RoopeS: Thanks datasta. Juuri tuon takia en haluaisi Pelicansia sääleissä vastaan. Ara on kova luu.
Ymmärrän täysin bollon peruspessimismin. Tässä on kaikki saumat läsäyttää kausi jo sääläreihin, koska kyllähän täälläkin jokainen miettii jo jatkoa Kalpaa vastaan. Tilanne on sikäli sama kuin lockout-kaudella, jolloin funtsittiin finaalivastustajaa ja unohdettiin täysin, että ensin pitäisi hoitaa Lukko. Jos joukkue itse elelee hankpikkaraismaisessa "lätkitään toi säälihomma tossa menemään ja ruvetaan sitten pelaamaan tosissaan" -tunnelmassa, on lyhyt kevät melkeinpä selviö. Itse asiassa uskonkin, että osa meidän jengistä on jo takki auki.
Mikä sitten antaa aihetta siihen, että tunnettaisiin vähän enemmän luottamusta? Kausihan on ollut täyttä paskaa ja vuoristorataa ja yleensä ne tärkeimmät pelit on hävitty. Mutta vuoristorata loppui vuoden lopussa. Tämän jälkeen HIFK on edennyt erittäin vakaassa korkean pistekeskiarvon putkessa. Nythän on niin, että lätkä ei ole ydinfysiikkaa ja yleensä edelliset 10 ottelua näyttävät melko hyvin joukkueen suunnan. Ihan samoin kuin hyvä runkosarjan aloitus tietää yleensä hyvää jatkosyksyä, myös hyvä tammi-helmikuu antaa ounastella sitä, että joukkue ei romahda. Viime keväänä HIFK ei romahtanut. Toisen kierroksen vastustajamme Blues oli yksinkertaisesti aivan liian kova. Varsinkin taktisesti. HIFK olisi voinut mennä jatkoon -paradoksaalista kyllä- ehkä jopa KJ:n Kärpistä, jos Isä Paul olisi pitänyt yllä sitä hullunkiiltoa, joka kantoi melkein kaksi ensimmäistä Blues-matsia. HIFK oli fyysisesti äärimmäisen kova myös jälkimmäisessä Blues-matsissa, jossa Lennu jakoi aivotärähdyksen Alangolle + 2 muuta pommia samassa vaihdossa. Kovaluinen Blues kesti tämän paineen, mutta hävisi ekan matsin ja toka oli pitkään tasainen. Toisen matsin jälkeen parempikuntoisen joukkueen parempi valmennus teki odotetun irtioton, jota HIFK auttoi typerällä maalivahtivalinnalla.
Tästä tullaan tähän kevääseen. Uskon HIFK:n kovan kunnon pysyvän. Nyt on pelattu jo 1,5 kuukautta käytännössä urku auki - siis joka ainoa joukkue on joutunut pelaamaan tosissaan. Tämän kevään pisteputki ei ole tullut löysällä runkosarjakiekolla, vaan erittäin kilpaillussa tilanteessa. Niinpä pleijarit eivät tule tällä kertaa olemaan järjetön hyppy kovempaan prässiin. Tuomarilinja höltyy ja se suosii HIFK:ta. Lisäksi KJ on todistetusti hyvä pleijarikoutsi. Kun tähän lisätään vielä se, että maalivahtipeli on toiminut, ovat HIFK:n asetelmat itse asiassa aika ällistyttävän hyvät. Tähän ei tarvita mitään laseja, kyse on ihan kliinisestä analyysistä, joka lähtee tämän keväisestä peli-ilmeestä ja tuloksellisuudesta. Baxterin HIFK ei missään vaiheessa ollut todellinen uhka liigan ylemmille jengeille, annoimme taktisesti rajun tasoituksen. KJ:n HIFK on osannut paskoinakin aikoina pelata hyvin kärkijengejä vastaan ja syy on mielestäni hyvin yksinkertainen: tällöin vastustajakin on ensisijaisesti pyrkinyt "pelaamaan kiekkoa" eli vastakkain on ollut parikin hyökkäävää joukkuetta. Tai sitten hyökkäävä joukkue vs. Jokerien puolustussysteemi. KJ:n HIFK:n lento on katkennut heti, kun vastaan on tullut vauhdin tappava jengi, joka tykkää pitää pelin painopisteen keskialueella - ei millään pahalla, mutta tämä on aito mielipiteeni. Ja itse asiassa kehu vastustajille.
Kausi on ollut kuitenkin huonoimmillaan täydellistä katastrofia ja vaikka onkin epätodennäköistä, että HIFK juuri nyt sortuisi, on se kuitenkin mahdollista. Lisäksi sääläreissä tuurin ja sattuman osuus on merkittävä. HIFK voi pudota huonomalle jengille parin väärin vihelletyn jäähyn ja yhden viheltämättä jätetyn paitsion ansiosta. Kun ne sattuvat juuri oikeaan ja vittumaiseen paikkaan. Mutta sitä saa mitä tilaa ja syksyn ansiosta säälien kautta on pakko lähteä. Mutta kaikkiaan asetelmat ovat nyt paljon lupaavammat kuin viime kevään seiskasijan jälkeen. Nyt mitataan KJ:n taso. Suurin osa runkosarjan kotiotteluista oli täyttä kuraa. Nyt on itse asiassa ihan pakollinenkin paikka parantaa.