Kasvissyöjän joulu – mitä porkkananpurijoiden joulupöytään

  • 2 905
  • 13

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun kerran joulukinkulle on oma ketjunsa, niin miksei sitten tällekin aiheelle koska kasvissyöntiä käsittelevän ketjun perusteella kasvissyöjiäkin foorumilla on. Ko. ketjussa on muistaakseni huudeltukin erillisen kasvisreseptiketjun perään, joten ehkä tämä voi toimia päänavauksena myös myöhemmälle, astetta laajemmalle ketjulle. Modet poistakoot tai siirrelkööt jos kokevat sen tarpeelliseksi.

Yksinkertainen kysymys kuuluu siis: mitä palstan kasvissyöjät syövät jouluna?

Itse vietän ensimmäistä jouluani kasvisyöjänä ja olen tässä jonkin aikaa pähkäillyt että mitähän sitä laittaisi. Asiaa jonkin verran helpottaa se, että laitan ruokaa vain itselleni enkä ole koskaan ollut mikään varsinainen perinteisten jouluruokien ystävä, toisaalta taas vaikeuttaa rajallinen varallisuus ja se, että olen suuressa viisaudessani lykännyt koko ruokienostohärdellin tähän viimeistä edelliseen päivään. Olen myös pitkän päälle laiska hakemaan reseptejä netissä joten yksinkertaiset vinkit ja omat kokemukset noin yleensä ovat tervetulleita.

Voi olla että seurailen ketjua tässä päivän aikana, voi olla että en, joka tapauksessa toivotan kaikille antoisaa ja joulumielistä keskustelua. Kasvisruokailuun liittyvät periaatteellisemmat väännöt voi uskoakseni käydä siellä toisessa ketjussa.
 

Fordél

Jäsen
Itse väännän töitä aatonaattoon asti, enkä ole oikein kerinnyt pohtimaankaan tätä asiaa. Menen valmiiseen sekasyöjien joulupöytään, josta otan itselle sopivia ruokia. Koska en ole vielä siirtynyt kasvissyöjäksi, vaan pyrkinyt vasta jättämään punaisen lihan pois ruokavaliosta, joulukaloja tulee varmasti nautittua. Ensi jouluna panostan ruokaan ja pohdin ajoissa hyviä kasvisruokia joulupöytään, kenties tämän ketjun innoittamana.

Oikein hyvää joulua kaikille ruokavalioon katsomatta!
 

Mig428

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos et ole vielä tutustunut niin seitan on loistava vaihtoehto lihattomalle lautaselle. Siitä löytyy hyvin reseptejä kinkusta kaikennäköiseen muuhun. Chocochilin blogista perusohje käyttöön ja siitä soveltamaan. Itse käytän usein olutta veden sijaan ja oluthiiva antaa hyvän ravintolisän. Maustaa pitää rohkeasti.
Arvo Kokkosen caviart valmisteista musta on ainakin vegaaninen. Siitä saa tehtyä kaikenlaista merellistä korviketta.
 
Kasvissyöntiä harjoitan lähes aina, mutta joulu ei kyllä ole kasvissyönnin aikaa. Seitan on hyvää esim. kebabin ja leikkeleen muodossa, mutta seitankinkun kutsuminen kinkuksi on rikos ihmisyyttä vastaan. Seitanleipä sopisi paremmin. Wheatyn seitanmakkarat ovat leivällä ohan ok, heillä taitaaa nykyään olla ihan kokonainen kinkunpötkökin valikoimissa. En ole testannut enkä koe tarvetta.

Sadat tai tuhannet suomalaiset kokeilevat lähipäivinä Vegekaupan "sika säkissä" seitanaineksia ja tulevat pettymään. Jos jollain sellainen sattuu olemaan, niin mainittakoon että ohjeessa on liian kylmä uuni ja liian lyhyt paistoaika. Ehkä siksi, ettei tule niin helposti murea leipä, kun ihmisten uunit on epätarkkoja?

Tämän vuoden hittituote on "carrot lox", suom. "porkkala", eli porkkanasta valmistettu graavilohen korvike, joka on aiheuttanut nestesavun loppumisen marketeista. Eipä kiinnosta sekään, vaikka varmasti on ihan ok. Jos (ja kun?) sitä saman joulupöydän vegaanit itselleen tekee, niin voin maistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minuakaan ei kyllä nuo jouluruokien korvikkeet innosta ja lihan korvikkeita olen ylipäätään syönyt aika vähän, lähinnä silloin kun niitä on jossakin tarjottu. Olen toistaiseksi ollut täysin tyytyväinen ruokavaliooni joka on ollut suurelta osin ihan "rehellistä" kasvisruokaa ilman sen kummempia korvikkeita.

Jouluruuan idea on minulle se, että jouluna syödään vähän parempaa ja miksei myös kalliimpaa kuin tavallisesti. Joku juhlava uuniruoka ja runsas ruokasalaatti on ainakin alustavasti suunnitelmissa.
 

Mig428

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en ainakaan seitankinkulla tavoittele edes mitään lihakinkun makua, mutta jos se jotain lihansyöjää täällä häiritsee niin olkoon sitten vaikka sitä seitanleipää nimeltänsä.
 
Itse pöräytin hellalla pyhiksi ison kattilallisen vegehernaria, eli keltasii ruokaherneitä, porkkanaa, paljon sipulia, suolaa, laakerinlehtiä ja sinapinsiemeniä. Hyvää on eikä maksa maltaita. Kylkeen sitten luomuruispeipää, karjalanpiirakoita ja jotain mitä lie rieskaa porukat on duunannu. Ei mikään juhla-ateria, mutta toisaalta enhän mä jouluu vietäkään. Huomenna ehkä käyn rättipäältä falafelit, mutta aika arkista sekin
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minuakaan ei kyllä nuo jouluruokien korvikkeet innosta ja lihan korvikkeita olen ylipäätään syönyt aika vähän, lähinnä silloin kun niitä on jossakin tarjottu. Olen toistaiseksi ollut täysin tyytyväinen ruokavaliooni joka on ollut suurelta osin ihan "rehellistä" kasvisruokaa ilman sen kummempia korvikkeita.

Jouluruuan idea on minulle se, että jouluna syödään vähän parempaa ja miksei myös kalliimpaa kuin tavallisesti. Joku juhlava uuniruoka ja runsas ruokasalaatti on ainakin alustavasti suunnitelmissa.


Mummoni tapasi sanoa, että on aivan sama että mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä. Uudenvuoden ja joulun välillä sitten pitää vähän katsoa mitä syö..
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tähän on vaikea ottaa suoraan kantaa, kun näitä lakto-ovo sitä sun tätä nimityksiä on niin miljoona.

Jos kuitenkin maitotuotteet, kananmunat tms. ei niin hirveästi haittaa, niin jouluksi on oikein kiva pyöräyttää kasvis pohjainen voileipäkakku. Siinä on tekemistä ja rasvaa, niin että ei viitsi kovin montaa kertaa vuodessa sitä syödä, mutta maku on sitten kanssa todella hyvä ja eipähän pääse ainakaan turhaan laihtumaan jouluna.

Laitetaan nyt yksi versio, mistä löyty resepti. Kreikkalainen kasvisvoileipäkakku | Reseptit | Kinuskikissa (linkki voileipäkakun ohjeseen) Tosin korvaisin tässä kuorrutteen ihan majoneesilla.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tuota "porkkalaa" ja jotain tofupaistosta taitaa sisko vääntäå minunkin ilokseni. Sinänsä se kyllä on ihan sama, onko mitään erityistä vai ei. En ole mikään ruoalla juhlija ja pari päivää menee vaikka keitettyjä perunoita syöden.

Töissä käytiin jonkun paremman hotellin raflassa joulubuffeessa. Ne eivät olleet varautuneet kasvissyöjiin lainkaan. Lämpimän ruoan ainoana vaihtoehtona oli paahdettua perunaa ja porkkanaa. Sinänsä sekin oli ihan sama, kun ei ollut omaa rahaa kiinni yhtään ja siitä pääsi heti kotiin syömään oikeasti, mutta Helsinki ja vuosi 2016.
 

Mig428

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos
Minuakaan ei kyllä nuo jouluruokien korvikkeet innosta ja lihan korvikkeita olen ylipäätään syönyt aika vähän, lähinnä silloin kun niitä on jossakin tarjottu. Olen toistaiseksi ollut täysin tyytyväinen ruokavaliooni joka on ollut suurelta osin ihan "rehellistä" kasvisruokaa ilman sen kummempia korvikkeita.
Vai "rehellistä" kasvisruokaa.*naurua* Ota nyt hiukan asioista selvää niin saat salaatille ja uunikasviksillesi joitain vaihtoehtoja. Miksi ylipäätään perustit koko ketjun kun sillä ei ollut mitään tekemistä jouluruuan kanssa? Porkkananpurija kuvaa kyllä omaa ruokavaliotasi loistavasti :) Onnea matkaan, ehkä joskus vielä opit kasvisruokavalioon, mutta hiukan asennetta tohon touhuun.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
HK:n ja Atrian lihapullat. Niistä ei löydy lihaa, pitäisi sopia vegeille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vai "rehellistä" kasvisruokaa.*naurua* Ota nyt hiukan asioista selvää niin saat salaatille ja uunikasviksillesi joitain vaihtoehtoja. Miksi ylipäätään perustit koko ketjun kun sillä ei ollut mitään tekemistä jouluruuan kanssa? Porkkananpurija kuvaa kyllä omaa ruokavaliotasi loistavasti :) Onnea matkaan, ehkä joskus vielä opit kasvisruokavalioon, mutta hiukan asennetta tohon touhuun.

Hyvää joulua vaan sullekin ja pahoittelut jos loukkasin herkkää mieltäsi. Tuolla asenteella olet varmasti suosittu pöytäseuralainen ja ruokavinkkien jakaja.

Ketjun avasin koska a) kokemukset kasvissyönnistä jouluna kiinnostavat ja b) yleensä ihmiset jouluna syövät jotakin vaikka jouluruuat eivät nappaisikaan. En tosiaan arvannut että tällainen ajatusmalli olisi jollekin liian vaikea käsittää. Sen, kuinka paljon ketju liittyy jouluruokaan määrittävät toivoakseni keskustelijat itse, miten helvetin väliä sillä on keskustelun kannalta syönkö minä tofukinkkua vai en? Ja jos ketjun otsikon sinänsä huokea ironia ei aukea, niin minkäpä minä sille voin.

"Haista vittu" voisi olla tässä kohdin hyvä loppukaneetti mutta ehkä on joulun kunniaksi parempi ettei kuitenkaan. Kiitokset kaikille niille joilta on liiennyt ketjuun asiallisia viestejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös