Kannattiko Wiljami Myllylän myöntää alkoholisimi?

  • 16 959
  • 51

hammerhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jos ja kun pitää paikkansa niin huutelu on hienosti tapahtunut ottelun jo loputtua.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-02-14-15-01-09-490_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_2022-02-14-15-01-09-490_com.brave.browser.jpg
    32,8 KB · kertaa luettu: 643

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aina, kun joku myöntää olevansa alkoholisti omalla naamallaan ja nimellään, on se hyvä asia. Ensimmäinen askel ongelman parantamisessa on ongelman myöntäminen. Joten lyhyesti: Wiljamin kannatti myöntää olevansa alkoholisti. Hänen iällään ei ole mitään merkitystä, vaikka se saattaakin helpottaa muiden kaappijuoppojen esiin astumista ja ongelman myöntämistä.

Alkoholismi on sairaus, josta voi parantua. Se vaatii työtä, itsekuria, tukea läheisiltä ja muilta ihmisiltä sekä ennen kaikkea päättäväisyyttä. On tärkeää, että asia nostetaan esiin ja siitä puhutaan eikä työnnetä sitä maton alle ja yritetä esittää, että kaverilla on kaikki hyvin. Mitä pitempään ongelmasta vaietaan, sitä surkeammaksi käy elo sekä itse pelaajalle, jolla on alkoholismi, hänen läheisilleen ja vieläpä pelikavereilleen. Tapaukset Karalahti ja Jantunen ovat pahimmat esimerkit tästä.

Urheilijat ovat ihmisiä, kuten me muutkin. Heillä on samat demonit kuin meillä muillakin. He vain sattuvat olemaan julkisia henkilöitä, joten odotukset heitä kohtaan saattavat toisinaan olla liiankin kovia. Jotkut kestävät nuo odotukset, jotkut eivät.
 
En vaan tajua sitä, että minulle lätkäistiin tämän ketjun aloittamisen takia kielto aloittaa ketju - siis minun sananvapauttani rajoitettiin.

Mutta minä vain kommentoin aikuista miestä.

Vai?

#myllyla #viljamimyllyla
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En vaan tajua sitä, että minulle lätkäistiin tämän ketjun aloittamisen takia kielto aloittaa ketju - siis minun sananvapauttani rajoitettiin.

Mutta minä vain kommentoin aikuista miestä.

Vai?

#myllyla #viljamimyllyla
Ketjunavauskielto ei ole sananvapauden rajoittamista, se on seuraavan aivopierun ehkäisemistä.
 
Ketjunavauskielto ei ole sananvapauden rajoittamista, se on seuraavan aivopierun ehkäisemistä.
Jees. Sä miksi lyötyä miestä nyt lyöt? Onahn se jätkä täysikäinen 21v.
Jos kyse olisi kenestä tahansa toisesta 21v, niin eihän kukaan ajattelisi, että kyseessä on joku juniori.
Tää tyyppihän on täysikäinen, miksi hänen edesottamuksistaan ei saa puhua oikeilla ja paikkansa pitävillä sanoilla?

Tämä on se ekvaatio, jota minä en tajua. Etkä nähtävästi sinäkään, mutta vähän eri syystä vain.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Jees. Sä miksi lyötyä miestä nyt lyöt? Onahn se jätkä täysikäinen 21v.
Jos kyse olisi kenestä tahansa toisesta 21v, niin eihän kukaan ajattelisi, että kyseessä on joku juniori.
Tää tyyppihän on täysikäinen, miksi hänen edesottamuksistaan ei saa puhua oikeilla ja paikkansa pitävillä sanoilla?

Tämä on se ekvaatio, jota minä en tajua. Etkä nähtävästi sinäkään, mutta vähän eri syystä vain.
Koska puhut täysin ristiriitaisesti koko aiheesta. Yhtä lailla voisit spekuloida, kannattiko Myllylän ruveta alkoholistiksi ylipäätään? Osa parantumisprosessia on monesti juurikin ongelman hyväksyminen ja siitä puhuminen. Siksi on sanomattakin selvää, että Myllylän avautuminen oli hyvä asia. Siis hänen itsensä kannalta, koko jääkiekkoilevan yhteisön kannalta, sekä muiden alkoholismin kanssa kamppailevien nuorten kannalta.

Tuo ehdottamasi "olisiko kannattanut vain hissukseen hoitaa alkoholismia ja myöntää sitten uran ehtoopuolella", on kyllä aivan käsittämättömän typerä lause. Mikä takaa sen, että Myllylä edes pelaa ammattilaisjääkiekkoilijana uraansa, tai pystyy alkoholismistaan parantumaan? Miksi nuoren miehen pitäisi kantaa valtavaa taakkaa niskassaan, kun pitäisi tehdä ehkä tämänastisen elämänsä suurin muutos, eli luopua alkoholista sekä samalla yrittää nousta ammattilaisurheilijaksi?

Siksi saat paheksuvia kommentteja, koska näkökantasi on todella typerä, suoraansanottuna. Kannattaako mielenterveysongelmista mielestäsi puhua, vai heikentääkö sekin uraa? Kannattaako homojen pysyä kaapissa, koska joku ei hyväksy? Myllylä on ensin ihminen, sitten vasta jääkiekkoilija.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Isompi asia olisi ratkaista se, miksi jääkiekkoon kuuluu avoin päihteitä ihannoiva kulttuuri (alkoholi ja nuuska)? Miksi jääkiekkoilijoiden ja taustahenkilöiden on hyväksyttävää esiintyä ja juoda alkoholia julkisuudessa esim. tv- studio, mitalli-juhla yms? Miksi jotakin saavutusta jääkiekossa pitää juhlia juomalla kännit ja sekoilemalla humalassa? Miksi jääkiekko-ottelussa pitää voida juoda alkoholia? Onko tuote niin huono, ettei sitä voisi selvin päin katsoa? Miksi esim. juniorivalmentajien on sallittua liikkua hallien tiloissa huuli nuuskasta pyöreänä? Olisi täysin mahdoton ajatuksenakin, että esim. Niskaset olisivat esiintyneet julkisesti humalassa mitalli-juhlissaan. Avoin ja päihteitä ihannoiva ja salliva kulttuuri lajin ympärillä on oikeasti rasite ja karsii väkeä myös pois lajin parista ja katsomosta. Sitä ei vain haluta myöntää. Ja ilman muuta Myllylän kannatti asia myöntää. Se on lähtökohta, josta nuori mies voi ponnistaa tuen turvin eteenpäin elämässään. Kaikki kannustus ja tuki hänelle asian kanssa elämiseen ja parempaan hallintaan ja voittamiseen kamppailemisessa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
En vaan tajua sitä, että minulle lätkäistiin tämän ketjun aloittamisen takia kielto aloittaa ketju - siis minun sananvapauttani rajoitettiin.

Mutta minä vain kommentoin aikuista miestä.

Vai?

#myllyla #viljamimyllyla
Me valitettavasti ymmärrämme sananvapauden sillä lailla kun haluamme. Jokainen eri lailla.
Sananvapaus on kärsiny inflaation ja siksi me luullaan, että myös kaikki kannattaa sanoa.
Tässä sinulle ehdotus (kun saat taas ketjuja avata) seuraavaksi avaukseksi:

” Kannattiko Janne Puhakan... (keksi itse loput)”

Ja muista käyttää sananvapaus-kortti.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Isompi asia olisi ratkaista se, miksi jääkiekkoon kuuluu avoin päihteitä ihannoiva kulttuuri (alkoholi ja nuuska)? Miksi jääkiekkoilijoiden ja taustahenkilöiden on hyväksyttävää esiintyä ja juoda alkoholia julkisuudessa esim. tv- studio, mitalli-juhla yms? Miksi jotakin saavutusta jääkiekossa pitää juhlia juomalla kännit ja sekoilemalla humalassa? Miksi jääkiekko-ottelussa pitää voida juoda alkoholia? Onko tuote niin huono, ettei sitä voisi selvin päin katsoa? Miksi esim. juniorivalmentajien on sallittua liikkua hallien tiloissa huuli nuuskasta pyöreänä? Olisi täysin mahdoton ajatuksenakin, että esim. Niskaset olisivat esiintyneet julkisesti humalassa mitalli-juhlissaan. Avoin ja päihteitä ihannoiva ja salliva kulttuuri lajin ympärillä on oikeasti rasite ja karsii väkeä myös pois lajin parista ja katsomosta. Sitä ei vain haluta myöntää. Ja ilman muuta Myllylän kannatti asia myöntää. Se on lähtökohta, josta nuori mies voi ponnistaa tuen turvin eteenpäin elämässään. Kaikki kannustus ja tuki hänelle asian kanssa elämiseen ja parempaan hallintaan ja voittamiseen kamppailemisessa.

Jääkiekko on aiemmin ollut ns. työväenluokan laji. Katsomossa on työttömät hitsarit ja keskiluokan kympit ja pikkupomot sulassa sovussa yhteistä vihollista vastaan nollailemassa viikon kurasatsia, kaikki saa tasapuolisesti huutaa tuomaria nuijjaksi humalapäiten ja nolata itsensä. Ennen 2010-lukua tuo ei ollut pahemmin haitallista niin vanhemmille, kuin nuoremmillekaan jääkiekko-faneille, mutta yhteiskunallinen ja "henkinen" kasvu muutti kyseistä ajatusmaailmaa rankasti viimeisen vuosikymmenen aikana.

Yksi taustasyistä varmasti se että viimeisen parin kymmenen vuoden aikana jääkiekon harrastamisen hinta on noussut sille tasolle että jääkiekosta on tullut ensin keskiluokan, ja sittemmin jo siitäkin ylöspäin, harrastus. Tämä näkyy myös jääkiekon muun kulttuurin muuttumisessa lähiösiistimmäksi, kuten tappeluiden ja taklausten poistaminen liigakiekosta ja kaljahuuruisten lauantain peli-iltojen muuttaminen "perhetapahtumiksi". Kohdeyleisö on muuttunut ja muuttuu edelleen (liigan tietoinen valinta), sitä enemmän mitä kauemmin "nykykiekko" ajaa vanhoja karjalalippiksiä lajin parista pois, ja tuo uudet ES:t tilalle.

Eli sinänsä on ehdottomasti ihan pohdinnan paikka mikä on ottelutapahtuman syvin luonne tulevaisuudessa. Se ei oletettavasti ole "kaljaa ja verta", vaan terveyspirtelöitä, vihreitä arvoja ja AR-lasien kautta tapahtuva peliin osallistuttaminen, tms. Ja vaikka itse mielelläni kaljan jos toisenkin jääkiekkopelissä ottaisin ja juttelisin ilmastonmuutoksen sijaan siitä tokan erän myllystä, niin eipä siinä mitään, maailma kehittyy ja hyvä niin. En mä enää ymmärrä mitä nuoret (ja evolvoituneet vanhemmat) haluavat ja odottavat jääkiekkopeliltä, mutta kehityssuunnan perusteella hyvin eri asioita kuin itse. Onneks oon jo kaiken tarvittavan jääkiekon parissa nähnyt ja kaljojeni kanssa suht valmis siirtymään muihin haasteisiin ihan suosiolla, mutta antakaa nyt mun vielä muutama vuosi kuitenkin käydä ne hallikaljat juomassa. Jooko. :)

Mutta väitteenä että kaljoittelu ajaa katsojia pois jääkiekon parista, niin sitä en allekirjoita ollenkaan. Tai tavallaan joo, ehkä se ajaa jonkun katsojan pois, mutta väitän että vuosien varrella se on niitä enemmän tuonut halliin, kuin ajanut sieltä pois. 90- ja 2000- luvuilla halleissa oli väkeä ja tunnelmaa. Karnevaalihenkeä. Verta, hikeä ja kaljaa. Joskus kyynelkin. Paikallispelit. Nykyään on banaanismoothiet, antiperspiranttia ja yleisö- sekä tunnelmakato. Ollaanko siirtymävaiheessa, vai onko jääkiekko vaan siistittynä "yhteiskuntakelpoiseksi" sitten kuitenkaan ihan niin kiinnostava laji enää? Jää nähtäväksi.

Ja vastauksena kysymykseen "onko tuote niin huono, ettei sitä voisi selvin päin katsoa?" --> Näin old time hokin ystävänä tällä hetkellä kyllä se valitettavasti on. Selvinpäin katson nykyään paikan päällä mieluummin sählyä kuin liigakiekkoa, ja se on aika harmillinen juttu se.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En vaan tajua sitä, että minulle lätkäistiin tämän ketjun aloittamisen takia kielto aloittaa ketju - siis minun sananvapauttani rajoitettiin.

Sitten et vissiin vaan tajua sananvapauden käsitettä.

Kukaan jolla on hiukankaan järkeä ja moraalia ei lähde spekuloimaan toimiko W.Myllylä typerästi tunnustaessaan alkoholisminsa. Kyseisen sairauden tunnistaminen ja tunnustaminen kun ei ole mikään joko/tai-kysymys jota pitäisi punnita hyödyn ja haitan näkökulmasta.

Nojatuolista käsin on ylipäätään turhan helppo spekuloida. Nykymaailmassa on vain se ikävä puoli että jotkut spekulaatiot joiden ei pitäisi levitä nojatuolia ja omaa napaa pidemmälle leviävät nettiin muun muassa minun luettavakseni.

Voimia Wiljami Myllylälle ja hänen lähipiirilleen!
 
Viimeksi muokattu:

Spagettijalat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sitten et vissiin vaan tajua sananvapauden käsitettä.

Kukaan jolla on hiukankaan järkeä ja moraalia ei lähde spekuloimaan toimiko B.Myllylä typerästi tunnustaessaan alkoholisminsa. Kyseisen sairauden tunnistaminen ja tunnustaminen kun ei ole mikään joko/tai-kysymys jota pitäisi punnita hyödyn ja haitan näkökulmasta.

Nojatuolista käsin on ylipäätään turhan helppo spekuloida. Nykymaailmassa on vain se ikävä puoli että jotkut spekulaatiot joiden ei pitäisi levitä nojatuolia ja omaa napaa pidemmälle leviävät nettiin muun muassa minun luettavakseni.

Voimia Benjamin Myllylälle ja hänen lähjipiirilleen!
Kukas tämä Benjamin Myllylä on? Eikö ketjun aiheena ollut Wiljami Myllylä
 
Sitten et vissiin vaan tajua sananvapauden käsitettä.

Kukaan jolla on hiukankaan järkeä ja moraalia ei lähde spekuloimaan toimiko W.Myllylä typerästi tunnustaessaan alkoholisminsa. Kyseisen sairauden tunnistaminen ja tunnustaminen kun ei ole mikään joko/tai-kysymys jota pitäisi punnita hyödyn ja haitan näkökulmasta.

Nojatuolista käsin on ylipäätään turhan helppo spekuloida. Nykymaailmassa on vain se ikävä puoli että jotkut spekulaatiot joiden ei pitäisi levitä nojatuolia ja omaa napaa pidemmälle leviävät nettiin muun muassa minun luettavakseni.

Voimia Wiljami Myllylälle ja hänen lähipiirilleen!
Halusin kysymykselläni herättää kiekkokansaa tajuamaan, että tunnustamalla sairautensa W. Myllylä on avannut, että hän kärsii sairaudesta, jota ei voi parantaa.
Näin ollen jokainen työnantaja joutuu, W. Myllylän julkisen tunnustamisen jälkeen, harkitsemaan kannattaako W. Myllylää palkata ollenkaan.

Eli avoimuus tässä asiassa saattoi koitua W. Myllylän turmioksi seuraavien työpaikkojen suhteen.

Jostain syytä Jatkoajan moderaattorit ja moni muu kansanosa täällä, päätyi syyttämään minua vaikka mistä.
Kysymykseni oli, ja on yhä, relevantti.
Viina on monen kiekkoilijan huume.

Aika moni nuori pelaaja juo liikaa.
Mutta harva heistä tunnustaa.
Ja he, jotka eivät tunnusta sairauttaan, heillä on etulyöntiasema sellaisiin pelaajiin nähden, jotka tunnustuvat sairautensa.

Olen yhä sitä mieltä, että tunnustamalla näin nuorena, W. Myllylä samalla tappoi uransa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Halusin kysymykselläni herättää kiekkokansaa tajuamaan, että tunnustamalla sairautensa W. Myllylä on avannut, että hän kärsii sairaudesta, jota ei voi parantaa.
Mutta sen kanssa voi elää ja urheilla.

Näin ollen jokainen työnantaja joutuu, W. Myllylän julkisen tunnustamisen jälkeen, harkitsemaan kannattaako W. Myllylää palkata ollenkaan.

Eli avoimuus tässä asiassa saattoi koitua W. Myllylän turmioksi seuraavien työpaikkojen suhteen.
Älä puhu paskaa. Varmasti voi harkita, mutta kaikki avaimet ovat Myllylällä uransa jatkon kannalta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen yhä sitä mieltä, että tunnustamalla näin nuorena, W. Myllylä samalla tappoi uransa.
Sinä voit olla vapaasti tätä mieltä mutta se ei poista sitä etteikö mielipiteesi olisi sitä itseään.

Myllylä pystyy omalla urheilemisellaan vaikuttamaan siihen onko hänellä vielä ura vai ei. Jos hän on tarpeeksi hyvä ammatissaan ja pitää ongelmansa kasassa, työnantaja löytyy varmasti.

Täyttä järjettömyyttä on sen sijaan kuvitella että kukaan pystyisi Suomessa urheilemaan vuosikaudet alkoholismia salaten. Erityisen vaikeaa se on jos sukunimi on Myllylä.

Et selvästi tunnu tietävän mitään alkoholismista sairautena. Se on aivan eri asia kuin satunnainen liikajuominen.

Samoin kuvitelma siitä että Suomessa olisi suuri määrä alkoholismiaan salailevia nuoria kiekkoilijoita on vähintään omituinen.

Tee itsellesi palvelus äläkä nolaa itseäsi enempää.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Myllylä pystyy omalla urheilemisellaan vaikuttamaan siihen onko hänellä vielä ura vai ei. Jos hän on tarpeeksi hyvä ammatissaan ja pitää ongelmansa kasassa, työnantaja löytyy varmasti.
Tästä lihavoidusta kohdasta hyvänä esimerkkinä Jere Karalahti. Hommia löytyi (no ei änäristä) silti vaikka kaikilla oli tiedossa että nautintoaineet maistuivat Jergukselle suht reippaasti.

edit. Wiljami Myllylälle oikeasti tsemppiä alkoholismin selättämiseen, en todellakaan vertaa häntä Karalahteen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Isompi asia olisi ratkaista se, miksi jääkiekkoon kuuluu avoin päihteitä ihannoiva kulttuuri (alkoholi ja nuuska)? Miksi jääkiekkoilijoiden ja taustahenkilöiden on hyväksyttävää esiintyä ja juoda alkoholia julkisuudessa esim. tv- studio, mitalli-juhla yms? Miksi jotakin saavutusta jääkiekossa pitää juhlia juomalla kännit ja sekoilemalla humalassa? Miksi jääkiekko-ottelussa pitää voida juoda alkoholia? Onko tuote niin huono, ettei sitä voisi selvin päin katsoa? Miksi esim. juniorivalmentajien on sallittua liikkua hallien tiloissa huuli nuuskasta pyöreänä? Olisi täysin mahdoton ajatuksenakin, että esim. Niskaset olisivat esiintyneet julkisesti humalassa mitalli-juhlissaan. Avoin ja päihteitä ihannoiva ja salliva kulttuuri lajin ympärillä on oikeasti rasite ja karsii väkeä myös pois lajin parista ja katsomosta. Sitä ei vain haluta myöntää. Ja ilman muuta Myllylän kannatti asia myöntää. Se on lähtökohta, josta nuori mies voi ponnistaa tuen turvin eteenpäin elämässään. Kaikki kannustus ja tuki hänelle asian kanssa elämiseen ja parempaan hallintaan ja voittamiseen kamppailemisessa.

Todella hyvä kirjoitus. Kiitos siitä! Kyllä tätä on todella syytä pohtia vakavasti.

Minusta oli kamalaa katsoa kännissä olevaa Jukka Jalosta olympiakultajuhlissa. Ei tullut minulle ainakaan hyvä mieli.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Todella hyvä kirjoitus. Kiitos siitä! Kyllä tätä on todella syytä pohtia vakavasti.

Minusta oli kamalaa katsoa kännissä olevaa Jukka Jalosta olympiakultajuhlissa. Ei tullut minulle ainakaan hyvä mieli.
Lätkää pidetään stereotyyppisesti kovien jätkien pelinä ja kovia jätkiä stereotyyppisesti henkilöinä jotka voivat juoda. Sitä suuremmalla syyllä nuorta Myllylää pitäisi kiittää päätöksestään arvostelun sijasta.

Jaloselle soin itse tämän kerran pienen julkisen örvellyksen. Mutta totta on ettei edes poikkeustilanteella sovi perustella mitä tahansa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuo ehdottamasi "olisiko kannattanut vain hissukseen hoitaa alkoholismia ja myöntää sitten uran ehtoopuolella", on kyllä aivan käsittämättömän typerä lause. Mikä takaa sen, että Myllylä edes pelaa ammattilaisjääkiekkoilijana uraansa, tai pystyy alkoholismistaan parantumaan? Miksi nuoren miehen pitäisi kantaa valtavaa taakkaa niskassaan, kun pitäisi tehdä ehkä tämänastisen elämänsä suurin muutos, eli luopua alkoholista sekä samalla yrittää nousta ammattilaisurheilijaksi?
Asia on juuri näin, kuten kirjoitat. Alkoholismi on sairaus, jonka päällä valitettavasti edelleen leijuu yhteiskunnassamme tämmöinen häpeällisen tabun varjo. Onneksi ei enää yhtä paljon, kuin joskus menneinä vuosikymmeninä, mutta kuitenkin se edelleen on voimakkaasti olemassa keskuudessamme.

Alkoholistille itselleen avain toipumiseen on asian hyväksyminen. Mitä ihmeen hyväksymistä se silloin on, jos sen kanssa pitää funtsia jotenkin tuolla lailla, että uskaltaako asiasta puhua? Päinvastoin, nämä julkisuuteen alkoholismistaan puhuvat ihmiset tekevät aivan mahtavaa työtä siinä, että he osaltaan ovat hälventämässä sitä alkoholismin häpeää. Ja siinä on paljon isommasta asiasta kyse, kuin jostain yksittäisestä jääkiekkourasta. Siinä on todellakin on kyse sairaudesta, josta ei pidä ottaa mitään häpeän pakkopaitaa ja taakkaa lopunelämäänsä kannettavaksi. Tuon asian oivaltamiseen on ainakin allekirjoittaneen pitänyt tehdä todella paljon töitä, ja siinä on kyllä aivan hirmuisen tärkeää se ympäristöstäkin tuleva hyväksyntä. että asian kanssa pystyy itse pääsemään sopuun.

Sitä ei kenenkään pidä ruveta funtsimaan, että uskaltaako esimerkiksi sen pelossa asiasta puhua, että joku työnantaja rupeaa funtsimaan, että uskaltaako tuota ihmistä palkata, koska hän on sairastunut menneisyydessään päihderiippuvuuteen. Olen itsekin tämän neuvon saanut omalla kohdallani, että työnantajalle ei kannata asiasta mainita esimerkiksi terveystarkastuksissakaan. Tuollaiset neuvot ovat aivan sataprosenttista hevonpaskaa. Tietenkin minä oman hyvinvointini, mielenterveyteni ja elämänlaatuni nimissä asiasta tahdon olla avoin ja tunnustaa tosiasiat myös ulkopuolelleni. En niin, että sitä turuilla ja toreilla jatkuvasti kailottaisin muille, mutta nähdäkseni sen, että olen aidosti asian kanssa päässyt sinuiksi, kun pystyn asian myös muille tunnustamaan sellaisena, kuin se on. Jos se jollekin työnantajalle tai muulle taholle on ongelma, niin semmoinen tyyppi voi suksia suolle. Minun oma hyvinvointini on tärkeämpää, ja jos tämä asia sattuisi olemaan vaikka jollekin työnantajalle ongelma, niin sehän on vain merkki siitä, että me emme selvästikään kuulu yhteen.

Ja ihan btw. tämmöinen huomio, jonka olen omalta kohdaltani tehnyt. Ihmiset ovat ainakin minun kohdallani suhtautuneet asiaan pelkästään positiivisesti, neutraalisti tai joissain tapauksissa ehkä jopa jonkinlaista hiljaista kunnioitusta osoittaen. Nuo kaikki negatiiviset ja kyyniset suhtautumiset ovat loistaneet poissaolollaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Asia on juuri näin, kuten kirjoitat. Alkoholismi on sairaus, jonka päällä valitettavasti edelleen leijuu yhteiskunnassamme tämmöinen häpeällisen tabun varjo. Onneksi ei enää yhtä paljon, kuin joskus menneinä vuosikymmeninä, mutta kuitenkin se edelleen on voimakkaasti olemassa keskuudessamme.

Alkoholistille itselleen avain toipumiseen on asian hyväksyminen. Mitä ihmeen hyväksymistä se silloin on, jos sen kanssa pitää funtsia jotenkin tuolla lailla, että uskaltaako asiasta puhua? Päinvastoin, nämä julkisuuteen alkoholismistaan puhuvat ihmiset tekevät aivan mahtavaa työtä siinä, että he osaltaan ovat hälventämässä sitä alkoholismin häpeää. Ja siinä on paljon isommasta asiasta kyse, kuin jostain yksittäisestä jääkiekkourasta. Siinä on todellakin on kyse sairaudesta, josta ei pidä ottaa mitään häpeän pakkopaitaa ja taakkaa lopunelämäänsä kannettavaksi. Tuon asian oivaltamiseen on ainakin allekirjoittaneen pitänyt tehdä todella paljon töitä, ja siinä on kyllä aivan hirmuisen tärkeää se ympäristöstäkin tuleva hyväksyntä. että asian kanssa pystyy itse pääsemään sopuun.

Sitä ei kenenkään pidä ruveta funtsimaan, että uskaltaako esimerkiksi sen pelossa asiasta puhua, että joku työnantaja rupeaa funtsimaan, että uskaltaako tuota ihmistä palkata, koska hän on sairastunut menneisyydessään päihderiippuvuuteen. Olen itsekin tämän neuvon saanut omalla kohdallani, että työnantajalle ei kannata asiasta mainita esimerkiksi terveystarkastuksissakaan. Tuollaiset neuvot ovat aivan sataprosenttista hevonpaskaa. Tietenkin minä oman hyvinvointini, mielenterveyteni ja elämänlaatuni nimissä asiasta tahdon olla avoin ja tunnustaa tosiasiat myös ulkopuolelleni. En niin, että sitä turuilla ja toreilla jatkuvasti kailottaisin muille, mutta nähdäkseni sen, että olen aidosti asian kanssa päässyt sinuiksi, kun pystyn asian myös muille tunnustamaan sellaisena, kuin se on. Jos se jollekin työnantajalle tai muulle taholle on ongelma, niin semmoinen tyyppi voi suksia suolle. Minun oma hyvinvointini on tärkeämpää, ja jos tämä asia sattuisi olemaan vaikka jollekin työnantajalle ongelma, niin sehän on vain merkki siitä, että me emme selvästikään kuulu yhteen.

Ja ihan btw. tämmöinen huomio, jonka olen omalta kohdaltani tehnyt. Ihmiset ovat ainakin minun kohdallani suhtautuneet asiaan pelkästään positiivisesti, neutraalisti tai joissain tapauksissa ehkä jopa jonkinlaista hiljaista kunnioitusta osoittaen. Nuo kaikki negatiiviset ja kyyniset suhtautumiset ovat loistaneet poissaolollaan.

@Häkkinaamari Lue tämä viesti ajatuksella, pliis. Tässä on kaikki. Etenkin, jos toimit nuorten kiekkoilijoiden parissa, toivon, että sisäistät mitä yllä olevassa viestissä sanotaan.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Todella hyvä kirjoitus. Kiitos siitä! Kyllä tätä on todella syytä pohtia vakavasti.

Minusta oli kamalaa katsoa kännissä olevaa Jukka Jalosta olympiakultajuhlissa. Ei tullut minulle ainakaan hyvä mieli.
Ja vaihteeksi mennään ns. "päihteet ja kiekko yhteen sopii"- teemalla. Tampereella onneksi seura toimii asiassa suoraselkäisesti, toisin kuin esim. tuolla idempänä on tapana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös