Kalle Rovanperä – rallimestari

  • 65 985
  • 304

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä, miten korkealle Kalle voisi rata-autoilussa päästä, mikäli siihen täysillä keskittyisi. Täysin poikkeuksellinen moottoriurheilulahjakkuushan kyseessä on. Suomen Sebastien Loeb.

Edelleen sanoisin että formulatestiä vain järjestämään :)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen sanoisin että formulatestiä vain järjestämään :)
Red Bullin voisin itse asiassa hyvin kuvitella moisen jossain vaiheessa järjestävän. Car swap (Toki vanhempi F1-auto.) Maxin kanssa ja Coulthard taustalle myhäilemään.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä, miten korkealle Kalle voisi rata-autoilussa päästä, mikäli siihen täysillä keskittyisi. Täysin poikkeuksellinen moottoriurheilulahjakkuushan kyseessä on. Suomen Sebastien Loeb.
GT-autojen kautta näkisin mahdollisuuden päästä lopulta ajamaan Hypercareja. Siitä sitten Le Mansin 24 tunnin ajon voittajien listalle, jossa on toistaiseksi suomalaisista vain JJ Lehto.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin ei yllättäisi nykyisessä tilanteessa vaikka jäisi ensikauden jälkeen kokonaan lomalle rallista ja alkaisi kiertämään muita sarjoja. Toki uudet autot sitten voisi tuoda uutta motivaatiota ja nälkää, mutta vähän ehkä rivien välistä havaittavissa pientä "kyllästymistä" ralliin ja tuohon että jatkuvasti saa olla videoita katsomossa ja kisaviikonloput aika raskaita. Rata-autoilussa kun homma on monessa lajissa paljon helpompaa varsinkin sen jälkeen kun kerran rata tullut tutuksi. Toki harjoitellaan sielläkin varmasti ulkoa paljon mutta paljon pystyy esim. simulaattoreilla opettelemaan jne..
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tuli katsottua molemmat kilpailut ja Kalle kyllä erottuu edukseen fiksulla ajamisella tuolla romurallin keskellä. Kallen ei tarvinnut kuin pysyä radalla niin nousi jo yli 10 sijaa. Siihen sitten pari ohitusta päälle. Toisessa kisassa taisi sitten loppua renkaat kun vauhti hyytyi lopussa täysin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle Rovanperä ajoi ylivoimaiseen voittoon! - Rallit.fi

Ihan hyvin taas meni vaikka eilen tulikin "vain" kolmostila. Jotenkin kyllä herää epäilys että mitä Rovanperä ensikauden jälkeen tekee. Ensikaudella vielä kolmas mestaruus taskuun niin on 25v iässä jo kovimpien legendojen joukossa ja eipä siinä juuri kellään nokan koputtamista jos haluaa ajaa vain yksittäisiä kisoja tai jopa pitää välivuotta, rahallisestikin osa-aikaisena tulee ihan kivasti toimeen.

Yksi seikka myös mikä voi jatkossa olla jos Veikkauksen monopoli rikkoutuu ja mennään lisenssisysteemiin niin myös Unibet pystyisi isommin Rovanperää hyödyntämään markkinoinnissa, 2026 pystyisi todennäköisesti rahallisesti tulemaan hyvin toimeen jo tämän sponsorin turvin jos pitää välivuoden rallista.
 

Sambody

Jäsen
Jo eilen näytti, että kärkipään kuskeista Kallella oli paras vauhti. Tuolla radalla on vain lähes mahdotonta ohittaa, niin peli oli pelattu huonoon lähtöön. Hyvä että tänään otti sitten tolpan toisesta lähdöstä.

Vaikea kyllä nähdä, että Kalle rallia kokopäiväisesti ensi kauden jälkeen ajaisi. Varsinkin, jos mestaruus tulee kolmannen kerran. Veikkaan, että sen jälkeen katsotaan kuinka pitkälle radalla siivet kantavat. Rallin mm-sarjaan ehtii palaamaan täyspäiväisesti myöhemminkin mikäli ura ei ota tuulta alleen radalla tai mm-sarja muuttuu mielekkäämmäksi Kallelle. Ottajia varmasti löytyy vaikka taukoa rallipoluilta olisi pidempäänkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikea kyllä nähdä, että Kalle rallia kokopäiväisesti ensi kauden jälkeen ajaisi. Varsinkin, jos mestaruus tulee kolmannen kerran. Veikkaan, että sen jälkeen katsotaan kuinka pitkälle radalla siivet kantavat. Rallin mm-sarjaan ehtii palaamaan täyspäiväisesti myöhemminkin mikäli ura ei ota tuulta alleen radalla tai mm-sarja muuttuu mielekkäämmäksi Kallelle. Ottajia varmasti löytyy vaikka taukoa rallipoluilta olisi pidempäänkin.

Niin ja näillä näkymin jos Hyundai muuttuu yksityistalliksi ensikauden jälkeen ja uudet säännöt tulee 2027 niin vuosi 2026 tulee sarjankin puolesta olemaan vähän välikausi jonka ajaminen ei niin tärkeää.

Sitten voi olla tärkeämpi olla kun uudet säännöt muuttuu mukana, olettaen että muutokset on kuskien mieleen. Esimerkiksi sähköön jos aletaan menemään niin se voi olla vähän sitä suuntausta joka ei monelle kuskille niin mieleen. Tietenkin myös miten lähtee sitten kisat sujuun muissa sarjoissa. Ralliin voi tietenkin aina palata. Loeb myös hyvin näyttänyt että voi jopa sinne 50v asti huipputasolla ajaa ja olla välillä poiskin. Eli ralliuraa parhaimmillaan vielä yli 20v jäljellä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Nyt kun Toyota palaa osaltaan F1 radoille, olisin hämmästynyt jos Kalle ei testaisi F1-autoa. Siinä voi olla tulevaisuuden kannalta melkoinen haaste, ja niitähän KR69 rakastaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun Toyota palaa osaltaan F1 radoille, olisin hämmästynyt jos Kalle ei testaisi F1-autoa. Siinä voi olla tulevaisuuden kannalta melkoinen haaste, ja niitähän KR69 rakastaa.

Tää ajatuksen tasolla kyllä kokoajan houkuttaa ja varsinkin jos ajat sattuisi vielä olemaan vertailukelpoisia. Rovanperällä myös olisi rahankin puolesta mahdollista vaikka käyttää rahaa testaukseen ja harjoitteluun. Tosin saattaisi kaatua samaan kun Loebillä että lisenssiä ei suoraan saa. Se sitten pitäisikö rallin MM-sarjasta myös saada lisenssipisteitä ja helpottaisi jatkossa lajien yli menemistä, ei tarvitsisi ainakaan 3 kautta ajaa jotain muuta sarjaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tosin saattaisi kaatua samaan kun Loebillä että lisenssiä ei suoraan saa. Se sitten pitäisikö rallin MM-sarjasta myös saada lisenssipisteitä ja helpottaisi jatkossa lajien yli menemistä, ei tarvitsisi ainakaan 3 kautta ajaa jotain muuta sarjaa.
Kyse on niin eri lajista, että en näkisi tuota kyllä kovin järkevänä. Tuo superlisenssijärjestelmä on minusta osoittanut toimivuutensa ja pitänyt aivan toivottomat räpeltäjät poissa lajista. Joku Mazepin oli nyky-F1-tasolla aika surkea, mutta hänkin oli kuitenkin ihan eri tason kuljettaja verrattuna vaikkapa ehkä F1-historian huonoimpaan kuljettajaan, Giovanna Amatiin.

Kallen ja Loebin kaltaiset kuljettajat pystyvät kyllä suht' nopeastikin löytämään jonkunlaisen tason F1-autossa, mutta he ovatkin ihan poikkeusyksilöitä. Eivätkä hekään silti todennäköisesti suoraan yltäisi edes Mazepinin tasolle. Mutta entäs sitten vähemmän lahjakkaat WRC-kuljettajat?
 
Niin ja näillä näkymin jos Hyundai muuttuu yksityistalliksi ensikauden jälkeen ja uudet säännöt tulee 2027 niin vuosi 2026 tulee sarjankin puolesta olemaan vähän välikausi jonka ajaminen ei niin tärkeää.

Sitten voi olla tärkeämpi olla kun uudet säännöt muuttuu mukana, olettaen että muutokset on kuskien mieleen. Esimerkiksi sähköön jos aletaan menemään niin se voi olla vähän sitä suuntausta joka ei monelle kuskille niin mieleen. Tietenkin myös miten lähtee sitten kisat sujuun muissa sarjoissa. Ralliin voi tietenkin aina palata. Loeb myös hyvin näyttänyt että voi jopa sinne 50v asti huipputasolla ajaa ja olla välillä poiskin. Eli ralliuraa parhaimmillaan vielä yli 20v jäljellä.

Näkisin näitä spekulaatioita isompana riskinä koko sarjan tulevaisuuden. Kuinka uskottava se on jos on kohta käytännössä Toyotan sisäinen kilpailu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyse on niin eri lajista, että en näkisi tuota kyllä kovin järkevänä. Tuo superlisenssijärjestelmä on minusta osoittanut toimivuutensa ja pitänyt aivan toivottomat räpeltäjät poissa lajista. Joku Mazepin oli nyky-F1-tasolla aika surkea, mutta hänkin oli kuitenkin ihan eri tason kuljettaja verrattuna vaikkapa ehkä F1-historian huonoimpaan kuljettajaan, Giovanna Amatiin.

Kallen ja Loebin kaltaiset kuljettajat pystyvät kyllä suht' nopeastikin löytämään jonkunlaisen tason F1-autossa, mutta he ovatkin ihan poikkeusyksilöitä. Eivätkä hekään silti todennäköisesti suoraan yltäisi edes Mazepinin tasolle. Mutta entäs sitten vähemmän lahjakkaat WRC-kuljettajat?

Lähinnä meinasin että voisiko rallista saada yksittäisiä superlisenssipisteitä mutta ei kuitenkaan että niillä saa kasaan sitä 40 pistettä. En tiedä onko systeemi ihan järkevä jos Loebin tai Rovanperän kaltaisten kuskien pitäisi ajaa 3 kautta pikkuformuloita jos testeissä vauhti riittäisi kuitenkin. Loeb tosiaan oli 2008 testeissä 8 nopein 17 kuskissa ja tuohon aikaan edes Red Bull ei ollut kärkipään autoja.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Käsittääkseni tuolla superlisenssijärjestelmällä on haluttu varmistaa se, että kuljettaja kykenee ajamaan kilpaa muiden autojen joukossa, että pelkkä tyhjän radan hankaaminen testeissä ei riitä osoittamaan kelvollisuutta F1-kuljettajaksi. Rallihan ei anna tähän mitään pohjaa, joten jo senkin vuoksi rallikuljettajan olisi hyvä ajaa oikeasti kilpaa jossakin muussa formulasarjassa ainakin parin kauden ajan vaikka testeissä löytyisikin hyvä vauhtitaso suht' nopeasti.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni tuolla superlisenssijärjestelmällä on haluttu varmistaa se, että kuljettaja kykenee ajamaan kilpaa muiden autojen joukossa, että pelkkä tyhjän radan hankaaminen testeissä ei riitä osoittamaan kelvollisuutta F1-kuljettajaksi. Rallihan ei anna tähän mitään pohjaa, joten jo senkin vuoksi rallikuljettajan olisi hyvä ajaa oikeasti kilpaa jossakin muussa formulasarjassa ainakin parin kauden ajan vaikka testeissä löytyisikin hyvä vauhtitaso suht' nopeasti.
FIA:n alaisista "single seater" kilpaluokista (34) pitää olla kerättynä pisteitä vähintään 40 - kolmen kauden aikajaksolla.
Tämän lisäksi vähintään 2 kautta pitää olla 80% läpi ajettu.

Kallen tapauksessa super lisenssi vaatisi siis pari kautta vähintään FIA:n sarjaa ja pisteitä ainakin 40.

Toyota varmasti aika avokätinen tälle siirtymälle mikäli Kalle tämän tähtäimeen ottaisi. Nykyisessä WRC tilanteessa en pitäisi tätä edes mahdottomana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä nyt on minusta jo Strollin rajua aliarviointia, koska kyseessä ei ole F1:n historian mittapuulla mitenkään erityisen huono kuljettaja. Kyllä Kallella raakaa talenttia ja monipuolisuutta on, mutta pitää muistaa kuitenkin että siipiformulat on aivan eri laji kuin koppiautot, ja Kallella ei ole vielä edes minkäänlaista ajokokemusta formuloista. Kyllä noin lahjakas kaveri, ihan kuten Loebkin, aika nopeasti varmaan saisi juonen päästä kiinni ja löytäisi jonkinlaisen ihan kohtalaisen tason kierrosaikoihin, mutta se ei vielä tarkoita sitä että yllettäisiin välttämättä lähellekään Strollin tasoistakaan kuljettajaa. Kun aletaan viilamaan ihan niitä viimeisiä kymmenyksiä, sadasosia ja tuhannesosia, se vaatii PALJON kierroksia ja toistoja, ja noilla lajin erikoismiehillä on kuitenkin siinä etu puolellaan että he ovat pikkulapsesta asti ajaneet kartingia ja kolunneet läpi monta formulaluokkaa. Ja sitten kun aletaan ajamaan vielä oikeasti kilpaa, siten että radalla on se 20 autoa lähellä toisiaan, niin sekin vaatii jo paljon harjoitusta ja kokemusta.

Onhan Kallella ratakokemusta (ja myös jo menestystä) tuolta Porsche-luokasta, mutta pitää muistaa sekin, että noissa kansallisissa Porsche-merkkiluokissa ei aja rata-autoilumaailman best of the best, vaan tuo vertautuu ehkä enemmän siihen että joku ratamies lähtee harrastusmielessä ajelemaan jotain kansallisia ralleja. F1-tasolla jopa Stroll ja Sargeant ovat eri tason seppiä kuin noiden luokkien kuljettajat. Ja edelleenkin, koppiauto on koppiauto ja formula on sitten ihan eri auto. Ehkä rallikuskille tuo siirtymä tuollaiseen rataluokkaan on luontaisempi kuin formulaan ja sopeutuminen siksi nopeampaa.

Siirtymä rallista F1:een on todennäköisesti helpompi kuin toisinpäin, koska nuotittaminen ja nuotista ajaminen on yleensä ratamiehelle todella vaikea rasti opittavaksi. Mutta ei se silti helppo ole näinkään päin, edes Kallen kaltaiselle multitalentille. Minä uskon, että Stroll pyyhkisi lattiaa Kallella vielä useamman kauden, ja jopa Sargeantin tasoon saattaisi olla tekemistä ensimmäisinä vuosina. Pitää muistaa, että ne erot nykypäivän F1:ssä ei loppujen lopuksi ole valtavan isot kärjen, keskikastin ja häntäpään välillä.

Täytyy tuoda tämä Dinon F1-ketjun viesti tännekin, koska tuossa tuodaan aika monta pointtia esiin jotka tuntuvat monelta unohtuvan.

Lisäksi suhtaudun itse skeptisesti tähän "Kalle F1:een" unelmaan jo ihan siltä pohjalta että F1 sisältää ajamisen ohella aivan saatanasti enemmän PR-työtä ja huipulle pääseminen sekä siellä pysyminen vaatii aikalailla paljon "politikointia" ja itse en oikein usko että Kallea kiinnostavat nuo jutut, vaan hän vaikuttaa suhtautuvan moottoriurheiluun tietyllä tavalla rennommin ja halunnee kokeilla enemmän fiilispohjalta erilaisia asioita jotka tuntuvat hänestä kivalta.

Ja verrokkina täytyy myös muistuttaa että toinenkin näistä Ranskan "suurmestareista", eli Ogier yritti vakavissaan ratapuolelle 2022(jonka vuoksi siirtyi "alunperin" rallista osa-aikaeläkkeelle) kun testasi Toyotan GR010 Hypercaria tähtäimenään paikka TGR:n WEC-tiimissä, mutta lopulta joutui tyytymään LMP2-autoon jossa ajeli 3 kisaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi suhtaudun itse skeptisesti tähän "Kalle F1:een" unelmaan jo ihan siltä pohjalta että F1 sisältää ajamisen ohella aivan saatanasti enemmän PR-työtä ja huipulle pääseminen sekä siellä pysyminen vaatii aikalailla paljon "politikointia" ja itse en oikein usko että Kallea kiinnostavat nuo jutut, vaan hän vaikuttaa suhtautuvan moottoriurheiluun tietyllä tavalla rennommin ja halunnee kokeilla enemmän fiilispohjalta erilaisia asioita jotka tuntuvat hänestä kivalta.

Joo ja ei taida Rovanperä koskaan itse puhua mistään Formula 1 haaveista, korkeintaan vastaillut kiinnostuksesta auton testailuun (tähän tuskin kukaan kuski muuta vastaisikaan). Enemmän ehkä ajatuksen tasolla tuo mahdollisuus kiinnostaisi varmaan monia. Toisaalta eihän tuo rallinkaan aikataulut mitään hirveän mukavaa varmaan ole, pitkät kisaviikonloput ja jatkuvat videoiden katselut, testaamiset ja muut. Ehkä vieläkin raskaampaa kaikkinensa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän nuo lajit niin kaukana toisistaan ovat, että minun on tosi vaikea nähdä sellaista kuljettajaa, joka pystyisi menestyksekkääseen uraan molemmissa. Rallista F1:een siirtyessä haasteina ovat mm. se, että yleensä rallissakin noustaan huipulle aika iäkkäänä. Laji kun suosii kokemusta. Rovanperän kaltaiset todella nuorena huipulle nousseet ovat äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia. Sitten kun hypätään F1:n puolelle, niin pitäisi tavallaan alkaa rakentamaan uraa ihan alusta uudelleen, ajaa vähintään se kaksi-kolme kautta pikkuformuloiden puolella että saa edes tarvittavat superlisenssipisteet kerättyä. Sitä ollaan äkkiä kolmekymppinen, ennen kuin ollaan edes valmiit ensimmäiseen F1-kilpailuun. F1 on taas yhä enemmän nuorten ihmisten laji, ja harvassa ovat nykyisin kuljettajat, jotka kolmekymppisenä nousevat ykkösiin. Ja tuossa vaiheessahan se työ F1:ssä sitten vasta alkaisi, ja menestys tulisi mahdollisesti sitten vasta vuosien kuluttua noin realistisesti ajatellen, koska en usko että kukaan huipputalleista palkkaisi kylmiltään rallista kolmekymppisenä F1:een siirtyvää kuljettajaa.

Siirtymä toisin päin olisi tavallaan tässä suhteessa helpompi, koska lajiin noustaan nuorempana ja voit olla moninkertainen mestari jo alle kolmekymppisenä. Ja jos alle kolmekymppisenä siirryt rallipoluille, niin et ole vielä millään tavalla iäkäs rallikuljettajaksi. Ja menestyksekäs nelikymppinen rallikuljettaja ei ole mikään kummajainen, kuten vaikkapa Sebastienit ovat osoittaneet, joten aikaa on vielä hyvin. F1:stä ralliin siirtyessä ei tarvitse välttämättä tuota samaa siirtymävaihetta kuin toisin päin, koska mitään superlisenssijärjestelmän kaltaista systeemiä ei ole. Periaatteessa, jos pinkka on kunnossa, voit lähes kylmiltään vuokrata Rally1-auton ja lähteä mukaan. Rallia on ehkä helpompi harrastella myös F1-uran sivussa, joten voit tehdä tätä siirtymävaihetta ajamalla ja harjoittelemalla alemmissa luokissa jo ennen varsinaista siirtymistä rallin puolelle. MUTTA. Tuo nuotittaminen ja erityisesti nuotista ajaminen on sitten se, mihin tuo ratamiehillä yleensä tyssää. Rallissa sinä et periaatteessa aja sen mukaan mitä näet edessäsi, kuten ratapuolella, vaan sinä ajat sen mukaan mitä kuulet ja muistat. Se homma on lähes vaistonvaraista ja vaatii paljon opettelua, ennen kuin se siirtyy selkäytimeen. Esimerkiksi Kimin kohdallakin sen huomasi, että hän oli yleensä nopea sellaisilla teillä, jotka olivat hänelle kunnolla tuttuja tai jotka olivat jotain lyhyitä, helppoja yleisöpätkiä joissa nuoteilla ei ollut niin suurta merkitystä. Mutta Kimilläkin se ongelma oli sitten niillä pätkillä, joissa olisi pitänyt pystyä luottamaan nuottiin.

Kyllä minä siis näen aika epätodennäköisenä, että yksikään rallimestari pystyisi tekemään uraa F1:n puolella, tai myöskään toisin päin. Kalle on monessa suhteessa niin poikkeustapaus, että hän jos joku sen varmaan pystyisi tekemään, mutta vähän epäilen että Kallekaan haluaisi lähteä uran tässä vaiheessa tahkoamaan jotain F4-sarjaa teinipoikien kanssa, kun siitäkään ei vielä suoraan pääsisi ykkösiin vaan pitäisi edetä portaissa vielä ainakin F3-sarjaan ja tahkota pari vuotta sielläkin ennen kuin avautuisi edes mahdollisuus päästä F1-kuljettajaksi. Sekään kun ei ole kirkossa kuulutettua, että Kalle heti pystyisi noissakaan sarjoissa menestymään ja keräämään riittävän määrän superlisenssipisteitä. Siinä helposti kävisi niin, että tuolla alemmissa luokissa vierähtäisi useampikin vuosi.

E: Tokihan noita pisteitä saa tietysti kerättyä myös WEC:n, WTCC:n ym. koppiautoluokkien kautta, ja se ehkä voisi olla rallikuljettajalle se helpompi tie saada nuo superlisenssipisteet kasaan. Mutta vaatisi sitten myös todella paljon testiä Formula-autolla siinä sivussa, että olisi ihan oikeasti valmis hyppäämään F1:een.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös