Mainos

Kakara kasvaa, pulpetti ei kasva...

• 4 079
  • 37

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ruutiveijari kirjoitti:
Julkinen nöyryytys.

Ei onnistu. Ei ainakaan sellaiselle opettajalle, joka haluaa pitää työpaikkansa. Tai päästä edes joskus hamassa tulevaisuudessa samaiselle alalle töihin. Vai luuletko todella että moinen maikan suorittama nöyryytys jäisi oppilailta vasikoimatta rehtorille? Tai jopa suoraan koulun johtokunnalle lasten vanhempien kautta? Lapset nääs haluavat itsekkäästi vain "Itse Pitää Hauskaa" oppilastovereitansa rääkkäämällä - ei siihen touhuun opettajia tarvita.

Julkista nöyryytystä (ilman sanktioita) koulumaailmassa pystyvät harjoittamaan ainoastaan opiskelijat. MOT.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Paitselo kirjoitti:
Niin mutta en minä millään jaksa ymmärtää että tuo mainitsemasi fyysinen rangaistus olisi se oikotie onnelaan. Kasvattaminen on ERITTÄIN paljon muutakin kuin lapsen päänahan riuhtomista.

En ala tästä kanssasi väittelemään, koska en ole yhtään lasta kasvattanut, mutta väkisinkin pistää ihmetyttäämään nykyisten kasvatusmallien tehokkuus, kun nuoriso muuttuu hullummaksi ja raaemmaksi päivä päivältä.

JOs nyt tuohon vastaat jotain älykästä ja jotain johon minä en pysty vastaamaan, lupaan vetää hatusta TOJ-kortin, eli käytän TOJ-oikeuttani.

Ketju on hyvin nopasti kiinni kun mainitsen sanat F*******i ja J****s

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paitselo kirjoitti:
Julkista nöyryytystä (ilman sanktioita) koulumaailmassa pystyvät harjoittamaan ainoastaan opiskelijat. MOT.
Ahah. Realismia peliin heti äijän itsensä ehdottoman sähkötuolin perään? Jatkoin samalla linjalla, Paitselo hyvä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutiveijari kirjoitti:
Ahah. Realismia peliin heti äijän itsensä ehdottoman sähkötuolin perään? Jatkoin samalla linjalla, Paitselo hyvä.

Nii mutku minä luulin että sinä olit TOSISSASI. Olen itse käynyt koulua niihin aikoihin kun opettajat harrastivat ruumiillista ja henkistä kurittamista, joten ehkä hieman ymmärrät lipsahdustani tosikkomaisuuden suuntaan. Sähkötuolia ei kuitenkaan 60-luvulla käytetty - riitti kun maikka määräsi sormet riviin pulpetin reunalle ja sivalsi sitten karttakepillä rystysille. Kotona hakatiin perse verille raipparangaistuksilla ja koulussa lyötiin karttakepillä rystyset turvoksiin - ja kannettiin korvista repien/ roikuttaen pihalle häpeämään, jos oli esim. harrastanut ylimääräistä pulinaa oppitunnin aikana. Että tältä pohjalta minä reagoin. Anteeksi. Toivottavsti et saanut traumoja rajun vastaukseni takia?

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Paitselo kirjoitti:
Nii mutku minä luulin että sinä olit TOSISSASI. Olen itse käynyt koulua niihin aikoihin kun opettajat harrastivat ruumiillista ja henkistä kurittamista, joten ehkä hieman ymmärrät lipsahdustani tosikkomaisuuden suuntaan. Sähkötuolia ei kuitenkaan 60-luvulla käytetty - riitti kun maikka määräsi sormet riviin pulpetin reunalle ja sivalsi sitten karttakepillä rystysille. Kotona hakatiin perse verille raipparangaistuksilla ja koulussa lyötiin karttakepillä rystyset turvoksiin - ja kannettiin korvista repien/ roikuttaen pihalle häpeämään,

Eipä se kai ihan tuollaistakaan ollut, ne sai jotka sitä välttämättä halusivat. Jälkeenpäin kun on seurannut samojen tyyppien elämää joita roikotettiin ym, ovat he poistuneet joukosta tai sitten muuten vain poissa pelistä, väittäisin kuitenkin ettei se johtunut mistään kouluasioista. Karttakepillä en nähnyt että ketään olisi lyöty, ulos kyllä luokasta joku pari kertaa lähti korvasta. Vanha juttu karttakepillä lyömisestä taitaa kuulua enemmänkin meidän isiemme aikakauteen, kun kuuskytlukuun. No riippuu tietenkin koulusta ja opettajista, itse olin monessa koulussa länsirannikolla, kun muutettiin kokoajan, no ei siellä kyllä paljon opettajille vittuiltu, oli kuitenkin mahdollisuus olemassa että tulee "fliiteihi" .

Nanun koulun rehtorilla oli tapana kuulustella käytävällä, ja kysäistä ohimennen "oleksä joku kova jätkä vai", siinä kun seisot yksinäsi käytävällä ja parimetrinen rehtori asiaa sinulta asialisesti tiedustelee tuijottaen, niin ei tuntunut kovinkaan kovalta jätkältä olo. Niin että taitaa Predalla aika kullata muistot jollakin tapaa, ehkä ?

Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sv veinikretski kirjoitti:
Niin että taitaa Paitsella aika kullata muistot jollakin tapaa, ehkä ?

Ei kultaa.

Tosin kävin nuo kuuluisat "teinivuodet" isäni kansainvälisen työpaikan takia Helsingissä ja Birminghamissa Englannissa.

Etenkin Birminghamissa totuin todella kovaan sisäkuriin koulussa - mutta se onkin sitten jo ihan uuden jutusteluaiheen aihe.

PS. Miksei Paitselon lempinimi voisi olla Preda eikä joku "Paitse"?

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Paitselo kirjoitti:
Ei kultaa.

PS. Miksei Paitselon lempinimi voisi olla Preda eikä joku "Paitse"?

Sopii mulle. Sori vaan.

Tobias

Jäsen
Päivittäin näkee kartsalla maleksimassa yläasteikäisiä paskiaisia, joita pitäisi ojentaa oikeen kunnolla. Kuten joku sanoikin, "vapaa kasvatus" tuottaa hedelmää. Kunnon kuri se olla pitää perkele, eikä siihen tarvita väkivaltaa mutta jo pienestä pitäen jatkuva tiukka kuri, erilaisten töiden tekeminen jne. jne. Ylipäänsä kasvatus siihen, että tässä elämässä pitää noudattaaerilaisia sääntöjä ja kaikenlainen nyhjääminen, aivojen nollatila ja lorviminen on tuomittavaa.

Vituttaa kun näkee, että paljon on kasvamassa lisää ihmissaastaa lähivuosikymmeniksi. Toisaalta ainahan näin on ollut. Itse en aio ottaa pienintäkään riskiä että olisin edesauttamssa tätä kehitystä. En siis aio hankkia lapsia.

Onneksi yhteiskunta asettaa ennemmin tai myöhemmin rajat. Sitä ennen valitettavasti ehtii usein tapahtumaan kaikenlaista pahaa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sv veinikretski kirjoitti:
Sopii mulle. Sori vaan.

Kiitos. En sitten sinuakaan enää herjaa "Suurviisariksi".

Mielestäni aivan hyvin Paitselon lempi- tai herjaamisnimi (tilanteen mukaan) voi olla Preda. Kusipäisellä lapsella on monta nimeä. Suhtaudun kaikkiin ottamalla ne vastaan...

Terveisin Tuuliviiri nimeltä Paitselo/Predator.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En lähtisi syyttämään kaikesta "vapaata kasvatusta", ennemminkin syynä on se ettei ole kasvatettu lainkaan. Miellän nimittäin "vapaan kasvatuksen" siten, että siinä lapselle asetetaan rajat joidenka sisällä hän on vapaa toimimaan, jos asetetut rajat ylittyy niin tästä seuraa jonkinlainen rangaistus.

Vapaa kasvatus voi siis olla palkitsevaa lapselle mutta yhtäkaikki siihen sisältyy minun käsitykseni mukaan (tai jos minä sitä soveltaisin) myös vastuunottoa lapselta ja tarvittaessa myös neuvotteluja ja rangaistuksia mikäli lapsi ymmäertää opetuksen sisällön vapaasta kasvatuksesta täysin väärin.

Mielestäni vapaa kasvatus on vanhemmille oikein suoritettuna vaativampi tehtävä kuin "raippaan turvautuen" suoritettu kasvatus, vapaassa kasvatuksessa vanhemmat itsekin joutuvat perustelemaan tekojaan ja he joutuvat opettamaan lapselle toisella tapaa vastuun ottamisen saloja.

Niinpä näen vapaan kasvatuksen perusteellisesti ja oikein suoritettuna äärimmäisen hyvänä keinona kasvattaa lapsia, valitettavan usein vaan näkee "vapaata kasvatusta" missä lapsella ei ole muuta kuin tätä vapautta ei vastuuta laisinkaan ja tällaisen kasvatuksen tuloksena on usein "hirviö" mikä ei osaa kantaa vastuuta teoistaan vielä aikuisuudenkaan kynnyksellä.

vlad.

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Ruutiveijari kirjoitti:
Julkinen nöyryytys.

"Teppo sitten myöhästyi tunnilta. Tietääkös muut, että Teppo vielä 12-vuotiaana nukkui vanhempiensa sängyssä ja silti kasteli lakanat?"

Väkivaltaa ei sallita (vaikka omat vahvat hiukseni epäilemättä johtuvat vain kovasta koeponnistuksesta ikävuosien 6-10 välillä) joten alistetaan henkisesti.

Esimerkki koulujenvälisistä yu-kisoista:

Teiniintynyt, ja muutenkin häiriintynyt opetuslapsi elvisteli kaveriporukasta entiselle alakoulun opettajalleen (kaveriporukka oli tämän saman maikan ex-lapsosia) tyyliin "Vittu sä oot paska jätkä. Sä et osaa oikeasti varmaan vieläkään opettaa mitään. Mee vittuun."

Ko. maikka totesi ykskantaan amisviikselle kutakuinkin näin: "Oppilaat ansaitsevat sellaiset opettajat kuin saavat. Olen todella pahoillani, etten onnistunut kuudessa vuodessa opettamaan sinulle lukemisen jaloa taitoa." Tämän sanottuaan ko. opettaja käveli takaisin luoksemme ajanottohommiin.

Että oli VittuMarko punaisena nauruun tukehtuvan jätkälauman keskellä.

Tarinan opetus: Sitä saa mitä tilaa.

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Offtopikkina tulee mieleen kun aikanaan peruskoulussa puukäsityön tunneilla haahuili aina joku vanhempi mieshenkilö. Vissiin oli joku koulun oma tee-se-itse-mies, ei siis ollut opettaja. Kerran se työsti jotain pulpettia ja yksi luokkakaveri meni kysymään että mitäs se pappa siellä hyörii. Ni pappa tokas että "No hion näitä teidän pulpetteja kun ootte näihin pillujen ja vittujen kuvia piirrelly". Täältä tähän.

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Kävin kouluni (silloinen oppikoulu) 70-luvulla ja koulumme rehtori opetti meille ruotsia. Jälkeenpäin ajatellen hän oli paras opettaja mitä kohdalleni koskaan sattui. Hänellä oli melkoinen auktoriteetti oppilaihin. Luokkansa pulpeteissa ei ollut piirrettynä naarmun naarmua, ja ”jos niihin ilmestyy yksikin merkki, tapan sen oppilaan”. Jos ennen tunnin alkua luokasta kuului meteliä, oli se merkki, ettei kotitehtäviä ollut tarpeeksi. Niinpä kaikki opettelivat oppikirjasta läksynä olleen kappaleen ulkoa sanasta sanaan. Seuraavalla tunnilla rehtori arpoi kuka esittää kappaleen ilman kirjaa luokalle. Kukaan ei koskaan kärähtänyt, ettei olisi kappaletta opetellut, tosin kolmen vuoden aikana ei hänen monta kertaa tarvinnut ottaa tuota ”työkalua” käyttöön. Olimme oppivaisia. Sama rangaistus tuli, jos läksyä ei oltu opeteltu.

Koulun rehtorina hänellä oli myös paljon muuta kiirettä, joten oppitunnit olivat usein puolen tunnin mittaisia. Opetus oli kuitenkin perin tehokasta ja nekin oppilaat, jotka eivät pärjänneet muissa kielissä, olivat hyviä ruotsissa. Näkisin, että syynä oli työrauha ja opettajan auktoriteetista johtuva ”halu oppia”. Karismaa äijällä oli enemmän kuin seitsemällä tuomiorovastilla yhteensä.

Sitten oli näitä juuri valmistuneita lehtorittaria, jotka eivät saaneet murrosikäisiä pojankolleja kuriin. Työrauha ja opetustulos heijastuivat heti auktoriteetin puutteesta.

Niin, mitään stressiä itselläni ja tuskin muillakaan oli ennen rehtorimme tunnille menoa – riitti kun luki läksynsä kunnolla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy