Katsomokielenkäyttöä

  • 1 173
  • 11

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Tahtoisin kommentteja ja keskustelua katsomokielenkäytöstä. Yritin sitä jo saada aikaan tuolla SM-liigan puolella Mukavimmat fanit -ketjussa, mutta siellä asia hukkui tehokkaasti kuka-on-juntti-ja-kuka-muuten-vaan-kusipää -keskustelun alle. Koen tämän ihan oikeaksi ongelmaksi. Onko mitään tehtävissä? Copy-pastaan sanani sieltä toisesta ketjusta:

Muistan tapauksen vuosia sitten, kun järjestysmiehet veivät Lahden hallista erään jermun niska-perse-otteella pihalle, kun kielenkäyttö ei huomautuksesta parantunut. Miksei enää puututa törkyhuutoihin? "V**un m**kku!" tai "S**tanan h**ra!" -huudot eivät sovi katsomoon niin kauan, kun katsojille ei ole asetettu ikärajaa. Minä olen ratkaissut asian niin, etten ota meidän 6-vuotiasta matseihin mukaan. Tiedän että moni on tehnyt samoin. Törkyturvat kaaressa pihalle - olivat ne sitten omia tai vieraita.

Ike
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki , Liverpool ,sympatiat HPKlle
Olen samaa mieltä kanssasi Eisenhover en mäkään lähtisi kummipoikani (8v) kanssa lätkämatsiin sen verran rankkaa tekstiä katsoimoissa nykyään kuulee .
Ymmärrän vielä nämä ugh, ugh huudot ne ovat vain huvittavia mutta tälläiset "kuole pois" , ja huorittelut , homottelu -huudot ja karkeimmat kirosanat niille pitäisi jokaisen meistä pystyä tekemään jotain .
Se mikä on pistänyt silmään muutamien kommentit joissain aikaisemmissa ketjuissa on ollut tyyliin "kun maksan lipun saan myös huutaa mitä haluan " silti pitäisi MUISTA että siellä on myös NUORIA JOPA ALLE KOULUIKÄISIÄ KATSOJIA joille on myös ostettu lippu joten pitääkö heidän vain kuunnella niitä kirosanoja ja herjoja . Siinä saavat sitten vanhemmat keksiä kaikenlaiset selitykset kun nassikka kysyy esim "mitä toi homo sana tarkoittaa ? "
Olen myös samoilla linjoilla Eisenhowerin kanssa että ehkä järkkäreiden pitäisi yrittää jotenkin reagoida härskimpään huuteluun .
Ymmärrän että kun on kiivas matsi menossa sitä helposti innostuu huutelemaan mutta yrittäkää silti hiukan hillitä itseänne ( tässä munkin pitää katsoa peiliin ;) ) ja katsokaa ainakin ettei siinä ihan lähellä ole pikkunassikoita kuuntelemassa ja oppimassa Suomalaisia "sivistyssanoja" .
Olen varma että tähän viestiin tulee kommentteja tyyliin "oppiihan ne niitä kirosanoja myös kotoota " ehkä näin mutta niitä räävittömyyksiä ei tarvitse välttämättä oppia jäähallilta .
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä niin

Eisenhower on aivan oikeassa. Jääkiekon seuraaminen katsomossa ei ole miellyttävää jos olet tuonut innokkaan junnun seuraamaan ottelua ja saat korvat punasena kuunnella kaiken maailman siivottomuudet ja vieläpä kaikenikäisten, sukupuoleen katsomatta, suusta.

Tästä asiasta suivaantuneena kerran päätin, että juniorien paikallisottelussa ( Ilves-Tappara ) itse huusin oikein kovalla äänellä "Hyvä meirän puoli" niin kyllä siinä vajaan sadan katselijan joukossa pääsin silmätikuksi. Poikani, silloin n. 10v, kiskoi hihasta ja sanoi "Et huuda sitten enää".

Mutta ei tuo onneton kielenkäyttö rajoitu vain katsomoon. Kyllä pelaajatkin ja joukkueen toimitsijatkin käyttävät koko sana-arsenaalin läpi otteluissa. Jopa Hockey Night -ohjelmassa voi lukea pelaajien tai usein valmentajien huulilta, jotta mitä tulikaan sanotuksi. No tähän asiaan puuttuvat tuomarit ja nykyistä herkemmin: esimerkki. 16v junnu sai 2 min. huitomisesta ja meni tuomarin eteen ja sanoi 'v***u mä mitään tehny' niin alta sekunnin seurauksena oli 10 minuutin käytösrangaistus
 

Rob Van Dam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotoisessa SM-liigassa HIFK
Vähän matkan päässä V
no kyllähän se tottakai on rasittavaa mennä jonkun alle 10-vuotiaan nassikan kanssa matsiin kun koko ajan joku juoppo kiroilee tai joku "hullu" haukkuu tuomaria. Mutta olen itse koko elämäni seurannut jääkiekkoa (siis kävin ekan kerran matsissa 5kk vanhana) ja kyllä siellä kiroiltiin. Kävin matseissa joka vuosi ja vanhenin mutta aloin ymmärtämään että vain hullut kiroilevat.
Välillä kun kävin matseissa suorastaan pelkäsin joitain "hulluja" jotka huusivat kurkku suorana vain kirosanoja. Mutta minä opin siitä ja ajattelin että minä en koskaan ala tuommoiseksi, ja päätin että en koskaan koko elämässäni kiroile ja seuraavan kerran kun päästin kirosanan suustani olin jo varmaan 11-vuotias.

Mutta nyt en enää voi millään pitää sitä lupausta minkä olen joskus aikoina antanut mutta pystyn mielestäni jääkiekko-otteluissa käyttäytymään suht. koht. OK sillä en todellakaan halua että jonkun toisen ihmisen lapsen tarvitsee älytöntä sanankäyttöä kestää.
 

JanJ

Jäsen
No Turusta tulee aina mieleen ne pikkupojat siellä yläkatsomoissa. Jokaikinen pelaaja on aina "vitu homoo".

Helsingin hallissa tällä kaudella, ottelussa IFK-Ässät joku skidi sanoi mulle että "noi Ässät on kaikki jotain ruottalaisia".
Hetken ihmeteltyäni kysyin että mitä mielestäsi HIFK tarkoittaa, ja montako ruotsalaista pelaa Ässissä (0) tai IFK:ssa (1, Junkka silloin).

Vaikka sillä pojalla oli IFK:n fanipaita, ei hän ollut ihan varma siitä onko IFK ruotsinkielinen seura vai ei.

Pahkasikaa lainatakseni: Kyllä nauratti!
 
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Kyllä ja ei

Liiallisuuksiin menevä kiroilu ei kuulu sen kummemmin lätkämatsiin kuin muuallekaan,mutta se on vain yksi keino ilmaista negatiivisiä tunteita.Jotkut vaan ottavat matsin niin vakavasti,että tunteet kuohahtelevat puoleen jos toiseen.

Jos vit uttaa,niin silloin vit uttaa.

En ole koskaan nähnyt sitä mitenkään ongelmaisena,noituminen kuuluupi joskus vaan asiaan.Kyllä ne lapset sen ennemmin tai myöhemmin oppivat.Eikä siinä mielestäni ole mitään väärää.Onko se sitten soveliasta on jo toinen juttu.


Eli liika on liikaa,mutta pienestä per keleestä ei kenenkään kannata säikähtää.
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Jokerit-Ilves ottelun seurasin aivan Jokerien fanikatsomon vierestä. Ei kyllä kovin mallikasta ollut se kannustelu aina välillä. Yksi välkky huuteli jatkuvasti vieressä Jokeripaita päällään tuomarille tyyliin "V*tun runkku vihellä nyt edes jotain!!" tai "V*tun Summanen opeta ne pelaamaan s-tana.!!"

Jossain joku on maininnut katsomon alaosassa istuvasta läskistä kaljupäästä, tämäkin yksi näitä välkkyjä.

Suvi Lindén puuttuu varmasti myös tähän kohta!:p
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Junnujen läsnäolo ei ole mikään peruste. Vaikka vanhemmilla olisi miten ruusuinen kuva lapsistaan, lapset kyllä kuulevat kiroilua muuallakin ja omaksuvat sen.
Sen sijaan jatkuvasti tapahtuva "hauskojen" törkeyksien huutelu ärsyttää. Spontaanit huudot ova ihan ok.
 
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Vanhempien vastuu on opastaa näitä lapsia tässä hurjassa maailmassa.Siis nimen omaan omien vanhempien. Ja kertoa niille jo hyvissä ajoin,että maailma on täynnä elillaisia ihmisiä,eikä joka paikassa ole niin kuin kotona.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Suuri punainen
...Olen myös samoilla linjoilla Eisenhowerin kanssa että ehkä järkkäreiden pitäisi yrittää jotenkin reagoida härskimpään huuteluun....

Miten siihen reagoitaisiin? Hallin kuuluttaja voisi ottelun alussa huomauttaa katsojia kielen käytöstä, mutta luulisin että vastaus katsomosta olisi: mee ny v""#¤%%uun siitä.

Kiroilu on tyhmää, mutta tulee sitä joskus itsekin harrastettua ja löydettyä se sisäinen idiootti itsestäni siellä kiekkokatsomossa. Luulen ja myös tiedän (kaverini) että vanhemmat itse hoitavat tämän suodattamisen olla päästämättä pienempiään halille.

Jotenkin ajattelen asian niin että tiettyyn ikään saakka jääkiekko ottelun seuraaminen on lapsille (itselläni ei ole) vain jotain hienoa ja hauskaa kokemusta missä tuo kirosanojen oppiminenkin tapahtuu. Hieman iän karttuessa about n. 11-14 (ehkä) itse pelin sisältö alkaa kiinnostamaan. Yksittäisiä pelaajia seurataan paremmin ja peliä seurataan eikä sitä kuinka hauska on potkia mehutölkkejä hallin käytävillä tai juosta ympäriinsä. Kyllä ne kirosanat on opittu jo siihen ikään menessä muista lähteistä ja jos niitä kuulee niin menee toisesta sisään ja toisesta ulos.

Ei niitä lapsia sinne halliin kannata "potkuhousuiässä" tuoda. Toki vanhempien yhteiset kokemukset ja erilaiset retket ovat tämän jääkiekko otteluun tuomisen takana ja sekä lapsille että aikuisille ja koko perheellä yhteiset hetket ovat ikimuistoisia ja hauskoja.

Mutta onko jääkiekko ottelu se paikka minne perheen kanssa tulla hauskaa pitämään, sen asettaisin kyseenalaiseksi. Ottelut näet voivat olla epämielyttäviä kokemuksia katsojista riippumatta. Serkkuni vaimo ei viitsi päästää tytärtään peliin (ei johdu katsojista) koska tytär pelkää ottelussa. Jotkut pelit ovat agressiivisia ja pelaajien tunteet nousevat ==> tappeluita, rumia taklauksia, ikävän näköisiä loukkaantumis tilanteita, JNE... Tämä perusteluni kyseenalaistamiseen.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Mitähän tähän nyt sanoisi noin äitinä ja fanina... Itsekin tulee päästeltyä rumia sanoja välillä ottelun kiihkossa. Lapset oli eka kerralla pelissä hieman peloissaan, kun ihmiset huutelivat kaikenlaista, mutta nykyään eivät edes kohauta olkiaan. Kiroilua kuulee nykyään joka tuutista. On turha ajatella, että sitä oppisi jäähallilta, kun kavereilla koulussa on varmaan huomattavasti laajempi sanavarasto.

Tietynlainen huutaminen ja kiroilukin kuuluu jääkiekkokatsomoon. Itse olen ainakin aina niin pelin huumassa, että en edes huomaa mitä päästelen suustani. Typerät homottelut ja tuollaiset on typeriä. Tuomareille saa kyllä huudella nuijaa ja vastustajan molkelle seulaa. Sehän kuuluu kuvaan... Ei kyllä tunnu kovin kivalta toiselle osapuolelle, mutta kuuluu kuvaan.
 

Rob Van Dam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotoisessa SM-liigassa HIFK
Vähän matkan päässä V
ja ratkaisu

ratkaisuhan olisi että kaikille otteluihin meneville leikataan "v-siru"
eli samanlainen kuin South Park elokuvassa, eli jos kiroilet saat sähköiskun.:D ;) :) :p
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös