Kauden 2012-13 joukkueen rakennus

  • 1 749 365
  • 4 395

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Baroun ehti jo tuossa edelle, mutta olen täysin samaa mieltä että jos mennään Plan B;llä niin haisee välikausi taas ettei paremmasta väliä. Jos kyky pelaajahankintapuolella ei riitä hommaamaan ykkössentteri täytyy vaihtaa miestä.
 

Bedrock

Jäsen
HIFK:n plan A: 1-sena kova mallia Kapanen/Krog/Schremp/Perrin , 2-sena Eriksson

HIFK:n plan B: 1-sena Eriksson, 2-sena MaG.
HIFK:n plan C: 1-sena Eriksson, 2-sena PW, 3-sena MaG.

Täytyy kuitenkin muistaa, että PW ei ole vielä lähtenyt mihinkään (vai olenko missannut jotain?) ja koska herran osakekurssi notkahtivat kauden lopussa sen verran paljon, en itse usko että (PW:tä miellyttäviä) tarjouksia mitenkään merkittävästi on tarjolla KHL:n suunnalta.
 

Snaibeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1) finaalien taktiikkataso+pelisuunnitelmat näyttää persettä meidänvitunpelille. Tykkään. Sihvonen varmaan killuu jostain katosta jo.

Aika mustavalkoinen (lue tarkoitushakuinen) analyysi finaalien taktisesta pelistä. Jyp kuitenkin hienosti pystyi kehittämään peliään läpi pudotuspelien, kuten HIFK viime vuonna. Ja nimenomaan molemmilla mukaan tuli näitä kiekkokontrollitekoja.

Hyvin, palanen kerrallaan on lähtenyt joukkueen kokoaminen käyntiin karmaisevan pettymyksen jälkeen. Kuten muitakin, eniten huolettaa tämä maalivahti- ja ykkössentterikuvio.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosiaan aika karu vaihdos, jos Granlund-Wirtanen-RBach-Liivik -nelikon tilalla on ensi kaudella Eriksson-MaGranlund-Liivik-xxx... mutta, eiköhän IFK tuohon vielä jonkun kovan ykkössentterin hanki. Matikainen on taitanut valmentajaurallaan olla omimmillaan vähän nimettömämpien duunarijoukkueiden ja nuorten pelaajien kanssa, joten toisaalta voi hyvinkin olla, että IFK:n joukkue on ensi kaudella jollain tavalla juuri sellainen. Voi olla, että esim. Makelle annetaan iso mahdollisuus hyökkäävän ketjun sentterinä.

Jos IFK lähtee ensi kauteen "älkää odottako mitään" -joukkueella, niin ainakin on sitten mahdollisuus yllättyä positiivisesti - Sheddenin kausi esimerkkinä.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
HIFK:n plan C: 1-sena Eriksson, 2-sena PW, 3-sena MaG.

Aika puolustusvoittoiselta kuulostaa, tuohon vielä yksi ylivoiman pyörittäjä, niin kuulostaa erittäin hyvältä. Eriksson kelpaa kyllä erittäin hyvin. Erittäin hyvällä asenteella varustettu pelaaja. Tässä on nyt tullut vähän aikaa jo hyviä uutisia. Ensi kaudella Petulla on varmemmin itse rakennettu joukkue. Yleensä ne on tupannut menestymään.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Jos IFK lähtee ensi kauteen "älkää odottako mitään" -joukkueella, niin ainakin on sitten mahdollisuus yllättyä positiivisesti - Sheddenin kausi esimerkkinä.

Tietyllä tapaa itse tervehtisin ilolla tällaista muutosta. En toki halua, että joukkue on täysin kyvytön pelaamaan, mutta menneen kauden kaltaista dream teamia ei varsinaisesti tule ikävä. Hyvällä joukkuehengellä pelaava, tiivis ja taisteleva ryhmä on se, mitä odotan ensi kaudella jäällä näkeväni. Matikaisellekin tekee hyvää, kun joukkueesta poistui Granlundin kaltainen superstara. Tuntui, että Petulla oli vaikeuksia suhtautua normaalisti tällaiseen pelaajaan.

Mitä tulee noihin muihin puheisiin mahdollisesti vielä tulevasta ykkössentteristä, ne kuulostavat erittäin hyvältä. Laituripaikat taitavat olla aika lailla täynnä, mikäli huhut Kuhdan sopimuksesta pitävät paikkansa:

Luttinen-XXXX-Peltonen
Talaja-Eriksson-Somervuori
Kuhta-Granlund-Pakarinen
Nyholm-Liivik-Huhtanen

Lisäksi on sitten Åsten, Kivelä, Leinonen jne. kamppailemassa noista laituripaikoista.
 

Puta Madre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYJ
HIFK:n plan C: 1-sena Eriksson, 2-sena PW, 3-sena MaG.

Ei voi lähteä noille kauteen. Piiparinenko 4-senana? Paskat.
Kyllä se taitava 1-sentteri pitää ennen ensi kauden alkua hoitaa, olkoon sitten vaikka elokuussa, mutta hoidettava se on. Plussat Erikssonille ja Kiben jatkolle, mutta töitä riittää. Seuraavaksi Söden nimi paperiin, kiitos!

Edit. Niin ja hetken mielikuohussa mielikuvan jäljilta unohtui Liivik. :)
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi huhhuh. Eli nyt, kun me saimme loistavan sentterin ryhmäämme Erikssonin muodossa niin me itkemme, ettei se vielä riitä sen sijasta, että iloittaisiin tuosta sentterin hankinnasta? Me HIFK-kannattajat olemme kyllä aikamoinen evoluution tuote...

Meillä on nyt jokaisena kautena Nybondaksen aikana(en laske Penan rauniokautta mukaan) ollut liigan top-3 materiaalilla matkannut joukkue, joten kaipa siihen Nybondakseen voisi jonkun verran luottaa? Tämän lisäksi vielä HIFK on edelleen viime kauden urheilullisesta floppaamisesta huolimatta rahoissaan, joten eiköhän me saada jälleen kerran liigan top-3 materiaalilla varustettu joukkue kasaan.

Se taas mikä minua huolestuttaa on se, että miten me saadaan tuo joukkue pelaamaan joukkueena, kun valmennus epäonnistui tuossa tehtävässä viime kaudella niin kardinaalisesti.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Kyllä lonkkaleukkauksesta toipunut Riksman kelpaa ykköseksi. TOP-5 kamaa liigassa. Norja erittäin hyvä stuntti. Pelit jokseenkin 65/70 - 35/30, jos ei mitään haavereita satu.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Voi huhhuh. Eli nyt, kun me saimme loistavan sentterin ryhmäämme Erikssonin muodossa niin me itkemme, ettei se vielä riitä sen sijasta, että iloittaisiin tuosta sentterin hankinnasta? Me HIFK-kannattajat olemme kyllä aikamoinen evoluution tuote...


Ei kyse ainakaan mun mielestä ole siitä vaan siitä että Eriksson ei riitä ykkössentteriksi ja siitä että meidän muut sentterit eivät riitä. Meillä on Erikssonin lisäksi yksi varma sentteri Liivik, Magista ei voi sanoa vielä mitään ja Piiparinen on mitä on ainakin viime kausien perusteella.

Jos tuon itkuksi lasket niin joo kai mä sitten itken, mutta ei toi kyllä todellakaan riitä mihinkään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
-koko viesti-

Aivan samaa mieltä. Keskitytäänkö jo itkemään etukäteen ensi kaudenkin menetyksestä vai nähdäänkö jotain positiivista? Jyp oli toissakaudella mestari, kauden verran sitten käytiin ottamassa vauhtia ja nyt Jyp on taas mestari. Sorry vaan, mutta en näe mitään syytä siihen, miksi HIFK ei voisi tehdä samaa. Tulee varmastikin kilpailukykyinen joukkue tähän liigaan ja valmennuksen tehtävä on viedä se nyt päätyyn asti. Mun mielestäni HIFK-fanitus on pohjimmiltaan iloinen asia, en pysty käymään tätä läpi pelkästään negaatioiden kautta. Finaaleissa pelasi nyt 2 joukkuetta, jotka eivät olleet paperilla niin kovia, että finaalipaikkaa varsinkaan Pelicansilta olisi osattu odottaa. Sama pätee ensi kaudellakin. Vain kaukalossa saavutetut pisteet lasketaan ja etukäteisarviot heitetään roskikseen heti, kun kiekko putoaa syyskuussa jäähän.

PS. PW on btw. mun mielestäni kyllä jo varma lähtijä. Ja olen mielelläni väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Aivan samaa mieltä. Keskitytäänkö jo itkemään etukäteen ensi kaudenkin menetyksestä vai nähdäänkö jotain positiivista? Jyp oli toissakaudella mestari, kauden verran sitten käytiin ottamassa vauhtia ja nyt Jyp on taas mestari.

JYP oli mestari 2009 viimeksi, joten vauhtia otettiin kaksi kautta ja en näe mitään syytä, miksi HIFK ei voisi tehdä samaa? ;) Eli ensi kausi vielä pelaillaan ja sitten 2014 voidaan odotella jälleen mestaruutta...
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JYP:istä tulee muistaa, että runko on vieläkin sama kuin vuoden 2009 mestaruusjoukkueessa. IFK:lla on aikalailla vaihtunut pelaajat jo mestaruusjoukkueesta ensi kaudella.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun näitä HIFK:n hankintoa tai huhuja vielä katsoo, niin ainakin yhteen aisaan täytyy olla tyytyväinen, eli hankintojen taso on vakaa. HIFK:hon ei hankita mitään toivotaan toivotaan (Tuomainen on poikkeus, joka vahvistaa säännön) tapauksia ja kun hutihankinta tulee, niin hänestä ei väkisin pidetä kiinni ja tuputeta jotain (Hucko, White jne. jne.) roolia, kuten aikaisemmin HIFK:ssa on tehty.

Esimerkiksi nyt HIFK:n joukkue näyttää paperilla erittäin hyvältä, kun asiaa tarkastelee 2-3-4 kenttien osalta. Ihan laatukamaa ja ei yhtään turhaa ukkoa. Maalivahtiosastokin kohtuullinen, jos Norjalla on diili. Työteliäs ja fyysinen porukka, jolla potentiaalia pisteiden tekoon. 3-4 kärkitason pelaajaa vain puuttuu ja se on ikävä fakta. HIFK tarvitsee ehdottomasti 1 sentterin ja 1 maalivahdin. Näiden hankintojen jälkeen kiinnittäisin katseet kiekolliseen pakkiin ja ykkösketjutason laitahyökkääjään. Ilman näitä kahta jälkimmäistä voi kauteen lähteä, mutta veikkaisin näiden puutteiden tulevan esille kauden edetessä, jos jäävät hankkimatta. Kaksi ensimmäistä on pakko hankkia. Kahdesta jälkimmäisestä voidaan keskustella, että löytyykö nykyrosterista riittävän kovat ukot näihin rooleihin? Esimerkiksi Somervuori ykköskenttään.

HIFK:n joukkue on taisteleva ja fyysinen. Huolissani olisin seuraavista asioista: nopeus, maalintekotaito ja kiekollinen osaaminen. Rosteri on laaja, mutta tasapaksun oloinen. Voi sopia tosin Matikaiselle, mutta puutteet on korjattavissa ja HIFK voi olla erittäin tasapainoinen joukkue.

Jos vertaa muihin joukkueisiin, niin väittäisin Jokereiden vahvistuvan rosterin puolesta entisestään. Lahti taitaa olla ainoa merkittävä lähtijä ja muutamia kovia hankintoja siellä tulee varmasti. Pelicansilla diilit lähes kaikkien avainpelaajien kanssa. Lukko tulee Dufvan ja Vehasen kanssa uudella ryminällä ja JYP lienee taas kerran kova. Kalpa ei meinaa saada pudotuspelijunaansa raiteilleen millään, mutta runkosarjassa taattua laatua. Kova on kilpailu. Tapparakin ilmeisesti heräilemässä talviuniltaan.

Toivottavasti HIFK saisi hankittua laituriosastolle Enlundin tms. muun pelaajan, joka pystyy tarvittaessa vetämään kärkiketjussa sentterinä. Kokooonpanossa olisi aina 5 keskushyökkääjää, joista 1 vetäisi tarvittaessa keskellä loukkaantumisten aikaan yms. Karmea katsoa, kun joku Piiparinen vetää kolmosen keskellä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että Eriksson on mahdollinen ykkössena ei poista sitä vaihtoehtoa, että HIFK hommaisi lisää senttereitä vielä. Jocke-Simo-Pipari tällä hetkellä? Kamoon.

Mä uskon ihan täysin vielä, että HIFK tuo lisää senoja rinkiin. Hitto soikoon, yksi 'eriksson' lisää tohon niin mikä jottei. Säästäkää niitä ranteita vielä siihen asti kun lista julkaistaan.

Huhuissa olevat laiturit+pakit eivät varsinaisesti ole mitään massiessejä. Eiköhän Nybari ainakin yritä Niko Kapasta muiden mukana.

Itseäni kiinnostaa Korpikari. Ei ole mihinkään sopparia ja Petun vanha tuttu. 1+1? Toisi hyvää jatkuvuutta pakistoon kun kerran Kanki poistuu(snif).

Jhag, ymmärrän täysin Paakkolanvaara-fetissisi. Miten olis, kelpaisko Daniel Corso HIFK:n ens kauden sentterirulettiin?
 

scholl

Jäsen
Eriksson on takuuvarmasti liigan parin parhaan aloittajan joukossa, ja oli sitä myös edellisellä Blues-visiitillään. Miehen peliäly on erittäin hyvä, mutta ongelma - se syy, miksi ei mielestäni riitä ykkössentteriksi mestaruutta hakevaan jengiin - on tosiaan toi puutteellinen liike. Mies oli hitaamman puoleinen jo silloin viisi vuotta sitten Espoossa pelatessaan (vai kauanko siitä on?) eikä ole tosiaankaan nopeutunut siitä.

Mutta kakkossentteriksi Eriksson on aivan huippuluokan hankinta ja täyttää varmasti Wirtasen jättämän aukon, vaikka aivan erityyppinen pelaaja onkin. Matikainen tietää mitä saa, joten eiköhän Jocke HIFKissä onnistu.

Epäilen hyvin vahvasti Matikaisen kapasiteettia tietää yhtään mitään, mutta tämä hankinta herättää silti ajatuksia. Siis mies on varmasti loistava kakkossentteri, mutta eikö ketään huolestuta se, että meillä alkaa olla taas Peter Whiten ikäisiä pelaajia joukkue täynnä? Ville, Kibe ja kumppanit eivät nuorene ja Mikke, PW, Kousa & co. korvataan varmaan vanhoilla jätkillä, kun Petun jengiin ei ole enää mitään imua.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä, mutta vaatisi sopparin purkamista Dinamo Minskin kanssa. Ei taida olla mikään realistinen vaihtoehto kuitenkaan?

Tiedossa. Tässä höpisin vain näistä 'tän mä haluaisin'. Mutta ei se muuta sitä, että Corso olisi juuri sitä mitä HIFK kaipaisi: taisteleva, taitava, asenne kohdallaan ja näyttönsä antanut.

Tajusin juuri että kuvailin muuten HIFK:n ykkösveskan kriteerit. Vittuako tässä senttereistä kitistään jos jengin tärkein palanenkin puuttuu vielä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mutta ei se muuta sitä, että Corso olisi juuri sitä mitä HIFK kaipaisi: taisteleva, taitava, asenne kohdallaan ja näyttönsä antanut.

Kyllä, kyllä. Pelaajatyyppinä olisi kyllä sellainen, jota tuo joukkue kaipailee. Mutta niin kuin täällä on jo tuotu esiin, niin nämä ykkössentterin kriteerit täyttävät pelaajat ovat aika pitkälti sopparin alaisia pelaajia ja vapaita ei markkinoilta yksinkertaisesti löydy. Ei ainakaan silloin, jos sentteriä haetaan vain Euroopan sarjoista. Ehkä Nybiksen pitää lähteä rapakon taakse uittamaan verkkoja?

Hypoteettisesti, jos Corso tulisi HIFKiin, olis kahden ensimmäisen ketjun keski-ikä jotain 35 vuotta.
 
eikö ketään huolestuta se, että meillä alkaa olla taas Peter Whiten ikäisiä pelaajia joukkue täynnä?

No ei HIFK:n tarvitse ainakaan minun mielestäni rakentaa mitään junnujengiä. Yli kolmekymppisiä pelaajia ovat Peltonen (39v), Kuhta (37v), Eriksson (36v), Söderholm (?)(35v), Kurvinen (?)(34v), Jokela (33v) ja Somervuori (34v). Sitten vastapainona varmoina huhutut tulevat pelaajat ovat Erikssonia lukuunottamatta kaikki alle kolmekymppisiä: Talaja (24v), Varakas (29v), Luttinen (29v), Pakarinen (21v).

Ei ainakaan mulle neljä yli 35-vuotiasta pelaajaa tee joukkueesta mitään seniorijengiä. Hyvinhän siellä finalisteissakin mahtui 36-vuotias Perrin ja neljänkympin kieppeillä olevat Latvala ja Koskinen mukaan. Varsinkin, kun meidän senioreista Kibe pelaa paria kautta lukuunottamatta parasta peliään ikinä, Söderholm oli kuluneella kaudella jopa liigan paras puolustaja ja Peltonen nyt on Peltonen, MM-kisatason pelaaja. Ymmärtäisin itkun, jos pelin taso olisi radikaalisti laskussa tai esitykset olisivat muuten vaan luokkaa Peter White.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä pelaajan iällä ole ainakaan minulle juurikaan väliä, jos pelaamisen taso on laadukasta. Eriksson esimerkiksi tullee pelaamaan IFK:ssa yhden tai pari vuotta, eikä tuollaisessa tapauksessa iällä ole niin väliä. Nuoret pelaajat taas lähtevät heti Pohjois-Amerikkaan tai Venäjälle, kun ovat kehittyneet loistaviksi pelaajiksi, eikä liigaseurat monissa tapauksissa pääse nauttimaan hirveästi oman kehitystyönsä hedelmistä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ainakaan mulle neljä yli 35-vuotiasta pelaajaa tee joukkueesta mitään seniorijengiä.
35 vuoden "ikämiesraja" on jäänne ajalta, jolloin pelaajat eivät vielä olleet samalla tavoin ammatiurheilijoita, mitä nykypäivänä. Nykyisin urheilullinen ja kropastaan huolta pitävä pelaaja pärjää helposti nelikymppiseksi ja miksei ylikin. Esimerkkejä tällaisista pelaajista on riittävästi vaikka muille jakaa, niin NHLn kuin SM-liigankin puolelta. Lisäksi - monet puolustajat ja maalivahdit vain paranevat vanhetessaan ja pelaavat elämänsä parasta lätkää kolmevitosena tai vanhempana.
 

Notorious

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Wild, Kerho, Finns
Baroun ehti jo tuossa edelle, mutta olen täysin samaa mieltä että jos mennään Plan B;llä niin haisee välikausi taas ettei paremmasta väliä.
Eiks se oo aika sama ketä sinne hommaa, niin kauan ku Petu on penkintakana..
Ite hankintanahan on Eriksson todella hyvä, mutta...(kts. ylempää)..
 

scholl

Jäsen
35 vuoden "ikämiesraja" on jäänne ajalta, jolloin pelaajat eivät vielä olleet samalla tavoin ammatiurheilijoita, mitä nykypäivänä. Nykyisin urheilullinen ja kropastaan huolta pitävä pelaaja pärjää helposti nelikymppiseksi ja miksei ylikin. Esimerkkejä tällaisista pelaajista on riittävästi vaikka muille jakaa, niin NHLn kuin SM-liigankin puolelta. Lisäksi - monet puolustajat ja maalivahdit vain paranevat vanhetessaan ja pelaavat elämänsä parasta lätkää kolmevitosena tai vanhempana.

Ymmärrän tuon ja olen samaa mieltäkin, mutta jos Jalosen aikana tuli kovahkoja paluumuuttajia kuten juuri Wirtanen, samoin saatiin kovia kaappauksia kuten Granlund ja myöskin onnistunut haku Kousan muodossa niin nyt huhut eturivin pelaajista ovat enemmän vanhempaa kaartia niin herää kysymys, onko vika IFK:ssa vai markkinoissa.

Toinen asia, mikä minua häiritsee on se, että Petu on maajoukkueen mukana. Eihän se peli voi loksahtaa kohdalleen, jos joka kerta kun on joku tauko, Petu lähtee käpälämäkeen. Muut joukkueet treenaavat ja hiovat kuvioita, eikä IFK pääse tekemään samaa. Nurmisen tilanne on aivan eri, hän ei ole Pelsujen päävalmentaja. Annamme liikaa tossa tasoitusta kaikille muille liigajoukkueille.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottovasti Janne Pesonen pysyy mahdollisimman kaukana Nordiksesta. Itse olen nähnyt herraa jo tarpeeksi punaisessa, varmaan sopisi paljon paremmin Kärppiin mutta taitanee lähteä rahastus kierrokselle.
Tulipa mieleeni, että onko Pesosen jatkamattomuus jo kirkossa kuulutettu asia? Viime kausi oli miehen osalta kaikin puolin rikkonainen, joten olisiko täysi mahdottomuus ajatella, että Pesonen itse haluaisi jäädä Nordikselle vielä vuodeksi? Alle ehjä harjoituskausi tutun koutsin ja joukkueen kanssa, jonka avulla tuleva kausi sujuisi aivan erilaisissa merkeissä kuin mennyt. Siitä sitten SM-kullan jälkeen tienaamaan eläkerahoja KHLään tai Sveitsiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös