Kabinettinousijat – miltä Liiga on maistunut?

  • 2 464
  • 5

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tätä pitäisi oikeastaan kysyä vasta vuoden päästä kun Jukuritkin on suhmuroitu väkisin korkeammalle sarjatasolle, mutta tämän päivän seksivau-Tasaus-Skandaali pakottaa pistämään kysymyksen jo nyt ilmoille.

Sportin ja KooKoon fanit: miltä nyt tuntuu?

Onko Liiga ollut sellainen kuin pimeinä Mestiksen vuosina ajattelitte? Onko otteluissa tunnetta ja kiimaa, panoksena kun on koko maamme mestaruus? Onko kaikki suurempaa ja hienompaa? Onko hommassa sydän vahvemmin mukana?

Tämä siis kiinnostaa ihan aidosti, sillä omasta näkökulmasta Liigaa on vedetty vessanpöntöstä yhä syvemmälle ja syvemmälle viimeiset 5 vuotta. Tuntuu, että typerät päätökset seuraavat toisiaan ja niitä ei uskalleta/kyetä korjaamaan. Jäin miettimään kuinka pettynyt itse olisin jos olisin fiilistellyt liiganousua vuosikausia ja sitten päässyt nauttimaan siitä tässä liigan viime aikojen (vai kaikkien aikojen?) pahimmassa kriisissä. Kun yleisömäärät ja yhteistyösopimusten arvot laskevat, mutta pelaajapalkkiot eivät, kun kilpailevaa viihdettä on tarjolla enemmän ja halvemmalla kuin koskaan, kun lätkän yleinen kiinnostavuus on alkanut vähetä vähenemistään ja kukaan asialle jotain voiva ei näytä sitä ymmärtävän, onko oma kiinnostus säilynyt?
 
Suosikkijoukkue
KK
No eihän Liiga tuotteena ole kunnossa. Siitä huolimatta onhan KooKoon alku kausi, yleisömäärä ja meininki kunnossa. Toki KooKoon nousubonus-kähmäröinti laski fiiliksiä, mutta näillä mennään. Eipä ollut yllätys, että siinäkin casessa Rannisto, Kummola &co on KooKoon puolella. Any who, olen kyllä onnellinen, että KooKoo nousi Liigaan ja eteen päin on menty isoin harppauksin niin pelillisesti kuin myös toiminnallisesti. Toivottavasti nousubonuskiista saadaan nopeasti pois päiväjärjestyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Sanonko ihan suoraan?

Olen alkanut ainakin henkilökohtaisesti ihan oikeasti miettiä, mitä näissä otteluissa ja tässä sarjassa nyt on enemmän sellaista, mitä Mestiksessä ei parhaina päivinä ollut? Sarja on mielestäni täysin ylihypetetty siihen nähden, mitä se ainakin nykypäivänä on.

Tietenkin asia on nykyään aivan erilailla, kun Sport ja KooKoo ovat poissa Mestiksestä, mutta jos otetaan aika, kun vaikka myös KalPa oli Mestiksessä ja sarja oli vielä elinvoimainen ja verrataan sitä nykypäivän Liigaan, niin en mä ihan oikeasti tiedä, onko tuolla mitään muuta eroa, kuin status ja hype. Jotkut asiat olivat mielestäni Mestiksessä jopa paremmin. Ainakin sarjassa oli mielestäni paljon enemmän tunnetta. Tätä on vaikea pukea tosin sanoiksi.

Itse vielä Helsingissä asuessani käyvin aktiivisesti sekä Narrien että HIFK:n otteluissa ja yleensä vielä itse paikallisotteluissa. Sellaisesta fiiliksestä ja tasosta, mitä ne olivat vielä jotain vuosia takaperin ei ole, kuin pelkkä muisto jäljellä. Tuo on ollut mulle se taso, jota mä Liigasta haaveilin Sportin kautta saavani. Mielestäni Liiga on kuitenkin taantunut huomattavasti siitä, kun Narrit ovat lähteneet sarjasta. Tätä ei vissiin saanut kirjoittaa julki? ;)

Mitä tuolla on sitten merkitystä ja miten se liittyy tähän otsikon kysymykseen? Se oli alustusta loppukaneettiin. Liiga oli kova ja tavoittelemisen arvoinen sarja vielä joku vuosi takaperin, kun sinne oli luukku auki urheilullisesti ja sarja oli mielestäni elinvoimaisempi. Oli ihan oikeitakin staroja, oli Stadin paikallisväännöt jne jne, joita ei käytännössä enää nykyään ole.

Sanoisin siis hyvin lyhesti, että juna meni meidän osalta ohi ja me liityttiin taantuvaan kasvattajasarjaan. Sarjaan, joka oli ennen Mestis. Mestis on toki taantunut, mutta myös Liiga on taantunut entiselle Mestis-tasolle. Nämä vanhat ECHL-starat ja yli-ikääntyneet, jo parasta ennen päivyksen nähneet kotimaiset "starat" olivat ennen Mestistason staroja, nykyään ne ovat Liigatason staroja.

Jos siis otetaan Mestiksen elinvoimaisimmat vuodet (jotain 2004-2010) ja verrataan sitä nykypäivän Liigaan sanoisin, että olen aika perkeleen pettynyt tähän saakka nähtyyn Liigaan.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sportin ja KooKoon fanit: miltä nyt tuntuu?

No, kiitos kysymästä...vaihtelee tuo mieliala. Onhan se suuri ilo ja kunnia saada 'läpsytellä' perinteikkäiden ja isojen liigaseurojen kanssa vihdoinkin samoista sarjapisteistä, mutta kyllähän tämän läpsyttelyn ja maalinestopelin sijaan kaipaisi enemmän tunnetta ja suuren urheilullisuuden riemua. Nyt keskitytään vaan siihen, että kassakone laulaa ja että kaikilla on mukavaa. Ei sitä tunnetta ja urheilullisuuden riemua kyllä enää liigan "edun" vaatimana Mestiksestäkään löydä, mutta....ei Liigan status ole kyllä enää sama kuin ennen, vielä vuosikymmen sitten. 90-luvusta puhumattakaan. Itse 11-vuotiaana Sport-kannattajaksi tultuani jaoin monen vaasalaisen unelman liiganoususta, ja vaikka yli 30 vuotta piti odottaa, niin ei tässä ihan odotetunlaista kiimaa ole oikein ollut. Hyvälle edellenkin tuntuu, että Liigaa pelataan, mutta ei kyllä niin hyvälle kuin ajatteli. Suurin syy on Liigassa tuotteena. Pelaajamassa on tasaisen harmaata ja ottelutapahtumat virkamiesmeininkiä. Nousutapakin varmasti jossain taustalla vaikuttaa omiinkin fiiliksiin, vaikka Rännistön mafian tiedostustilaisuuden aikana kevään 2009 Ässät-Sport -karsintasarjan ajoilta muhineen sampanjapullon sitten kyllä korkkasinkin.

Jotain tarttis tehdä. Liiga takaisin liiton sarjaksi, divari takaisin ja sarjat auki.

E: Lisään saman kuin Pat, että ehkä tyhjin fiilis tulee siitä, että kun Mestiksestä alkoi olla kiire pois kasvattajasarjastatuksen vuoksi, niin nyt on saanut itsekin huomata, että Liiga on itseasiassa toinen ihan samanlainen kasvattajasarja. Vain keinotekoinen hype on suurempaa.
 
Viimeksi muokattu:

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei ole vielä ehtinyt kyllästymään kun ei ole vielä edes kaikkia joukkueita kohdattu. Ehkä sitten keväämmällä rupeaa maistunaan puulta mutta tulihan noita Peliittoja ja SapKoja vastaan väännettyä ihan riittävästi. Vaihtelu virskistää. Karsintojen palauttaminen toisi vähän säpinää alakertaan. Liigassa teemana on suhmurointi kun se Mestiksessä oli puuhastelu.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Eniten vituttaa kun päädyssä on liikaa porukkaa eikä kaljalle ehdi kun gloorihantterit parkkeeraa portaille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös