Kaiholla muistelen tätä olutta

• 13 984
  • 56

Kyynis

Jäsen
Eilen kävin kaupassa ja sydämmeni pomppasi kurkkuun. Korista pilkoitti tutun näköinen vihreä korkki. Nappasin pullon käteen ja siinä oli tutunnäköinen vihreä etiketti missä luki Erikoinen.

Mitä onko oivaa olutta alettu taas panemaan? Ei tietenkään. Pettymykseksi huomasin kyseessä olevan hartwallin lanseeraama kopio. Jatkoin kotio mielimaassa. Ei ihmistä saisi näin kiusata.

Onko muita kyseisen Lahden Erikoisoluen kaipaajia?

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Kyllä kyseessä on ihan oikea Lahdessa pantu Erikoisolut - aivan samalla vanhalla reseptillä ja samalla osaamisella kuin silloin ennen. Hienoa, että sitä taas saa.

Tietenkin etiketissä lukee Hartwall. Mallasjuoma Oy:tä ei enää ole olemassakaan, sehän myytiin Hartwallille.

Ike

PS. Vielä kun saisi Lahden Sinistä...

Kyynis

Jäsen
Etiketti ei ole samanlainen ja mielestäni makukaan ei ole enään niin persoonallinen. Olisiko mahdollista, että makuaistini olisi heikentynyt tai peräti unohtanut entisen suosikkioluen maun Onko muuten Lahdessa asiasta kirjoiteltu päivälehdissä?

edit: Löytyyhän oluesta tietoa panimon sivuiltakin. Uskottava se kai on.

Viimeksi muokattu:

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti Kyynis
Onko muuten Lahdessa asiasta kirjoiteltu päivälehdissä?
On kyllä. Jutussa nimenomaan kerrottiin, että makutavoitteena on täysin entisenkaltainen lopputulos. Siksi käytetään samaa reseptiä, samoja aineksia ja samaa osaamista - panimomestari on aikanaan tehnyt jokusen päälärin Erikoista.

Minun muistini mukaan tulos on aika onnistunut. Sitä Sinistä kylläkin kaipaan bitterinystävänä vielä enemmän, koska Sinisessä oli enemmän katkeroaineksia kuin Erikoisessa.

Ike

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Huomattu on.

Reilu viikko sitten kävin shoppailemassa ja tuttu etiketti pisti silmään. Ihmettelin itsekseni että mihin tämä olut muinoin hävisi ja miten sitä taas saa. Kärryyn livahti muutama pullo kuin automaattisesti ja hyvin menivät kurkusta alas illalla - nuoruuden ensimmäiset olutkokeilut tuli mieleen,joskus ennen Lahden Erikoinen oli melkoinen suosikkijuoma (tämä siis silloin kun makuhermot eivät olleet täysin kehittyneet..nykyisin pysyttelen mielellään Nikolai, Sandels, Karhu linjalla).

redruM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki lahtelaiset
Viestin lähetti Eisenhower

Tietenkin etiketissä lukee Hartwall. Mallasjuoma Oy:tä ei enää ole olemassakaan, sehän myytiin Hartwallille.

Jos en ihan väärässä ole, niin pullon kaulaetiketissä on vielä pikkuruinen Malskin logo?

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Ikävä on

Viestin lähetti Brewer
Minulla on ikävä Pyynikin Kipparia ( III ) ja Amiraalia ( IV ) .

Minä taas ikävöitsen suunnattomasti kaikkia juomiani oluita. Erityisesti kuitenkin Auraa, jos merkki pitää sanoa.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Hatara mielikuva: Wanhassa oikeassa Erikoisessa oli muistaakseni alkomahoolia 4,6%, tuossa uudessa ilmoitetaan vain 4,3. Ainakin meidän S-Marketissa myytiin eilen 'Lidl-oluena' hintaan 0,95€/plo, eli siis 0,85€ sisältö. Ei se pahaakaan ollut, mutta jos oli tasan samaa, niin aika oli kullannut muistot.

Ja sitä Sinistä minäkin enemmän kaipaan. Amiraaliahan saa nykyään tynnyriversiona ravintola Plevnasta Tampereelta, en ole tosin vielä ehtinyt maistamaan. En panisi vastaan myöskään Auran herättämistä uudelleen, hyvä hieman makeahko kesäolut.

t. Hanu

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus viitisen vuotta sitten Ilves oli suosikkini (oluesta siis puhutaan!). Sen hävittyä miellyin Koffin olueen, jonka nimeä en muista, mutta vihreä etiketti ja punertava olut. Olisikohan ollut Amber? No sekin sitten hävisi. Myös Koffin Weize oli mukava tuttavuus, vaikka ei aivan puhdasoppinen vehnäolut ollutkaan. Ja jonnekkin on hävinnyt myös Wild Indian -maissiolut.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tervetuloa takaisin, Erikoinen! Tämä oli ehdoton suosikkini nuorena aikuisena. Varsinkin tuoppikamana ero muihin oli suuri. Jostain syystä en pitänyt Sinisestä läheskään yhtä paljon. Olisikohan syynä ollut kaupunkilegendana liikkunut tieto siitä, että Sininen ei ollut tasalaatuista? Sama koski muuten myös tässä ketjussa mainittua Auraa. Parhaimmillaan erittäin hyvää, mutta seuraava satsi saattoi olla litkua. Eniwei, pitänee poiketa kaupan kautta tänään kotimatkalla.

Kyynis

Jäsen
Viestin lähetti hanu
Hatara mielikuva: Wanhassa oikeassa Erikoisessa oli muistaakseni alkomahoolia 4,6%, tuossa uudessa ilmoitetaan vain 4,3. Ainakin meidän S-Marketissa myytiin eilen 'Lidl-oluena' hintaan 0,95€/plo, eli siis 0,85€ sisältö. Ei se pahaakaan ollut, mutta jos oli tasan samaa, niin aika oli kullannut muistot.

Prkele laimentavat enemmän nykyistä Erikoista, että voivat myydä halvemmalla. Pidän nyt yhdenmiehen äänettömän mielenosoituksen moista alhaista toimintaa vastaan. Plakaatissa lukee: "Jyrkkä ei oluen liialle laimentamiselle!" Koska kaljaa kioskeihin plakaati ei enään ole ajankohtainen. Kesto viisi minuuttia.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Wild Indian

Itsekin kaipaan näistä suomalaisista yhdestä puusta veistetyistä lagereista nimenomaan vuonna 1992 esiteltyä Sinebrychoffin Wild Indian maissiolutta. Toivottavasti sekin tuotaisiin taas markkinoille, kun näitä vanhoja olutmerkkejä on alkanut plumpsahdella taas markkinoille (Erikoisolut, Musta Hevonen etc)

Wild Indian oli jo elinaikanaan 4,3 prosentista kuten nuo kaikki halpisoluiksi tarkoitetut ovat nykyään.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Wild Indian

Lahden oluet jäi maistamatta aikanaan, pääasiassa iästä johtuen. Pitänee maistaa.

On puhuttu bisseistä joita kaivataan. Entä bisset joita EI kaivata? Mieleen tulee tämä Weezer tne :D
Vaikka Koffin ystävä olen, ei se keltaetikettinen vehnälitku uponnut. Vaikka sitä sai opiskelupaikkani viereisestä kaupasta 3 sixpäkkiä satasella.
Toinen inhokki on nuo perkeleen salmaribisset. Maistuu salmiakille *thyi*. Jostain syystä noita inhokkioluita on ollut nimenomaan KOFFilla. Eipä silti, ei ole punaista IVA KOFFia voittanutta. Paitsi kännäysmielessä se musta =)

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kaiholla muistaen

Niin, itse muistan edelleen sen sateisen ja syksyisen illan 90-luvun illan jolloin kaljapöhnässä kaaduin kiveen ja juuri korkkaamani nimeltämainitsematon olutpullo hajosi tuhansiksi tuhansiksi pirstaleiksi maassa olleeseen toiseen kiveen.

Oli siinä kuulkaa pienellä ammattikoululaisella pilottitakissaan kestämistä. Tästä johtuen marssin heti seuraavana arkipäivänä koruliikkeeseen ja otin tuhoutuneen kaljapulloni muistoksi ja mutsin suureksi harmiksi vielä toisenkin korvakorun.

Ko. reikä on edelleen auki ja monesti yksin ollessani pistän siihen korun ja tirautan pienen näkymättömän kyyneleen.

Täältä tähän

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: Re: Wild Indian

Viestin lähetti bisnesman

On puhuttu bisseistä joita kaivataan. Entä bisset joita EI kaivata?
Se Bora-Bora-litku, joka maistui persikalle tai jollekin...sitäkin tuli joskus ostettua, mutta näin jälkeenpäin kun makua muistelee, niin eipä tule ikävä.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaiholla muistaen

Niin, itse muistan edelleen sen sateisen ja syksyisen 90-luvun alun illan, jolloin kaljapöhnässä kaaduin kiveen ja juuri korkkaamani nimeltämainitsematon olutpullo hajosi tuhansiksi tuhansiksi pirstaleiksi maassa olleeseen toiseen kiveen.

Oli siinä kuulkaa pienellä ammattikoululaisella pilottitakissaan kestämistä. Tästä johtuen marssin heti seuraavana arkipäivänä koruliikkeeseen ja otin tuhoutuneen kaljapulloni muistoksi ja mutsin suureksi harmiksi vielä toisenkin korvakorun.

Ko. reikä on edelleen auki ja monesti yksin ollessani pistän siihen korun ja tirautan pienen näkymättömän kyyneleen.

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Kyynis

Onko muita kyseisen Lahden Erikoisoluen kaipaajia?
En varsinaisesti ole kaivannut, mutta muistellut olen tätä suosikkioluttani. Kaikki Mallasjuomien oluet olivat makuuni, jopa Tuoppi erikoisolut, josta ei kai? kovinkaan monet pitäneet.
Tätä Hartwallin uusioversiota en ole vielä tavannut, mutta korjaan asian pikimiten.
Nyt kun kaikki Erikoisoluen ystävät kuitenkin hankkii pullon tai pari
tätä jaloa juomaa viikonlopuksi, laitan teille aiheeseen sopivat laulun sanat. Säveltä en muista, mutta haitanneeko tuo mitään, hyvältä se jokatapauksessa kuulostaa parin kaljan jälkeen.

Ei oo Lahden voittanutta...

On Lahdessa mastot radion,
on siellä se hiihtostadion,
joka urheilumaineemme maailmaan on
saanut jo kylvetyks.
Puuseppiä aina tarvitaan
ja niitäkin Lahti on tulvillaan,
mut Mallasjuoma se sittenkin on
Lahdessa numero yks.
Kertosäe: Ei oo Lahden voittanutta
uskokaa se pois
ja kuinkas sitten ois,
kun siell´ on Erikois
Kas oluttahan sellaista
et toista löytää vois
Kun on tää Lahden Erikois

Kauttáikojen tiedämme virranneen
jo Vesijärven ja Päijänteen,
mut Lahden vesien maine se johtaa
Launeen lähteeseen.
Kaks Atlannin suuruista allasta
käy Lahdessa täynnä mallasta,
ne kiehuu ja kuohuu ja kansan ne päästää
janon vallasta.

Laulun sanojen lähde: Sinisen Tuopin Lauluja, josta kopioin sen teidän iloksenne, omalla luvallani. Mieleni olisi tehnyt vaihtaa "kylvetyks" sana ajankohtaisempaan ärrällä alkavaan, mutta ei se oikein "rimmannu".

Terveisin koo

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Omalta kohdaltani pitää todeta, että ensimmäisen kokonaisen olutpullollisen (se taisi muuten sittenkin olla tölkki) Koffin keskiolutta join vasta 20 v iässä. Tämä tapahtui ollessani legendaarisen Klubin laajennusremontissa vuonna 1998, jolloin saatavilla ei muuta juomaa ollut, ja jano oli karmaiseva. Siihen saakka olin vältellyt olutta viimeiseen saakka, mutta silloin lopetin olutboikottini lähinnä sen helpon saatavuuden vuoksi verratuna esim. Alkon tuotteisiin. Sen jälkeen on tosin tullut "jokunen" oluttörpöllinen maistettua.

Mutta itse aiheeseen. Mitään olutta en ole jäänyt kaipaamaan, mutta mitään en nykyään niin mieluusti haluaisi kuin Kultaista (ja vähän punaistakin) Woodpeckeriä ja jo legendaariseksi muodostunutta Vihreätä So Longia. Siinä ovat käymisteitse valmistettujen alkoholituotteiden helmet.

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Amiraali

Viestin lähetti Kyynis
Amiraalia saa nykyään hanasta Tampereella muistaakseni Tillikasta ja Olut huoneesta.

Koskipanimon tuotoksia, eli tehdään Plevnassa. Lanseerattiin uudelleen Tummien Oluiden Torilla tammikuussa. Suorastaan kulttuuriteko.

Cheers,
St. Pat

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Master God
Mitään olutta en ole jäänyt kaipaamaan, mutta mitään en nykyään niin mieluusti haluaisi kuin Kultaista (ja vähän punaistakin) Woodpeckeriä ja jo legendaariseksi muodostunutta Vihreätä So Longia. Siinä ovat käymisteitse valmistettujen alkoholituotteiden helmet.

Niin, iloksesi voi todeta, että ko. Woodpeckeria saa mm. Tavastilan Sparista. Itse en moiseen teinituotteeseen koske, koska olen juonut sitä takavuosina ihan liikaa. Sama koskee muuten valkoherukka Auroraa, jota tuli myös latkittua jossain määrin kyllästymiseen asti.

Miehuuteni kunniakkaat läträilyt olen suorittanut (keski-)olutvetoisesti, enkä näe tarvetta muuttaa suuntaa.

Täältä tähän

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Jaaha sitä rupesi kitalaki napsumaan kun luki noita hyviä jo menneitten oluiden nimiä.
Itse kaipaisin takaisin Koffin Wild Indian, helppo juotava ei vaadi selityksiä, raikas.
Olvi Herttua olut oli myös mukava tuttavuus.
Amiraali oli myös nuoruuden helppo puuhapussin täyte.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti ervatsalo
Niin, iloksesi voi todeta, että ko. Woodpeckeria saa mm. Tavastilan Sparista. Itse en moiseen teinituotteeseen koske, koska olen juonut sitä takavuosina ihan liikaa.
Ah, mikä ilosanoma! Menenkin heti ensi töikseni käväisemään ko. päivittäistavarakaupassa, jahka pääsen täältä Hämeenlinnaan. Sittenpähän näen, onko aika kullannut muistot myös tässä suhteessa, vai ovatko herkät makuhermoni vielä entisillä radoillaan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Amiraalia olisi kyllä mukava maistaa. Itse en ole maistanut sitä koskaan - jos ei oteta lukuun n. 6-vuotiaana isin pullosta otettua pikku maistiaista... hyi se oli pahaa!

Amiraalin suhteen meillä oli isin kanssa yhteinen harrastus. Isi joi Amiraalia ja minä keräilin niitä etikettejä. Muistaakseni saatiin koko sarja kasaan! Sitten aikanaan, kun meikäläisellä on omia lapsia, toivon heiltä samaa aloitekykyä yhteisiin harrastuksiin!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy