Palalataan taas palstalle, kun tuli mielenkiintoinen aihe.
Vesalainen jäi pois omasta halustaan näin olen asian ymmärtänyt. Seppänen olisi halunnut pitää kolmen koplan koossa (Kivelä, Vesalainen ja Tyni). Joni teki omat johtopäätöksensä ja jäi leikistä pois.
No nyt on mielestäni hyvä kysyä palstalaisilta, että kumpi on parempi Vesalainen vai Tyni. Vielä ei ole asiasta tarkkaa näyttöä mutta voisin väittää että Tyni on parempi valinta. Perustelen asiaa sillä että Karilla on huomattavasti paremmat kontaktit yritysmaailmaan kuin Vesalaisella ja ennen kaikkea Kari pystyy pitämään langat käsissä toisin kuin Vesalainen tai Kivelä! Toinen mielenkiintoinen asia on tutkia, saako Vesalainen vietyä yhteistyökumppaneita JJK:n taakse. Jos Jypin takaa ei lähde tukijoita pois voidaan kysyä mielestäni onko Vesalainen onnistunut Jypissä omassa työssään.
Mitä fanimyyntiin tulee niin on aivan totta että Andy toi fanituotteet paremmin esille. JYP sitoo äärimmäisen vähän rahaa fanituotteiden varastoon ja se aiheuttaa osaltaan sen että välillä joudutaan myymään "ei oota". Mitä taaseen tulee tavarantoimittajaan niin he ovat epäonnistuneet asioissa (se jos ensi vuodeksi nykyisen tavarantoimittajan sopimus uusitaan niin se on sitten hölmöyttä). Suurin osa tästä fanimyynnin toimimattomuudesta menee kuitenkin sen piikkiin, että JYPillä on liian vähän ihmisiä töissä.
Itse pidemmän aikaa ostajana toimineena tiedän että välillä tulee tilanteita että tavaraa ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Se voi tuntua uskomattomalta mutta näin se vain on. Mitä tulee viivästyssakkoihin, niin niistä on vain todettava, että jos meinaat saada sopimuksen isolta toimittajalta pienillä ostoilla niin sinun on aivan turha yrittää laittaa uhkasakkovaatimuksia sopimuksiin (silloin toinen osapuoli ei tee sopimusta).
JYPin tulisi reagoida ensi kaudeksi fanituotteiden myynnin toimimattomuuteen. Olisi mielenkiintoista tietää onko heillä käytössä ABC-analyysiä omista myynneistään. No lehtiartikkeli avasi varmasti JYPin silmiä fanimyynnin osalta, eli korjaustoimenpiteet menevät ensi syksyyn. Fanituotteet on osa brandin rakentamista, joten eiköhän tuo asia tule kuntoon kun Kari pääsee vauhtiin.
Sitten tuohon Andyn persoonaan... Mies jakaa varmasti mielipiteitä, näin tekee ulospäinsuuntautunut kaveri aina. Ne asiakasillat joissa itse olen ollut ovat Andyn seurassa olleet huomattavasti parempia kuin Vesalaisen vastaavat. Tiedän myös että muutama yhteistyökumppani ei ole pitänyt Vesalaisen tavasta toimia (ja näin on varmasti myös Kivelänkin kanssa).
Summa summarum... Olisi ollut hyvä jos Vesalainen olisi jatkanut mutta näin ei nyt ole ja siihen pitää vain sopeutua.