Kannatatko ensisijaisesti kotimaista vai ulkomaista seurajoukkuetta?

  • 2 410
  • 21

Kannatatko ensisijaisesti kotimaista vai ulkomaista seurajoukkuetta?

  • Kannatan aktiivisesti vain suomalaista seurajoukkuetta.

    Ääniä: 72 67,3%
  • Kannatan ensisijaisesti suomalaista seurajoukkuetta, mutta aktiivisesti myös ulkomaista joukkuetta.

    Ääniä: 25 23,4%
  • Kannatan ensisijaisesti ulkomaista seurajoukkuetta, mutta aktiivisesti myös suomalaista joukkuetta.

    Ääniä: 3 2,8%
  • Kannatan aktiivisesti vain ulkomaista seurajoukkuetta.

    Ääniä: 7 6,5%

  • Äänestäjiä
    107
  • Poll closed .

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jääkiekon asema on Suomessa erittäin vahva. Toisaalta, vaikka kotimainen Liiga on urheilullisesti edelleen hyvin kilpailukykyinen, se ei enää ole muutamien muiden eurooppalaisten sarjojen vahvan kehittymisen myötä yhtä vahvassa asemassa korkean profiilin kotimaisista ja ulkomaisista pelaajista kilpailtaessa, kuin vielä esimerkiksi 90-luvulla. Samaan aikaan taloudellisen kilpailun koventumisen kanssa ulkomaiset liigat ovat entistä lähempänä urheiluihmisiä kuin aiemmin: erilaiset kanavapaketit, streaming-ratkaisut sekä sosiaalinen media mahdollistavat erityisesti NHL:n - mutta myös muutaman eurooppalaisen sarjan - erittäin tiiviin seuraamisen, mikä lisää kilpailua kuluttajien vapaa-ajankäytöstä ja taloudellisista resursseista.

On tietysti selvää, että muutamissa globaalisti suuremmissa palloilulajeissa, erityisesti jalkapallossa, kilpailutilanne on vielä intensiivisempi. Kotimaisten sarjojen profiili on näissä lajeissa suhteellisesti matalampi ja ulkomaisten sarjojen mediatarjonta erityisesti jalkapallossa vielä paljon laajempaa.

Sen suuremmin taustoittamatta (ja johdattelematta), olisin kiinnostunut tämän karvalakkimallisen kyselyn myötä kartoittamaan palstalaisten preferenssejä kotimaisten ja ulkomaisten suosikkijoukkueiden suhteen. Selvyyden vuoksi, puhutaan nyt vain jääkiekosta. Aina kiintoisampaa, jos viitsit lyhyesti vielä perustella vastauksesi. Äänestys on auki 30 päivää eli joulupäivään asti. Vastauksesi ei näy muille käyttäjille.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rauman Lukko on intohimoni, elämäntapani, rakkauteni sekä suurin kaikista seurajoukkueista mitä ikinä tulee liittymään urheiluun, sitä ei tule muuttamaan mikään asia ikinä. Minun tuskin tarvitsee selittää tämän tarkemmin suhdettani paikalliseen kiekkoseuraan, kaikki tulee äidinmaidosta.

Winnipegin kiekkojoukkue tuli kannatus kuvioihin paluuvuotenaan 2011, jolloin aloin seuraamaan vähän aktiivisemminkin kyseisen joukkueen tuloksia, pelaajia sekä pelejä NHL:ssä. Vuodet vieri oikein hyvin tässä kombinaatiossa, kunnes 2016 alkoi vieläkin aktiivisempi seuraaminen ja kuin salama kirkkaalta taivaalta, huomasin herääväni katsomaan Jetsin otteluita yöllä. Tappiot alkoivat harmittaa, kunnes päästiin jo siihen tilanteeseen, että tappiot alkoivat vituttaa. Hetkellisesti olin jopa tilanteessa, että Jetsin tappiot harmittavat määrällisesti enemmän, kuin sillä hetkellä Lukon vastaavat. Uusi, toki pienempi, intohimo oli syttynyt.

Viimeisenä viitenä vuotena vain näiden kahden joukkueen pelejä on tullut seurattua suorana sellaiset ~600 kpl, joten kyllä se on sanomattakin selvää, että näissä joukkueissa on sitä jotain. Tällä kaudella on tullut toistaiseksi häpeällisen vähän seurattua Winnipeg Jetsin pelejä, osaksi perhetilanteen tähden osaksi vain unirytmin hakemisen/pitämisen vuoksi.

Vastaus ketjun kysymykseen. Kannatan ensisijaisesti suomalaista seurajoukkuetta, mutta aktiivisesti myös ulkomaista joukkuetta.

Sitten löytyy myös joitain sympaatioita muiden sarjojen/lajien sisällä, mutta niitä ei voi missään nimessä kutsua kannattamiseksi, eikä edes seuraamiseksi, vaan tilanteen saattavat johtua jostain yksittäisestä hienosta pelaajasta taikka vastaavasti isosta altavastaaja-asetelmasta.
 
Viimeksi muokattu:

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
HPK, muuta ei oo...

Reilut 10 vuotta sitten oli vielä vahvasti mukana myös yksi NHL-joukkue, joka toki edelleen sympatiani kerää, mutta seuraaminen rajoittuu nykyään satunnaiseen sarjataulukon tarkistamiseen.
 

Ralph

Jäsen
Vaihtoehdoista puuttuu hybridimalli eli Jokerit, jolloin kannustaa sekä ulko- että kotimaista joukkuetta. No, ei koske minua.

En edes tiedä, mikä minun vastaukseni on. Minulla on selkeä sekä koti- että ulkomaalainen suosikkijoukkue. Kotimaisen kannustaminen on tietenkin helpompaa, mutta tämä kausi on tehnyt isoa poikkeusta. Viime kausi meni kotimaiselta niin hyvin, täydellisesti, joten tähän uuteen kauteen syttyminen on ollut vaikeaa. Niin vaikeaa, että asiasta pitää yli 20 ottelun jälkeen marraskuun lopulla edes keskustella.

Ulkomaalaisella suosikilla on erittäin hyvä pöhinä päällä ja sille on helppo syttyä, varsinkin kun NHL sarjana on kokonaisuutena paljon paljon mielenkiintoisempi kuin Liiga. Kotimainen suosikki on mestaruuden jälkeen aloittanut hieman ailahtelevasti, mutta ei todellakaan huonosti ja on vahvasti mukana taistelussa hyvistä sijoista, ei sillä. Mutta kyllä minä juuri nyt sanoisin, että ulkomaalainen suosikki on ykkössuosikki.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannatan aktiivisesti vain suomalaista seurajoukkuetta. Olen kannattanut kyseistä joukkuetta 38 vuotta. Joukkue on Porin Ässät.

En edes seuraa muita liigoja. Minulle on aivan samantekevää, mitä tapahtuu NHL:ssä, KHL:ssä, Ruotsin liigassa ym. Eikä sekään kiinnosta, mitä noissa liigoissa joku suomalainen on tehoillut. Olkoonkin, että varmaan noissa pelataan ihan hyvätasoista kiekkoa, mutta kun tarvii olla se oma joukkue mukana. Joskus 80-luvun puolivälissä mulla oli hetkittäinen kiinnostus NHL:ään ja erityisesti Edmonton Oilersiin, kun Sky Channelilta näytettiin Kurrin ja Gretzkyn pelaamista, mutta ei tuotakaan kauan jaksanut seurata.

Jotenkin se vaan näin on mennyt. Ihan alkuun seurasin vähän kaikkea mahdollista urheilua ja katselin jopa koripalloa telkkarista, mutta aika nopeasti huomasin, että kotimainen jääkiekko ja Ässät kiinnostaa kuitenkin eniten ja sillä tiellä ollaan edelleen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Omalta kohdalta Suomen maajoukkueet lajissa kuin lajissa ovat tärkeimpiä. Mutta seurajoukkueista puhuttaessa seuraan pääsääntöisesti vain Boston Bruinsia aktiivisesti ja väijyn suomalaisittain mielenkiintoisia NHL-otteluita hyvinkin säännöllisesti. Välillä tulee Jokereiden peliä katsottua, jolloin olen toki Jokereiden puolella, samoin kuin CHL:ssä olen suomalaisen seuran puolella. Mutta nämä ovat enemmän niitä tapauksia, että päädyn television ääreen ja sieltä tulee KHL:n tai CHL:n peli.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
JYP on se ykkössuosikki.

Ruotsin liigasta löytyy muutama seura kans joittenka otteita tuloo seurattua enempi vähempi. Näitten seurojen symppaukseen on kyllä liittynyt se et joko siellä on pelannut joku suomen kansalaisuuden omaava/JYP-taustainen pelaaja.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Vaihtoehdoista puuttuu hybridimalli eli Jokerit, jolloin kannustaa sekä ulko- että kotimaista joukkuetta. No, ei koske minua.

Meinasin ensin muotoilla kysymykset tyyliin "kannatan kotimaisissa sarjoissa pelaavaa joukkuetta..." jne, mutta ajatellen juuri Jokereita, muotoilin ne nähdyllä tavalla. Eli yhdistys- tai kaupparekisteriin merkitty organisaation kotipaikka määritelköön sen kotimaisuuden / ulkomaisuuden :)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joskus nuorempana ulkomaisiin seurajoukkueisiin suhtautui jotenkin innokkaammin. Ehkä se oli uutuudenviehätystä. Jossain vaiheessa kuitenkin sitten tajusi, ettei ole ollenkaan sama asia seurata matsia telkkarista kuin paikan päällä. Suhde kotimaisiin joukkueisiin on väkisin läheisempi, kun niitä on nähnyt säännöllisesti yli 30 vuotta - ja nimenomaan ihan elävänä. Ulkomaisia joukkueita näkee vain satunnaisesti, eikä fiilis telkkarin välityksellä ole sama. Kotimaiset joukkueet ovat oikeastaan ihan jokapäiväisessä elämässä mukana. Vaikea nähdä, että jokin ulkomainen joukkue voisi tarjota samaa kokemusta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Miksi tässä piti olla tuo ensisijaisuus? Minulla on kaksi täysin yhtäläistä ja tasaveroista suosikkia. Kolmaskin löytyisi eri lajista.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Miksi tässä piti olla tuo ensisijaisuus? Minulla on kaksi täysin yhtäläistä ja tasaveroista suosikkia. Kolmaskin löytyisi eri lajista.

Mietin tätä ja järkeilin asian juuri samalla tavalla, kuin @Knap edellä. Vaikka en siis kiistäkään, että joillakin tuon ensisijaisen suosikin nimeäminen voisi olla erittäin hankalaa, ajattelin, että yhtäläisyys voisi antaa liian "helpon" vaihtoehdon.
 

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Oulun Kärpät, muita ei ole.

Pienimuotoinen kannatus myös Luleå HF:lle. Luulajassa on paljon joukkuetta kannattavia kavereitani, joille toivoisin menestystä. Suurin piirtein pari kertaa vuodessa tulee itselläkin käytyä paikan päällä Luulajan matseissa.

Noin muuten en kyllä ole ikinä ymmärtänyt, enkä tule ymmärtämäänkään, ulkomaalaisten seurajoukkueiden kannattamista. Minulle kannattaminen kytkeytyy hyvin vahvasti paikan päällä otteluiden seuraamiseen ja muutenkin "osana seuraa olemiseen", ja en koe sellaisten asioiden olevan samalla tavalla mahdollisia ulkomaalaisten joukkueiden kanssa. Minulle paikalliset seurat ovat se juttu.

Maajoukkuekkaan ei kiinnosta käytännössä yhtään. En edes muista milloin olisin viimeksi katsonut kokonaisen pelin Leijonilta. En edes oikein tiedä mistä se johtuu, kun esimerkiksi Huuhkajat jollakin asteella kiinnostaa. Ehkä jääkiekkomaajoukkueen ja jääkiekon mm-kisojen ympärillä leijuu jotenkin aika luotaansatyöntävä ilmapiiri, joka on aiheuttanut sen, että jääkiekossa vain Kärpät on minulle millään asteella merkittävä asia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Voit vaikka miettiä niin, että jos kummallakin joukkueella olisi peli samaan aikaan, kumpaa katsoisit? Tai jos saisit valita vain toisen, ja toisesta pitäisi luopua.

Kysymys ei ollut minulle, mutta kommentoin silti.

Onneksi liiga- ja änäripelit eivät yleensä ole samaan aikaan, joten ei oikeasti tarvitse valita. Liigapelit osuvat suomalaiseen vuorokausirytmiin ja niitä pääsee aika usein katsomaan paikan päälle. Änäripelejä katsotaan telkkarista ja niitä pitää herätä katsomaan joskus keskiyöllä tai aamuyöllä, mikä ei yleensä suomalaiseen vuorokausirytmiin sovi, ellei ole vuorotyöläinen, opiskelija tai oloneuvos. Minusta tämä estää jo paljon. Itse olen heräillyt korkeintaan finaalien takia. Ja tämä ei ole mitään änärin dissaamista, mutta kyllä tuo aikaero vaikuttaa.

Seurailen kyllä itsekin joitain tyystin toisen aikavyöhykkeen joukkueita, futiksesta Boca Juniorsia (matsissakin oltu, kröhöm) ja änäristä vaikka Blackhawksia, Capitalsia ja Sharksia, mutta eihän se voi millään olla samanlaista kuin kotimaisen joukkueen seuraaminen. Eurooppalaisten futisjoukkueidenkin seuraaminen on sentään helpompaa, koska niiden kanssa ei ole kovin suuria aikaeroja ja matseissakin on melko helppo käydä ainakin satunnaisesti, mutta ei sekään ole samanlaista. Ei ulkomaista joukkuetta voi ikinä seurata samalla tavalla kuin suomalaista. Korkeintaan silloin, jos kaikkia katsoo vain telkkarista. Mutta sehän ei ole ollenkaan tarkoitus.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen kovasti yrittänyt kannattaa ulkomaisia seurajoukkueita, ihan alakouluikäisestä lähtien. Englannin liigasta ensin Aston Villaa ja sitten Manchester Cityä mutta muutamaa vuotta enempää kiinnostus ei pysynyt. Samoin NHL:stä ja NFL:stä olen yrittänyt löytää suosikkijoukkuetta mutta ei vaan seiso vaikka kuinka yrittää. Olen nyt jo luovuttanut ja hyppään ulkomaisissa sarjoissa aina sopivaan bandwagoniin sympatioiden kanssa ihan oman fiiliksen mukaan mutta se on kaukana mistään fanituksesta ja usein näitä suosikkijoukkueita on useampiakin samassa sarjassa.

Paikallisten joukkueiden fanituksen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En ole kyllä toista seuraa kotimaisen lisäksi itselleni löytänyt, vai pitäisikö sanoa, seura ei ole löytänyt minua.
NHL:n puolelta ei vaan mikään jengi sytytä ja myöskään "historiallisia kiinnekohtia" pelaajien, tai kaupunkien suhteen ei löydy.
Suomalaisia toki seuraan ja olen Playoffeissa aina Suomi-jengin puolella.

Jalkapallon puolella asia onkin aivan toinen, mutta riittämättömän vapaa-ajan takia en jaksa niistä kirjoitella.
 

T.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Luleå HF
Oulun Kärpät & Luleå HF.
Pohjoisessa, kun asustaa, niin pohjoisen joukkueet ovat aina lähellä sydäntä. Luleå:n fanitus tulee siitä, että isä nuorempana asui Luleåssa, sekä oli aktiivisena katsomassa Luleå:n kotimatseja 1990-luvun alusta aina 2000-luvun alkuun. Siitä sitten alkoi nuorena sympatiat Luleåta kohtaan ja vieläkin on erittäin tärkeä joukkue Kärppien rinnalla. Tulee käytyä joissain kummankin joukkueen kotimatseissa.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
NHL:n puolella seuraan yksittäisten pelaajien edesottamuksia, minulla ei ole yksittäistä suosikkiseuraa yli muiden. Liigassa taas suurimmat sympatiat saa Kärpät mutta saatan katsella ihan minkä tahansa pelin mikäli sellainen sattuu telkusta tai muualta tulemaan.

Joukkueista selkeästi eniten kannustan kuitenkin maajoukkuetta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ainoa seurajoukkue, jota kannatan aktiivisesti on ulkomaalainen, nimittäin Manchester United, jota olen seurannut ja kannattanut jostain vuodesta 1995. Jokereita aloin fanittaa jo aikaisemmin, mutta se on nyttemmin jäänyt kyllä kokonaan pois KHL:n takia. En tiedä voiko siihen kelkkaan kunnolla palata koskaan, vaikka venäläisyys joskus loppuisikin, saa nähdä.

NHL:ssä ei varsinaisesti ole omaa seuraa, mutta n. puolta joukkueista seuraan aktiivisesti. Kenties Ducks väräyttää viisaria eniten, mutta yhtälailla innostun muistakin joukkueista nykyään. Parin viime vuoden aikana yövalvomiset ovat jääneet pois, ja olen korvannut livenä katsomisen yhdellä ottelutallenteella per iltapäivä, joskin ihan joka päivä en kerkeä matsia katsoa.

Vaikka kysely ei koske maajoukkueita, sanon silti, että ainoa kannattamani maajoukkue on sekin ulkomaalainen, nimittäin Hollannin futisjoukkue. Toki ruotsalainen jääkiekkoilu on aikas hienoa ja Suomeakin tulee seurattua kyllä, ainakin jääkiekon parhaat vs. parhaat -turnauksissa. Niin ja olen ihan tyytyväinen, että voin pitää faijavapaita EM-kisojen ajan kesällä.
 

Nick Neim

Jäsen
Tosiaan, se viimeinen äänestysvaihtoehto uupuu, eli en ensisijaisesti kannusta yhtäkään seurajoukkuetta. Toki taidan kuulua aika merkittävään vähemmistöön, kun lähes kaikilla se jokin joukkue edes jostain sarjasta/lajista löytyy. Toki minäkin Liigan puolella annan sympatiani parillekin eri joukkueelle jotka voisin nimetä, mutta en koe sitä varsinaisesti kannattamiseksi, tai en osaa kutsua itseäni faniksi.

Sama homma rapakon toisellakin puolella. Joidenkin joukkueiden otteita tulee mieluummin katsottua kuin toisien, mutta ei se varsinaista fanittamista ole.

Enemmän pidän yksilöistä ja tietyistä pelaajista, ja niitä voinkin sanoa ihan fanittavani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös