Kaj Stenvall - kulttuurin kukkanen?

  • 8 048
  • 11

Kana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nykytaide (puhuttaessa kuvataiteen puolella) ei ole koskaan koskettanut minua kovin syvältä. En ole ymmärtänyt tauluja, joissa on yksi suuri läiskä - ei muuta. Muutamaa ulkomaalaista merkittävää taiteilijaa lukuunottamatta olen ollut vankasti sitä mieltä, etten voi koskaan pitää nykytaiteesta.. ennen kuin tutustuin Kaj Stenvallin tuotantoon. Löysin nykytaiteen muodon, joka kuvaa itse elämää paremmin kuin yksikään muu näkemäni. Löysin todellisen kulttuurin kukkasen.

En kyseisestä henkilöstä löytänyt aiempaa topicia, pahoittelen jos moinen on jo olemassa. Mitä olette pitäneet kyseisistä töistä ja millaisia ajatuksia ne ovat herättäneet?

Joku minua viisaampi voisi kertoa myös mistä tilata näitä teoksia esimerkiksi julisteina tai vaikkapa ostaa alkuperäisenä?

Muutama aiheeseen kuuluva linkki:

http://www.kajstenvall.com/
http://www.salonidea.com/stenvall.html
http://www.kiasma.fi/site/pop/pop.php?tid=674&lang=fi&mo=
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kana kirjoitti:
Joku minua viisaampi voisi kertoa myös mistä tilata näitä teoksia esimerkiksi julisteina tai vaikkapa ostaa alkuperäisenä?

Stenvallin työt ovat todella hienoja. Ne ankkataulut ovat aina olleet ihan lemppareita.

Julisteet maksavat jonkin verran, mutta siis alkuperäiset taulut luulisivat olevan melko arvokkaita? Tuskin ihan jollain parilla tonnilla sen miehen taulua omalle seinälleen saa?
 

scholl

Jäsen
Eiköhän alkuperäistauluja myydä hänen galleriassaan.

Ja julisteitahan voit ostaa noilta sivuilta, minkä linkin laitoit.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kana kirjoitti:
Joku minua viisaampi voisi kertoa myös mistä tilata näitä teoksia esimerkiksi julisteina tai vaikkapa ostaa alkuperäisenä?

Muutama aiheeseen kuuluva linkki:

http://www.kajstenvall.com/

Vastasit jo kysymykseen itse. Eli Kaitsun galleriasta voi käydä kyselemässä saatavilla olevia tuotteita, mutta uskon että perstasku saa pullottaa ihan riittävästi, jos sieltä jonkin teoksen haluaa kotiinsa kantaa. Tuolla nettisivun galleriassa näkee saatavilla olevia teoksia. Saattaa olla, että nuo grafiikat ovat edullisempia kuin öljyvärityöt, joista saa varmasti maksaa tonnin- kaksi, ainakin.
 

profiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Trenchtown kirjoitti:
Saattaa olla, että nuo grafiikat ovat edullisempia kuin öljyvärityöt, joista saa varmasti maksaa tonnin- kaksi, ainakin.

Viime kesänä vierailin Kaitsun Galleriassa ja, ellen väärin muista, alkoivat öljyväritöiden hinnat kahdeksasta kiloeurosta.
 

Kana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Julisteita tosiaan voisi tilata netistäkin, mutta mistä päästä ostamaan niitä? Täällä Hämeenlinnassa on kirjakaupoista ja muista julisteita myyvistä pisteistä nuo kaikki loppuneet tai tarjontaa ei oikeastaan edes ole. Löytyykö hyvää paikkaa vaikka Hesasta tai Tampereelta?
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Yhtä uniikki juttu kuin "pimu on peto" -paidat ja tatuoidut kiinalaiset kirjaimet.

Eli mukava juttu 10 vuotta sitten, mutta ei enää kun kaikilla on jo.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Stenvall on kyllä ovela nero tavallaan, meinaan, harva tauluja maalaamalla nykymaailmassa ja etenkään Suomessa tienaa elantonsa. Toki nuo ankat teemana on sellainen, joka puraisee, joten voidaan puhua tuotteesta, mutta siltikin. Mies saa tehdä sitä, mistä varmasti eniten pitää, eli maalata ja ne myy! Kadehdin. Totta vie.

Itse teokset vähän vaihtelevissa määrin iskee minuun. Muutamista pidän, osaltaan edustavat melkoista mitäänsanomattomuutta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä kyllä pidän Stenvallin ankka-tauluista, ja yhden kehystetyn sellaisen olen seinällenikin saanut. En kuitenkaan mitään originellia sellaista, vaan Akateemisesta Kirjakaupasta ostetun painetun version. Kivalta sekin näyttää kaikesta huolimatta. Tuon Stenvall-sivuston mukaan kyseessä on "Hiljaisempi virtaus" vuodelta 1998.

http://www.kajstenvall.com/1998/hiljaisempi_virtaus.jpg

Stenvallin tauluissa on jotain mukavan mystistä. Monissa niistä välittyy rauhallinen, jopa lähes pysähtynyt tunnelma, mutta siltikin niistä voi löytyä jotain raskaampaakin symboliikkaa tai ajatusta.

En minä tiedä... kivoja tauluja ne kuitenkin ovat. Jos ihmishahmoja käytettäisiin, ei noista tauluista olisi tullut ikinä noin tunnettuja...

Ehkä teosten voima on siinä, että taiteilija osaa tavallaan yhdistää sadun ja todellisuuden toimivaksi kokonaisuudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin tuossa pari vuotta sitten äiteen seuraksi huutokauppaan. Huudettavana oli ainakin yhden kuolinpesän tavaraa. Aivan jäätävää kamaa, josta huomasi, että kyseessä oli jonkun vanhemman henkilön kuolinpesä. Yllätys olikin suuri, kun tavaroiden joukosta löytyi Stenvallin tauluja (ei aitoja, mutta laadukkaita julisteita sopiviin kehyksiin laitettuna). Äiti huusi sitten yhden minulle ja toisen siskolle. Omani valitsin värin perusteella. On tuollainen hillitty väritykseltään. Saa nähdä, mille seinälle päätyy (vai päätyykö millekään), kun joskus valmistun ja hankin oman kämpän. Kyseinen teos on muuten nimeltään "Matkalla kapteenin pöytään".
 

Kelju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SaiPa, JM Aaltonen

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika nostaa ketjua...

Kaj Stenvall on ottanut vahvasti kantaa Putiniin ja hänen aloittamaansa sotaan Ukrainaa vastaan. Pidän.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös