Kyllähän se aina näiden loukkaantuneiden oma vika on, mitäs lähtivät peliin. Se edellisessä paikallisessa osumaa saanut sivullinen nainenkin olisi voinut jäädä kotiin, eikä tunkea ehdoin tahdoin jääkiekkopeliin telottavaksi. Kaikki on omaa syytä ja sitä rataa, koskaan vika ei ole törttöilevissä faneissa.
On tämä kannattajatoiminta mennyt perin surulliseksi Tampereellakin. Kannattajakatsomoissa vajotaan molemmin puolin ala-arvoiselle pissakakkavittuilulinjalle ja välillä nyrkitkin heiluvat. Kai tämä on sitä kovasti huudeltua modernia kannatuskulttuuria sitten. Keskustelufoorumeilla toivotaan vastustajan tähtipelaajien telomista pelikyvyttömiksi (tämä oli ennen edellistä paikallista) ja nämä postaukset keräävät tykkäyksiä. En käsitä. En mitenkään.
Minulle naureskeltiin täällä, kun kerroin vuosi sitten jättäväni lapseni paikallisista pois. Oli kuulemma kauheaa ylireagointia ja kukkahattuilua. Valitettavasti nämä tämän kauden ottelut ovat osoittaneet sen, että päätös taisi olla sittenkin oikea.
Eilisessä pelissä enemmän ”vittusaatanaa” ym. huudettiin päätyjen ulkopuolella. Yhdelle kännisankarille jouduin antamaan ohjausta, kun lähellä istui enemmänkin pieniä kersoja kuuntelemassa ja matkimassa käytöstä. Hyvä, että eletään tunteella, mutta vähän voi miettiä, mitä suustaan päästää.
Molemmista fanikatsomoista kuulee ajoittain näitä ”Haistakaa vittu” tai ”Painukaa vittuun” -chantteja. Nyt oli repertuaarissa myös ”Ilvesrunkkarit”-chant, kun yläkoulun syyslomalla oli ollut aikaa kehitellä. Tuota toki on ollut aina ja Sikakatsomoita ym. on jopa hehkutettu törkyhuudoistaan. Nyt johdettuna toimintana ne saavat erilaista huomiota.
En ole itse koskaan törmännyt mihinkään rähinöihin uudessa hallissa (Hakametsän pihalla joku heitti joskus kaljapullolla kohti), sen läheisyydessä tai baareissa, vaikka niihin pakkautuu ennen peliä ja pelien jälkeen molempien seurojen faneja. Viimekertainen ”mellakkakin” oli ymmärtääkseni joidenkin futispuolen kannattajien touhua.
Jos siis tuo kännisten huutelu tai faniryhmien alatyyliset chantit jättää huomiotta, en näe itse edes paikallispelien olevan turvattomia lapsille. Aina on mahdollista, että voi jotain syntyä siellä, missä suomalainen saa alkoholia ja menettää kyvyn käsitellä tunteitaan.