Kannatatko pakkolatinaa kouluihin?

  • 6 336
  • 53

Kannatatko pakkolatinaa?


  • Äänestäjiä
    162

scholl

Jäsen
Schollia vituttaa se, kun ei tullut luettua latinaa koulussa. Olisi aika käytännöllistä ja "siistiä", jos pystyisi heittämään erilaisissa yhteyksissä latinankielisiä sanontoja. Lisäksi kaikkien sukulaiskielten oppiminen olisi ollut aikanaan helpompaa, jos koulusta olisi saanut vahvan latinan pohjan.

Niinpä pitkän harkinnan jälkeen olen päättänyt esittää Suomen kouluihin latinan ottamiseksi pakolliseksi vieraaksi kieleksi. Oletteko minun puolellani vai minua vastaan?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mihin sitä tarvitaan? Ehkä jossain lääketieteessä, eläintieteessä jne. Tai jos sattuu työskentelemään Vatikaanissa.

Eipä sillä, hieno sivistyskieli ja kaunis kuin mikä ja toki ihan kiinnostavakin jo historiallisesti ajateltunakin. Mitään yleistä hyötyä sen pakollisuudesta en kuitenkaan löytäisi, ellei siitä olla puuhailemassa Euroopan unioniin jotain lingua francaa.

Voisi sen ehkä esim. lukioihin mahdollistaa vapaavalintaiseksi kieleksi, ellei ole jo? Periaatteessa vaikka yläasteillekin, mutta riittäisiköhän kiinnostuneita? Eikä latinanopettajiakaan varmaan ihan joka nurkan takaa löydy.

Vastaus joka tapauksessa: Ei
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ehdottomasti kyllä, harva se päivä on tilanne jolloin seuraavaakin lausetta tarvitsee: Horam fregit solum clamor Calpurni, cuius pili pectorales inter valvas manserant.*


*Hetken rikkoo ainoastaan Calpurniuksen huuto, jonka rintakarvat olivat jääneet kaksoisovien väliin.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Schollia vituttaa se, kun ei tullut luettua latinaa koulussa. Olisi aika käytännöllistä ja "siistiä", jos pystyisi heittämään erilaisissa yhteyksissä latinankielisiä sanontoja.
Ymmärän kyllä Schollia. Kyllä kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kokea se tunne mikä syntyy, kun pystyy heittämään lauseisiin mukaan latinankielisiä sanontoja.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pakkolatinalle jyrkkä ehkä, jos opiskelu tapahtuu Asterixeja lukemalla.
 
Nyt on kyllä niin tykki idea, että on pakko sanoa äänekäs KYLLÄ!

Minä en edes tajunnut olevani latinankielitaidoton ennen tätä ketjua. Kieltämättä keljuttaa hieman, kun tätä jaloa taitoa ei minulle koulussa opetettu.

Lätinästä sen sijaan tiedän aikalailla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän fifty-sixty...

Onhan se toki yleissivistyksen kannalta varmasti hyödyllinen kieli, ja kyllähän sen taitaminen auttaisi monen romaanisen kielen opiskelussa. Ja onhan siinä vielä yksikin puoli... kun minä joskus nuorena kloppina ensimmäistä kertaa korisin latinaa WC-pöntölle viihdeillan jälkeen, olisin varmaan säästynyt monilta mieltä askarruttavilta kysymyksiltä, mikäli kyseinen taito olisi opetettu jo peruskoulussa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Itse tuli pari vuotta yläasteella luettua latinaa ja enpä ole sitä sen jälkeen juurikaan tarvinnu. Toki, eihän sen opiskelu aivan turhan päivästä ollut, koska itse kielen lisäksi opiskeltiin myös latinankielen (ja "kulttuurin") historiaa ja se avarsi jonkin verran Euroopan historiaa lisää.

Eli vastaukseni on varauksellinen ei. Jos Euroopassa saadaan päätös, että Latinasta tulisi eurooppalainen "kauppakieli". Eli sitä alettaisiin unionin sisällä opettaa pakolla kaikille, niin sitten voisin muuttaa kantaani.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ihan ehdottomasti kannatan! Latinaahan tarvitsee ihan jatkuvasti jokapäiväisessä elämässä joten ei voisi kuvitella hyödyllisempää ainetta kouluun.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Vain jos pakkoruotsi poistetaan, ja pakollisiksi määrätään myös latinaan rinnastettavat, yhtä tärkeät vanhat sivistyskielet muinaiskreikka ja kirkkoslaavi.
 

scholl

Jäsen
Se pitäisi aloittaa ehdottomasti ala-asteella. Peruskouluhan on sitä kummallista laiskottelun aikaa. Tuhlataan lähes vuosikymmen elämästä ilman mitään varsinaista sisältöä. Lukiossa on hankala uusia kieliä aloittaa, kun siellä on maksimikurssimäärät, mitä saa suorittaa. Itse en ainakaan voinut ottaa vierasta kieltä, kun menin jo fysiikalla, kemialla ja oikeustieteenkurssilla yhden yli maksimista ja tuli jo semisatikutia rehtorilta. Silti se oli vuorokausirytmityksen osalta leppoisaa aikaa opiskeluaikoihin verrattuna, jolloin muiden opintojen lisäksi pystyi vetämään hyvin 20h viikossa viittä kieltä ilman, että kukaan mussutti mitään.

Mitä nuorempana kielten opiskelut aloitetaan niin sitä parempi juttu se on. Nuorena oppii hyvin ja aikaa on valtavasti tuhlattavana. Eikä sillä ole mitään merkitystä, tarvitaanko latinaa mihinkään. Se on yleissivistävä aine. Samalla tavalla lukiokin on yleissivistävää. En minä esimerkiksi fysiikkaa tai kemiaakaan hirveästi käytä. Enkä käytä joitakin sivuaineitakaan kovin aktiivisesti kuten vaikka oikeustiedettä, joita olen jossain vaiheessa opiskellut.

Tärkein pointti on se, että nykyajan nuoriso on tullut laiskoiksi. Eivät kuulemma opiskele englannin lisäksi muita kieliä. Ja lädilanguagehan on kielien retalia. Sellaista saunakippolippisrapmotherfucker-meininkiä, joten olisi hyvä, jos jokainen lapsi oppisi siinä sivussa jossain määrin sivistävämpää kieltä. Sitten parikymppisenä tämä lapsi voi ottaa jotain romaanisia kieliä ja oppia ne helposti, jos latina sujuu kuin vettä vain. Kyllä schollinkin ranskan, espanjan ja italian opiskelu olisi ollut helpompaa, jos latina olisi ollut pohjalla.
 

dimmu

Jäsen
Nyt tais schollilla lähtee vähän keulimaan. Tän on pakko olla jotain outoa huumoria mitä ei tällainen tavallinen suomalainen miehenalku ymmärrä.
 

Viljuri

Jäsen
Millään ei riitä kapasiteetti suomalaisilla opiskella useampaa sivistyskieltä, ja koululaitos ylipäätään ei voi palvella sivistyksellisiä tarpeita, vaan koululaitoksen tehtäväksi jää lähinnä lyhytjänteisten vanhempien vieläkin lyhytjänteisempien lapsien ryhmäidentiteetin vahvistaminen ja tukeminen.

Jos ja kun oppimistulokset jatkuvasti heikkenevät jo lähtökohdiltaan muita maita matalammalta lähtötasolta, ei opetukselle ja opetussuunnitelmille voida asettaa edes nykyisiä tavoitteita, vaan yleisistä vaatimuksista on tingittävä.

Sosiaalisella puolella tapahtuvat muutokset voimistavat tätä kehitystä alueellisesti ja koulukohtaisesti. Vastuulliset vanhemmat varmasti osaavat tukea lapsiaan tarjoamalla sopivissa määrin tukea, vastuuta ja virikkeitä siltä kuin massapuolella harjoitellaan sosialisaation perusteita, ja niitäkin huonosti.

Toinen näkökulma sivistysmaissa varsin tavanomaisiin latinisteihin on se, että kyllä sitä aikaa voisi käyttää ihan hyvin myös muuhunkin kuin antiikin kulttuurihistorian ja -perinnön yliarvostamiseen.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Urea jacta est!

Totta helvetissä pitäisi opettaa tuota ylvästä kieltä. Keksin heti parikin syytä miksi. Ensinnäkin, sitä kuulostaisi huomattavasti viisaammalta kun onkaan kun heittelee lauseiden väliin latinankielisiä toteamuksia. Voi pihkura sitä saannin määrää baarissakin. Toisekseen, ymmärtäisi viimeinkin lääkärinlausunnot kunnolla, eikä tarvitsisi koko ajan pelätä, että siellä lukee vaan "luulosairas paskiainen" jollain oppineiden kielellä. Ei sillä, että mulla sen suhteen mitään neurooseja olisi...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suorastaan nerokas idea! Miten nättiä olisikaan brassailla latinaksi. Täältä "kyllä"-ääni, ehdottomasti.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Kuinka sivistyneeltä keppanan tilaminen mahtaa latinaksi kuulostaakaan?

No nii'i! Vaikka itse oluesta pidänkin, niin onhan sen juomisessa ravitsemusliikkeessä vähän sellainen työläismäinen leima. Ainakin puolet puolet siitä karisisi pois jos sen osaisi tehdä latinaksi.
 

ditrim

Jäsen
Ei missään nimessä. Turhia pakollisia aineita on muutenkin jo liikaa. Jos joku haluaa oppia latinaa, voi hän sitä opiskella sitten jossain muualla. Toisaalta latinan voisi yhdistää vaikkapa uskontoon. Eipähän menisi ihan hukkaan koko hössötys.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Schollia vituttaa se, kun ei tullut luettua latinaa koulussa. Olisi aika käytännöllistä ja "siistiä", jos pystyisi heittämään erilaisissa yhteyksissä latinankielisiä sanontoja. Lisäksi kaikkien sukulaiskielten oppiminen olisi ollut aikanaan helpompaa, jos koulusta olisi saanut vahvan latinan pohjan.

Niinpä pitkän harkinnan jälkeen olen päättänyt esittää Suomen kouluihin latinan ottamiseksi pakolliseksi vieraaksi kieleksi.

Kolmas persoonasi siis kannattaa yksilön- ja valinnanvapauden karsimista sekä oman vastuun merkityksen vähentämistä. Suht, miten sen nyt sanoisi... vasemmistolaista ajattelua?

Vakavissaan: latinan opetuksen lisäämiselle peukkua, jos halukkaita oppilaita vaan löytyy. Pakollisten kielien lisäämiselle sen sijaan jyrkkä ei.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
scholl, morituri te salutant!

Eli ehdottomasti, itse jopa omistan Arto Kivimäen Suuren Latinakirjan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos ja kun oppimistulokset jatkuvasti heikkenevät jo lähtökohdiltaan muita maita matalammalta lähtötasolta, ei opetukselle ja opetussuunnitelmille voida asettaa edes nykyisiä tavoitteita, vaan yleisistä vaatimuksista on tingittävä.
Kaikenlaisia huolia on olemassa juu, osa ihan aiheellisiakin, mutta mistä revit tuon alhaisemman lähtötason?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös