Jossain viestissä joku kyseli miten hyvin seurat ottavat faneilta palautetta vastaan. Kerrotaan nyt taas yksi JYP-tarina lisää tähän ketjuun. Oli joko kevät 2020 tai 2021, kuitenkin toukokuuta ja tovi kauden päättymisen jälkeen. JYP järjesti pitkästä aikaa jonkinlaisen kyselytutkimuksen, johon jaettiin linkkiä Facebookissa. Saatesanoina kyselylle sanottiin, että osallistujien kesken arvotaan olikohan kausikortti, fanipaita vai huivi. No enivei, joka tapauksessa se kyselytutkimus ei kysynyt missään vaiheessa sun yhteystietoja tai että haluatko osallistua siihen arvontaan. Ei mitään hajua että keräsikö seura edes mitään yhteystietoja lomakkeen täytön yhteydessä. Facebookissa joku antoi tästä palautetta, mutta muistini mukaan siihenkään ei reagoitu :D
Jyväskylässä on yksi ongelma. Jos oikein olen käsittänyt, niin nykyään JV-hommat hoitaa joku yritys alihankintana. Ei mitään siteitä JYPiin tunnetasolla. Homma ok ja toimii niinkuin kuuluukin.
Sitten on se varsinainen ongelma. Näiden virallisten järjestyksenvalvojien lisäksi siellä roikotetaan käsittääkseni edelleen makkarapalkalla niitä vanhoja körmyjä, jotka ovat viimeiset 30 vuotta seuraa makkarapalkalla palvelleet. Heillä on vahva tunneside joukkueeseen, joten homma sitten lähtee monesti lapasesta heillä.
Se, miksi juuri kyseiset kaverit laitetaan valvomaan järjestystä sinne kyseiseen kulmaukseen, jossa punnitaan kaikista eniten kyky säädellä tunteitaan pelin tuoksinnassa, on täysin käsittämätöntä. En tiedä tietääkö seura tuosta touhusta vai hakeutuvatko nuo körmyt tahallaan juuri sinne tiettyyn paikkaan jokakerta itse?
Edelliseen kappaleeseen viitaten; haluaisinkin nyt kuulla vieraskannattajilta kokemuksia jyväskylän järjestyksenvalvojilta muualta hallista kuin juuri tuosta kyseisestä kulmauksesta, jossa vieraskannattajat yleensä ovat. Onko ongelmia muuallakin?
Jokatapauksessa. Kunhan JYP päästäisi irti tuosta luokkakokous teemasta lopullisesti myös tässä yhteydessä, niin tuo touhu varmasti tulisi paranemaan myös vieraskannattajien silmissä.
Tästä 100% samaa mieltä. Jyväskylässä järkkärien taso heittelee helvetisti, ja harmillisesti järkkäreillä on aika pitkälle vakituiset paikat, jolloin tietyt katsomonosat saavat nauttia heikosta tasosta enemmän kuin toiset. Vierasfanien kulmauksen lisäksi se toinen "vastustajan päädyn" kulmaus on kanssa hauska, koska siellä on usein yksi ilmeisesti makkarapalkalla oleva järkkäri, jolla tuntuu olevan hirveä hinku hengata kokoonpanon ulkopuolisten JYP-pelaajien kanssa. Tuossa kulmauksessahan istuvat loukkaantuneet ja poppareita popsivat pelaajat, ja tämän järkkärin suurin mielenkiinto tapahtumassa tuntuu liittyvän siihen, että pääseekö juttelemaan näille pelaajille. Muu aika röhnötetään jotain roskista vasten.
Toivottavasti kaikki tässä ketjussa ymmärtävät sen, että kyseessä ovat siis Jyväskylän järkkärit, joiden kanssa meillä faneilla ei ole mitään tekemistä. Uskon puhuvani koko JYP-fanien suulla, jos sanon, että mekin haluaisimme järkkäriongelmalle jonkinlaista ratkaisua. Vierasfanien pitäisi olla tervetulleita kaikkiin halleihin, koska hehän tukevat pääsylippujen ja virvokkeiden avulla kotijoukkueen taloutta. Jos faniryhmillä on oikeasti jotain runkosarjaa koskevia boikotteja Jyväskylää kohtaan, niin se on todella paha merkki ja iso häpeä, johon tulisi jo Liigankin puuttua jollain tavoin.
On hieman off-topic viesti, mutta pakko nyt kirjoittaa jotain tähän NoSmokingTeamin järkkäri gateen.
Menkää ottamaan Vaasasta mallia miten järkkärien pitää toimia. Vaasassa ainakin omien havaintojen mukaan aivan järisyttävän hyvät järkkärit.
Sattumalta täältä löytyy yksi vähän negatiivisempi Vaasan järkkärikokemus. Sportin ensimmäisellä Liigakaudella vierailin ensimmäistä kertaa Vaasan jäähallissa. Tulin pidemmästä matkaa ja laskin matkaan kuluvan ajan päin peetä, joten olin hallin pihassa ennen kuin ovet olivat edes auki. Siitä sitten ovien auettua ensimmäisten asiakkaiden joukossa halliin sisälle. Kun siihen kiekon pudottamiseen oli aikaa 60 vai peräti 90 minuuttia, sekä halli oli minulle uusi, päätin aikani kuluksi kävellä hallin ympäri ja tutkailla ympäristöä.
En kerennyt varmaan kuin ensimmäiseen tyhjään istumakatsomolohkoon, seisoskelin siinä jossain penkkirivien alussa ja katselin seisaaltaan jotain hallin katossa roikkuvia viirejä tai paitoja, kunnes joku järkkäri tuli ottamaan olkapäästäni kiinni ja kävimme seuraavanlaisen keskustelun.
"Mitä sä oikein täällä teet?"
-Ai kuinka niin, odottelen pelin alkua
"Onko sulla edes lippua?"
-Totta kai, tuossahan nuo juuri sen lipun minulta tarkasti"
"Lippu esiin"
(Kaivan taskustani pääsylipun, enkä muista että olisin ikinä joutunut näyttämään lippua uudelleen pelissä)
"Täähän on seisomakatsomoon"
-Niin on ja menen kyllä sinne kun peli alkaa
"Sulla ei oo mitään asiaa istumakatsomoon"
-En minä ole tänne jäämässä, kunhan katselen paikkoja
"Nämä liput on vain merkityille paikoille, muualla ei saa olla"
-No mä lähden sitten kioskille tappamaan aikaa
En siis edes istahtanut istumakatsomoon vaan käytännössä olin kävelemässä siitä lähes tyhjän jäähallin katsomonosan läpi hitaasti, mutta järkkäri torppasi minut lähes välittömästi.
Tämänkin jälkeen siinä oli joku pienempi sohlaus, kun en meinannut päästä sisään vieraskannattajien katsomoon, koska se on vain vierasfaneille ja kun minulla ei ollut näkyvää JYP-vaatetusta päällä, niin en sinne päässyt. Vasta kun avasin takkia ja näytin takin alla ollutta JYPin t-paitaa, niin sitten järkkäri päästi minut suosiolla sisään.
Mutta sanotaan nyt vielä sekin, että kävin myöhemmin 2-3 kertaa Vaasassa ja ei pienintäkään ongelmaa järkkäreiden kanssa. Vierasfanit toivotettiin lämmöllä tervetulleeksi ja palvelu pelasi. Vielä on tuo Vaasan remontoitu halli näkemättä, eli ehdottomasti vielä joku päivä tullaan katsastamaan uudet tilat!