Mainos

Kaikkien aikojen helle...

• 19 100
  • 103

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei lämmin luita riko.

Minun puolestani tällaiset säät saisivat jatkua vielä seuraavat kolme viikkoa, jotka minulla ovat lomaa. Asuntoonkaan ei aurinko paista kuin 15-18 välillä, joten lämpötilakaan ei nouse sietämättömiin lukemiin ja yöllä pimennysverhojen avulla saa ihan hyvin nukuttua.

Mieluummin tämänhetkinen +28 kuin viime talvelta tuttu -28.

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Meillä taas koira kituu ja osittain myös me muut. Koiralla kun on tollainen puoli-pitkä karkea karva niin ei ole kivaa. Kieli roikkuu jo eteisessä ennen kun pääsee ulos pissille.
Yöllä meikäläinen herää tuon tuostakin kun dogi etsi itselleen viileämmän mestan.
Duunissa on tosi hirveetä kun meillä ei ole toimivaa ilmastointia ja aurinko lämmittää koko rakennusta aamusta iltaan. Sattuu olemaan ainut rakennus puistomaisemassa.

Eräs asia, joka ei välttämättä helteeseen liity, on se ettei nykyään enää ole kunnon ukkosilmoja kuten ennen kun olin snadi.
Kaamein ukkonnen jonka olen kokenut oli 60-luvun alussa (1963?) joka kesti useita tunteja ja koko ajan pamahti. Silloin pystyi lukemaan Aku Ankkaa sängyssä pelkässä salaman valossa.
Missä ukkoset ovat nykyään?

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti vision
Ei lämmin luita riko. Minun puolestani tällaiset säät saisivat jatkua vielä seuraavat kolme viikkoa, jotka minulla ovat lomaa. Asuntoonkaan ei aurinko paista kuin 15-18 välillä, joten lämpötilakaan ei nouse sietämättömiin lukemiin ja yöllä pimennysverhojen avulla saa ihan hyvin nukuttua.

Ei riko ei, mutta rajansa kaikella. Kolmatta viikkoa nukkumatilan lämpötila +35C ja ulkona toinen mokoma lisää. Tätä extreme-touhua on kestetty ottamalla lungisti (kuten lomalla on tapana), mutta nyt rupeaa raja häämöttämään; pari päivää on ollut sellainen fiilis, ettei ole jaksanut tehdä mitään ja liikuntakin rupeaa olemaan yhtä pakkopullaa. Jotkut vielä matkaavat etelään tällaisilla helteillä, huh huh mitä rahojen tuhlausta!

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Antaa tulla vaan sitä lämpöä!

Kyllä tekee höböä tämä lämpö kun lomaa on vielä viikko jäljellä, eivätkä armeijatalven 02-03 paleltumat mielestä hevin häviä. Hrrrrrr! Kuuma kesä jatkukoon!

Naapurilta levisi eilen jääkaappi. Vahingonilo oli huipussaan kun sattui vielä kylmä kalja olemaan hyppysissä naapurin isännän tullessa pyytämään apuvoimia kaapin vetämisessä pois syvennöksestään.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Svante

Yöllä meikäläinen herää tuon tuostakin kun dogi etsi itselleen viileämmän mestan.

Missä ukkoset ovat nykyään?

Svante hei, voisitsä mitenkään kertoa mulle, notta MISTÄ se teidän dogi yöllä löytää sen kuvailemasi viileämmän mestan? Haluaisin nimittäin doggisi kanssa samaan paikkaan, siis jos se paikka on todella v i i l e ä?

- asia nro 2, Stadista kadonneet ukkoset:

Tuo sinun muistelosi ei ihan pidä paikkaansa, nimittäin kesällä, elokuussa 2000 iso osa Stadia pimeni täysin salaman iskun takia.
Salama löi johonkin muuntajaan ja ylijännite pimensi satoja talouksia ja virastoja. Been there... pimeässä autohallissa, jossa tietysti kaikki ovet toimivat sähköllä...

Ja jos niitä ukkosia ja niihin liityviä luonnonilmiöitä haluat kokea, niin hanki kesämökki Itä-Suomesta, mielellään jostakin alueelta Mikkeli-Anttola-Sulkava-Puumala. Siellä kas kun vietetään jokakesäisiä "salama-arpajaisia"... olen monet kerrat ollut mökillä kädet kaulaa myöten ristissä rukoilemassa, että sen hetkinen myräkkä ei juuri sillä kertaa kaataisi 20-metrisiä mäntyjä mökkini tai autoni päälle. Se on nimittäin välillä vähän turhankin jännää touhua...

Suosikkijoukkue
Haukat
Nämä helteet ovat mielestäni jotenkuten siedettäviä muuten, mutta kun olen armeijassa. Ei ole tasapainoista syöksyä, ryömiä ja etsiä parempaa suojaa maastopuku ja taisteluvyö yllä. Ensimmäinen ongelma on se, että koko ajan on kammottava jano, eikä oikein missään vaiheessa ehdi juoda kunnolla. Toinen ongelma on taas se, että kärsin huomattavasta liikahikoilusta viileämmilläkin ilmoilla (olen jo ottamassa itselleni Viestirykmentin hikisimmän miehen titteliä). Toisaalta taas: armeija ei takuulla maistuisi vastaavissa miinuslukemissakaan, kuten tässä ketjussa aiemmin on tullut esille. Kyrsii vain se, että vuosisadan pisin helleputki on jatkunut palvelusaikani ensimmäisestä päivästä aina tähän asti.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kyllä helle kelpaa!! Voisi joka vuosi mun puolestani olla tällainen
kesä Suomessa. Ja kestäisi monta kuukautta. Kyllä talvella sitten
sitä kylmyyttä piisaa. Minun mielestäni kesän täytyy olla
NIMENOMAAN helteinen.

Tietysti helppo nauttia kun ei ole nyt töissä. Töissä sekä
armeijassa nämä helteet eivät mukavilta tunnu. Sekä
toisinaan yöllä nukkuminen on yhtä helvettiä.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tähän pitkään hellejaksoon on jo tottunut. Alkuvaiheessa toki mökille menin totuttelemaan ja siellä uimaan monta kertaa päivässä jne. Kun harkkakauden seuraaminenkin alko toissapäivänä Vantaalla niin autossa meno sinne (ei ollut ilmastointilaitetta) sujui ilman suurempia ongelmia, en ollut kuski. Toki oli kiva päästä viileään halliin peliä katsomaan. IC-junassa oli mukavan viileätä kun seuraavana päivänä palailin takaisin Tampereelle.

Kaljaa menee toki paljon ja limpparia mutta se kuuluu asiaan. Heinäallergikko minäkin olen mutta ei helteet ole pahentaneet allergiaa yhtään. Pöytätuulettimen ehdin ostaa jokin aika sitten kun niitä vielä ainakin oli saatavana. Tuossa se hurisee tälläkin hetkellä koneen vieressä.

Uraani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No kyllähän tämä pistää suorastaan vituttamaan. Ei helle sinäänsä vaan se tapa jolla olen joutunut viettämään nämä helteiset 3 viikkoa.

Kyseiset viikot olen joutunut hikoilemaan Parolannummella intin HENGITTÄVISSÄ JA YLIMUKAVISSA asusteissa. Astuin palvelukseen 14.7 ja sen jälkeen JOKA IKINEN päivä on aurinko paistanut, joko pilvettömältä taivaalta tai sitten pienten pilven haiventen takaa. Ne harvat päivät, jolloin taivas on hetken vettä suoltanut olemme olleet maastossa tai ampumassa, eli toisin sanoen ulko-olosuhteissa. Siellä on sitten saanut kastua aivan märäksi ja sepä pistää hymyilyttämään.

TOISAALTA täytyy myöntää, että kyllä nämä helteet voittavat jatkuvat vesisateet.

En siis ole vielä kypsä, mutta jos joku voi luvata seuraavan kuukauden ajalle tasaisen 15 celsiuksen lämmön ja sateettoman taivaan niin voin harkita.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan yllättävän hyvin tähän lämpötilaan on tottunut. 30 astetta ei tunnut päivällä enää ollenkaan pahalta vaikka pelaisi jalkapalloa tai katusählyä. Olen tosin ideoinut vähintäänkin niksi-pirkka-tasoisen vinkin juoman kylmässä pitämiseksi. Olen laittanut juomapulloon noin viisi senttiä vettä ja pistänyt sen pakastamineen. Sitten lähtiessä täytän pullon vedellä ja kun jää sulaa hitaasti niin minulla on kylmää juotavaa jopa pari-kolme tuntia.

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Nautitaan nyt, kun lämpöä riittää. Talvipakkasilla sitä kuitenkin taas odottelee tulevaa kesää helteineen.

Duuni nyt tietysti on tällä säällä yhtä tuskaa, mutta ehkäpä sekin täytyy ottaa kuntoilun kannalta. Ei ainakaan paino pääse nousemaan. Muutama yö on mennyt siihen, että pyörin hikisenä sängyssä, mutta kyllä sitä normaalisti on saanut tarpeeksi unta, kun on vain jättänyt ikkunan yöksi auki.

Kohtuus tietty kaikessa - sellainen 21 celsiusastetta voisi olla ihannelämpötila...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Rok
Talvipakkasilla sitä kuitenkin taas odottelee tulevaa kesää helteineen.

Duuni nyt tietysti on tällä säällä yhtä tuskaa, mutta ehkäpä sekin täytyy ottaa kuntoilun kannalta.

"Odottelee tulevaa kesää helteineen", siis tuota ajatusmallia minä en ole koskaan ymmärtänyt. Mikä tästä kuumuudesta tekee niin nautittavan asian? Tällä menolla tässä Sarvikuonojen maassakin tullaan lähitulevaisuudessa siirtymään malariakantaan, kun trooppisten ilmavirtausten mukana saamme tänne kaikenlaista uutta ja hassun hauskaa, eri tauteja kantavaa ötökkää. Päivän "hyönteispommi" tulee muuten Ahvenanmaalta - sieltä raportoidaan löydetyn monarkkiperhosia! Tämä on jo kyllä huippu! Miten ihmeessä Pohjois-Amerikassa ja Meksikossa viihtyvä laji on tänne eksynyt?

Ja duunin tekemisestä sen verran, että Helsingissä tällä hetkellä ovat raitiovaunujen aikataulut aivan sekaisin ratikkakuskien helletaukojen takia. Syy tähän on tietysti se surullisen kuuluisa onnettomuus, kun ratikkakuski pökertyi ajokkinsa penkille kuumuuden takia. Ihmeellistä "silmän palvontaa" - miksi aina pitää tapahtua jotakin vakavaa, ennenkuin vasta työnjohtotasolla ruvetaan tosissaan miettimään ruohonjuuritason duunarin työolosuhteita? Luulisi ilman onnettomuuksiakin tajuavan, että ei kukaan ihminen pysty olemaan skarppina 8-10 tuntia ohjaamossa jossa lämpötila ylittää kevyesti + 50 astetta.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Helteessä on parasta, että se on nyt ohi. Saaristossa helpotti jo lauantaina oikein kunnolla ja viime yö oli jo reippaasti alle 20 asteinen. En ihmettele pätkääkään eteläisten kansojen vetelää olemusta, sillä aika naatiksi kävi täälläkin iso mies moisessa pakkosaunassa. Nyt elämä hymyilee!

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Läppiksen tuuletin goes bezerk

Se hyvä puoli tässä lämpötilan laskussa tietysti on, että läppikseni on jälleen alkanut toimia normaalisti. 30-40 asteen sisälämpötila ei ilmeisesti sovi tälle rakkineelle, todella omituisia lastentauteja alkoi ilmaantua sinne tänne. Jatkossa laite tuulettimineen täytynee käyttää pakastimen kautta aina hellekausina tmv.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Kyllä tuo vielä viikon - eli loman loppuun asti - olisi menetellyt.
Voisi nyt kuitenkin jo sanoa, että ihan jees lomailmat. Helteet alkoi kolme viikkoa sitten kuten lomakin ja ei tässä tuon rupeaman jälkeen auta valittaa vaikka sataisi tämän viimeisen viikon koiranpaskaa ja vanhoja mummoja sieltä taivaalta.
Tulihan tästäkin kesästä kuitenkin lopulta ihan kesä, vaikka kesäkuussa ja heinäkuun alussa ilmat olivat totaalisen syvältä, joten eipä mitään.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se hienoa kun on lämmintä, mutta kyllä sellainen 28-30 celsiusta öisinkin parvekkeettomassa kerrostalokaksiossa tekee olon tukalaksi. Etenkin krapulan kärsimiseen tällainen boksi on näillä keleillä mitä epämiellyttävin paikka..

Toinen paikka, mikä saa hikirauhaset käymään ylikierroksilla, on auto, jossa ei ole mitään nykyaikaisia ilmaistointeja ym. Ei kovasti auta vaikka luu on ulkona lasista. Vesi valuu ohimoita pitkin ennen kuin on ensimmäiseen risteykseen ehtinyt.

Mutta nyt kun lämpötila tippui tuohon pariinkymmeneen, tunsin selvästi, miten vierystaso parani ja muutenkin olotila helpottui. Reipas pyöräilylenkki heti aamusta tuntui todella piristävältä. Jos saisi valitan niin sellanen +15 olisi ihanteellisin päivälämpätila, eli ei liian lämmin eikä liian kylmä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
"Odottelee tulevaa kesää helteineen", siis tuota ajatusmallia minä en ole koskaan ymmärtänyt. Mikä tästä kuumuudesta tekee niin nautittavan asian?

Esimerkiksi se, että muuallakin kuin saunassa tarkenee pitämättä koko vaatekaapin sisältöä päällään. Me ihmiset olemme erilaisia, toiset meistä (kuten minä) pitävät lämpimästä - alle 25 astetta on liian viileä, eikä Suomessa ole koskaan ulkona liian kuuma - toiset taas kylmästä.

Yleensä viimeistään syyskuun puolessa välissä alan kaivata kesää.

EDIT: Sitä paitsi Sinäkin todennäköisesti arvostat sitä seikkaa, että helteillä naisilla on keskimäärin vähemmän vaatteita päällä kuin pakkasella.

Viimeksi muokattu:

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Preda, kamoon mään.

Jos nyt jotain hyvää haetaan, niin

helteissä oli/on se hyvä puoli että lämmintä illanistujaisaikaa piisaa koko yön. Ei tartte kaivaa takkia esiin kun tulee keskiyö.

Helteillä, jonka aikana pitelin minäkin lomia, nautinnollisinta aikaa oli juuri ilta- ja yöaika jolloin pystyi istumaan pa-le-le-mat-ta iltaa takapihan terassilla. Oli semmonen, sanosko mediterriaaninen olo munaskuissa.

Mitä sinänsä helteisiin noin ylipäätänsä tulee, yli 25 asteen lämpö on n-henkilöitä varten.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällainen ketju näköjään perustettiin kesällä 2003. Silloin Etelä-Suomessa oli harvinainen kolmen viikon yhtämittainen hellejakso. Saa nähdä miten pitkään tämä nykyinen helle kestää. Vuonna 1914 mitatattu korkein päivälämpötila Suomessa (35,9) ei ehkä rikkoudu, mutta varmaan hyvin lähelle sitä päästään.

Ilmatieteenlaitoksen helletilastoja.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Omasta persmuistista muistelin että kesä 2001 oli helteinen ja näytti niitä hellepäiviä siihenkin vuoteen osuvan.

Mutta nyt meneillään oleva helle tuntuu ainakin nyt olevan kaikkien aikojen kovin.. Huh. Mutta valita en. Oikeastaan viime talven pitkät paukkupakkaset ottivat aivoon paljon enemmän.

scholl

Jäsen
Olen siis täysin kypsä. Mites Sinä?

Pukeudut väärin. Iltalehdessä luki: selviydy helteistä - käytä minishortseja. Shortsisi ovat siis ilmeisesti liian pitkät. Niin ja voithan vetää toiset shortsit päähäsi, jos haet jotain extreme duudsonia.

Loistava keli! Tuuli mereltä on kerrankin sopivan lämmin. Ainoa haittapuoli on se, että esim. Stockmannilla ei ole kunnon ilmastointia. Sama juttu yleensä asunnoissa ja toimistoissa, mutta Stockallahan oli juuri remppa, ihme, ettei sitä laitettu oikeasti niin kuntoon, että siellä olisi viileätä.

Parhaiten selviää juuri niin, että nauttii lämpimistä keleistä ulkona ja sitten käy välillä vetämässä ilmastoidussa huoneessa pari horas zetaa. Aina se ei valitettavasti ole mahdollista, mutta varmasti ilmastointilaitteiden määrä tulee lisääntymään. Ei tämä viimeinen lämmin keli ole, vaan luotan hyviin kesiin jatkossakin.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä tämä heinäkuu 2010 tullaan muistetamaan "kaikkien aikojen helteistä". Täällä Satakunnassakin mitattiin eilen korkeimmat lämpötilat sitten vuoden 1933.

scholl

Jäsen
Millaisia ne minishortsit sitten muuten ovat? Bermudashortsithan ovat aika pitkät. Minulla hieman lyhyempiä purjehdusshortseja esim. America's Cup mallistoista, mutta eivät ne kovin mini kyllä ole.

Joo, no kaikkien aikojen helle alkaa olla loppu. Nyt viime yö oli kylmä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pukeudut väärin. Iltalehdessä luki: selviydy helteistä - käytä minishortseja.

Minä en pukeudu väärin - nytkin asusteenani on vain ja ainoastaan kullin ympäri kietaistu kuminauha ja silti hiki valuu, vaikka en tee mitään. En leiki edes sillä kuminauhalla.
Kaupunkikämpässäni ei ollut mitään olemisen ongelmia näin helteellä - kiitos ilmalämpöpumpun - kun ulkona on ollut yli 30 astetta plussaa, niin tuo pumppu humistelee sisäilman tarvittaessa vaikkapa alle 20 plusasteen.

MUTTA, nyt siis olen kesämökillä käymässä ja tuota hemmetin hellettä ei pääsee mihinkään pakoon - nimittäin se järvessä käyntikin on yhtä tuskaa miljoonien hieman suolakurkkua pienempien paarmojen iskiessä lihaan kiinni heti kun hieman yrittää pihalle mennä. Eikä mökkiin saa aikaiseksi kunnon läpivetoakaan kun ovea ei voi pitää auki. Ovessa on kyllä sellainen heiluvista pitkistä muoviliuskoista koostuva ötökkäverho, mutta nuo perkeleen paarmat osavat luovia tiensä siitäkin läpi mökin sisätiloihin - ja niin härskiä ja raavasta miestä ei ole olemassakaan, joka pystyisi viettämään sopuisaa yhteiseloa sisätiloissa ison lehmäpaarman kanssa. Tosin kyseiset otukset muuttuvat jotenkin laimeiksi mökin sisällä - ne lentävät ikäänkuin tyhjäkäynnillä, eivätkä käy kimppuun yhtä törkeästi kuin ulkona auringossa, mutta sitten ne pirulaiset menevät piiloon esim. pöydän alle - ja sieltähän onkin sitten hyvä pörähtää repäisemään kunnon pihvilihaklimppi viattoman ihmispolon takareidestä.
Ei hemmetti, en minä tänne kyllä yöksi jää - parasta lähteä illaksi kaupunkiin ilmalämpöpumpun viileyteen.

Minä taas tulin kaupungin kuumuudesta tänne "mökille" Toisinsanoen äitin ja muun perheen asunnolle, mikä sijaitsee järven rannalla. Ja täältä onneksi myös löytyy ilmalämpöpumppu. Kotona kun ei sellaista ole, joten nyt on mukavan viileää, ainakin täällä yläkerrassa. Järvessä tuli lilluttua varmaan tunti, uimapatja on kiva. Ei tosin juurikaan vesi enää virkistä, kun on +26. Eikä ole mikään pikku lätäkkö, vaan Saimaa. Ja ei mikään ihan suojaisa lahtikaan ole tuo ranta. Tuli autokin tossa pestyä, ja vaikka aurinko paistoi, niin ei kuuma yllättänyt. Kun oli pelkät uikkarit päällä, sai välillä viilennettyä itseään sillä vesiletkulla. Ja sitten kun koko muu porukka lähti veneilemään, ja tulevat vasta huomenna takaisin, niin mikäs tässä ollessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy