseniä. Jos kortittomatkin vielä käyttävät kaupan palveluita hyväkseen, niin aina parempi näiden omistajajäsenten kannalta. Jos ja kun kauppa käy hyvin, osuuskunnan voitto ei menekään yhden kauppiaan taskuun, vaan se palautetaan osuuskunnan jäsenille bonuksina, palkkion ostosten keskittämisestä omaan osuuskuntaan. Näin ostokset käytännössä tulevat jäsenille halvemmiksi kuin niille muille (kortittomille) asiakkaille.

Toki tämä osuustoiminta-aate ei kaikilla S-kortin tai Ykkösbonuskortin haltijoilla ole ihan kirkkaimpana mielessä tai tärkein peruste omistaa korttia. Ja saahan jonkinlaisen kortin ilman jäseneksi liittymistäkin. (Ja Tradekan tapauksessa osa osuustoiminta-aatteesta taisi vielä kuolla E-osuusliikkeen kaatuessa. ) Väittäisin kuitenkin, että aika iso osa esim. S-liikkeen omistajajäsenistä on mukana juuri osuuskunta-ajatuksen "viehättämänä". Minä ainakin. Enkä todellakaan koe menneeni helpolla halpaan.

Näin ollen näkisin, että S-kortin perimmäinen idea ei ole olla "kanta-asiakasjärjestelmä", vaan se on olemassa osuuskunnan perusidean toteuttamista varten. Sen sijaan Plussa-kortti on juuri sitä, puhdas kanta-asiakasjärjestelmä, jonka Kesko oli pakotettu kilpailusyistä keksimään, kun S-liikkeen jäsenyys alkoi 1990-luvulla houkutella yhä useampia, ja K-kaupat menettivät runsaasti markkinaosuuksia S-kaupoille. Keskon Plussan kutsuminen bonukseksi on harhaanjohtamista. Plussaa on pakko jaella ja korttia mainostaa, että joku kävisi siellä yhden kauppiaankin kaupassa. Mutta tuo kauppias ei tingi voitostaan hyvää hyvyyttään vaan pakon edessä. Ja pakko on niin suuri, että kalliin systeemin ylläpitokin "kannattaa". Spar-kauppiaat eivät vielä ole luoneet Plussan kaltaista järjestelmää ja se lieneekin suurin ongelma Sparien markkinaosuuksien lisäämisessä tai edes puolustamisessa. Osoituksia osuuskunta-aatteen voimasta?

Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Eipä ole kortteja mullakaan ja tuskin tuleekaan. Mun mielestäni se on vain helkkarin tyhmää -- vaikka ei ehkä sitten ollenkaan vaivalloista, niin kuin kortittajat tässä kertovat -- vingutella jotain muoviläpysköjä saadakseen sitten joskus rahaa takaisin siitä mitä nyt on liian kalliilla ostanut. Kuten olen pari kertaa mulle korttihakemustaan tarjonneelle omalle lähikauppiaallenikin jo sanonut, niin jos ne haluavat tarjota mulle kulutustavaroita edullisemmin, niin senkun laskevat hintojaan ja minä ostan edelleen heiltä riemumielin. Mutta jos se etu vaatii jonkun kortin, niin ei kiitos, sitten minä kyllä rahoitan mieluusti ne kortti-ihmisten "alennukset" maksamalla vähän kalliimpaa hintaa. Aika yllättävää muuten etten ole silti saanut halvempia hintoja.

Ja kun noiden etukorttien periaatekaan ei toimi, kun kortti-ihmiset sitten omistavat ne kaikki eivätkä sen kummemmin keskitä ostoksiaan mihinkään ryhmään. Mennään minkä tahansa kaupan kassalle ja vedetään takataskusta koko korttipakka esiin ja kysellään sitten saadaanko tässä kaupassa bonukset pataässällä vai herttaseiskalla.

Olisikohan meillä hinnat edes hiukan alempia, jos nuokin bonukset siirrettäisiin oikeasti hintojen alennuksiin eikä ylihinnoista jälkikäteen hyvittämiseen? Vähän kuin Hesburger, jolla on vain ylikalliit hinnat ja sitten normaalihinnat, jotka saadakseen täytyy kantaa mukanaan niitä helkkarin "alennuskuponkeja".

Ja että tosiaan jaksaa naurattaa joka kerta se, kun etukortti on unohtunut näyttää ja joku neljän sentin bonus on mennyt ohi suun ja siinä sitten valitetaan ja voihkitaan, kunnes kassaneiti armahtaa kertomalla että saadaan me se tässä vielä jälkeenpäinkin bonustettua. Tekisi mieli heittää euro siihen tiskille ja sanoa, että ota tosta ja lähe nyt vetämään siitä niin pääsee muutkin.

Silloin kortin puuttuminen vituttaa, kun kauppias antaakin niitä kanta-asiakastarjouksiaan, että saat tämän niin saakelin halvalla kunhan vilautat sitä korttia, ja ilman sitä se on sitten hirmupaljon kalliimpaa. Mutta joissain asioissa mää haluan osoittaa joitain periaatteita, oli ne sitten loppujen lopuksi kuinka tyhmiä tahansa. Ja vaikka ne joskus tuntuu jopa musta itsestäkin tyhmiltä, niin tämä korttipelin karsastaminen ei kuulu niihin.

scholl

Jäsen
Re: Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti Jip Pii
Tästä niin kuin monesta muustakin viestistä on yksi erittäin olennainen asia päässyt unohtumaan: osuustoiminta-aate

S-ryhmä ja Tradeka toimivat osuustoiminta-aatteen pohjalta.

Tämä on yksi hyvä syy olla ottamatta kortteja. Tai siis itse asiassa en tiettävästi ole edes ostanut ainakaan safkaa osuustoimintaliikkeestä, joten sinänsä hyvä, että otit asian puheeksi. Elanto on työväenluokan kuten halosen touhuja ja koska en ole siltä puolelta pitkää siltaa niin vihaan kaikkea, mitä he edustavat. Enkä maalaisliiton S-kaupoistakaan lämpeä. Ennen niitä S-kauppoja ei ollut edes Helsingissä. Oli vain Varuboden ja sittemmin HOK, mutta nykyään on mahdotonta. Tosin ei niissä ole pakko käydä. Ruoat ostan Stockan lisäksi Sestosta ja paikallisesta K-Pikkolosta.

scholl

Jäsen

Joku mainitsi tuosta, että oman maksukortin yhteyteen tulisi saada bonussysteemit, koska kahden kortin veivaaminen on ärsyttävää. Tietääkseni kaikki kaupat tarjovat tili- tai luottomahdollisuutta kortteihinsa, jolloin kaikki tavara on yhdessä ja samassa kortissa. Luotollisissa korteissa korko on tietääkseni kuitenkin normaalia kovempi.

No onhan se hankalaa, jos pitäisi olla vielä joka kaupparyhmän kortit perusmaksukorttejen American Express, Diners Club, Visa lisäksi. Tarkoitin sitä, että esim. Visaan, pankkikorttiin ja muihin kortteihin ohjelmoitaisiin kaikki muut edut, mitä sulla ko. firmaan ehkä saattaa olla.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti scholl
Ennen niitä S-kauppoja ei ollut edes Helsingissä. Oli vain Varuboden ja sittemmin HOK, mutta nykyään on mahdotonta. Tosin ei niissä ole pakko käydä. Ruoat ostan Stockan lisäksi Sestosta ja paikallisesta K-Pikkolosta.

Varukka ja Hokki ovat S-ryhmää ja HOK lienee suurin osuuskauppa.

Sestosta ostamalla tuet turkulaisia.

scholl

Jäsen
Re: mielikuvamarkkinointia

Viestin lähetti armand
Ettei vain kansainvälinen kapitalismikin pyrkisi yhtä lailla lisäämään prosessiin "ylimääräisiä elementtejä". Vai väitätkö, että esim. Coca Colan, Budweiserin tai vaikka Kelloggsin tuotteet ovat vaan kilpailijoitaan teknisesti niin paljon ylivoimaisempia? Väitän, että esim. Coca-Colan kola-juomaa ostetaan maailmanlaajuisesti sen taitavasti rakennetun brändin ansiosta huomattavasti enemmän kuin sen jotenkin ylivoimaisen maun vuoksi. Coca Colassa on huomattava määrä tätä "ylimääräistä elementtiä"

Itse asiassa aidossa Cokiksessa on ylivertainen maku. Itse juon varmaan vähintään pari litraa ko. ainetta per päivä ja jos joutuu joskus esim. Pepsiä juomaan niin se on aika tuskaa. Makuero on aivan hirvittävä. Tottakai markkinoinnilla on kulutustavaroissa roolinsa, mutta onhan Cokis kilpailijoitaan myöskin paljon parempaa.

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti msg
Varukka ja Hokki ovat S-ryhmää ja HOK lienee suurin osuuskauppa.

Sestosta ostamalla tuet turkulaisia.

Aivan mainitsin, että nuo olivat aikoinaan ainoita S-ryhmän mestoja Stadissa. Peruskepuässää ei ollut.

No hieman tietysti harmittaa, että Stocka myi Seston, mutta onhan se vieläkin porvariystävällinen ketju ja tekee yhteistyötä Stockan kanssa. Wihurifani en toki ole, enkä itkenyt Antti A-W:n nihkeän botskin palaessa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti scholl
Aivan mainitsin, että nuo olivat aikoinaan ainoita S-ryhmän mestoja Stadissa. Peruskepuässää ei ollut.

Jos nyt taas pilkkua viilataan, niin et sinä stadista löydä muita kuin HOK:n S-kauppoja. SOK ei taida enää omistaa edes Sokoksia vaan nekin on nykyään HOK:n omistuksessa.
Ketjut ja osuuskaupat on kepuvihassa tainneet mennä sekaisin?
Varukkaa joutuu hakemaan Jorvaksentien varrelta, mutta kepuketjun logo seilläkin on katolla.

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
scholl

Itse asiassa aidossa Cokiksessa on ylivertainen maku. Itse juon varmaan vähintään pari litraa ko. ainetta per päivä ja jos joutuu joskus esim. Pepsiä juomaan niin se on aika tuskaa. Makuero on aivan hirvittävä. Tottakai markkinoinnilla on kulutustavaroissa roolinsa, mutta onhan Cokis kilpailijoitaan myöskin paljon parempaa.

Ja tämähän se pointtini nimen omaan olikin...

Kysyn nyt ihan mielenkiinnon vuoksi uudelleen: eikö Suomessa saisi olla kanta-asiakasjärjestelmiä, jotka ovat ihan yleisiä länsimaissa? Miten suomalaiset ovat menneet tässä erityisesti halpaan, nämä järjestelmäthän ovat erittäin suosittuja lähes kaikkialla? Onko järjestelmä riittävän hieno vasta sitten, kun joku kansainvälinen ketju tuo omansa Suomeen?

scholl

Tätä peruskepuässää en käsitä lainkaan. SOK:n nokkamiehet ovat käsittääkseni yleensä kokoomuslaisia, jos jotakin väriä tunnustavat, kuten valtaosa yritysjohtajista taitaa muutenkin olla. Edellinen pääjohtaja Lahti on eduskunnassakin kokoomuksen riveissä. Voitko mainita edes yhden nimen, jolla yhdistät tämän päivän SOK:n kepuun? Jos historia riittää, on Nokia edelleen kumisaapasfirma.

Jos maalaisuus riittää vihaamiseen, paljastan karmean salaisuuden: Stockan toimitusjohtaja Penttilä on syntyperäinen porilainen!

edit: viimeinen kappale

Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla ei ole mitään aatteita, minkä perusteella boikotoin jotain kauppoja. Siihen tarvitaan riistohinnat muihin verrattuna tai kusipäinen asiakaspalvelija. Mutta se ei ole tässä nyt aiheena. Minulla on koko korttipakka lompakossa ja pöytälaatikossa. Mukana kulkevat ainoastaan S-bonus ja Plussa-kortti, joista jälkimmäinen on melko hyödytön. Jos nyt joskus muistaa tankatessaan Nesteellä ottaa sen "heti hyödyn" pari senttiä litra. Sekin tapahtuu harvoin, kun Nesteellä on yli kaksi senttiä kalliimpaa löpöä kuin naapuriasemilla. Stokkan kortti kaivetaan esiin silloin, kun siitä on jotain iloa, eli aika harvoin. Ykkösbonuksesta luovuin, kun lakkasin yöpymästä Cumuluksissa. Siihen oli syynä etuseteleiden lyhentynyt voimassaoloaika. Pitäkää tunkkinne, perkele. Kodinkone- ja huonekalukorteista ei nyt juurikaan iloa ole, mutta ei ole haittaakaan.

Mutta S-kortti on veikeä otus. Tilillä on nytkin riihikuivaa yli 90 euroa ihan vain siksi, että muistan aina näyttää sen kassalla maksaessani. Alunperin otin kortin, kun kokeilujäsenyys oli ilmainen ja kertynyt bonus oli suoraan vähennettävissä osuusmaksusta. En ole mikään ostosten keskittäjä, mutta olen asunut viimeiset viisi vuotta Prismojen lähellä. Sattumalta juuri kokeilukauden päätyttyä olin ostamassa huonekaluja, joiden bonukset kattoivat lähes koko jäljelle jääneen osuusmaksun. Olin jo melkein unohtanut koko asian, mutta satuin kysymään tilannetta asiakaspalvelussa. Jäsenyys järjestyi heti. Hulluhan minä olisin ollut, jos en olisi käyttänyt tilaisuutta hyväkseni. Muutama sentti sinne tai tänne, mutta ihan pelkistä poikamiehen ruoka- ja olutostoksista on kertynyt vuosien varrella bonusta moninkertaisesti tuo maksettu osuusmaksu. Ja käytännössä puhtaana rahana. Siihen kun laskee vielä kanta-asiakaspäivät ja 15% alen yms. tarjoukset, niin en voi käsittää niitä, jotka eivät voi ottaa bonuskortteja, kun "ne on ihan tyhmiä" tai väärän värisiä.

Kuriositeettina mainittakoon, että Osuuspankin platinajäsenyys yllätti minut totaalisesti pankkia vaihtaessani. Asuntolaina poiki palvelumaksujen poistumisen lisäksi kolmessa vuodessa bonusta niin paljon, että käteen lyötiin n. 100 euroa, kun lopetin asiakkuuteni. Ja sen osuusmaksunkin saa takaisin, kunhan kalenterivuosi tulee täyteen. Minä kun luulin, että siinä hyötyy vain ne palvelumaksut, joissa olisi muistaakseni jäänyt voitolle neljässä vuodessa. Voin muistaa väärinkin.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Tunnusta ostoksesi Gestapolle-kortti!

Jos kerta peniksesi kasvaa joka kerta kassalla noin ilmoittaessasi viisi senttiä, niin siitä vain. Sitä kassalla istuvaa teiniä asia ei kylläkään vähempää voisi kiinnostaa. ...

Niin, näyttää siltä, että erästä kassalla istuvaa teiniä asia jossain määrin kiinnostaa, koska otti asiaani kantaa.

Loppukaneettina päädyn vielä ilmoittamaan kuuliaisimmin, että penikseni on jo täysikasvuinen, joten lisäsenttejä ei enään tarvita, koska sitten tarvitsen uusia kalsareita ja ne jos mitkä maksavat maltaita.

Täältä tähän

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Sniper
Off-topiciksi menee, mutta eiköhän Keskon kauppiaat pääsääntöisesti ajele Pirkka-Mersuilla, lähinnä siis Audeilla ja Passateilla. Näin ainakin ylemmässä portaassa.

Tositapaus helsinkiläisestä kyseisiä merkkejä myyvästä liikkeestä:
Tapahtuipa 90-luvun puolivälissä menemään K-Kauppias liikkeeseen hakemaan tilaamaansa kaksilitraista Ventoa. Lumisade oli peittänyt auton runsaaseen hankeen, Kauppiaan kyseltyä, josko heillä olisi lumiharjaa, oli tämä volkkarimyyjä tokaissut niitä olevan viiden markan hintaan ostettavissa varaosapuolelta.

Eivät ne kaikki kauppiaat Pirkka-autoilla ajele. Joukossa on monia, jotka ymmärtävät, ettei se halpa hinta ole omissa hankinnoissakaan pääasia.
Se, että pääkonttorin palkkatyöläisiä ajatetaan itse maahantuomilla autoilla on ihan ymmärrettävää.
Tosin nämäkin kaksi ryhmää sekoittuvat kivasti Keskon pyörittäessä nykyään itse myymälöitä päällikköpalkollisilla.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mielikuvamarkkinointia

Viestin lähetti scholl
Itse asiassa aidossa Cokiksessa on ylivertainen maku.

Niin, en malta olla mainitsematta, että mielikuvamarkkinointi on näköjään tepsinyt.

Täältä tähän

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Re: Re: Asian ydin on nyt hukassa

Viestin lähetti scholl
Tämä on yksi hyvä syy olla ottamatta kortteja. Tai siis itse asiassa en tiettävästi ole edes ostanut ainakaan safkaa osuustoimintaliikkeestä, joten sinänsä hyvä, että otit asian puheeksi. Elanto on työväenluokan kuten halosen touhuja ja koska en ole siltä puolelta pitkää siltaa niin vihaan kaikkea, mitä he edustavat. Enkä maalaisliiton S-kaupoistakaan lämpeä. Ennen niitä S-kauppoja ei ollut edes Helsingissä. Oli vain Varuboden ja sittemmin HOK, mutta nykyään on mahdotonta. Tosin ei niissä ole pakko käydä. Ruoat ostan Stockan lisäksi Sestosta ja paikallisesta K-Pikkolosta.

Sinua taitaa vain harmittaa, kun nusuilla ei ole omaa keskusliikettä. Kykynusut eivät taida vain saada aikaiseksi?

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Leveyttä horisonttiin

Viestin lähetti scholl
Tämä on yksi hyvä syy olla ottamatta kortteja. Tai siis itse asiassa en tiettävästi ole edes ostanut ainakaan safkaa osuustoimintaliikkeestä, joten sinänsä hyvä, että otit asian puheeksi. Elanto on työväenluokan kuten halosen touhuja ja koska en ole siltä puolelta pitkää siltaa niin vihaan kaikkea, mitä he edustavat. Enkä maalaisliiton S-kaupoistakaan lämpeä. Ennen niitä S-kauppoja ei ollut edes Helsingissä. Oli vain Varuboden ja sittemmin HOK, mutta nykyään on mahdotonta.
????

Osuustoiminta-aate on vähän niin kuin landepaukkujen tai kommarien näpertelyä? Sinänsä mielenkiintoista, että tismalleen samanlainen osuustoimintaidea tuntuu vielä olleen hyväksyttävää itsenäisemmän HOK:in aikana, mutta nyt S:n myötä niistäkin on tullut landelaisuuden syöpä urbaaniin cityyn? No onneksi on se valinnanvapaus. Mutta se, keiden suomalaisten pitäisi tuntea itsensä huijatuksi, onkin sitten toinen asia.

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Re: Tunnusta ostoksesi Gestapolle-kortti!

Viestin lähetti ervatsalo

Tämä on tuon riippuvuuden saavuttamisen lisäksi tuo toinen "kirous". Pyritään seuramaan miten tietyn tyyppinen perhe tai henkilö rahojansa hassaa. Sitten yritetään vaikuttaa tiettyjen tuotteiden alennuksilla, että "tule meille ostoksille" . Kaiken kukkuraksi ilmoitetaan, että ei meillä seurata yksittäisen henkilön ostoksia. Ei, ei, näin tämä homma ei saisi toimia!

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: Re: Tunnusta ostoksesi Gestapolle-kortti!

Viestin lähetti L4E
Pyritään seuramaan miten tietyn tyyppinen perhe tai henkilö rahojansa hassaa. Sitten yritetään vaikuttaa tiettyjen tuotteiden alennuksilla, että "tule meille ostoksille" . Kaiken kukkuraksi ilmoitetaan, että ei meillä seurata yksittäisen henkilön ostoksia. Ei, ei, näin tämä homma ei saisi toimia!
Totta kai saa! Oli aivan saatanan pitkäkestoinen projekti vilautella vuosi toisensa jälkeen bonuskorttia kassalla yrittäen saada "ostoskorinsa" hintaa alas, mutta kyllä kannatti. Nimittäin nyt keväällä huomasin onnistuneeni, kun lähikauppani kauppias oli pudottanut 12-packin hinnan rapiaan seitsemään euroon! I´ve come a long way baby, mutta voitin!

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskusliikeistä

Tässäpä on ehtinyt jo tulla paljon asiaa! Ensinnäkään en tietenkään vastusta sitä, että keskusliikkeet lanseeraavat bonuskortteja. Vapaassa markkinataloudessa heillä on siihen täysi oikeus. Sen sijaan pidän vain typeränä kuluttajaa, joka oikeasti tekee ostopäätöksen sen perusteella, mihin omistaa bonuskortin.

Itsekin omistan useita bonuskortteja. Tottakai otan vastaan sen pienen alennuksen, joka sillä suodaan. Mutta ostan aina sieltä mistä saa halvimmalla tai helpoimmalla riittävän hyvää laatua. Kannattaa muistaa - jopa hieman asiasta poikkeamisen uhallakin - että esim. Lidlin ruokatavaroista suurin osa on aivan tavallisia suomalaisten elintarvikeliikeiden tuotteita erilaisessa paketissa ja halvemmalla hinnalla. Miksi Kesko, S-ryhmä ja Tradeka myyvät samoja ruokia kalliimmalla?

Ymmärrän myös että tukkuliikkeitä tarvitaan. Sen sijaan nykyisen kaltaisesta keskusliikejärjetselmästä on vain kuluttajalle haittaa. Ainoa hyötyvä taho on keskusliike itse ja sen omistajat (myönnän, että asiakasomistajuuteen perustuvissa liikkeissä kuluttaja saa hieman enemmän etua kuin pelkät bonukset).

Haitta perustuu nykyisten kaltaisten keskuliikkeiden aiheuttamille kilpailun rajoituksille. Yleensä kuluttaja voi valita vain Keskon, S-ryhmän tai Tradekan liikeiden välillä - joista viimemainituilla on paljon eriasteista yhteistyötä. Poikkeuksia ja kilpailijoita on liian vähän. Keskusliike määrää kauppiaille hyvin pitkälti hinnat ja tuotevalikoiman. Tällöin paikallista kilpailua tapahtuu liian vähän. Aidossa kilpailussa olisi vapaita tukkuliikkeita ja vapaita kauppiaita, jotka tekisisivät täysin itsenäisiä päätöksiä mitä tuotteita kaupassaan myyvät ja ja mistä tukkuliikkeestä ne hankkivat.

Ideaali tilanne olisi sellainen, jossa asiakas voisi todella valita erilaisten liikkeiden ja kauppojen välillä, ja jotka kilpailisivat aidosti keskenään - toiset hinnoilla toiset palvelukonseptilla. Valinta jäisi asiakkaalle. Tällä hetkellä kilpailu on kuitenkin puutteellista. Tarjontaa on liian vähän. En minäkään Lidliä minkään muun syyn takia kannata kuin sen, että sa ainakin tajoaa vaihtoehdon kuluttajalla.

Sitä miksi kilpailun vähyys on hyödyllistä tarjoajalle - eli kaupalle - ja haitallista kuluttajalle, minun toivottavasti ei tarvitse alkaa selittää täällä. Ei vaadita kovin paljon kansantaloustieteen opintoja asian ymmärtämiseen.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
LIDL tuotteet eivät suurimmalta osin ole kotimaisia tuotteita.
Suurin osa tuotteista on hankittu suurina ostoina ympäri maailmaa ja ovat siten myynnissä suurimmassa osassa LIDL:n kaikkia myymälöitä.

Haluamasi aito kilpailu olisi täysin päinvastainen kuin LIDL:n ja sen esikuvan ALDI:n malli.
Pienet ostovolyymit ja tehoton logistiikka olisi vielä kalliimpi vaihtoehto.
Halusi tai ei, ainoa tapa hankkia halpoja tuotteita on ostaa tolkuttomia määriä yhtä ja samaa tuotetta ja jakaa se mahdollisimman tehokkaasti myymälöihin.

Suppea valikoima, suuret hankintamäärät ja kaikkien kulujen hallinta ovat ne avainasiat, joilla voi hintojaan pitää alhaalla.
Kumman luulet ostavat colajuomansa valmistajalta halvemmalla, LIDL:n joka ostaa ziljoona pulloa muutamaa makua vai sen villin ja vapaan, joka ostaa vain oman myymälänsä myymän määrän?

Toki kilpailun vähyys ja keskittyminen ovat ongelmia vähittäiskaupassa, mutta sekään ei ole vain suomalainen ilmiö.

Suurimmalle osalle kaupan valinta perusteena on muuten sijainti. Huonompi ja kalliimpikin kelpaa, kunhan se on sopivassa paikassa.

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
aito kilpailu?

Suomalaisia markkinoita rajoittaa monessa asiassa se tosiasia, että ihmisiä täällä on vain se reilu 5 miljoonaa. Tämä näkyy koko palvelusektorilla, vähittäiskaupassa ja tukkukaupassa tämä vain korostuu, koska volyymilla on siellä niin suuri merkitys.

Suomessa on ollut yksityisiä tukkuliikkeitä, mutta volyymi ei ole riittänyt esim. suuriin tietotekniikkainvestointeihin: niinpä nimenomaan vapaa kilpailu on pudottanut pelureiden määrän vain muutamaan. Vielä 80-luvulla, kun sekä vähittäiskaupan että tukkukaupan katteet olivat paljon suuremmat, mahtui markkinoille huomattavasti enemmän kilpailijoita: ei tarvittu niin suurta tuotevalikoimaa eikä tätä kautta niin hyviä tietojärjestelmiä ja katekin oli vielä kaiken lisäksi parempi. Kyllä se on ollut nimen omaan kiristynyt kilpailu, joka on pudottanut kilpailijoiden määrää. Käsittääkseni rajoitteita tukkukaupan perustamiselle ei ole, jos homma on niin kartellisoitunutta ja hinnoittelussa varaa, saisi halvempien hintojen tukkukauppa varmasti asiakkaita yksityiskauppiaista. Eli siitä vaan tukkukauppaa perustamaan.

Koska tämä ei reaalimaailmassa näytä toteutuvan, on ainoa tapa kilpailun lisäämiseksi saada tänne lisää uusia, kansainvälisiä pelureita. Nyt Lidl on avannut pään ja lisää on varmasti tulossa. Hyvä näin. Lidlin "alkumenestys" kuitenkin osoittaa, että kyllä nämä kotimaankin pelurit jotain osaavat: markkinaosuus on jäänyt odotuksia pienemmäksi. Se on selvästi plussaa, että myös kotimaiset kaupan ketjut ovat alkaneet kehitellä omia merkkejään ja kotimaisen elintarviketeollisuuden on ollut tähän pakko suostua, suurelta osalta Lidlin painostuksesta. Eli lisäkilpailu on tehnyt koko markkinalle hyvää.

Se, tuleeko meistä kaikista onnellisempia, jos vaikka Ahold nielaisee Keskon ja esim. Carrefour valtaa SOK:n, en ole ollenkaan varma. Siinäkään tilanteessa ei pelureita näillä Suomen markkinoilla tule olemaan muutamaa enempää. Ja todennäköisesti nämä tulijat esim. sponsoroivat SM-liiga-seuroja täsmälleen yhtä paljon kuin Lidl eli 0 euron edestä. Mutta tämähän on vain positiivista, koska jääkiekkosponsoroinnista ja muustakin sponsoroinista vapautuneen rahan voi siirtää suoraan tuotteiden hintaan!

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kääk!

Samalla kun ne Lidlissä kävijät ovat mm. naureskelleet meitä vihreän kortin käyttäjiä niin tuossa Lidlin kanta-asiakkuudessa ei tunnu olevan mitään muuta hyötyä kuin tiedonkeräysmielessä kaupalle. Samoin tekevät muutkin kanta-asiakasjärjestelmät, mutta ne edes esittävät hyödyttävänsä asiakkaitaan taloudellisesti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy