Käytkö otteluissa kuin elokuvissa?

  • 5 382
  • 23

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Täällä kun ei äänestyksiä näköjään pysty väsäilemään niin pitää tiedustella ihan normiketjulla:

Käytkö HIFK:n otteluissa vain hyvän hokiviihteen takia?

Käytkö siis suosikkiseurasi otteluissa samalla fiiliksellä ja viileydellä kuin muissakin nykyajan (rahavälitteisissä) viihdetapahtumissa, esimerkiksi elokuvissa. Elokuviinhan mennään vain, jos elokuva arvioidaan etukäteen itseä miellyttäväksi. Jos taas elokuva arvioidaan kehnoksi, jäädään kotiin. Elokuvissa istutaan seuraten tarkasti edessä näkyviä tapahtumia. Poikkeuksellisen hyvän näytöksen jälkeen joku voi jopa taputtaa, mutta suurin osa viihteeseen tyytyväisistä ilmaisee tyytyväisyytensä päättämällä yksinkertaisesti käydä piakkoin uudestaan leffassa - varsinkin, jos samojen tekijöiden ja näyttelijöiden suorituksia on tarjolla. Paljon elokuvia seuraavat osaavat myös analysoida esityksiä tarkasti - kriittisestikin, ja muutamat julkikriitikot kannustavat muitakin kaihtamaan kehnoina pitämiään rainoja.


Kyllä, oikein arvattu: minulle ottelutapahtuma merkitsee jotain aivan muuta. Jotain muuta kuin vapaa-ajan täytteeksi tarjolla olevaa yhtä (tusina)viihdevaihtoehtoa muiden vastaavien muassa. HIFK seurana on minulle yhtä kuin yhteisiä kokemuksia ja näiden hyvien ja huonojen hetkien kautta kiinnikasvamista, tunnetta sekä välitöntä sosiaalisuutta. Seuran kannattaminen ei näin ollen ole vain hyvistä suorituksista palkitsemista vaan jatkuvaa sen käänteissä mukanaelämistä.

Jos minusta näyttää siltä, että seura - joka minulle on koko instituutio historioineen, perinteineen ja symboleineen; kannattajineen ja muine sidosryhmineen; kaikkine pelaajineen, valmentajineen ja vastuuhenkilöineen - voi huonosti, ilmaisen huolestuneen mielipiteeni paikan päällä, koska välitän. Jos en välittäisi jäisin kotiin ja luulisin sen vaikuttavan - koska en välittäisi.

A.C.
 
Viimeksi muokattu:

#76

Jäsen
En tiedä vastaako kokemus elokuvissa käyntiä, mutta ei HIFK minulle ole mitään elämää suurempaa. Pari kertaa olen käynyt liigassa katsomassa peliä, jossa HIFK ei ole pelannut ja kiinnostus ollut hyvin pintapuolista eli on sillä punapaitaisella joukkueellakin selkeä asemansa peliä katsottaessa.

Kuitenkin suhteutan jääkiekko-ottelua harkitessani lippujen hintaa peliin aika paljon. Nykyisellään en koe, että HIFK:n pelit ovat lippujen hinnan arvoista viihdettä ja tämä tilanne on jatkunut jo pari kautta. Toisaalta minulta puuttuu se hyvä kaveri, jonka kanssa tulisi käytyä peleissä, joten ulkoinen houkuttelija jää puuttumaan.

Viime kädessä menen nykyään mieluummin itse urheilemaan kuin katsomaan muiden urheilua. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että 2-4 kaverein porukalla peleissä käymine voi olla erittäin hyvä sosiaaline tapahtuma.
 

scholl

Jäsen
Kyllä niissä suuri ero on. Elokuvissa käyn lähinnä, jos tunnen, että minulla ei ole mitään tekemistä, mutten viitsi olla kotona. Eli tavallaan tuhlaan vain aikaa. Jos leffa on hyvä niin aina parempi.

IFK:n otteluissa on sen sijaan kyse ihan eri asiasta. En varsinaisesti pidä jääkiekosta. Se ei ole kovin hieno peli, joten erittäin harvoin tulee katsottua matseja, missä pelaa muut joukkueet, vaan IFK:n otteluissa on kyse vähän sellaisesta me vastaan muut -fiiliksestä. Tottakai siellä otteluissa käydään sen takia, että jos voitetaan niin siitä tulee loistava fiilis. Ollaan yhdessä jotain muuta jengiä vastaan ja koetaan ne hyvät fiilikset, jotka saadaan, kun tulee vaikka ylivoimamaaleja ja voitetaan ottelu. Jännitystä, draamaa, voittamisen riemua.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos minusta näyttää siltä, että seura - joka minulle on koko instituutio historioineen, perinteineen ja symboleineen; kannattajineen ja muine sidosryhmineen; kaikkine pelaajineen, valmentajineen ja vastuuhenkilöineen - voi huonosti, ilmaisen huolestuneen mielipiteeni paikan päällä, koska välitän. Jos en välittäisi jäisin kotiin ja luulisin sen vaikuttavan - koska en välittäisi.A.C.
Meinaatko, että jos et anna kiukuttelevalle lapselle rahaa, niin et välitä? Kyllä rakkaus pitää olla molemminpuolista sekä toisen/toisten kunnioittaminen. Mielestäni pelaajien pitää kunnioittaa toisia pelaajia sekä kannattajia, mielestäni myös seuraa pyörittävien tahojen pitää kunnioittaa niitä jotka rahottaa pelaajien lisäksi myös heidän hyvinvointinsa, joka ei tulot huomioonottaen ole ihan vähäistä. Siksi katson, että rakkautta seuraa kohtaan voi olla myös se, että kieltäydyt rahoittamasta nykyisenlaista paskaa. Sillä tällainen toiminta osoittaa sen, ettei ainakaan joukkueen johdolla ole pienintäkään kunnioitusta "faneja=rahoittajia" kohtaan. Eli älä ala tölvimään muita, jos ymmärtävät hiukan olla kasvattajan roolissa tässä asiassa. Nykyisen kaltainen toiminta ei ansaitse pienintäkään selkääntaputusta saatikka rahan kantamista tämmöisen toiminnan tukemiseksi. Kyllä pitää olla kannattajillakin oikeutensa ilman että sä tulet tänne leimaamaan heidät jotenkin epäkannattajiksi. Meinaan itsellenikin tuo kannattaminen on välillä jopa hiukan turhankin tunnepitoista toimintaa. Ja siihen ei liity silloin pakolliset sosiaalikaljat jäähallilla.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Siksi katson, että rakkautta seuraa kohtaan voi olla myös se, että kieltäydyt rahoittamasta nykyisenlaista paskaa. Sillä tällainen toiminta osoittaa sen, ettei ainakaan joukkueen johdolla ole pienintäkään kunnioitusta "faneja=rahoittajia" kohtaan.

I Kotiinjääminen ei ole minulle koskaan todellinen vaihtoehto. Ja tällä ei ole mitään tekemistä seuran nykyjohdon ja sen aikaansaannoksien hyväksymisen, saatika näiden tukemisen kanssa. Kyseessä on HIFK, joka merkitsee minulle asioita, joita kerroin (vrt. leffassa käynti).

II Jos kuitenkin jäisin kotiin "vaikuttaisin" asioihin n. 10 euron verran peliä kohti. Ymmärrät varmaan, että analogiasi taloudellisesti sinusta täysin riippuvaisen lapsen ja isoilla luvuilla rullaavan viihdepaketin kasvattamistehtävästä ontuu.

III Koska olen tyytymätön siihen mihin suuntaan hienon ja perinteikkään seuran - johon siis myös itse kannattajapanoksellani kuulun - jääkiekkopuolen toiminnasta vastaavat tahot ovat seuran tätä osaa suuntaamassa (ja tovin jo suunnanneet), menen hallille ilmaisemaan tämän. Lisäksi ilmaisen kuitenkin myös kannatusta pelaajille, sillä sitä he tarvitsevat. Ja he eivät todellakaan ole syypäitä asioiden nykytilaan.

Nykyisen kaltainen toiminta ei ansaitse pienintäkään selkääntaputusta saatikka rahan kantamista tämmöisen toiminnan tukemiseksi. Kyllä pitää olla kannattajillakin oikeutensa ilman että sä tulet tänne leimaamaan heidät jotenkin epäkannattajiksi.

Selkään en siis todellakaan ole taputtelemassa. Olen kuitenkin vaikuttanut - ja tulen jatkossakin vaikuttamaan - seuran asioihin enemmän hallista käsin kuin yksittäiset tunteilevat kotisohvaprotestoijat ja fanaattiset jaloillaan äänestäjät. Enkä minä näitä tahoja ole "epäkannattajiksi" missään sanonut. He luulevat vain tekevänsä enemmän kuin mitä todellisuudessa tekevät. Ja jos he jotenkin saisivatkin aikaan todella vaikuttavan joukkoboikotin, leviäisivät siitä koituvat negatiiviset seuraukset paljon mahdollista kohdettaan laajemmalle.

Halliin suuntaminen ja nykymeiningin tukeminen eivät välttämättä ole sama asia!

A.C.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ymmärrän kysymyksen pointin hyvin ja mielestäni on aivan ok ottaa lätkä samantyyppisenä viihteenä kuin leffat, konsertit etc. Ja tässä onkin homman ydin: kiekkoseurat tekevät suurimman osan liikevaihdostaan tämän kategorian ihmisistä ja yrityksistä. HIFKistä voi sanoa ilman värilaseja, että seuran matseissa käydään reilusti enemmän "vain" jääkiekon takia niin yksilö- kuin yrityssektorilla kuin esimerkiksi Jokeri-matseissa. Mutta HIFK:kin on taloudellisesti täysin riippuvainen siitä jengistä, jolle jääkiekko ei ole se tärkein asia.

Itse en näe mitään yhteistä lätkämatsin ja leffan välillä. Lätkämatseissa käyn katsomassa pelkästään jääkiekkoa ja saan paljon irti käydessäni läpi pelaajia; suosikkejani ja inhokkejani, sekä valmentajien aivoituksia. Matsissa olen usein (varsinkin tällä kaudella) aivan saatanan raivona ja vitun huonotuulinen, mutta sekään ei syö itse lajin ja rakkaan HIFKin vetovoimaa. Kuinka vittumaista. Ja matsien hienot hetket - nekin ovat jotain aivan erityistä. Kuinka hienoa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lätkämatsin ja leffan välillä ei ole juurikaan mitään yhteistä, mutta siitä saa kyllä hyvän vertauksen nyky-brändille:

tuotetta myydään action-leffana, missä näyttelijöinä ovat Pulp Fictionin tyypit. Itse leffassa tosin Samuel L. Jackson esittää Pekko aikamiespoikaa. Jos nyt kuitenkin leffaan on ympätty pieni kähinä omalle etupihalle hyökkääkin kehiin talon sisältä Seinfeld pihapiiria puolustamaan.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lätkämatseissa käynti on sitä, että eletään tunteella mukana siellä. Ihan eri asia kuin leffoissa käynti. Kannattamista on monenlaista, enkä oikein voi sanoa, mikä on tosifanin tyyli. Kukin tyylillään. Vituttaa muutenkin asiassa kuin asiassa kilpailu siitä, kuka on eniten "truu". Esim. että "truu" hevidiggari ei voisi diggailla Modern Talkingia jne. yms. skeida. (BTW, Dieter Bohlen on kurko!)

Itse rakastan sekä lajia että joukkuetta/seuraa. Monilajidiggailua tosin olen melko vähän harrastanut, my bad. Niin, tiedä sitten mikä sisäinen masokisti minussa piilee, mutta niin vain siellä tulee lusittua nyt vaikeinakin aikoina. Täytyy sanoa, ettei nykyinen joukkue/pelityyli/ilmapiiri edusta tällä hetkellä ihan (toisinaan läheskään) parhaalla tavalla sitä, miksi rakkaus seuraan syntyi. On myönnettävä, että tunteen palo myös katsomon puolella on hieman alennustilassa.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n otteluissa on sen sijaan kyse ihan eri asiasta. En varsinaisesti pidä jääkiekosta. Se ei ole kovin hieno peli, joten erittäin harvoin tulee katsottua matseja, missä pelaa muut joukkueet, vaan IFK:n otteluissa on kyse vähän sellaisesta me vastaan muut -fiiliksestä.


Näinhän se menee. Suomessa ei jääkiekkoa juurikaan pelata, ei ole pelattu enää 7-8 vuoteen. Jääkiekkoa voi katsoa Canalilta öisin. Nordiksella käydään IFK:n takia eikä sillä jääkiekon kanssa ole mitään tekemistä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Vihdoin jotain aktiivisuutta itseltäni

Elikkä onhan se nyt perkele, kun en ole tästä asiasta enkä kannattamisesta yleensäkään ehtinyt riviäkään kirjoittaa. Valitettavasti suosikkijoukkueeni lama on ajanut niin syvään vitutukseen, että se on jyrännyt fanikatsomokritiikkin ja keskustelun kannattajuuden tilasta täysin.

Mutta mutta, minulle HIFK Hockey on se juttu, joukkueen kadottua katoaisi myös jääkiekon seuraaminen. Eihän jäähalleissa jaksaisi käydä tuon muka jääkiekon takia, jos ei omaa seuraa olisi. Elokuviin en missään nimessä suhtaudu yhtä intohimoisesti kuin matseihin. Telkkarista HIFK:n seuraaminen on lähes mahdotonta, mutta elokuvia voin katsella ihan rauhallisin mielin, vaikka en tiedäkään loppuratkaisua. HIFK Hockey on ollut elämässä mukana 25 vuotta ja siitä on tullut jo elämäntapa. Toki paljon tekemistä on myös sillä, että kavereita on saanut mukaan peleihin, mutta tuli sitä istuttua aiemmin yksinkin kausikorttipaikalla.

Matseista poisjäämistä en edes ajattele, vaan pyrin sitten ilmaisemaan mielipiteeni siellä katsomossa. Hyvänä esimerkkinä toimii viime viikon protesti Matikaista kohtaan. Siitä kirjoitettiin ja puhuttiin mediassa vaikka kuinka paljon, katsojamäärien laskiessa taas puhutaan automaattisesti joukkueen huono menestyksen takia laskevasta trendistä eikä mistään protestoivista katsojista, jotka eivät palaa ennenkuin joku on potkittu ulos. Toki paljon helpompaa on "protestoida" jäämällä himaan ja unohtamalla koko perkeleen jengin ja palata takaisin sitten, kun joukkue taas voittaa.

Tiivistettynä siis: Huonot katsojamäärät lasketaan satunnaisten katsojien kyllästymisenä, protestit katsomossa joukkueesta välittämisenä.

Parempana protestina koen ehdottomasti vaikka joka erässä tehdyn ulosmarssin. Se näkyy ja huomataan.

Sen verran olen A.C.:n kantaa vastaan, että mielestäni myös pelaajien on kannettava vastuunsa ja kyllä joukkuelle pitää saada antaa kritiikkiä. Kuten aiemmin olen todennut, en ole yksittäisiä pelaajia kohtaan suunnattujen protestien kannalla, mutta joukkueelle saa buuata sen pelatessa surkeasti. Totta on, että alennustilaan he hyvin harvoin ovat syyllisiä, mutta potkua voi antaa myös negatiivisilla ilmauksilla. Joukkueen lähes jokaiselle pelaajalle maksetaan kuitenkin enemmän palkkaa kaudesta, kuin normaali duunari saa vuodessa, joten kritiikki jääkiekkoa ammatikseen pelaaville on perusteltua. Kyllä minä ainakin odotan, että esimerkiksi putkimies myös avaa tukkeutuneen putken, eikä pelkästään käy toteamassa "joo, toi on tukossa" ja laskuta täyttä hintaa toteamuksesta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosi fanit iskee kuin miljoona volttia...voi perse sentään

1. Mutta mutta, minulle HIFK Hockey on se juttu, joukkueen kadottua katoaisi myös jääkiekon seuraaminen. Eihän jäähalleissa jaksaisi käydä tuon muka jääkiekon takia, jos ei omaa seuraa olisi.

2. Toki paljon helpompaa on "protestoida" jäämällä himaan ja unohtamalla koko perkeleen jengin ja palata takaisin sitten, kun joukkue taas voittaa.

Tiivistettynä siis: Huonot katsojamäärät lasketaan satunnaisten katsojien kyllästymisenä, protestit katsomossa joukkueesta välittämisenä.

Parempana protestina koen ehdottomasti vaikka joka erässä tehdyn ulosmarssin. Se näkyy ja huomataan.

3. Joukkueen lähes jokaiselle pelaajalle maksetaan kuitenkin enemmän palkkaa kaudesta, kuin normaali duunari saa vuodessa, joten kritiikki jääkiekkoa ammatikseen pelaaville on perusteltua. Kyllä minä ainakin odotan, että esimerkiksi putkimies myös avaa tukkeutuneen putken, eikä pelkästään käy toteamassa "joo, toi on tukossa" ja laskuta täyttä hintaa toteamuksesta.
1. Juuri näin se on itsellänikin. Jos ei IFK:ta ole/olisi SM-liigassa, niin kiinnostukseni taso olisi nollassa. Eli en varmasti seuraisi SM-liigaa ollenkaan. Jääkiekko nykyisellään ei ole mikään ykkölaji lähellekään. Verrattuna vaikkapa jalkapallon Champions liigaan tai MM kisoihin. Ei jääkiekko tule koskaan saavuttamaan sitä tunnetta, latausta, jännitystä ym., mikä noihin tapahtumiin liittyy.

2. Toi lause joka avaa kohdan kaksi taholtasi, on jo hiukan loukkaava juttu, sillä en koe olevani yhtään huonompi kannattaja vaikka äänestäisin lompakollani. Viime vuotiset peliesitykset, noin ihan kokonaisuutena ovat pitäneet huolen siitä, että en ole palannut kausikorttilaiseksi. Sillä katson sen, ettei seura saa kausikorttiautomaatista rahojaan, olevan enää ainoa todellinen vaikuttamisenmahdollisuus näihin päättäviin elimiin. Sillä ainoa mitä he pystyvät selvästikin ymmärtämään on se kun kassaan ei kilahda fyffeä. Silloin lienee jo oman palkkansa turvaamiseksi syytä ryhtyä toimiin joukkueen ja toiminnan profiilin nostamiseksi. Tämä sinänsä lienee enää ainoa vaihtoehtokin mitä ei ole kokeiltu. Meinaatko, että olisi mitään syytä muuttaa mitään jos rahaa tulee solkenaan. Silloinhan kaikki on hyvin valtakunnassa. Siksihän se on suomen hallituksessakin niin mukava tehdä ihan muunlaisia päätöksiä, kuin mitä on sovittu tai luvattu. Kansalaisethan maksavat veronsa kuitenkin, niin palkka tulee, eikä mitään tulosvastuuta ole.
Tiivistettynä= Joukuuen tilanne ei sillä parane, että sinä kannat rahasi sinne A.C.:n kanssa ja seisotte sitten joka erässä hallin käytävällä protestoimassa stobe huulilla. Se ainakin on ihan fakta, jos sitä hetken mietit. Mutta kukin tavallaan tässäkin asiassa.

3. Tästä kohdasta olen kanssasi samaa mieltä, että pelaajienkin on kannettava vastuu, silloin kun sen paikka on. He ovat nykyään ammatillisia kiertolaisia. Heitä enemmän, kuin IFK:n menestys, kiinnostaa se miten he itse menestyvät. Eli oma napa on kyllä se tärkein tässäkin tapauksessa. Joten kyllä he puolilla valoin töitä tehdessään anasaitsevat palkan maksajien=kannattajien torut esityksistään. Jos he olisivatkin vanhan ajan firman miehiä. Heille voisi helpommin suoda epäonnistumisiakin. Mutta nyt täytyy olla tiukkana näinä suuren rahastuksen aikakausina, jonka nämä suuret pelaajaagenttimogulit ovat synnyttäneet.

Tiivistettynä= Pelaaja, joka näillä liksoilla lähinnä surffaille ja perseilee kentällä ansaitsee varmasti ne buuaukset mitä osakseen saa.

Mutta jos näkee, että edes tosissaan yrittää, niin on helpompi kannustaa vaikka ei aina onnistuisikaan. Sillä edelleenkin minulle tuo seura ja sen tyyli merkitsevät enemmän kuin ne yksittäiset pelaajat siellä kentällä. Näinhän ei enää esim. tuolla naapurijoukkueissa ole, sillä hehän vaihtavat tyylinsä joka kaudelle, ja kannattajat hyrisevät tyytyväisyydestä ihan pelkästään pisteiden valossa. Tällä nimenomaisella kaudella eivät edes IFK:n voittopelit ole aiheuttaneet varauksetonta onnenhyrinää joukkueen kannattajien keskuudessa. Lainatakseni suuren tietäjän JHag:n sanoja: IFK:lle pitäisi olla varmasti luotavissa pelitapa jossa tyyli ja menestys kohtaavat: SILLOIN SE ON SE MINUN IFK:ni , joka saa menemään hallille vaikka ei ihan joka peliä voitettaisikaan. Nykyinen on siis täydellinen irvikuva siitä, mitä IFK voisi/pitäisi olla.

Loppukaneetti: Nykyisen suuntauksen vallalla ollessaan, rahan sijoittaminen tähän toimintaan on IFK johdon mielestä= Hyväksyminen nykyiselle tyylille. Mitään ei tarvitse tehdä, koska joukkue on jo itsenään niin iso asia näille kannattajille, että he rahoittavat tämän paskan siitä huolimatta mihin suuntaan tätä laivaa ohjataan. Minusta se vaan on väärin ajateltu nykyjohdolta, ettei tarvitse tehdä hommaansa, kuin puolivaloilla. Ja siksi ainakin itse lopetan rahan sijoittamisen tähän toimintaan, kunnes tulee todellisia tekoja siihen suuntaan, mihin MINUN IFK:ni kuuluu mennä. Ja tämä tapahtuu, uskoitte tai ette, niinikään rakkaudesta kannattamaani seuraa kohtaan. En kaipaa enää tyhjiä sanoja, vaan suuria tekoja seurani identiteetin pelastamiseksi. Someday Pena The Great dies, but IFK is here forever...i hope! Saas nähä tuleeko tuon miehen hautakiveen sitten joskus, kun aika jättää. MIES JOKA TUHOSI IFK:n?!
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Joku viisas markkinointi-ihminen sanoi, kun puhuttiin oluesta: asiakas juo etikettiä. IFK:n olutsponssi voisi olla nykyisin Karjala. Kaikki syyt käyttää liittyvät menneisyyteen.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
*paljon epäselvää ja epäjohdonmukaista "argumentointia", joka perustunee huonoon luetun ymmärtämiseen*
(Modeille: olisiko ollut parempi lainata koko teksti?)


Leikkaan sinulle nyt vielä omasta tekstistäni olennaiset kohdat, jotta saisit (vihdoin) kiinni siitä mistä oikein on kyse:

"Koska olen tyytymätön siihen mihin suuntaan hienon ja perinteikkään seuran...jääkiekkopuolen toiminnasta vastaavat tahot ovat seuran tätä osaa suuntaamassa (ja tovin jo suunnanneet), menen hallille ilmaisemaan tämän."

-> En siis todellakaan jupise stobe handussa kuinka huonosti homma toimii vaan ilmaisen mielipiteeni muiden samoilla linjoilla olevien kanssa katsomossa - ja lujaa.

"Olen kuitenkin vaikuttanut - ja tulen jatkossakin vaikuttamaan - seuran asioihin enemmän hallista käsin kuin yksittäiset tunteilevat kotisohvaprotestoijat ja fanaattiset jaloillaan äänestäjät."

-> Minun katsomotoimintani vs. seuran ottelua kohti kotiinjäämiselläni kuittaama n. 10 euron tappio (kokoluokkaa: vähemmän kuin yksi kymmenestuhannesosa kulloisenkin liigaottelun lipputuloista) - toinen vaikuttaa "hieman" toista enemmän.

"He [kotiinjääjät] luulevat vain tekevänsä enemmän kuin mitä todellisuudessa tekevät. Ja jos he jotenkin saisivatkin aikaan todella vaikuttavan joukkoboikotin, leviäisivät siitä koituvat negatiiviset seuraukset paljon mahdollista kohdettaan laajemmalle."

-> Sinunkin sohvaprotestointisi on - pelkästään protestoinninkin näkökulmastakin katsottuna - huono(in) tapa saada asioita tapahtumaan!

Ja vielä: "Halliin suuntaminen ja nykymeiningin tukeminen eivät välttämättä ole sama asia!"

A.C.

Ps. Myös muille: tarkoitin tuolla pelaajien kannustamisella sitä, että seuran nykyiseen tilaan he eivät todellakaan ole ensisijaisia syypäitä, jolloin kannanotot on kohdistettava toisaalle ja pelaajia ensisijaisesti tuettava - varsinkin jos näyttävät yrittävän laukalossa (kuten esim. viime torstaina). Toki munattomasta esityksestä tulee pelaajiakin tarpeen tullen voida muistuttaa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OK

"Olen kuitenkin vaikuttanut - ja tulen jatkossakin vaikuttamaan - seuran asioihin enemmän hallista käsin kuin yksittäiset tunteilevat kotisohvaprotestoijat ja fanaattiset jaloillaan äänestäjät."
"He [kotiinjääjät] luulevat vain tekevänsä enemmän kuin mitä todellisuudessa tekevät. Ja jos he jotenkin saisivatkin aikaan todella vaikuttavan joukkoboikotin, leviäisivät siitä koituvat negatiiviset seuraukset paljon mahdollista kohdettaan laajemmalle.".
No nyt en tarvitse enää muuta, kun olet leimannnut minut epäjohdonmukaiseksi argumentoijaksi, kuin sen sinun ihan oikean perustelusi sille. Mitä nämä sinun ja muiden kaltaistesi, suorastaan "LAATUFANIN" vaikuttamiskeinot siellä hallissa ovat. Kerro minulle nyt vihdoinkin jotain konkreettista mitä niillä sinun 10000 osa rahoillasi ja hallinkäytävillä norkoilemisella tapahtuu. Kun perustelet minulle, oi sinä huippuargunmentoijien kruunamaton kuningas, sen mitä saavutetaan sinne hallille saapumisella enemmän kuin sieltä tällä hetkellä poisjäämällä. Niin lupaan nöyrästi hattukourassa siirtyä takaisin lippuni maksaviin ja hallissa protestoiviin "Erityisfaneihin".
Toistaiseksi et ole itsekään esittänyt mitään varsin järisyttävää keinoa nykytilanteen parantamiseksi. Itse katson, vaikka en argunmentoida osaakkaan, että nykyisellään IFK:n johto pitää kannattajia suorastaan pilkkanaan. Koska ainakaan heidän puolestaan ei mitään konkreettista parannusta ole nykymenoon tarjottu. Tai jos on, niin se on minulta mennyt ohi, ja toivonkin sinun nyt argumentoivan minulle, kun se kerran sinulta niin jouhevasti sujuu, mitä ne mahdolliset luvatut parannukset IFK:n toiminnan tehostamiseksi ja menestyksen sekä kestävemmän tulevaisuuden takaamiseksi oikein ovat, ja miten meinaat siellä hallissa käymällä niihin konkreettisesti vaikuttaa. Kiitos!

Ja nyt vielä sen verran on sanottava etten todellakaan väitä, että minä olisin tässä asiassa likikään oikeilla linjoilla. Ja on jopa todennäköistä etten ole lähelläkään järkitoimintaa tässä asiassa. Mutta kuten jo olenkin aiemmin todennut. Tämä homma lähtee enemmän sydämestä, kuin järjestä. Ainakin minulla. Siksi luultavimmin, jos jätetään pois akuutti vähäjärkisyyteni, logiikka näissä asioissa välillä pettää. Se on vähän , kuin niiden mainitsemieni lasten kanssa. Kun järki loppuu ja jää vain tunne, tai järkeä ei välttämättä pysty edes käyttämään, niin sitä vaipuu välillä niin omituiseen logiikkaan ja toimintaan ettei itsekään oikein ymmärrä. Lasten ja IFK:n kanssa tämä ainakin tuntuu toteutuvan! Mutta onneksi teitä on vielä niitäkin kannatajia, joilla järki toimii viimeiseen asti. Mulla se ei enää riitä, ainakaan Penan ja muiden "toimihenkilöiden" touhuamisen ymmärtämiseen, saatika hyväksymiseen. Ja jotenkin on sellainen tunne, ettei se riitä pelaajillekaan, ja siksi esim. tämä kausi voi olla hyvinkin kohtalokas ajatellen seuraavien kausien joukkueiden kasaamista. Kai ne pelaajatkin kaikesta huolimatta ymmärtää mikä heidänkin uransa kannalta on järkevää.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Kerro minulle nyt vihdoinkin jotain konkreettista mitä niillä sinun 10000 osa rahoillasi ja hallinkäytävillä norkoilemisella tapahtuu.

Ehkäpä seurasit - jos et ollut paikalla, niin sitten tiedotusvälineiden välityksellä - viime torstaina D-päädyn seisomakatsomoa. Seurasit tai et, niin yritä seurata silloin tällöin jatkossa(kin), niin ehkäpä ymmärrät, että kaikki eivät mene otteluihin vain "norkoilemaan hallin käytäville".

Minulla se tunne pakottaa juuri sinne hallin suuntaan..

A.C.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ymmärrän tommy36:n tarkoitusperän, joka on ehdottomasti tosi hieno, mutta toimimaton.

Jos puhutaan fanista ja marginaalikatsojasta, niin marginaalikatsoja käy juuri sen jengin peleissä, jonka peli kulkee. Sitä kiinnostaa jääkiekko ja ehkä se, että kyseessä on helsinkiläinen joukkue. Fania kiinnostaa menestys, mutta seura ajaa lajin yli ja kiinnostus seuraa kohtaan saa kentän laidalle myös huonona hetkenä.

Protesti vaatii valtavasti joukkovoimaa näkyäkseen fanien tempauksena, eikä vain yksittäisen ottelun säätilan, vastustajan, kotijoukkueen tämän hetkisen esityksen, vaimon kuukautiskierron tai muun vastaavana marginaalikatsojaa koskevan matsista poisjäämisen syynä. (SM-liigan sivut ovat niin paskat, että en nyt saa vertailua esim. HIFK:n ja Jokereiden yleisömääristä, mutta molemmat lienevät noin 1000 katsojaa pakkasella) Tässä on yksi selkeä merkki siitä, ettei menestys tai menestymättömyys näy mitenkään älyttömän erikoisesti hallissa. Katsojamäärä on melko vakio ja varmasti vain joukkueen sisällä tiedetään, kuinka monta katsojaa on leimattu ovilla sisään ja kuinka moni kausikorttilaisista on jäänyt kotiin.

Tiivistelmä: Suuren fanijoukon, mielellään sekä kausikorttilaisia että irtolippulaisia, pitäisi suunnitelmallisesti tehdä sopimus, että matseissa ei käydä ennenkuin muutoksia tapahtuu. Muuten protesti menee hukkaan, sillä "tommy36" on poissa SaiPa-matsista, "Rebel" Jokerit-pelistä jne. Joka pelistä on pari poissa ja pari paikalla. Sitten vielä tulee voittoputki, niin protestoijistakin 8/10 on jälleen katsomossa. Kotiinjäämisprotesti on kyllä suomalaisista suomalaisin tapa vaikuttaa. "Vittu, minähän olen hiljaa, niin saavat herrat taas tuta, mitä minä ajattelen".

Katsomoon voi vaikka joka matsiin rakentaa Pentti Ulos ja Mooperi kanssa-lakanan, A4:n tai ihan mitä vaan. Samoin voin sanoa, että fanikatsomon ulosmarssi on selkeistä selkein merkki johtoportaalle, että muutosta halutaan.

EDIT: Toivottavasti tommy36 lukee tämän lisäyksen, sillä tarkoituksena on sanoa oma mielipiteeni eikä lukea seuraavaksi taas jotain tosifani-laatufani-läppää, joka ei liity mitenkään asiaan. Mielipiteeni on vankka ja oikea, mutta jonkun mielestä voi olla täysin väärä.
 
Viimeksi muokattu:

Punakone

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hieno ketju. Varmasti löytyy paljon erillaisia mielipiteitä.

Oma mielipiteeni on, että asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Leffa on vain ajan kuluttamista, kun taas IFK on elämäntapa. Starwarsseille voi aina näyttää takapuolta, mutta ei IFK,lle.


PS: Älkää starwarssi fanit ottako itteenne. Ihan kivaa se miekkailu on.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saakelin puppeli-harri...

Toivottavasti tommy36 lukee tämän lisäyksen, sillä tarkoituksena on sanoa oma mielipiteeni eikä lukea seuraavaksi taas jotain tosifani-laatufani-läppää, joka ei liity mitenkään asiaan. Mielipiteeni on vankka ja oikea, mutta jonkun mielestä voi olla täysin väärä.
Luki se. Ja se luki myös JHag:in loisteliaan kirjoituksen tuolta toiselta ketjusta: kuinka eroon päxteristä, joukkueen näkemyksen päxteristä ja kiva-harrista. Ja nyt on pakko sanoa, että ajatukset heittivät hiukan volttia. Joten toivon nyt todella viilpittömästi teiltä kaikilta innokkailta protestoijilta jatkoa hyvälle työllenne hallilla. Tilanne kun alkaa hitaasti avautumaan minullekin tyhmälle ihan uudesta perspektiivistä.
Ilmeisesti Herra Päädino. Don Moberg:kaan ei ole tyytyväinen asioiden nykyiseen tilaan. Ja tämä oli jo itsenään iso ja merkityksellinen asia, sillä itsekin kyseisen henkilön kanssa asioineena en ole koskaan voinut käsittää, että Moberg ei ajaisi IFK:n asioita. Toki tämä ei kuitenkaan vähennä myöskään hänen tekemiensä virheiden määrää ja laatua, joten isopeili Moberg:illekin on enemmänkin kuin paikallaan.
Mutta sitten toinen asia! Jos tuo JHag:n kertoma joukkueeltakin kuultu näkemys kiva-harrin "osuudettomuudesta" nykyiseen tilanteeseen/pelisysteemiin yhtään pitää paikkansa. On tämä lampaanpuvussa teutaroiva susihukkanen ihka ensimmäiseksi ulostettava IFK:sta ja katsottava saako hänen tilalleen ketään joka voisi tuoda päxterille puuttuvat palikat pelin saamiseksi iskuun. Lähinnä siis hyökkäys- ja ylivoimapelikuviot. Jos ei onnistu,niin sitten on pistettävä päxterikin pihalle.
Oli miten oli, niin penan kausikin IFK:n pelaajistosta ja pelillistä suuntaviivoista päättävänä TJ:nä pitää olla ohi, oli hän sitten kuinka nöyrä tahansa tänään TV:ssä. Hänen on nyt otettava se kuuluisa peili handuunsa, ja hyväksyttävä se tosiasia ettei hänestä ole menestyvän joukkueen kokoajaksi. TJ:nä muuten uskon häneen enemmän kuin vaikkapa naapurin autokauppiaaseen. Mutta jos hän on itse sitä mieltä, että IFK:ssa ei ole varaa erikseen palkata joukkueen kasaamisesta ja scouttauksesta vastuuta ottavaa henkilöä. Silloin on hänen aika poistua tuolta tontilta, jotta paikalle saadaan osaavampi henkilö. Nyt on vaan ruvettava ottamaan vastuuta tekemisistään tai tekemättäjättämisistään.
Seuraavaan kotipeliin, arvoisat kannattajat, toivon teidän tuovan mukaanne banderollin: "kiva-harri kuutamolle, eikä koskaan enää IFK:hon! Hyi saatana mikä käärme, jos tämä tarina pitää paikkansa. Ei ihme jos ei peli suju, kun tollanen muniinpuhalteleva, selkäänpuukottava mulkero pyörii siellä pukuhuoneen nurkissa kyräilemässä.
 

Jindebyne

Jäsen
Kun ajattelen asiaa, niin lyhyesti verrattuna oma kantani on tämä: Jos menen elokuviin katsomaan lempielokuvaani uudestaan ja salissa näytetäänkin Halinalleja, niin ensimmäisen kerran voin hymy huulilla katsoa tuon pätkän ajankuluksi ja painua kotiin, mutta en minä tule toista kertaa lempielokuvaani katsomaan, jos ainoa minkä taas näen onkin Halinallet.

Eli onhan HIFK se joukkue, mutta minulla on myöskin mielikuva HIFK:sta miksi olen siihen lähtemättömästi pienenä poikana ihastunut ja jos en näe kyseistä HIFK:ta pitkään aikaan kaukalossa, niin silloin ei enää riitä, että lipussa lukee suosikkijoukkueeni nimi. Silloin otan itse hieman vapaata matseissa käymisestä ja kokeilen uudestaan kun tunnen aitoa kaipuuta halille, että oma sirkukseni on saapunut kaupunkiin.

Vaikea se on kerjäläisellekään rahaa antaa, jos hän ensin kurvaa luokseni uudella Mersulla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän HIFK-matsin pitäisi olla paljon suurempi tapahtuma ja tarjota tunteita herättävää toimintaa, kun se vielä ryyditetään olut tarjonnalla.

Tällä hetkellä se tunne on vitutus, mutta kaljaa toki edelleen saa halpaan hintaan ostaa puolen tunnin välein ja moni siellä varmaan käy jo kesken erienkin.

Elokuvissa viihdyn mutta tunneskaala on huomattavasti lievempi ja kevyempää ajanvietettä ehdottomasti jossa ei ole mitään suuria tunteita tarjolla ainakaan minulle. Tällä hetkellä tosin Simpsons elokuva on huomattavasti parempi valinta jopa aikuiselle HIFK-fanille kuin matsi meidän pyhätössä.


J
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Älkää starwarssi fanit ottako itteenne. Ihan kivaa se miekkailu on.
On liian henkilökohtaisuuksiin menevää Star Wars-faneja kohtaan, jos aletaan kommentoimaan heidän intiimielämää!!!

IFK:n nykytilanteessa ja elokuvissa käymisessä on se selkeä ero, että leffasta ulos kävellessä usein tuntuu siltä, että on saanut rahoilleen vastinetta.
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Leffat ja matsit otan kummatkin viihteenä. Mutta eron näiden tapahtumien välillä huomaa parhaiten kotiin mennessä. Jos leffa oli huono se ei herätä tuntemuksia mihinkään suuntaan, mutta jos matsi on huono (=tulee turpiin ilman kaikkensa antamista) vitutus on ankara.
Jos leffa on hyvä, niin ihan kiva juttu.
Ja kun matsi on hyvä eli pelaajat antavat niin sanotusti kaikkensa, tulee mahtava fiilis ja hyvä olo pitkäksi aikaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja juuri katsomaasi leffaa ei spekuloida tulosruudussa ja vielä uudestaan aamutv:ssä ettei vaan pääse unohtumaan tämä kyseinen tapahtuma jos siihen olisi tarvetta..


J
 
Viimeksi muokattu:

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
En. Elokuvissa ei tarvitse leffan aikana tuntea epätoivoa, vitutusta, raivoa ja masentuneisuutta yhtäaikaa. Toista se on meillä hallissa, vähissä on ilonaiheet olleet viime aikoina (vuosina).

Enkä myöskään ole käynyt leffassa yli vuoteen, hallissa taasen jo vuodesta 86.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös