Minun kantani on kuvattu tässä meme-kuvassa, joka joka vie jonnekin ihmeelliselle palvelimelle, josta en tiedä mitään:
http://cdn.meme.am/instances/250x250/65599737.jpg
http://cdn.meme.am/instances/250x250/65599737.jpg
En saa enää samanlailla kiksejä joulusta kuin muinoin, mutta onhan se silti mukava juhla. Esteettisesti olen aina pitänyt pimeää tilaa valaisevasta joulukuusesta ja se säväyttää myös tulevaisuudessakin. Usko en mihinkään, mutta traditiona loistokas ja nykyään meidän joulut menevät tietyin rutiinein. Ensiksi riisipuurot, sitten saunotaan, haudalla käy ketkä haluaa ja tämän jälkeen jouluaterialle. Läsnäolo on usein vanhemmat, minä ja sisarukset, sekä tarpeeksi pitkään olleet puolisot. Jälkimmäisissä ei ole vaihtuvuuttakaan tapahtunut, joten kaikki on tähän mennessä toiminut oikein kivasti. Illalla sitten pelataan mm. Trivial Pursuitia Penan lanseeraamissa "seitinohuissa". Hauska juhla, värit piristävät mieltä ja perhe kokoontuu. Miksi en siis pitäisi ko. juhlasta?
Joulu on melkein mukavaa aikaa vuodesta, kunhan tästä pimeästä ja kylmästä paskasta selvitään. Itse juhlasta en välitä, enkä varsinkaan siitä humusta sen ympärillä. Teen velvollisuuteni joulupöydän osalta, toimitan kummilapsille lahjat ja käväisen muutamassa osoitteessa pukkimassa. Omat lahjat olen koettanut kieltää jo vuosia ja viime vuonna onneksi meni sana jo melkein kaikille perille. Ehkä tänä jouluna saankin sen parhaan lahjan, kun ymmärtävät olla tuhlaamatta rahaa "lahjoihin" minulle?Vastasin juu. Lahjojen vastaan ottaminen tosin tuntuu nykyään hieman ahdistavalta, en tiedä miksi. Ainut mikä joulussa vituttaa on se että Liiga on tauolla.
Itse tykkäisin nappailla laadukkaita oluita rauhallisen joulumusiikin siivittämänä hämyisessä valossa rauhallisesti leijailevia lumihiutaleita seuraillen.
Valoa kohti...
Helppo oli vastata "juu". En keksi mitään syytä, miksi joulua pitäisi vihata.
Mitään lapsuustraumoja joulusta ei ole ja koskaan ei kusetettu. Äiti kertoi omista traumoistaan johtuen, että joulupukki on semmoinen joulusatu eikä sitä ole oikeasti olemassa.
Onnellista aikaa se oli ja varmaan samasta syystä ei kiinnosta nykyään enää yhtään. Joulu on lasten juhla ja ei ole mitään tarvetta tai mielenkiintoa viettää sitä.