Kauden 2013–2014 jälkipuinti

  • 11 720
  • 61
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Enkä halua arvostella, mutta ulkopuolisen korviin vaan kuulostaa jotenkin oudolta yhtälöltä. Tietysti budjetointikin on voitu tehdä päin persettä. Enemmän playoffpelejä, vielä enemmän katsojia jne.

Kyllähän seurassa pitäisi olla tiedossa sarjan tasaisuus ja se että runkosarjan jälkeen sijoitus voi olla mitä tahansa. Siellä on niin helvetin monta muuttujaa. On täysin järjenvastaista budjetoida playoffeja tuloiksi ennen kautta (viime kauden tappioitahan Saarikangas selitteli pleijareista putoamisella). Se on samanlaista tuloa kuin jos itse suunnittelisin omaa talouttani mahdollisten veikkausvoittojen varaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kyllähän seurassa pitäisi olla tiedossa sarjan tasaisuus ja se että runkosarjan jälkeen sijoitus voi olla mitä tahansa. Siellä on niin helvetin monta muuttujaa. On täysin järjenvastaista budjetoida playoffeja tuloiksi ennen kautta (viime kauden tappioitahan Saarikangas selitteli pleijareista putoamisella). Se on samanlaista tuloa kuin jos itse suunnittelisin omaa talouttani mahdollisten veikkausvoittojen varaan.

Tämä juuri. Tosin Lukossa budjetoidaan kaksi playoffottelua, mutta Raumalla tietysti taloudellinen tilanne on vähemmän riippuvainen yleisömääristä tai pelatuista otteluista.

Sen suuremmalla syyllä ihmettelen tuota tulosta kun yleisökeskiarvo on vielä kasvanut ja kolme playoffmatsia pelattu himassa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen tästä sanonut aiemminkin mutta tuloja on edelleen liian vähän, siinä se ongelma on. Palaan omien mietteiden kanssa tähän sitten kun nuo luvut on julkistettu mutta jolleivät ole alle -500 000 niin olen todella huolissani. Nimimerkille 1936 totean ettei niitä lähes 1,5 miljoonan tappioita noin vain yhdessä vuodessa käännetä plusmerkkiseksi.

Kauden jälkipuintiin pitää palata myöhemmin viikolla kun pari päivää on saanut ensin vähän "analysoitua" kautta.
 

Violaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blegi, Avalanche
Tiedä sitten kuinka pahasti miinukselle Blues taas meni, mutta tässä artikkeli:

Blues tekee taas rumasti tappiota | SM-liiga | Iltalehti.fi

Ei hyvältä näytä Bluesin kannalta. Kohtuu hyvää menestystä tulee, ja silti tappiota lähes vuosittain.

(linkki vie Iltalehden uutiseen)

Salonoja pisti kuulemma taas aikamoisen summan jossain muodossa omistaan Bluesin hyväksi. En tiedä tarkalleen oliko jotain hallivuokrahyvityksiä vai miten se on kikkailtu, mutta joka tapauksessa Jussi tekee edelleen hyväntekeväisyyttä Bluesille. Ymmärtäähän sen tietenkin että lypsylehmäänkin joutuu välillä sijoittamaan rahaa että maidon tulo jatkuu eikä lehmä kuukahda varmuudella pois.
 

Orca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon mikä milloinkin
Tämä halliyhtiön ja Bluesin erillään oleminen lienee yksi merkittävä säätö koko bluesyhtälössä. Salonoja myi Bluesin, mutta ehdot hallin käytöstä ovat ilmeisen edulliset halliyhtiölle. Vuokrasta en tiedä, mutta mainostilan myynnissä ja ravintolatuotoissa Blues taitaa olla pahasti lapsipuolen asemassa. Samaan aikaan hallin toiminnot ja kunto ovat jo niin vajavaiset, että se vaikuttaa osaltaan otteluelämykseen: lipunmyynti on hidas ja epäkäytännöllinen; ravintolat muuttuivat Restelin myötä kalliimmiksi ja ruuhkaisemmiksi; penkit, valot ym. hajoavat jkäsiin jne.

edit. Urheilullisesti kausi oli ainakin minulle positiivinen yllätys - lukuunottamatta ajoittain poikkeuksellisen luokattomia kotipelejä runkosarjassa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tämä menisi varmaan paremmin tuonne Barona Areena-ketjuun, mutta kun täälläkin mainittiin valot.. Itse en huomannut enää tällä kaudella, tai ainakaan loppukaudesta, enää tuota valojen yhtäkkistä sammumista. Että olisiko se kuitenkin korjattu jo? Plussaa, jos on! Seuraavaksi sitten nuo puuttuvat hanat ja tukossa olevat vessanpöntöt, eks joo...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä menisi varmaan paremmin tuonne Barona Areena-ketjuun, mutta kun täälläkin mainittiin valot.. Itse en huomannut enää tällä kaudella, tai ainakaan loppukaudesta, enää tuota valojen yhtäkkistä sammumista. Että olisiko se kuitenkin korjattu jo? Plussaa, jos on! Seuraavaksi sitten nuo puuttuvat hanat ja tukossa olevat vessanpöntöt, eks joo...

Ei siinä mennytkään kuin 15 vuotta. Eli heti vuonna 2029 voidaan olettaa mediakuution ledien olevan kunnossa! Vai liekö silloin kyseessä jo joku hologrammi-3d-näyttö katossa?
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Samaan aikaan hallin toiminnot ja kunto ovat jo niin vajavaiset, että se vaikuttaa osaltaan otteluelämykseen: lipunmyynti on hidas ja epäkäytännöllinen; ravintolat muuttuivat Restelin myötä kalliimmiksi ja ruuhkaisemmiksi; penkit, valot ym. hajoavat jkäsiin jne.

Näinpä. Joku nikki se taisi pleijarien aikaan ihmetelläkin, että Jussilla on varaa tarjota juomat kaikille katsojille jos Blues voittaa (iso bissetuoppi 8 e) muttei korjauttaa hallin valoja tai vessanpönttöjä.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Red Wings
Tästä vahvasti eri mieltä. Mielestäni Hirson paras anti oli nimenomaan se johtajuus, etenkin kentällä (koska en tiedä mitä pukukopissa tapahtuu). Tykkäsin tavasta, jolla otti kontaktia kanssapelureihinsa ennen tärkeitä alotuksia. Se luo mielestäni positiivista tsemppihenkeä. Ainakin omasta mielestä Blues oli tiukoilla hetkillä skarpimpi kuin aikoihin. Kapteeni pystyy nimenomaan vaikuttamaan joukkuehenkeen ja asenteeseen, joista molemmat olivat suurimman osan kautta kunnossa. En siis näe miksi Hirso olisi tässä epäonnistunut.

Kapteenin natsat kannattaisi mielestäni antaa joukkueen parhaalle liiderille, joka pystyy ottamaan kontaktia muihin, eikä pitää niitä minään kunniakilluttimina seuraikoneille. Ainoastaan joukkue itse ja valmentaja näkee parhaiten sen, kuka pystyy tsempata joukkoja parhaiten. Ja omaan silmääni Hirso oli paras kapteeni aikoihin. Ainakin haastatteluissa siitä huokui rento ja lähestyttävä persoona... joka oli positiivista vaihtelua sekin.

Tästä vahvasti eri mieltä. Hirson kommunikaatiosta ja "paikan osoituksista aloituksissa" kohkattiin alkukaudesta, mutta kauden mittaan mies katosi kuvasta koska ei tekemisellään lunastanut statustaan. Tuohon skarpimpi kuin aikoihin kommenttiin totean vaan että edelliseen kauteen verrattuna kyllä, mutta olisi ollutkin vaikeaa olla vähemmän skarpimpi.

Tärkeisiin aloituksiin liittyen minulla ei ole mitään tilastodataa, mutta ei minulle jäänyt kyllä sellaista mielikuvaa että Hirso olisi niitä mitenkään erityisen hyvällä prosentilla napsinut.

Ja sitten Hirson playoff-pisteisiin. Playoffeissa ykköskentät on aika kovassa vartioinnissa, varsinkin vieraskentillä, joka antaa tilaa muille kentille. Ja jos me vielä mietitään minkälaiset avut Hirsolla oli laidoillaan, niin en Hirsoon ole kovin tyytymätön. Kyllähän se tarjoili, mutta jos ei maistu, niin ei maistu.

Ykköskentät pelataan tiukasti ja tämä näkyi Sallisen kentän tehoissa, miten tämä liittyy Hirson kenttään?
Itse vakaasti uskon että näistä kohottaja laitureistakin olisi saatu jotain iloa jos heillä olisi ollut sentterinä joku muu kuin tämä paitsioita järjestelevä, "pitkien kaarien" surffailija (minusta Hirso ei ainakaan mitään namupaikkoja ketjukavereilleen jatkuvalla syötöllä järjestellyt).

Mainittakoon vielä että tämän kirjoituksen tarkoitus ei ollut olla objektiiven katselmus miehestä, koska kuten aiemmistakin kommenteistani voi havaita, en ole Hirson suurin fani.
Silti katson että kritiikkini miestä kohtaan ei ole täysin aiheetonta.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Mainittakoon vielä että tämän kirjoituksen tarkoitus ei ollut olla objektiiven katselmus miehestä, koska kuten aiemmistakin kommenteistani voi havaita, en ole Hirson suurin fani.
Silti katson että kritiikkini miestä kohtaan ei ole täysin aiheetonta.

Allekirjoitan nämä kommentit Hirsosta, eli varsinkin loppukaudesta hänen surffailunsa alkoi kyrsimään ja vaikka häntä laitettiin tärkeisiin aloituksiin, ei niistä napsunut ainakaan yhtään enempää voittoja, kuin muilta senttereiltä vastaavissa tilanteissa. Kun tähän päälle laitetaan loputon määrä kiekonmenetyksiä, eikä paluupostina saatu yhtään Hirson luomaa maalipaikkaa (minusta Widde ja DiBo loivat itse omat paikkansa, joista eivät sitten saaneet kiekkoa reppuun), ei tulos voi tyydyttää ketään.
 

trap

Jäsen
Bluesilla oli Kim Hirschovitsissa oikea Kapteeni pitkästä aikaa. Hyvä asia joukkueelle, että jatkaa. Tekee varmasti 40-50 pistettä ensi kaudella, kun saa ensin ehjän kesän alleen ja oikeat ketjukaverit näiden tusinabenettonien tilalle. Tietyllä tapaa aika paljon samaa mitä Teemu Ramstedtin ensimmäisessä kaudessa: pistemäärä olisi ollut 1,5-kertainen, jos ketjukaverit olisivat tehneet paikoista edes joskus ja Jatkoajassa lytätään täysin.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
ja vaikka häntä laitettiin tärkeisiin aloituksiin, ei niistä napsunut ainakaan yhtään enempää voittoja, kuin muilta senttereiltä vastaavissa tilanteissa.
Tämä aloitusasia on kummallinen. Voisin vaikka vannoa, että runkosarjan loppupuolella Hirso onnistui todella hyvin aloituksissa, mutta vaipui sitten viimeisten viikkojen ajaksi taas jonnekin harmaaseen massaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tuota harmaata massaa meillä todentotta on riittänyt varsinkin aloitusten suhteen. Sitten Donald MacLeanin, Bluesissa ei ole pelannut yhtään oikeasti varmaa aloittajaa...
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Tuota harmaata massaa meillä todentotta on riittänyt varsinkin aloitusten suhteen. Sitten Donald MacLeanin, Bluesissa ei ole pelannut yhtään oikeasti varmaa aloittajaa...

Joakim Eriksson. Voitti yleensä aloitukset silloin häntä ei komennettu niistä pois.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mainittakoon vielä että tämän kirjoituksen tarkoitus ei ollut olla objektiiven katselmus miehestä, koska kuten aiemmistakin kommenteistani voi havaita, en ole Hirson suurin fani.
Silti katson että kritiikkini miestä kohtaan ei ole täysin aiheetonta.

Oma tarkoitukseni ei ollut niinkään puolustella Hirson peliesityksiä. Siksi mainitsenkin edellä, että paras ominaisuus hänessä on johtajuus, ja otan kantaa siihen, että pitäisikö Hirsolta ottaa "C" rinnasta pois.

Toisten mielestä kapteeni johtaa esimerkillään, toisten mielestä kapteeni on linkki pelaajien, valmennusjohdon ja tuomareiden välillä. Itse uskon jälkimmäiseen (ellei molempia ole saatavilla), ja siksi pidän sosiaalisuutta ja kokemusta tärkeänä elementtinä kapteenille. Mutta jos mietitään miten Hirso onnistui kapteenina, pitäisi varmaan miettiä oliko Bluesilla joukkuehenki kohdillaan tällä kaudella ja tutisiko pelaajilla lapa tärkeillä hetkillä? Ainahan se tutisee vähän kun nuoruutta kentällä, mutta suhteessa aiempiin kausiin. Toki valmentajalla on tässä iso rooli, mutta kyllä kapteeni pystyy rauhoittamaan peliä kentältä käsin. Ja mun mielestä Hirso teki juuri sitä.
 

Viath

Jäsen

Komppaan. Kuten kauden alla uutisoitiin, Hirsoa arvostettiin johdon mukaan kopissa, mikä on mielestäni tärkeintä kapteenin roolissa. Hirso onnistui melko lyhyessä ajassa hankkimaan joukkuekavereiden arvostuksen ja uskon, että nämä samaiset kaverit halusivat pelata Hirsolle, kun peli ei pisteiden valossa sujunut ykkössentterin arvoisesti. Tämä taas näkyin suorana pudotuspelipaikkana ja hienona runkosarjan päätöspuoliskona.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
En ota kantaa talouteen, mutta ykkössentterin 9+22 ja (+6) ei vaan riitä. Samoin Laatikaisen 4+10 (-12) on luku, joka ei vaan sovi siihen palkkaluokkaan. Kolmantena asiana yksilötasolla ulkomaalaisvahvistukset. Widing ja DiBenetetto olivat huteja. McRae 8+12 (9) on siinä ja siinä. Paremmin pitää onnistua.

Joukkueen tasolla avauspelaaminen ei oikein onnistunut koko kaudella ja runkosarjassa ylivoima tökki.

Em. asiat kuntoon ja runkosarjasijoitus olisi ollut korkeampi. Tai ainakin Lukko olisi nyt lomilla. Jos vain jos.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Toki saattoi eilisiltaisessa viestissäni olla vielä pikkasen vitutusta ilmoilla, ja silloin tuntui että koko sarja pitää laittaa ketjun Dibenedetto-Hirso-Widing piikkiin, koska heidän 0+1 -3, 0+0 -7, ja 1+0 -4 tilastonsa eivät kyllä minua maarittele. Kyllä mielestäni Hirso pelimies tähän liigaan on, mutta jos Sallinenkin lähtee, niin pelkään että taas ensi kaudella Hirso yksinään vastaa ensi kauden "tulosyksiköstä", ja tulos on tämän kauden kaltainen, koska minulla luotto onnistuineisiin ulkomaalaisvahvistuksiin on nolla.

Ketä nykyisen rosterin miehistä ottaa sitten isompaa vastuuta? Olettaen että Huhtala, Sallinen, Pöysti ja mahdollisesti Aaltonenkin lähtee. Makkonen? Liivik? Vai korvaavatko Kantola ja Pikkarainen kaksi näistä neljästä.

Noihin puheisiin ilmapiiriin kopista sen verran, että mitä itse olen pelaajien haastatteluja kauden mittaan lukenut, on ilmapiiri kopissa ollut todella hyvä koko kauden ajan, jopa alkukaudella kun kontattiin. Varmasti tilanne olisi erilainen, jossei joukkueessa oltaisi tyytyväisiä kapteeniin, joten uskon että koppipeelajana Hirso on mies paikallaan. Ja joukkuehan kapteeninsa myös valitsi.

Jos (urheilullisesti) näinkin hyvän kauden jälkeen, jonka lisäksi myytiin Koskinen KHL:ään, talous tekee taas satojatuhansia persnettoa, kuinka paljon Blues on valmis satsaamaan uusiin hankintoihin? Itse näen tilanteen siten, että ykkössentteri ja varma 20 maalin laituri tuohon vielä tarvittaisiin, jotta kilpailukykyisestä rosterista voidaan edes haaveilla. Toivottavaa olisi, että jotkut nuoriso-osaston pojista saisi oikean näyttöpaikan ja breikkaisi oikein kunnolla, heitän esiin nimiä Rutanen, Tiivola, tai Nyberg. Mihin rooliin tätä jokerijunnu Aleksi Rekosta ajateltiin laittaa pelaamaan?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Rekonenhan teki jo tällä kaudella äijissä pari maalia ja mennee eteenpäin kesän aikana. Kyllä mä lähtisin antamaan ihan rohkeasti alkukaudella vastuuta Tiivolalle, Rekoselle (jos/kun meillä pelaa) ja Nybergille tulosyksiköissä. Kuten Kärpät on osoittanut männävuosina, on paras tapa pistää talous kuntoon ja siinä samassa menestyä luottaa omiin (hyviin) nuoriin ja hankkia vain pari täsmävahvistusta.
 

Boosteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Red Wings, Gunners, Kaner's Crew
Vielä tosta Hirschovitsistä, että mieshän kiritti melko hyvin viimeisissä matseissa ennen runkosarjan loppua. pisteitä kertyi ihan hyvin tai ehkä niin paljon kuin mieheltä alkukaudesta odotettiin. Vähän kaksipuoliset ajatukset ensi kauden jatkosta, jos ei ole ykkössentteri ja saa paremmat laiturit, kelpaa minulle varmasti.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Oliko näin? Itse olen siinä käsityksessä, että Aho valitsi kapteenit.
Itse olen jostain syystä elänyt siinä mielikuvassa, että kapteeniston valintaan osallistuivat myös pelaajat. Mutta nopealla googlettamisella en löytänyt uutista, jossa näin olisi tosiaan yksiselitteisesti sanottu. Tästä blues.fi uutisesta voisi kyllä päätellä, että kapteenin valinta oli tosiaan Ahon päätös.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Blues:

Koskinen Mikko, 84 039
Volden Lars, 38 712
Nieminen Jani, 208 648
Honkanen Jani, 33 688
Jalvanti Joonas, 82 811
Kaijomaa Kalle, 70 458
Kuukka Mikko, 70 458
Laatikainen Arto, 160 012
Malmivaara Olli, 121 471
Tikkinen Niklas, 36 240
Virkkunen Valtteri, 35 455
Valkonen Joonas, 29 539
Aaltonen Miro, 66 381
Hirschovits Kim, 96 987
Huhtala Tommi, 104 378
Ikonen Juuso, 99 900
Järvinen Matti, 23 979
Liivik Siim, 68 190
Makkonen Jussi, 42 759
Pöysti Eetu, 56 138
Rooba Robert, 8 138
Sallinen Tomi, 133 377

Espoo Bluesin pelaajien verotettavat tulot vuodelta 2013. Lainattu iltalehdestä. Nostelen tätä koska mielenkiintoista infoa, antaa pientä suuntaa pelaajien palkkapussien eroista. Lada nosti kovaa liksaa, mutta mitä olen joidenkin nimierkkien viestejä lukenut niin kuulemma Kärpissä kulkee tällä hetkellä :D
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eikä ole Ikosellakaan ollut ihan pieni liksa juuri ja juuri täysi-ikäiseksi pelaajaksi, jonka näytöt olivat hyvin vähäiset...
 
Aika käsittämätön liksa Ikosella oli. Sapesta jouduttiin maksamaan aika paljon, että veti vielä yhden kauden.. toki oli joka pennin arvoinen. :) Kovempi liksa kuin Hirsolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös