Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 397 737
  • 6 052

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikä Suomessa mihinkään poliisimeninkiin mentäisi, mikäli kaikki fanitoiminnassa aktiivisesti mukana olevat tuomitsivat väkivallan yhtä selkeästi kuin sinä.

Tässä asia on varsin hyvin kiteytetty.

Suuri vaikutus on varmasti juuri sillä, että minkälaista asenneilmapiiriä ryhmien sisällä lietsotaan. Vastuu luo vapauksia ja toisinpäin. On kuitenkin selvää, että jos kielteisten ilmiöiden määrä kannattajatoiminnassa kasvaa nopeasti lyhyellä aikajänteellä, niin myös paine niihin puuttumiseen kasvaa, halusivatpa kannattajat sitä tai ei. Yhteiskunnalla on kuitenkin loppuviimein velvollisuus toimia ennaltaehkäisevästi näiden asioiden tiimoilta yhä enemmän, jos siihen annetaan yhä voimakkaammin aihetta. Eli paljolti tässä on kyse ryhmien omista valinnoista.

Itse ainakin kernaasti toivoisin, ettei asioita jouduttaisi vaikeuttamaan enää tämän enempää kuin nyt on tehty. Ennemminkin päinvastoin, että saataisiin luotua parempia vuorovaikutussuhteita päättäviin elimiin ja kenties sitä kautta entistä parempia pelimerkkejä toimia ottelutapahtumissa eduksemme. Vaan luulempa, että epäjärjestystä haluavien joukko alkaa kuitenkin olemaan niin suuri, että tästä lienee turha haihatella.
 
Toivottavasti tämäniltaiset Pelicans-fanit eivät eksy Areenalle enää. Käytävällä sai väistellä niitä töniviä teinejä. Lippikset syvällä päässä ja "porukkaa seinälle", hohhoijaa.

Lisäksi ni vammaslaulut invakatsomoon ja muut "minä-me-tapa se" -huudot.. Tyylikästä. Enkä voi käsittää, että teidän faniporukka hääti(?) katsomosta jonkun jokerifanin ja hänen ukkinsa.

Kiitän kaikkia siististi käyttäytyneitä ja asiallisesti kannatteita faneja, ihan hyvin piditte ääntä.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Toivottavasti tämäniltaiset Pelicans-fanit eivät eksy Areenalle enää. Käytävällä sai väistellä niitä töniviä teinejä. Lippikset syvällä päässä ja "porukkaa seinälle", hohhoijaa.

Lisäksi ni vammaslaulut invakatsomoon ja muut "minä-me-tapa se" -huudot.. Tyylikästä. Enkä voi käsittää, että teidän faniporukka hääti(?) katsomosta jonkun jokerifanin ja hänen ukkinsa.

Kiitän kaikkia siististi käyttäytyneitä ja asiallisesti kannatteita faneja, ihan hyvin piditte ääntä.

Saa nähdä, kuinka paljon tuo kiinnostaa mediaa. Tuskin lainkaan.
 
Saa nähdä, kuinka paljon tuo kiinnostaa mediaa. Tuskin lainkaan.
Nojoo, eipä sillä mitään väliä ole. Harmittaa vaan tuollainen öykkäröinti hallilla, nyt on lauantai-ilta ja vihdoinkin yli 9000 katsojaa hallilla, mutta lahtelaiset mustamaalaavat omaa kannattajaporukkaa tälläisillä "kivoilla" tempauksilla. Tunnelmakin oli vielä ihan hyvä. Toivottavasti uhoamisvaihe menee heillä ohi ja keskittyvät vain pitämään hauskaa.
 

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Lisäksi ni vammaslaulut invakatsomoon ja muut "minä-me-tapa se" -huudot.. Tyylikästä. Enkä voi käsittää, että teidän faniporukka hääti(?) katsomosta jonkun jokerifanin ja hänen ukkinsa.

Vittuilu-chantit kuuluu asiaan, mutta vammaisten huutelu invakatsomon edessä on jotain todella alhaista.
 
Vittuilu-chantit kuuluu asiaan, mutta vammaisten huutelu invakatsomon edessä on jotain todella alhaista.
Nuo minä-me -vittuilut vielä menee mielestäni, samaaha mekin ollaan harrastettu esim jullifaneille. Invakatsomoon osoitetut vittuilut sitten taas ylittää hyvän maun rajat.
Olen lämminhenkisen vittuilun suuri ystävä, mutta vihamielisen en. Jos se tehdään keskarit ilmassa suut vaahdossa, se on mielestäni turhaa. Mielestäni tänään se tehtiin jälkimmäisen muodossa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Kyllä sai tänään taas hävetä oman joukkueeni faneja. Ei mulla muuta...
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Nuo Minä-Me -huudot voi jotenkin ymmärtää, mutta jos siellä todella on vittuiltu invalideille, niin repii kyllä ihan sydämestä. Oksettavaa toimintaa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Jos tuo "sinä, te, vammaiset" on oikeasti huudettu, niin mauttomuuden raja on tullut huippuunsa ja Lahiapinat ovat osoittaneet taas kerran tasonsa. Toivon ettei ole totta.
 

Slobo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Tampa Bay Lightning & Huuhkajat
Ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että hyi hemmetti, jos pitää tuo Lahelaisten huuto paikkaansa. Hyi. Hyi. Ylittää kaikki mahdolliset hyvän maun rajat.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tarkennusta siihen, että lahtelaiset olisivat kohdistaneet huutoja invakatsomoon tai kohti invakatsomoa?

Eteläpääty veti Minä-Me-Jokerit chänttiä ja lahelaiset vastasivat omalla versiollaan. Samaan tapaan kyseiseen huutoon on vastattu Lahessa jo aiemmin useissa Pelicans-Jokerit -matseissa. Se ei ollut mikään kannanotto niitä henkilöitä kohtaan, jotka tämän illan matsia seurasivat areenan invakatsomossa. Ja täällä joku länkyttää, että vieraskannattajat kohdistivat lauluja invakatsomoon, ja että siellä on vittuiltu invalideille. Jotain rajaa nyt näihinkin.

EDIT: Ja joo, en väitä, että kyseessä olisi mikään chänttilyriikan riemuvoitto, mutta on kohtalaisen harhaanjohtavaa väittää, että kyseistä chänttiä olisi jotenkin kohdistettu invakatsomoon. Mistä lähtien yleensäkin huuto on alkanut kohdistua henkilöön joka on selkäsi takana? Jos näin on, niin pitänee ruveta chänttäilemään selkä kentälle päin silloin kun haluaa tukea joukkuettaan.

Kyllä sai tänään taas hävetä oman joukkueeni faneja. Ei mulla muuta...
Jep, tappioasemasta huolimatta joukkueen tukemista läpi ottelun. On se vaan hävettävä asia. Toki sinä et niistä huudoista ja lauluista bongannut kuin sen yhden.
 
Viimeksi muokattu:

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kärpäsestä härkänen. Minä-me-tapase oli jullifaneilta loistava kuitti Jokereille. Jos lahilaiset ovat sen apinoineet, niin big deal. Vammaishuutoon taas tarvitaan todellinen mielensäpahoittaja tulkitsemaan se invakatsomoon kohdistetuksi.

Pipoa löysemmälle. Vittuilu kuuluu asiaan näiden ryhmittymien välillä. Maalaisilla nämä kauhistelut.
 

Gemondo

Jäsen
Toivottavasti tämäniltaiset Pelicans-fanit eivät eksy Areenalle enää. Käytävällä sai väistellä niitä töniviä teinejä. Lippikset syvällä päässä ja "porukkaa seinälle", hohhoijaa.

Tämä toiminta on tullut itselleni tutuksi Isku Areenalla, ainoa halli jossa omaa fyysistä koskemattomuuttani on loukattu. Asialla juuri joku teini-ikäinen eikä siten aiheuttanut muuta kuin myötähäpeän tunnetta.
Voisivat kyllä jäädä sinne omaan halliinsa törmäilemään keskenään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Juttelin ylempänä mainitusta "vammaishuutelusta" matsin jälkeen kahden invakatsomossa peliä seuranneen jokerifanin kanssa (molemmat pyrätuolissa), ja he sanoivat, etteivät jaksaneet ottaa erien aikana kuulemiaan huutoja henkilökohtaisesti. Ymmärsivät, ettei viesti ollut tarkoitettu heille.

Itse haluaisin tiedustella miksi samainen vammaisiksi haukkuminen jatkui erätauoilla ja matsin jälkeen pihalla ja edelleen Pasilan asemalla. Mikä oli pointti? Inho Jokereita kohtaan? Kerjätä verta nenästä? Loukata jotakuta? Mä en ole koskaan lyönyt ketään, enkä aiokaan, mutta siinä seisakkeella ekaa kertaa pyörätuolissa istuvalta kehitysvammaiselta tilanteita kertaillen, kun jotkut urpot huutelee alentavia vammaislaulujaan ohi kulkiessaan, oli todella lähellä. Juhani Tammisen sanoin: "MÄ HÄPEÄN".

PS. Minä - Me -alkuiset chantit ei mun kirjoissa ole missään tapauksessa mitään muuta kuin ok kunhan kohdistuvat Jokereihin tai Eteläpäätyyn. Apinat, pellet, narrit... antaa tulla vaan, mutta rasistiset, saati johonkin vammaisuuteen liittyvät dissaukset on liikaa! Piste. Edelleen mun viesti pysyy samana: Tää on vain lätkää.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Olin itse myös tuossa assalla kuulemassa näitä huutoja Pelsun faneilta mutta ei nää media kiinnosta koska kyseessä on Pelicans. Muutama urpohan sielä huuteli, olin itse toisella puolella raiteita mutta onhan tuo nyt täysin käsittämätöntä. Veikkaan että tästä saadaan vielä legendaarinen Rolleri ja muut jokerifanit syylliseksi. Hyi saatana. Tämän alemmaksi ei voi vajota. Lahtelaiset pitivät kuitenkin hyvin ääntä ja turhaa leimata koko porukkaa muutaman idiootin takia.
 

Driver#66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä toiminta on tullut itselleni tutuksi Isku Areenalla, ainoa halli jossa omaa fyysistä koskemattomuuttani on loukattu. Asialla juuri joku teini-ikäinen eikä siten aiheuttanut muuta kuin myötähäpeän tunnetta.
Voisivat kyllä jäädä sinne omaan halliinsa törmäilemään keskenään.

Itse olen Isku-areenalla vieraillut kymmeniä kertoja, enkä ole koskaan havainnut siellä minkäänlaista häiriökäyttäytymistä. Päinvastoin olen aina salaa ihaillut tunnelmaa ja ihmisten (fanien) sitoutumista joukkueensa kannattamiseen. Harmi jos tällaista on eilen areenalla esiintynyt.

Mitä tuohon eiliseen vammais-huuteluun tulee, sitä ei varmasti osoitettu invakatsomolle. Tämän tyylisten chanttien huutaminen kuulostaa muuten kyllä erittäin lapselliselta ja jos halutaan päästä asteikon kärkipäähän, lisätään siihen vielä tämä vammaisten halventaminen. Ennenkuin joku Pelsu-fani tulee kertomaan ettei se ollut vammaisia ihmisiä halventava voin selittää. Jos haluat pilkata vierasjoukkueen faneja lisäämällä huutoon sanan vammainen, se ei varmasti ole tarkoitettu ylistäväksi sanaksi, joten miksi sitten? Eikä se edes "rimmaa" huutoon minä, me, jokerit. No tästä on helppo parantaa ja jatkossa unohtaa nuo naurettavuudet, jotka ei varmasti ketään edes naurata.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Eikö todella viidensadan IFK-fanin (sis. 2 bussia Kingejä) *urun vierailusta ole kellään mitään reklamoitavaa? Eikö siellä tapeltu edes keskenään?

Jotkut vain hoitavat hommat tyylikkäimmin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Eikö todella viidensadan IFK-fanin (sis. 2 bussia Kingejä) *urun vierailusta ole kellään mitään reklamoitavaa? Eikö siellä tapeltu edes keskenään?

Jotkut vain hoitavat hommat tyylikkäimmin.

En sanoisi invalidien hakkaamista tyylikkaaksi toiminnaksi.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Kannattajien puolesta on kohtalaisen mahdotonta vastata jostain matsin jälkeen Pasilan asemalla tapahtuneista teoista tai huuteluista, sillä kannattajien bussit lähtivät hallin ovien eestä suoraan kohti Lahia.

Ite chäntti ei varmasti ollu mikään korkeatasoinen, mutta hyvä että täälläkin on sentään osa hiffannut, että alkupään viestit ihan himppasen paisuttelivat tapausta. Niistä kun sai suunnilleen sen kuvan, että vieraskannattajat ovat menneet rinkiin invakatsomon ympärille pilkkaamaan pyörätuolissa istuvia.
 
Viimeksi muokattu:

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sanoisi invalidien hakkaamista tyylikkaaksi toiminnaksi.
Ite kuulin, että Jokerifanit joukkoraiskasivat sylivauvan Areenan vessassa eilen ja vielä paloittelivat lopuksi. Mistä näitä heittoja tulee?

Eilinen TPS-reissu meni kaikin puolin onnistuneesti eikä ole siis tämän ketjun kamaa millään tavoin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kyllä sai tänään taas hävetä oman joukkueeni faneja. Ei mulla muuta...

Kyllähän näitä juttuja vituttaa lukea. Ei hirveästi viitsi puolustella.

Vaikka teini olisikin jotain harkintaa olisi tietyissä tilanteissa hyvä käyttää. Niitä finnejä voi puristella vaikka sitten vasta kotona.

Joukossa toiki tyhmyys tiivistyy. Haluan silti sanoa että Jouko on täysin viaton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös