Ei kysymys ole edes siitä, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Kysymys on siitä, että ei omaa ääliömäisyyttään tarvitse kaikille näyttää. Et sinä ole lainkaan sen huonompi kannattaja, jos jätät ne ala-arvoiset vittu-sanat pois. Kannattaa joskus miettiä, että niitä huutoja joutuu kuuntelemaan muutkin kuin jäällä olevat. Jos asia kuitenkin on niin, että sinulla on pakonomainen tarve huutaa kuin kymmenvuotias lapsi, niin sille minä en voi mitään. Kukin tyylillään, toiset fiksusti ja toiset taas ei.
Kuten jo kirjoitinkin, niin en harrasta vittu -tsänttejä ;) Näen kuitenkin pieniä eroja, missä tarkoituksessa tuota sanaa käytetään, jos käytetään. Sen verran myönnän, että snadisti hävetti, kun pääsi spontaani "vittu" -huuto perhekatsomossa aikaisemmin kaudella Ässä-pakin tupeloidessa kiekon hyökkäysalueen siniviivan, mutta tuo nyt oli sellainen lipsahdus, eikä sitä ollut edes tarkoitettu kaikkien kuultavaksi (vahingossa tuli ostettua muuten liput perhekatsomoon, ei lapsia mukana). Heh. Mutta mielestäni pitää osata laittaa asiat perspektiiviin. Suomessa uskaltaa kuitenkin mennä jotakuinkin rauhassa mennä peleihin ilman, että täytyy pelätä fyysisen koskemattomuutensa puolesta (toki joitain tapauksia ollut vuosien varrella). Fanit lauleskelevat isossa maailmassa vastustajaseuran tragedioista yms. todella mautonta. Mä oon kuitenkin mieluummin suomalainen/porilainen juntti kuin otan nuo esimerkit ns. kulttuurimaista. Aivot on monella narikassa toki täälläkin pelin aikana, mutta se jää tuolle vittusaatana -tasolle useimmiten. Suotavaa se ei ole, mutta näin ollut niin kauan kuin olen peleissä käynyt. Eihän se ideaalia ole, että lapset joutuvat kiroilua kuulemaan, mutta on muutenkin vaikea pitää lapsia erossa kaikelta pahalta.
Mielestäni asiat siis voisivat olla paljon pahemminkin. Koskaan ei tulla urheilukatsomoissa (etenkään jääkiekko, jalkapallo) pääsemään täysin siivoon kielenkäyttöön. Siellä on kuitenkin laaja ikäskaala katsojia ja kaikki eivät aina reagoi sivistyneesti. Siellä missä on massaa, niin siellä tapahtuu niinsanotusti. Jokainen tietysti voi harkita omaa ottelukäyttäytymistään ja millaisen kuvan itsestään antaa, mutta saa elää täysin omissa maailmoissaan, jos kuvittelee päästävän siihen, ettei katsomossa kuultaisi törkykieltä. Kai sitä on itse tottumuksesta jo niin immuuni kaikelle tuolle.
Vastustajan maalivahtien psyykkamisessa en näe ongelmaa. Siinä yritetään vaikuttaa suoritukseen, eikä "vitun pelle" -huudoilla ole vaikutusta. Sen sijaan jokaisen maalivahdille tulevan kiekon kohdalla metelin nostaminen ja lämmittelyssä hurraukset/seulahuudot joukkuekaverin tehdessä maalin ja jatkuva paineen pistäminen läpi pelin saattaa vaikuttaa, jos on vähänkin pehmeämpi tapaus korvien välistä.