Käyttäytyminen jääkiekko-otteluissa

  • 11 543
  • 100

AaKoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähetti fiftyeight

c) kannattajat. Henkilöitä, joille oma joukkue on rakas menestyi se sitten miten tahansa. Yleensä rauhaa rakastavia, omissa porukoissaan viihtyviä, kuitenkin aktiivisia jääkiekon seuraajia. Eivät periaatteessa huutele muuta kuin ääritapauksissa, eikä silloinkaan rivouksia.

Mihin ryhmään kuulut?

Selvästi c). Ja ottaisin perheen useammin mukaan ellei niitä vitunhomomeerunkkaantainussiinäitiäs-huutelijoita olisi niin paljoa.

Mitä helvetin ääliöitä sellaiset on ja jos tuollainen on parasta mitä keksii, niin vitutustakin enemmän heitä käy sääliksi; kun on lusikalla annettu, niin turha kai on mennä kauhalla vaatimaan...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Rääväsuista ja muista

Ajattelinpa vaihtaa ketjua ja kirjoittaa tänne, minne nämä jutut kai kuuluvatkin.

Muutamassakin otteluketjussa olen huomannut, että vierasjoukkueen fanit ovat olleet näreissään saamastaan kohtelusta ja kuulemistaan törkeyksistä. Itse olen myös kaikki liigapaikkakunnat läpi käynyt ja monenlaista juttua kuullut ja nähnyt.

Mitään erityisen poikkeavaa hirveyttä en ole missään saanut kokea, vaan tasapuolisen huonoa käytöstä joka paikassa. Hämeenlinnasta ja HPK:n faneista on taas viime aikoina kirjoitettu ehkä muita enemmän ja luulenpa, että se johtuu siitä faktasta, että joukkuekin on mukavasti tapetilla koko ajan. Näin ainakin toivon.

Jos minulla olisi lapsia, niin harkitsisin todella tarkasti, mihinkä päin mitäkin hallia kannattaisi mennä. Kyllä meno on nykyään sitä luokkaa, että ei ole mukava katsella kun lapset ihailevasti katselevat ja kuuntelevat näitä umpitörkeyksiä. Tällaisia 'lapsisikoja' olen myös surukseni useita nähnyt myös Rinkelinmäellä. Jos lapsen suusta alkaa kuulua homoa ja huoraa, niin tilanne on minun mielestäni tosi paha. Ei sillä että se aikuisen suustakaan fiksulta kuulostaisi.

Eikä tämä kai ihan pelkästään kiekkokatsomoiden ongelma ole, vaan ihan yleismaailmallinen. Mutta jotenkin se tyhmyys joukossa vaan tuntuu aina tiivistyvän. Jokaisella olisi varmasti käytöksessään aina parannettavaa. Myös allekirjoittaneella...

Minun mielestäni on kuitenkin hieman typerää alkaa tilittämään vierasmatkoillaan kuulemiaan lapsellisuuksia ja törkeyksiä otteluketjuissa, sillä se keskustelu ei todellakaan voi johtaa mihinkään muuhun kuin loputtomaan kinaan, koska tottahan toki jokainen 'omaa lastaan' puolustaa loppuun asti.
 
Viestin lähetti fiftyeight


c) kannattajat. Henkilöitä, joille oma joukkue on rakas menestyi se sitten miten tahansa. Yleensä rauhaa rakastavia, omissa porukoissaan viihtyviä, kuitenkin aktiivisia jääkiekon seuraajia. Eivät periaatteessa huutele muuta kuin ääritapauksissa, eikä silloinkaan rivouksia.

Mihin ryhmään kuulut?

Cee ehdottomasti. Helsingissä asuvana pelikokemuksia tulee lähinnä pk-seudun halleista. Kaikissa olen tullut kohdelluksi asiallisesti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaihtoehto Dee, tosin en ihan kaikkia pelejä käy katsomassa, jonka tosin korvaa se, että ne joita en näe kuuntelen radiosta ja huudan sitten himassa ihan s****nan lujaa... :)

Jääkiekko edustaa minulle tunnetta ja järkeä n. suhteessa 50/50, mutta on pelejä, joita katsoessa järki totaalisesti unohtuu kotiin. Näitä ovat mm. Jokeri-pelit ja jotkut HIFK- sekä Tappara-pelit. Jotkut yksittäiset muidenkin joukkueiden pelit aihetuttavat järkikullan väistymisen tunteen tieltä. Välillä tulee huudettua älyttömyyksiäkin, eikä se itseäni ainakaan haittaa. Vältän huutamasta loukkaantuneille pelaajille, kuten muutakin em. tyylistä raukkamaista huutelua.

Yksi asia suomalaisessa katsomokulttuurissa kuitenkin ärsyttää (tosin ei ole kyllä kokemusta muiden maiden kulttuurista): osa jengistä ei kannusta omiaan eikä mollaa vastustajia vaan keskittyy muiden katsojien ja näiden kommenttien mollaamiseen. Tätä tapahtuu kaikissa ikä- ja sosiaalisissa ryhmissä. Esim. edellisessä Jokerit pelissä tapahtui näin. Mikäli kyseessä olisi ollut (enemmän) humalainen tai agressiivisempi henkilö kuin minä, tilanteesta olisi aivan varmasti syntynyt tappelu.

Ko. henkilöille suosittelisin katseen ja kuulon siirtämistä kaukalon suuntaan, siellä tapahtuu. Kaikki ihmiset eivät todellakaan voi olla yhtä viisaita ja sivistyneitä kuin te. Ikävä kyllä, kun lähtee kotiovesta pihalle, joutuu kohtaamaan muita ihmisiä ja mielipiteitä. Mutta eniten sitä huutelua tarvitsee se oma joukkueenne, ei oman tai vieraan joukkueen fanit.

Huomattava on myös se, että jos pelaajien ja joukkuiden keskinäinen kunnioitus on laskenut, sitä on tapahtunut myös fanien keskuudessa. Voitto hinnalla millä hyvänsä on päivän sana. Se matka sitä voittoa tai muuta lopputulosta kohden on unohdettu ja se, että myös siitä voi nauttia. Samaa sävyä on tällä hetkellä myös havaittavissa Jatkoajassa käytävässä keskustelussa.
 

EDDIE C

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi (sympatiat Ruotsille)
Viestin lähetti ribis
Oikein Tiistain UUTISPOMMI tuli tossa että nämä idioottimaiset huudot ovat tulleet Jokeri-katsomossa.

Harkimon järjestämillä alennuskausikorteilla tämä "fanikatsomo" alkaen niistä 30-40v äijistä, ja nuorimmat 13-14v, huutelevat näitä "Kuole homo!" huutoja.

Ikävää että meidän fanien ikärakenne ei vastaa sinun odotuksiasi.
Otamme mielipiteesi huomioon ja pyrimme ostamaan 15-29 vuotiaita kannattajia, jotka toki osaavat käyttäytyä kuten tyhjät penkit Länsiautoareenalla.
 

EDDIE C

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi (sympatiat Ruotsille)
Viestin lähetti ribis
[Jos HLinnassa on sika-katsomo, on Hartwallilla Idiootti-katsomo. [/B]

En istu fanikatsomossa, mutta huutelen kyllä peleissä mitä sylki suuhun tuo enkä varmasti ainakaan kehu vastustajajoukkuetta.
Ehkä jääkiekkokulttuuri ei sitten ole tarttunut minuun vieläkään mutta "so not?".
Voisihan se olla teidän älykkäämpien kiekkofanien mielestä mukavampaa että yhdessä hymyiltäisiin ja annettaisiin abloodeja hienoille harhautuksille ja upeille maaleille. Mutta minua kun ei vaan paljon naurata vaikka Caloun tekisi kuinka upean maalin Jokereita vastaan. Rakastan Jokereita ja vihaan vastustajaa joka pelissä ja käyttäydyn sen mukaan.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Viestin lähetti kaakko
Eiköhän näitä huutelijoita löydy jokaisesta hallista. Turha siinä on lähteä koko katsomoa haukkumaan. Ne huutelijat vaan tuntuvat erottuvan porukasta.

Totta, mutta valitettavan totta on se, että toisissa halleissa noita taabermanneja on yksinkertaisesti enemmän kuin toisissa.

Rauhallisemmasta päästä ovat Espoo, Turku?(eivät tosin lauantaina tuhannen tupakassa ja humalassa Helsinkiin raahautuessaan) ja ennen kaikkea Tampere! Ja niitä pahimpia en viitsi edes mainita, kyllä te tiedätte mitkä ne on.

Ja nämä ovat sitten vain omia kokemuksia, joten turha alkaa inttää vastaan...

Ja fudispiireistä ne ugh ugh-huudot on lähtöisin. Itse törmäsin ensimmäisen kerran Arsenal-Everton matsissa ko. meininkiin. Ian Wright ei oikein ollut teollisuuskaupungin fanien mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Kaikki, jotka olivat...

Rinkelinmäellä, kun Euro-otteluturnauksessa mukana ollut Sheffieldin kannattajat tulivat kaupunkiin ja halliin, tietävät mitä todellinen kannustus/kannatus on!

Eihän sillä joukkueella ihan hirveesti sen aikaisenkaan Kerhon kanssa saumaa pelissä ollut, no ei ne nyt ihan surkeestikaan pelanneet, mutta se kannustus oli aivan omaa luokkaansa.

Miehiä ja naisia, pääluku 30-40 henkeä, ikäjakauma about 20-50, ehkä astetta vanhempaa väkeä kuin odotin, selittynee sillä että oli varaa matkustaa helvetin napapiirille katsomaan oman joukkueen pelejä, mutta koko pelin ajan jengi lauloi kannustuslauluja ja chanteja!

Rinkelinmäkeäkin pidetään aika hurjana paikkana välillä, mutta tuo kourallinen sai aikaan enemmän ääntä ja posia fiiilistä kuin koko muu halli, joka sekään ei ollut mikään Lootin vaimo.

Otteluiden välillä mukavaa ja seurallista sakkia. Joku kirjoitti tuolla aiemmin vihaavansa vastustajaa, mutta näiden jamppojen ja eijojen osalta ei voi puhua lainkaan sellaisesta käyttäytymisestä, ei pelaajia eikä faneja kohtaan - omia kannustettiin koko ajan pelitilanteesta huolimatta ja myös vastustajan hyville esityksille (maaleille) annettiin niille kuuluva arvostus.

Organisaatiotason kömpelyyksiä: kerran tulee vielä päivä, jollion Areenan Limbolla ei enää kehdata pelitilanteen takia näyttää rainaa, jossa Ritarimme putoaa hevosen selästä veteen - ja katsomolla on hauskaa. Oh bugger!
Mielestäni asiaan vastattiin hyvin Rinkelinmäellä paikallisen mainoskuuluttajan kuuluttaessa kerran, että "tällä kohdalla piti olla vastustajaa halventava äänimainos,mutta se päätettiin hyvän maun vastaisena poistaa".

Jokaisella niin koti- kuin vieraskentälläkin saa aina silloin tällöin hväetä silmät päästään, taaskin niin omien kuin vieraidenkin dorkien omituisista päähänpistoista tai verbaalikikoista, mutta siitä huolimatta pidän suurinta osaa aiheeseeh liittyvistä osatekijöistä mukavina ja oikean suuntaisina.

Kaikissa asioissa on turha uputtaa muutoksesta, jos ei ole itse valmis olemaan ensimmäisenä tekemässä niin - muutos alkaa aina helpoimmin ja tehokkaimmin itsestä!
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Jos Hakametsään haluaa tulla lasten kanssa, niin suosittelen suuresti E-katsomoa ja sen ensimmäistä riviä n. puolestavälistä. Ainakin Ilveksen peleissä kannattaa pysyä erossa D-pääsyn seisomakatsomosta, sielä kulee teini-ikäisten juuri oppimat uudet kirosanat yms. Kyllä Tapparankin peleissä näitä samantyylisiä teinejä löytyy, mutta he eivät ainakaan minun tietojeni mukaan istu samassa paikassa joka pelissä ja eikä yhtäsuuurena ryhmänä.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vielä kiroilusta ja muusta vastaavasta

Toivottavasti SM-liigan hallikulttuurin ei pesiydy mikään hissukkameininki, oli se sitten sivistyneiden katsojien mieleen tai ei. Olen monesti kiittänyt jäääkiekon jumalaa siitä, että olen saanut kotijoukkueekseni Hämeenlinnan ja jäähalliksi Rinkelinmäen. Siellä saa (suurinpiirtein) möykäta ja huutaa niin paljon, kuin on mieleen.

Kiroilua ja törkeyksiä kuulee paljon enemmän televisiosta tai koulukavereilta siellä ala-asteen pihalla. Tai kadulla kävellessään. Myös Internet suoltaa jos jonkinlaista soopaa. Mielestäni on melkoista tekopyhyyttä ruveta syyttämään oman lapsensa huonoa käytöstä siitä, että hän on käynyt jäähallissa jääkiekkoa katsomassa. Suurin syy tähän ymmärtämättömyytteen lienee se että täällä ei ole totuttu suuriin tunteenpurkauksiin arkielämässä. Kaikki pitää niellä ja pitää naama vakavana. Silloin on kova jätkä. Tunteellisuus ja tunteenpurkaukset yhdistetään monesti virheellisesti tyhmyyteen.

Mielestäni jos jotain älyllisiä haasteita hakee, niitä on turha mistään jääkiekosta etsiä. Niitä kannattaa hakea mm. koulunpenkiltä, kirjastosta ja työelämästä. Meikäläinen ainakin lopettaa jääkiekon katsomisen sinä päivänä, kun se ei herätä minussa mitään tunteita. Tai teen sitä jatkuvasti saunan lauteilta bisneksistä jutellen. Joo, ja olen ollut aitiossa. Ja huusin sielläkin ihan yhtä typeriä kuin katsomossa.

P.S. Ja totta kai yritän välttää kiroilua ja hävyttömyyksiä. Mielestäni kuitenkin parempi kiroilla katsomossa kuin hakata vierasfania hallin pihalla.

P.P.S Ja tottakai jääkiekossa on myös älyllinen ulottuvuus. Se vain tuppaa unohtumaan kiihkeän pelin tiimellyksessä. Mielestäni peli on huono, jos sitä ehtii liikaa analysoimaan.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Radiossa tuli muistaakseni juttua vähänaikaa sitten TPS:n faniryhmästä (siis nimenomaan tuosta järjestyneistä faneista) niin siellä keskityttiin vain kannustamiseen. Kyseisessä jutussa haastateltiin faniryhmän kahta johtajaa ja he eivät halunneet että heidän kannustusryhmältä tulisi huutoja vastustajan maalivahdille tms. vaan kannustus keskittyisi nimenomaan omien kannustamiseen. No minä en nyt tiedä onko tässä mitään järkeä. Tämä nyt vaan asiaan hieman liittyen.

Kyseisestä asiasta oli kovastikkin vääntöä (ketjua en nyt muista) tästä katsomo käyttäytymisestä. Itse olin ja olen edelleen sitä mieltä että jos sen lipun ostaa niin saa sen edestä peliä kommentoida kuten haluaa (lue en niin tee) se on jokaisen oma asia jos kerran on about 10-20 euroa maksanut. Kirkkoon voi aina mennä jos haluaa. Kolikoiden heittäminen jäälle tai muiden roskien viskominen tuli johtaa niskaperseotteella tapahtuvaan ulosajoon. Kannustus/provokaatio/mollaus on parasta jos se tulee koko katsomolta ja yhtäaikaa samassa tahdissa.

Edit: Tämä viesti oli muuten minun 700. jatkoaikaan kirjoittamani viesti. Taitaa olla herkkumunkki kahvien paikka.
 
Viimeksi muokattu:

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mielestäni ylivoimaisesti typerimmät fanit löytyvät IFK:n leiristä, siis yksittäistapaukset, en nyt halua mitenkään leimata kaikkia IFK:n kannattajia.

Jokaisessa JOK - IFK -matsissa joillakin IFK:n kannattajilla on pakottava tarve mennä haastamaan riita Jokereiden fanikatsoman välittömään läheisyyteen, jonka jälkeen järkkärit ohjaavat kyseiset henkilöt ystävällisesti ulos. Lisäksi jostain syystä ympärilleni kasaantuu aina muutama "hieman" maistissa oleva 30 - 40v. jääkiekkon asiantuntija, joka jaksaa muun örveltämisen ohella tasaisin väliajoin muistuttaa kovaan ääneen että "Ville isäs häpee sua" ja "Lehtonen on seula". Tietenkin kaikki Hjallis sitä ja Hjallis tätä kuuluvat myös kyseisten kiekkotuntijoiden repertuaariin. Oman joukkueen kannattaminen ei tunnu kiinnostavan. Sen sijaan yleinen riidan haastaminen kiinnostaa, tähän mennessä kukaan Jokerifani ei ole vaan lähtenyt leikkiin mukaan.

Lisäksi kokoonpanoon kuuluu aina jokunen räkänokka nuori mies, joka yhden kaljan otettuaan uskaltaa kavereidensa säestyksellä huudella hävyttömyyksiä turvallisen välimatkan päässä sijaitsevaan Jokereiden fanikatsomoon. Kun IFK tekee maalin, Lehtonen on luonnollisesti seula ja Jokerifanit apinoita. Oman joukkueen kannattaminen jää muun vaahtoamisen alle.

Tietenkin nämä ovat ikäviä yksittäistapauksia mitä löytyy jokaisen liigajoukkueen faneista, tosin en ole törmännyt kuin IFK:n sellaisiin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Olin viime syksyllä katsomassa FC TPS:n liigakarsinta ottelua vieraissa. Vastustajan faniporukka piti ihan hyvää ja minusta ns. oikeaoppista kannatusta. Vieressämme olevat pikkupojatkin pitivät meteliä kokoajan. Ei minua TPS häviää ja Te ootte surkeita huudot kiusaa. Jonkin verran vaan tuli huono olo, kun kymmenenvuotiaat huutavat kuorossa jalkaansa maassa kituvalle TPS: pelaajalle rytmikkäästi KUOLE. Sama porukka harrasti myös tätä UHG UHG- kannatusta paitsi yksi, joka oli tummaihoinen. Hän oli yllättävän hiljaa, eikä niin kovin iloisen näköinen. Eihän noita pieniä voi siitä syyttää. Ei he vielä tiedä mikä on sopivaa. Ehkä pitäisi itsekin harkita mitä tulee huudettua välillä.
 

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Olen nauranut eräänkin kerran raksilassa noille katsomohuudoille, kun niissä on välillä mukana osuvaakin huumoria. Ainakin siinä vastustajan vaihtoaition takana olevasta katsomosta lentää kuumissa peleissä loistavaa läppää. Tietenkin humalaiset örveltäjät on asia erikseen, mutta heitä ei kovin usein arkisin katsomoihin eksykkään (onneksi).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Kaikki, jotka olivat...

Viestin lähetti mummi
Organisaatiotason kömpelyyksiä: kerran tulee vielä päivä, jollion Areenan Limbolla ei enää kehdata pelitilanteen takia näyttää rainaa, jossa Ritarimme putoaa hevosen selästä veteen - ja katsomolla on hauskaa. Oh bugger!
Mielestäni asiaan vastattiin hyvin Rinkelinmäellä paikallisen mainoskuuluttajan kuuluttaessa kerran, että "tällä kohdalla piti olla vastustajaa halventava äänimainos,mutta se päätettiin hyvän maun vastaisena poistaa".
Copy-pastaan tähän mitä syksyllä Dallasissa näin:

Dallasissa videotaululla pyöri muutamia "hieman" provosoivia mainoksia, joita Suomessa ei varmasti saisi näyttää: Ensimmäisessä kuvattiin Detroit-paitaista naisfania (yleisön buuatessa). Ruudun alareunasta kuvaa tuli Stars-paitainen animaatiohahmo, joka alkaa hakata "ruudun" takaa näkyvää fania jääkiekkomailalla kirvesiskuin. Toisessa clipissä näytettiin kolmea Wings-paitaista fania, jotka istuvat paikoillaan. Kuvaan tulee "järjestysmies" joka heittää tyypit pois paikoiltaan, viskaa pop-cornit viimeisen fanin silmille ja ohjaa tilalle Stars-fanit. Sikäli nämä clipit olivat harmittomia, että tunnelma eri fanien välillä oli leikkisän vihamielinen eli kenenkään ei todellakaan tarvinnut olla huolissaan koskemattomuudestaan. Siitä Suomessakin voitaisiin ottaa oppia
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Holier than thou

Yksilöt luovat mielestäni tässä tapauksessa kulttuurin eli jos omat käytöstavat
ovat tarpeeksi vahvat, ei matseissakaan tule silloin nolattua itseään.

Itse esim. pyrin siihen että 1) en uhoa ennen peliä,
2) en solvaa aiheetta pelin aikana 3) enkä jälkikäteen mene vittuilemaan voitetuille.
Siis ihan niitä samoja juttuja mitä en tee "siviilissäkään".
Hyvin on toiminut vaikka bischofshofenit on tullut nautittua
melkein joka pelissä. Pelikokemukseen tai kannustukseen
tämä ei ole vaikuttanut millään lailla.

Toinen on sitten kannustustavat, (esim alivoimalla) omien kannustus on paljon mukavampaa
kuin vastustajan pilkkaaminen. Tosin se sakki lähinnä koittaakin
provota vastustajan kannattajia eikä niinkään pelaajia. Se on vielä epäselvää kuka
viitsii raahatua toiseen kaupunkiin asti niin tekemään ja maksaa siitä vielä.

- -

BTW: Sitten on muuten a:n ja b:n välimaastossa
näitä firmaporukoita jotka ovat yleensäkin paikasta
riippumatta ihan helvetin hauskoja. Viimeksi niitä kuuli lukkopelissä,
(siinähän huutelivat), tapparalaiset kävivät jo persoonaan kiinni.
Vanhat keski-ikäiset äijät ovat siitä pahoja
kun ne kerran vuodessa saavat sitä bisseä niin maailman
valtiaat astuvat esiin. Ja NIITÄ on joka kaupungissa!
 
Viimeksi muokattu:

lakimies

Jäsen
Pitääpä kertoa tarina Rinkelinmäeltä 25.1.2003 HPK-Ilves matsista.
Toisella erätauolla kävin KaKuTi-cafen viereisessä WC:ssä. Ollessani kusella loosissa alkoi kuulua parin äijän uhoamista käsienpesupaikan suunnasta. "vittu, kato tätä" ym. No tulin itse pesemään kädet ja huomasin e.m. äijät. Kaksi miestä (about 30V ja 40v) repi käsipyyherulla-automaattia. Siis semmoista, missä kangasrullasta tulee puhdasta pyyhettä ja lopuksi, joku Lindström tai joku muu vaihtaa kangasrullan uuteen.
No tässä tapauksessa nää kaksi ääliötä, käsipyyhkeen loputtua, oli alkanut repimään ja lopulta oli saanu kankaan poikki. "Vittu ollaan vahvoja" ym. uhoaminen jatkui WC:ssä.
Itse pyyhin kädet viereiseen pyyhkeeseen ja en malttanut olla kommentoimatta: "Että järkee ei taida sitten ollakkaan..." No siitähän nää kaksi kaveria oikeen innostu, silmät rupes kiiluun. Toinen otti katkenneen pyyhkeepään nyrkkiinsä koitti ruveta huitoon sillä, uhoten "Ei riitä pituus, muuten olisin niistänyt sun nenäs"
Lähdin WC:stä takaisin katsomon suuntaan, mutta sattumalta 2 järkkäriä sattui nojaileen WC:n oven ulkopuolella. Katsoin asiakseni sanoa heille mitä WC:ssä oli tapahtunut ja järkkärit lähti katsomaan tätä kaksikkoa.

Oliko joku jatkoaikalaisista ?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti lakimies
Oliko joku jatkoaikalaisista ?
Ei kai Daespoo käy Hämeenlinnassa, vaikka kutsuttaisiin?

Noita esimerkkejä löytyy aivan varmasti kaikista halleista, missä myydään alkoholia. Häpeäkseni täytyy kyllä myöntää, että idioottisimman vaikutelman itsestään on antanut Tappara-HPK -pelissä vierasjoukkueen kannattaja vuodenvaihteessa. Muut tulevat sitten tasaisena rintamana perässä. Seuratkaa vaan niitä omiannekin. Kyllä sieltäkin puupäitä löytyy.

Parhaat pisteet annan Jyväskylän Hippokselle, missä oli alkuvuodesta kaikilla hauskaa. Nähdään taatusti uudelleen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti lakimies
Pitääpä kertoa tarina Rinkelinmäeltä 25.1.2003 HPK-Ilves matsista...
...Oliko joku jatkoaikalaisista ?

Olipas sinulla tarina... Kyllähän näitä ihan vastaavia ääliöiden tapaamiskokemuksia löytyy varmasti melkeinpä jokaiselta kiekkoa enemmän seuraavalta ihmiseltä, ja yleensä sellaiselta ihmiseltä joka missään liikkuu.

Itse olen kerran nähnyt Turussa erään kriminaaliääliökolmikon, joka rikkoi näyteikkunan (tarkkaa päivämäärää en muista, mutta talvea se oli ja 90-lukua). Yksi heistä oli pitkätukkainen, toinen isomahainen ja kolmas huonoihoinen. Katsoin myös velvollisuudekseni ilmoittaa asiasta poliisille, joka sitten nämä jannut talteen korjasi.

Liekö jatkoaikalaisia?
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Oletko opettaja?

Viestin lähetti lakimies
Itse pyyhin kädet viereiseen pyyhkeeseen ja en malttanut olla kommentoimatta: "Että järkee ei taida sitten ollakkaan..." No siitähän nää kaksi kaveria oikeen innostu, silmät rupes kiiluun.

Niin, omasta mielestäni teit yhden typerimmistä tempuista mitä ihminen pystyy itselleen tekemään. Menit tahallaan kerjäämään verta nenästäsi. Olisit ollut hissun kissun ja sanonut vain järkkäreille tapahtuneesta. Järkkäreiden tehtävä on puuttua tälläisiin asioihin.

Itse olen välttänyt tietoisesti puuttumasta toisten typeryyksiin, niihin sotkeutumalla kun polttaa yleensä omatkin näppinsä.

En sano sillä, ettenkö itsekin olisi joskus sortunut typeryyksiin, mutta suutari pysyköön lestissään.

Täältä tähän
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Körökörö kirkkoon...

Itse tulee kyllä huudeltua niin perkeleesti lätkämatseissa.

En toki huuda mitään alatyylistä, sen verran sentään mullakin järki päässä pakottaa, mutta tänäänkin Pirkkolassa A-junnujen matsissa Kärppiä vastaan tuli pari kertaa avattua vähän ääntänsä, niin johan sitä taas ainakin kymmenen päätä kääntyi ääntä kohti.

Ja näinhän sitä aina käy: pitäisikö sitten tuhista partaansa vai mitä?

Eipähän ole ainakaan ikävä sitä ukkelia, joka aina Nordiksen aikoihin F5:ssa osasi tasan kaksi huutoa: "Hyvä Rale!" ja "Iske kiinni ku leipään!". Kaudesta toiseen samat huudot...

No, aion joka tapauksessa jatkaa tällä tiellä.
Muuten olisin ryhtynyt hortenomiksi...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Minä taas olin kerran seuraamassa Turkuhallissa vallan erikoista näytelmää, jossa Hifk-pelaajia ja Alpoa hiillostettiin oikein kunnolla ja mielestäni suht tuloksekkaasti. Viisi minuuttia ennen matsin alkua alkoivat rytmikkäät ALPOOO, ALPOO, ALPOO huudot kaksi riväi vaihtoaition yläpuolelta. Ape kääntyi katsomaan mistä huudot tulivat ja virnisteli tässä vaiheessa. Huudot jatkuivat kolme erää. Pelaajatkin alkoivat kiinnitää ensimmäisen erän puolivälissä huomiota ko huutajiin. Tästä riemastuneena myös Levokari, iso lapsi huutoja alkoi sadella. Niitä seurasi aina helvetillinen naurunremakka. Toiselle erätauolle siirryttäessä Levokari yritti huitaista pahinta huutajaa, tämän roikkuessa puolen metrin päässä Alpon päästä. Kolmannessa erässä Levokaria ei enää kentällä näkynyt. Samaisen erän puolivälissä Vihko kääntyi huutajien puoleen ja näytti selvällä elekielellä että tervetuloa lähemmäs, täältä pesee.

Palloseura voitti pelin sangen kuumien vaiheiden jälkeen 5-2.
 

Mammutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Blackhawks,Cam Neely, Timo Peltomaa
Kerronpas tälläisen pikkujutun joka jäi mieleen pari vuotta sitten.

Olin harvinaista kyllä LPR:n kisaladossa istumakatsomossa. Vieressäni istui kaksi vähän alle kaksikymppistä jätkää vähintään 5 kilon karkkipussit kädessä. Ainoa kommentit joita kavereiden suusta tuli, olivat tyyliin: "taas se mokas", "menis h..vettiin sieltä", "ei siit ollu junnarinakaan mihinkään".. Ei yhtään positiivistä kommenttia, ei edes Saipan maalien yhteydessä. Katkeroituneita omasta mielestään huonosti kohdeltuja junnuja, joiden taidot ei riittäny. Luulen.

Sitten yläpuolellani istunut perhe. Noin 45-50v isukki, vähän nuoremman näköinen äityli ja parikymppinen tytär (kaunis ku mikä). Hirveä meteli alusta asti (eihän siinä mitään), tosin kukaan ei kyllä nähnyt mitään mitä kentällä tapahtu. Ainakaan kommenteista päätellen.
Sitten kun Saipa sai jäähyn vähän kyseenalaisesta väärästä vaihdosta, oli tämä mieshenkilö jo hyvän matkaa edessäni käytävän puolella huutamassa tuomarille. Ja kun tuomari sitten vihelsi Saipalle toisen jäähyn heti perään, oli tämä sama mies jo Saipan vaihtoaition yläpuolella olevan pleksin päällä rähmällään keskisormi pystyssä huutamassa tuomarille. Kommentit muun perheen puolelta olivat niin ala-arvoisia, etten niitä toista.

Tietysti kaikilla on oma vapautensa kannattaa joukkuettaan omalla tavallaan kun on lippunsa maksanut, mutten ole koskaan ollut yhtä karseassa katsomossa jääkiekko-ottelun aikana.
Kummallakaan porukalla, niin nuorilla kuin perheelläkään ei ollut minkäänlaista kiinnostusta peliä kohtaan, kunhan olivat siellä. Saipahan Saipa lippurahat..
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Fanien välinen käyttäytyminen

itse ifk-fanina en ole huomannut minkäänlaista eripuraa kannattajien keskuudessa tai sitten olen ollut väärässä paikassa väärään aikaan.Varmasti toki on joka joukkueella olemassa mulkku-faneja joiden asenteena on "rakastan Kyrönlahden palloa ,inhoan kaikkia muita" jonka seurauksena on pakko mennä haastamaan riitaa kaikkien kanssa jolla on "väärä" paita päällä.
Olen monilla fanimatkoilla ollut ja nähnyt paljon erilaista fani"kulttuuria" ,mutta en ole koskaan törmännyt minkäänlaiseen vittuiluun(edes hartwall areenalla) lukuunottamatta h-linnassa b1-katsomon vieressä odottaessani pelikatkoa ,jotta pääsen asioimaan wc:ssä.Tällöin jotkut paikkakuntalaiset alkoivat hiukan riuhtomaan "pikkupoikamaisesti" paitaani ,mutta ei sekään ole muuta kuin leikkimielistä vinoilua.
Ehdottomasti parhaat kokemukseni ovat Lappeenrannasta 4.1.2003.Menetin melkein koko toisen erän kun jäin hengailemaan Saipa-fanien kanssa ja erittäin hyviä tyyppejä koko sakki.
Kotimatseista voin sanoa sen verran ,että omistan kausikortin b2-fanikatsomoon ja kyllä siellä "v***upäitä on,pahin ehkä eräs hiukan tukevampi kaveri sieltä katsomon alaosasta,joka huutelee kelle vaan näitä "#!¤#%#¤% -sanoja oli se sitten tuomari,vierasjoukkueen pelaaja,-fani tai jopa ifk-pelaaja.
kenties huomenna perjantaina pienessä laitamyötäisessä päästään taas "keskustelemaan " järkeviä Ilmalan porukan kanssa katsomon 113-114 oviaukkojen lähettyvillä.=)
 

tutri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK!
Niin, kuten tässä on jo kymmeniä kertoja mainittu, joka hallista löytyy omat vakioidioottinsa. Älyttömin näkemäni tempaus sattui joskus 90-luvun puolivälissä Rinkelinmäellä ottelussa HPK-Jokerit: sikakatsomoon oli eksynyt pieni ryhmä Jokerifaneja, joista eräs kantoi mukanaan noin 100cm x 70cm kokoista narrilippua. Ottelun toisen erän alkupuolella joku lipun heilutteluun kimpaantunut HPK-"fani" nappasi sen kulmasta kiinni ja sytytti mokoman tuleen. Parin sekunnin kuluttua liekit näkyivät jo vastapäiseen istumakatsomoon, ja sanomattakin oli selvää että tappeluhan siitä tuli. No, järkkärit saivat onneksi tilanteen rauhoittumaan nakkaamalla asianosaisia ulos hallista.

Kyllä hävetti julmasti myöhemmin oman joukkueen kannattajien puolesta, mutta täytyy myöntää että tilanteen vaarallisuudesta ja äärettömästä typeryydestä huolimatta (tai johtuen) sain kyllä aika makeat naurut. Jokerit muuten muistaakseni voitti tuon ottelun...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös