Kyllähän nuo lajit niin kaukana toisistaan ovat, että minun on tosi vaikea nähdä sellaista kuljettajaa, joka pystyisi menestyksekkääseen uraan molemmissa. Rallista F1:een siirtyessä haasteina ovat mm. se, että yleensä rallissakin noustaan huipulle aika iäkkäänä. Laji kun suosii kokemusta. Rovanperän kaltaiset todella nuorena huipulle nousseet ovat äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia. Sitten kun hypätään F1:n puolelle, niin pitäisi tavallaan alkaa rakentamaan uraa ihan alusta uudelleen, ajaa vähintään se kaksi-kolme kautta pikkuformuloiden puolella että saa edes tarvittavat superlisenssipisteet kerättyä. Sitä ollaan äkkiä kolmekymppinen, ennen kuin ollaan edes valmiit ensimmäiseen F1-kilpailuun. F1 on taas yhä enemmän nuorten ihmisten laji, ja harvassa ovat nykyisin kuljettajat, jotka kolmekymppisenä nousevat ykkösiin. Ja tuossa vaiheessahan se työ F1:ssä sitten vasta alkaisi, ja menestys tulisi mahdollisesti sitten vasta vuosien kuluttua noin realistisesti ajatellen, koska en usko että kukaan huipputalleista palkkaisi kylmiltään rallista kolmekymppisenä F1:een siirtyvää kuljettajaa.
Siirtymä toisin päin olisi tavallaan tässä suhteessa helpompi, koska lajiin noustaan nuorempana ja voit olla moninkertainen mestari jo alle kolmekymppisenä. Ja jos alle kolmekymppisenä siirryt rallipoluille, niin et ole vielä millään tavalla iäkäs rallikuljettajaksi. Ja menestyksekäs nelikymppinen rallikuljettaja ei ole mikään kummajainen, kuten vaikkapa Sebastienit ovat osoittaneet, joten aikaa on vielä hyvin. F1:stä ralliin siirtyessä ei tarvitse välttämättä tuota samaa siirtymävaihetta kuin toisin päin, koska mitään superlisenssijärjestelmän kaltaista systeemiä ei ole. Periaatteessa, jos pinkka on kunnossa, voit lähes kylmiltään vuokrata Rally1-auton ja lähteä mukaan. Rallia on ehkä helpompi harrastella myös F1-uran sivussa, joten voit tehdä tätä siirtymävaihetta ajamalla ja harjoittelemalla alemmissa luokissa jo ennen varsinaista siirtymistä rallin puolelle. MUTTA. Tuo nuotittaminen ja erityisesti nuotista ajaminen on sitten se, mihin tuo ratamiehillä yleensä tyssää. Rallissa sinä et periaatteessa aja sen mukaan mitä näet edessäsi, kuten ratapuolella, vaan sinä ajat sen mukaan mitä kuulet ja muistat. Se homma on lähes vaistonvaraista ja vaatii paljon opettelua, ennen kuin se siirtyy selkäytimeen. Esimerkiksi Kimin kohdallakin sen huomasi, että hän oli yleensä nopea sellaisilla teillä, jotka olivat hänelle kunnolla tuttuja tai jotka olivat jotain lyhyitä, helppoja yleisöpätkiä joissa nuoteilla ei ollut niin suurta merkitystä. Mutta Kimilläkin se ongelma oli sitten niillä pätkillä, joissa olisi pitänyt pystyä luottamaan nuottiin.
Kyllä minä siis näen aika epätodennäköisenä, että yksikään rallimestari pystyisi tekemään uraa F1:n puolella, tai myöskään toisin päin. Kalle on monessa suhteessa niin poikkeustapaus, että hän jos joku sen varmaan pystyisi tekemään, mutta vähän epäilen että Kallekaan haluaisi lähteä uran tässä vaiheessa tahkoamaan jotain F4-sarjaa teinipoikien kanssa, kun siitäkään ei vielä suoraan pääsisi ykkösiin vaan pitäisi edetä portaissa vielä ainakin F3-sarjaan ja tahkota pari vuotta sielläkin ennen kuin avautuisi edes mahdollisuus päästä F1-kuljettajaksi. Sekään kun ei ole kirkossa kuulutettua, että Kalle heti pystyisi noissakaan sarjoissa menestymään ja keräämään riittävän määrän superlisenssipisteitä. Siinä helposti kävisi niin, että tuolla alemmissa luokissa vierähtäisi useampikin vuosi.
E: Tokihan noita pisteitä saa tietysti kerättyä myös WEC:n, WTCC:n ym. koppiautoluokkien kautta, ja se ehkä voisi olla rallikuljettajalle se helpompi tie saada nuo superlisenssipisteet kasaan. Mutta vaatisi sitten myös todella paljon testiä Formula-autolla siinä sivussa, että olisi ihan oikeasti valmis hyppäämään F1:een.