Kannatatko kansalaisaloitetta omantunnonvapaudesta hoitohenkilökunnalle?

  • 1 987
  • 28

Kannatatko kansalaisaloitetta omantunnonvapaudesta hoitohenkilökunnalle?

  • Kyllä

    Ääniä: 10 19,2%
  • En

    Ääniä: 42 80,8%
  • EOS

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    52

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kuuluisa ammatinvalintakysymys. Jos ei vakaumus salli kaikkien ihmisten hoitamista, niin silloin on väärällä alalla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka karsastan yleisellä tasolla slippery slope -perusteluja kuin ruttoa, niin tässä tapauksessa perustelen kyllä kielteisen suhtautumiseni kansalaisaloitteeseen sillä. Jos abortista saa kieltäytyä omantunnon syistä, niin mikä estää vannoutunutta rasistia kieltäytymästä vääränväristen hoitamisestai, misogyynin kieltäytymistä naisten hoitamisesta yms? Kuinka erilaiset henkilökohtaiset vakaumukset voitaisiin arvottaa ja minkä takia abortinvastustajan vakaumus olisi rasistin vakaumusta arvokkaampi? Lisäksi jos kerta hoitohenkilökunta saa tehdä ainoastaan niitä työtehtäviä joihin heillä vakaumus passaa, niin eikö reiluuden nimissä myös esimerkiksi poliisi tai rajavartija saisi luottaa työtehtäviensä suorittamisessa (tai suorittamattajättämyydessä) omaantuntoonsa? "Vakaumukseni on, että koska paikallisen prätkäjengin pomo on hauska jätkä ja kustansi vieläpä taloni kattoremontin, niin kieltäydyn tutkimasta häneen kohdistettuja rikosepäilyjä."

Tämä ylläoleva on ihan totta. Mutta samalla se on de facto täysin toisarvoista sen suhteen, mikä on ketjun otsikon kysymys. Tottakai jokaisella on omantunnon vapaus minkä tahansa asian suteen. Omantunnonvapaus esim. abortin suhteen on sitä, että jokaisella niitä suorittavalla on omantunnonvapaus sen suhteen, mitä ajattelevat abortista. Ei sitä kukaan voi millään lailla muuttaa. Sen sijaan huolimatta tuosta omantunnonvapaudesta, niin jos olet sellaisessa työtehtävässä joiden pitää abortteja tehdä, niin ne sillin kuuluvat sinulle siitä omantunnonvapaudesta huolimatta. Se on täysin selvä asia.
 

A Siente

Jäsen
Pelottaa ajatus, että hoitajat saisivat itse päättää ketä hoitaa ja ketä ei perustuen omaan vakaumukseen. Vaikka tässä onkin kyse vain abortista, mutta pelkään et tämä omatunnonvapaus laajenee pidemmälle. Milloin hoitaja voi kieltäytyä rokottamasta tai antamasta muuta hoitoa potilaalle, koska hän ei siitä itse tykkää. Jos hoitaja joutuu oikeasti miettimään omantunnonkysymyksiä, niin silloin kannattaa vaihtaa alaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En kannata. Itse olen hpitaja ja olen tiennyt mitä ammattini edellyttää. Tiedän, ettö joskus saatan joutua elvyttämään raiskaajaa, murhaajaa yms. Vakaumuksia on niin monenlaisia - kohta joku vaatisi oikeutta olla tekemättä jotain muuta ammattiinsa kuuluvaa asiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös