Katsomokulttuuri Äijänsuolla

  • 2 775
  • 21

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
En minä nyt viitsinyt mihinkään hallin remontointi- ketjuun tätä ympätä, joten avataanpa oikein oma ketju.

Viimeisin paikalliskamppailu kirvoitti täällä Jatkoajassa kovat keskustelut Äijänsuon katsomokulttuurista. Tai pikemminkin sen puuttumisesta. Näin ulkopuolisen silmin katsottuna siis. Nuo opiskelijahaalareihin sonnustautuneet nuoret ovat ainoa metelin lähde Äijänsuolla, eikä tunnelmaa voi kuin paikoin verrata esim. Isomäen, jopa hornankattilamaiseen tunnelmaan. Sitä tunnelmaa ja hurmosta on täällä Porissa nähty monissa otteluissa taas tällä kaudella. Uskallan väittää, että Raumalla tunnelma ei muissa kuin Ässä-otteluissa kohoa tuollekaan tasolle mitä 30.12.2004 nähtiin. Sekään taso ei yllä mitenkään korkealle. Miksi siis, vaikka Lukko menestyy, ei hallin tunnelma ole kummoinen?

Äijänsuon meteli ja tunnelma koostuu suurilta osin vierasjoukkueen mollaamisesta. Kotijoukkuetta kannustavia "Lukko, Lukko"-huutoja ei kuulu. Kannustus omaa joukkuetta kohtaan on varmaankin se oleellisin asia, josta kotiyleisön tuki syntyy. Ei se synny vieraiden mollaamisesta. Käyttäkää se energia Lukon hyväksi, älkääkä kokonaan vain vastustajalle vittuiluun. Siinä ohjeeni raumalaisyleisölle.

-paze-
 
Jaaha, on se hyvä, että meillä on porilaiset pitämässä meidän hallin tunnelmasta huolta, kiitos paze.

Omasta mielestäni Äijänsuolla on hyvä tunnelma, tosin olen aina seisomakatsomossa, missä paze sinä olit eilen?
Itselläni taas jäi viimeksi isomäessä vieraillessani sen hallin tunnelmasta varsin paska kuva, koska olin istumakatsomossa seisomakatsomon sijaan, ja sinne ei ainakaan sitä porilaista hulluutta kuulunut.
En kuitenkaan tullu teidän puolelle avaamaan ketjua, koska ässien asiat eivät minua niin paljon kiinnosta.

Itse olen kuitenkin Äijänsuon tunnelmaan tyytyväinen, tällä kaudella on alettu laulaa jo seisomakatsomossa, hyvä homma.

En tosin edelleenkän ymmärrä, miksi porilaiset ovat Äijänsuon tunnelmasta enemmän kiinnostuneita kuin me raumalaiset, kun ässätkin pelaa kuitenkin vaan 3 peliä kaudessa täällä.
Ja oli kyllä Ässäfanienkin kannustus eilen vähäistä, mitä nyt jotain vislausta kuului jos Lukko veti pitkän kiekon.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vähän täytyy olla erimieltä 'paze'n kanssa, sentään olen jonkunkerran kyseisillä lehtereillä istuskellut. Satunnaisia pilkkahuutoja (jokahallissa) lukuunottamatta, en koskaan ole huomannut, että yleisö keskittyisi enemmän vieraan mollaamiseen, kun omien kannustamiseen.

Sen myönnän, että tuon Lukko...Lukko... huutomyrskyn kynnys, on aika korkea, valitettavasti. Silloin, kun nykyinen pääkatsomo oli vielä seisomakatsomoa, tuo Lukko... kannustus oli pääsääntö, kaipa istumapaikoilta on sitten "vaikeampi" kannustaa. Mietitään tietysti, "mitähän vieruskaveri tuumaa, jos alan mölyämään".

Sitä mieltä olen kuitenkin, että mitä vähemmän seisomokatsomoa, sen vähemmän äänekästä kannustusta.

Kyllä noita ottelunjälkeisiä riitoja, uhoamisia ja tappeluita ilmenee, joka paikkakunnan hallinpihoilla.
 

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
Lukko - Ässät otteluiden tunnelman vaisuus johtuu siitä että Ässät ei yksinkertaisesti pysty tarjoamaan hyvää vastusta Lukolle ja pelit ovat ihan selvää pässinlihaa kerta toisensa jälkeen.
Turha siinä enää 4-0 tilanteessa on kannustaa kun peli on jo ratkennut, semmosta.
 

TiDo28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko,Toronto Maple Leafs
2005

Itselläni on semmoinen kutina ollut peleissä,että kun Äijäsuon areenassa on tuollaiset 5000+ katsojaa on meteli melko pientä verrattuna siihen kun on paikalla about 3300 katsojaa.Tiedä sitten mistä tämä johtuu mutta mitä vähemmän on porukkaa lehtereillä sitä enemmän on ääntä.Olisiko raumalaisten ujoudessa sitten vikaa?Mitä enemmän katsojia niin mahdollisuus naapureihin kasvaa.Itse olen kyllä yrittänyt pitää meteliä aina kun olen paikalla mutta istuma katsomossa ei kaikki aina lähde mukaan meteliin vaan tyytyvät mumisemaan vastaamaan jotain.Kyllä kun peli kulkee niin aina on sellaista sähköä ilmassa,että Eurajokelaiset ovat häpeissään.Olisko niin,että raumalaiset ovat niin hyvään tottuneet.Toivottavasti saavat sitä lisää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Noissa on aina niin,kun vierasjoukkueen
fanit tulevat tsekkaamaan kotijoukkueen
tunnelmaa,että ne tsekkaavat sitä vää-
rästä paikasta.Joko täysin vastakkaisesta
päädystä kuin kotijoukkueen fanikatsomo,
tai sitten jostain istumapaikoilta.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni Äijänsuon tunnelma on ollut ihan ok tällä kaudella. Kuten jo aikaisemmin mainittiin, niin usein ei parasta meteliä synny loppuunmyydyssä hallissa. Istumakatsomossa on hyssyttelijöitä se verran, että kunnon huutajat eivät siellä viihdy. Jos nykyinen seisomakatsomo tosiaan typistettäisiin murto-osaan nykyisestä, kuten herrojen mielessä on liikkunut, niin sitten on Äijänsuolla hyvin hiljaista pelissä kuin pelissä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti paze17
En minä nyt viitsinyt mihinkään hallin remontointi- ketjuun tätä ympätä, joten avataanpa oikein oma ketju.

Viimeisin paikalliskamppailu kirvoitti täällä Jatkoajassa kovat keskustelut Äijänsuon katsomokulttuurista. Tai pikemminkin sen puuttumisesta. Näin ulkopuolisen silmin katsottuna siis. Nuo opiskelijahaalareihin sonnustautuneet nuoret ovat ainoa metelin lähde Äijänsuolla, eikä tunnelmaa voi kuin paikoin verrata esim. Isomäen, jopa hornankattilamaiseen tunnelmaan. Sitä tunnelmaa ja hurmosta on täällä Porissa nähty monissa otteluissa taas tällä kaudella. Uskallan väittää, että Raumalla tunnelma ei muissa kuin Ässä-otteluissa kohoa tuollekaan tasolle mitä 30.12.2004 nähtiin. Sekään taso ei yllä mitenkään korkealle. Miksi siis, vaikka Lukko menestyy, ei hallin tunnelma ole kummoinen?

Äijänsuon meteli ja tunnelma koostuu suurilta osin vierasjoukkueen mollaamisesta. Kotijoukkuetta kannustavia "Lukko, Lukko"-huutoja ei kuulu. Kannustus omaa joukkuetta kohtaan on varmaankin se oleellisin asia, josta kotiyleisön tuki syntyy. Ei se synny vieraiden mollaamisesta. Käyttäkää se energia Lukon hyväksi, älkääkä kokonaan vain vastustajalle vittuiluun. Siinä ohjeeni raumalaisyleisölle.

-paze-

Siis, mitäh? Oletko nyt aivan tosissasi? Ei se kuule Porissakaan ole ollut muita kuin harvoissa tapauksissa "kiivas" muita kuin Lukkoa vastaan. Niin, tietystihän sinä voit nyt sitten kertoa, että kuinka monessa muussa kuin Lukko-Ässät pelissä olet ollut Äijänsuolla analysoimalla tunnelmaa, sieltä vierasjoukkueen fanikatsomosta:)?

Monen monituista patapeliäkin jo kauden aikana nähneenä, voin sanoa, että kyllä Porissakin ollaan välillä kuin kusi housuissa, joten viitsitkö keskittyä vaikka siihen oman hallisi metelin nostamiseen, jookosta.

Äijänsuolla kannattaa raahata perse sinne seisomakatsomon yläriville, missä punsi maistuu ja huuto raikaa, mutta ei se nyt voikaan kuulua sinne hallin toiselle puolelle.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Niin täytyypä valaista muita kirjoittajia siitä, että olin kyllä viimeisimmässä pelissä siellä toisessa päässä fanimatkamme paikoilla, mutta on tullut siellä "punsiriveillä" oltua jokusen kertaa myöskin. Varmaankin lähemmäs 10 kertaa. Paskaahan siellä saa ihan kivasti niskaansa, mut eipä siellä juuri muuta kuule kun sitä väsynyttä kuittailua ja rummun pärinää. Hiljaista siellä on!

-paze-
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Re: Re: Katsomokulttuuri Äijänsuolla

Viestin lähetti masaman
Ei se kuule Porissakaan ole ollut muita kuin harvoissa tapauksissa "kiivas" muita kuin Lukkoa vastaan.

Äijänsuolla kannattaa raahata perse sinne seisomakatsomon yläriville, missä punsi maistuu ja huuto raikaa, mutta ei se nyt voikaan kuulua sinne hallin toiselle puolelle.

Niin, nuo harvat tapaukset porissa ovat varmaankin olleet lähiaikoina Nielikäisen "r#nkkaukset" ja Vopatin keskarit katsomolle, joista tietysti paikallinen seisomokatsomon yleisö on niin kovasti innostunut.

Mutta eihän tuolta "punsiriviltä" kuulekkaan muuta kuin omat huudot, kun siellä ollaan "punseissa", vai mitä paze ;).

Samahan tuo on molemmissa halleissa, että lähellä seisomokatsomoa on olevinaan kovaakin mölinää. Näin ainakin tuntuu siellä olevalta, mutta eihän se silti jaksa koko halliin kantautua.

Edellisessä Porin matsissakin Lukon faniryhmä piti kovempaa meteliä paikoitellen päädyssä kuin alla oleva paikallinen seisomokatsomo. Näin ainakin mun korvissa kuului.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän Raumalla on keskimääräistä parempi tunnelma, mutta silloin kun Isomäen yleisö innostuu niin Äijänsuon tunnelmasta ei voida puhua edes samassa lauseessa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti paze17
Äijänsuon meteli ja tunnelma koostuu suurilta osin vierasjoukkueen mollaamisesta. Kotijoukkuetta kannustavia "Lukko, Lukko"-huutoja ei kuulu. Kannustus omaa joukkuetta kohtaan on varmaankin se oleellisin asia, josta kotiyleisön tuki syntyy. Ei se synny vieraiden mollaamisesta. Käyttäkää se energia Lukon hyväksi, älkääkä kokonaan vain vastustajalle vittuiluun. Siinä ohjeeni raumalaisyleisölle.

Puhumattakaan siitä että yleisö koettaa myös muilla huudoillaan vaikuttaa tuomarin päätöksiin sekä viheltää usein kun vastustajalla on ylivoima. Muualla ei tietenkään tällaista mauttomuutta esiinny, kuten luonnollisesti ei tuota vastustajan haukkumistakaan.

Kyllä ne Äijänsuon seisomakatsomolaiset on eri vittumaista porukkaa. Hus nurkkaan häpeemään jokainen.

Mutta kai se tästä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa alkaa korjaantumaan, kun porilaiset opastaa seisomakatsomolaisia oikeille urille.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omien kokemusteni pohjalta myönnän toki että Isomäessä enemmän meteliä paikallsitaistoissa kuin mitä Äijäsuolla vastaavassa tapahtumassa. Porissa yleisön reaktioissa on yleensä paljon tunnetta mutta vähän järkeä. Testoteronia höyryävät aggressiiviset äijänköriläät ja muut suurella patasydämellä peliä seuraavat Ässä-hörhöt saavat kyllä omanlaisensa tunnelman aikaan. Raumalla tällaista räyhäkästä tunteenpaloa harvemmin näkee ja kuulee. Mistä se sitten johtuu, en tiedä.
 
Voi hitsi!
Kyllä Pazea ny syö!
Nehän huutaa Lukkoa siellä, saatanat!
Älkää nyt perkele viitsikö, Ässiähän meidän raumalaistenkin pitäisi fanitttaa, sehän se satakunnan ykköstiimi on, perkele!
Onhan ne kuitenkin voittanu Lukon niini monta kertaa!!!
Ai ei vai, no ei sitten!
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Muuten niin asiakirjoittajalta karkasi vähän mopo. Ei pahasti kuitenkaan, mutta Lakaisijan olisi ollut syytä jättää nuo avautumiset tähän krapula-päivään. Vai mitä?

Ja Rokullekin tiedoksi, että en kai sanonut ettei Porissa esiinny tuota vastustajalle huutelua ja tuomarille viheltelyä. Tottakai, sehän kuulu asiaan. En minä sitä, mutta kannustus kuulu myöskin, ja mielestäni se on vaillinaista Raumalla jos Poriin verrataan. Tämä oli pointtini. Raumalla on meteliä, mutta liikaa "väärien" asioiden takia.

-paze-
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti paze17
Ja Rokullekin tiedoksi, että en kai sanonut ettei Porissa esiinny tuota vastustajalle huutelua ja tuomarille viheltelyä. Tottakai, sehän kuulu asiaan. En minä sitä, mutta kannustus kuulu myöskin, ja mielestäni se on vaillinaista Raumalla jos Poriin verrataan. Tämä oli pointtini. Raumalla on meteliä, mutta liikaa "väärien" asioiden takia.

Tuo kirjoittamani sopii kuitenkin mainiosti tähän ketjuun, näistä kaikista kun raumalaisyleisöä on hävinneen vastustajajoukkueen kannattajien taholta syytetty Jatkoajan otteluketjuissa, viimeksi juuri torstaisen pelin jälkeen siitä että tuomariin koetetaan vaikuttaa huudoilla.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensin porilaiset yrittävät heittää hiekkaa Lukon (ja Lukko-fanien) rattaisiin raportoimalla Rautakorven tulevasta työnantajasta. Meidän leiristämme asia kuitattiin sillä, että nykypäivän työelämässä on normaalia varmistaa tulevaisuus ja työn jatkuvuus.
Nyt 4-0 tuloksen jälkeen seuraava porilainen piikkimatto Lukon menestysmarssissa on katsomokulttuurin köyhyys. 30.12. Äijänsuon jäähallissa paikalla olleena voin sanoa, että minulle riittää katsomokulttuuriksi oikein hyvin se, mitä siellä koin: kermana kakun päälle tietysti kotijoukkueen hyvä esitys, neljä maalituuletusta ja oman maalivahdin nollapeli. Puhumattakaan oman joukkueen fyysisestä ylivoimasta.

Ymmärrän kyllä, että esim. hiihtokilpailussa takana tuleva tarvitsee enemmän kannustusta kuin kärjessä hiihtävä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No johan on taas aihe. Voisihan Äijänsuolla kyllä huomattavasti parempikin tunnelma olla, sitä ei voi kiistää, mutta ei Raumalla ainakaan paikallisotteluissa yhtään sen huonompi tunnelma ole kuin esim. Porissakaan, ei todellakaan.

Kaudella 1999-2000 jopa valtakunnalliset mediat kuvasivat Äijänsuon tunnelmaa keskieurooppalaistyyliseksi ja tuolloin meteliä ja meininkiä riitti kyllä todella mahtavasti. Nykyään tuon metelitason saavuttamiseksi tarvitaan joku iso tuomarivirhe tai muu vastaava tapahtuma, jotta yleisö saadaan heräämään. Lukko-huutoja voitaisiin myös huutaa nykyistä enemmän eikä keskittyä vain vastustajalle viheltelyyn ja huuteluun(mitkä nekin ovat toki loistavia asioita tunnelman kannalta, mutta omaa joukkuetta saisi vielä kannustaa nykyistä enemmän). Toisaalta tämä hiljaisuusongelma tuntuu nykyään vaivaavan montaa muutakin liigapaikkakuntaa ja suurin syy tähän lienee sillä, että pelit ovat nykyisin liiallista tulosurheilua, joissa ei useimmiten tapahdu mitään sen säväyttävämpää. Eli vaikka tunnelma Äijänsuolla ei olisikaan aina niin erikoinen, niin ei se siltikään ole yhtään huonompi kuin. esim. Porissa, Turussa tai Tampereellakaan.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Johto
Eli vaikka tunnelma Äijänsuolla ei olisikaan aina niin erikoinen, niin ei se siltikään ole yhtään huonompi kuin. esim. Porissa, Turussa tai Tampereellakaan.

Kyllä Raumalla parempi tunnelma on kun Tampereella ja Turussa, mutta Isomäen tunnelmalle ei pärjää missään nimessä, siis mun mielestä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tihon aikaan hallissa todella oli tunnelmaa. Liekö silloin syynä Lukon menestyminen timotuomien ja freddylindforsien jälkeen? Tunnelma oli tuolloin liigan paras. Nyt siitä ollaan tultu tasaisesti alaspäin. Vielä päänahkan ensimmäisellä kaudella yleisö jaksoi innostua jonkin verran, lähinnä alkukaudesta. Mutta Lukon vajotessa tappion syövereihin tunnelmakin putosi sitä mukaa alaspäin. Viime kaudella oli Tukan tulon myötä taas selkeä nousu suhdanne, joka on jatkunut sellaisenaan tähänkin päivään asti.

On siis päivänselvää, että joukkueen on menestyttävä tänäpäivänä saadakseen kunnon kannustusta. Ei ole paluuta entiseen, jolloin huudettiin, vaikka omat olivat pahastikin häviöllä. Olen käynyt monessa liigahallissa ja jokaisessa on aina toistunut sama ilmiö: Kun joukkue pärjää, ihmiset huutaa ja kannustaa. Kun joukkue on häviöllä vierailijalle, on meteli lähes olematonta, poikkeuksena se, että kotijoukkue on jostain löytänyt sen kuuluisan kirivaihteen. Tämä koskee niin Ässien, HIFK:n, HPK:n, Lukon....siis kaikkien joukkueiden kotiyleisöä.

Eli turhaa on porilaistenkin hehkuttaa liikaa omaa kannustustansa. Teillä siellä Isossamäessä on hiirenhiljaista silloin kun omat surffailevat kentällä.
Asia erikseen ovatkin sitten ns. "metelipiikit", jolloin hallissa on korvia huumaava meteli lyhyen hetken. Kuten jo Johtokin mainitsi sen, että se vaatii tällöin jonkun poikkeavan pelitapahtuman kentällä. Mitä enemmän hallissa on porukkaa, sitä kovempi meteli luonnollisesti syntyy, jos kaikki kurkkusuorana huutaa.
 

Huuhkaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tunnelma: onko sitä?

Olin katsomassa lauantain kotipelin HIFK:ta vastaan. Raumalla olen viimeksi ollut katsomassa matsia joskus viisi vuotta sitten. Viime vuosikymmenen alusta sen puoliväliin kävin katsomassa suurimman osan peleistä. Joillakin kausilla omistin myös kausikortin. Nuo taustatiedoista ja sitten varsinaiseen asiaan.

Mielestäni tunnelma lauantain Lukon kotipelissä oli huonoin jossa olen ollut. Tunnelma oli melkein yhtä huono kuin puolityhjässä Turkuhallissa. Ero oli todella huima verrattuna vuosikymmenen takaisiin tunnelmiin. Ottelun alussa vielä ajattelin, että kannustusta ei ole, koska Lukko on pelannut hieman huonosti tällä kaudella ja sitten HIFK teki vielä avausmaalin. Mutta sitten Lukko teki tasoituksen ja ajattelin, että nyt yleisö herää, mutta ei siinä niin käynytkään.

Koko pelin aikana en kuullut kertaakaan koko hallin (tai edes osan hallin) rytmikkäitä Lukko huutoja tai vastaavia. Sitten toivoni jo heräsi kun tuomarin antoi heppoisilla perusteilla Lukkolaisille jäähyjä. Joko kuultaisiin perinteisiä nuija, nuija huutoja. Mutta pettymys oli karvas, vain pieni vislauskonsertti, jonka pituus oli ehkä viisi sekuntia, ja kaikki oli ohi. No ehkä nykyiset lukkokannattajat eivät tunne tuota termiä, mutta keksisivät sitten edes jotain vastaavaa.

Mielestäni Lukon peli oli hirvittävän huonoa, mutta kannustus oli vielä huonompaa eikä todellakaan voi puhua kotijoukkueen saamasta tuesta eli tuosta kuuluisasta kuudennesta kenttäpelaajasta. Jos kannustus on ollut yhtä huonoa myös aikaisemmissa kauden kotipeleissä, niin se on ihme, että tämä oli vasta ensimmäinen häviö Lukolle Äijänsuolla tällä kaudella.
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Itse olin myös katsomassa pitkästä aikaa Lukon peliä kun satun täällä toisella puolella Suomea asustelemaan ja olin aika pettynyt siitä miten vaisua oli tunnelma Äijänsuolla! Vain IFK-fanit petivät meteliä läpi ottelun.. En tiedä vaikuttaako remontti tai viime kauden aiheuttamat suuret odotukset vai mikä mutta kynnys lähteä Äijänsuolla kannustamaan on todella korkea.. Oikein hävettää, halli täynnä porukkaa ja kertaakaan korviini ei kantautunut Lukko-huutoja, vain rummun ontto kaiku..

Raumalla tarvittaisiin perusteellista remonttia myös fanipuolella, juuri täysi-ikäisiksi kasvamassa olemassa rumpupojat eivät saa muita mukaan kannustukseen. Odotan sitä päivää jolloin päätykatsomo pukeutuu keltaiseen, kannustukseen osallistuvat niin vanhat kuin nuoret ja katsomo laulaisi vaikka oltaisiin häviöllä. Noloa oli se IFK-pelissä se, että tuntui että IFK:n fanit innostuivat enemmän Lukon tekemistä maaleista kuin raumalaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös