Käytkö kaupassa alaikäisille?

  • 6 771
  • 50

Käytkö kaupassa alaikäisille?

  • Kyllä

    Ääniä: 33 13,3%
  • Ei

    Ääniä: 197 79,4%
  • Olen itsekin alaikäinen

    Ääniä: 18 7,3%

  • Äänestäjiä
    248

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Todennäkösesti toimisin samoin kuin eräs kylänmies muutamia vuosia takaperin. Eli ottaisin kakaralta rahat, toisin sille kaupasta pussillisen karkkia ja pitäisin loput rahat itsellä.
 
Ehkä olen, ehkä en. Se on tässä vähän sivuseikka, kun viittaan siihen ristiriitaan mikä mielestäni on siinä, että haluat vetää naamaan juuri sitä alaikäistä, jota suoraselkäisyydelläsi pyrit suojelemaan maailman pahalta.
Jos selkäsauna todellakin pelastaisi Suomen nuoret päihdekierteeltä ja rikoksilta, niin antaisin ilomielin tukkapöllyä.

Teot kuitenkin ratkaisevat ja jos kaikki toimisivat kuten minä, kakaroilla olisi vähemmän mömmöjä käsissään.

Todennäkösesti toimisin samoin kuin eräs kylänmies muutamia vuosia takaperin. Eli ottaisin kakaralta rahat, toisin sille kaupasta pussillisen karkkia ja pitäisin loput rahat itsellä.
Tämä on muuten vielä fiksumpaa, kuin viinanostosta kieltäytyminen. Vekaroilla ei jää enää pennosia brenkutteluun ja niin ne joutuvat mutustamaan makiaisia vasten tahtoaan. Nyt varmaan joku kuitenkin tulee sanomaan, että kyllä rehellinen alkoholi ja tupakki on paljon terveellisempää kuin lihottava ja hampaita syövyttävä karkki.

No se kohtaus ei kyllä ole paras mahdollinen esimerkki tähän ketjuun, vetää sen leffan ihan överiksi ja perseelleen, leffa alkaa hyvin mutta loppupuoli tuontyylisiä järjettömiä pälleilyjä. Eivätkä veljekset edes tunnu olevan kovin pahoillaan pikkuveikan kuolemasta. Periaatteessa mahdollinen skenaario mutta tyhmä käänne siihen leffaan.
Ainakin itse koin kohtauksen todella traagisena. Nuorella vesselillä oli kuitenkin koko elämä edessään, mutta tyhjä pää, kusipäiset sukulaiset ja huono kaveripiiri koituivat kohtaloksi.


Edit: hirveästi säätöä
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Jos selkäsauna todellakin pelastaisi Suomen nuoret päihdekierteeltä ja rikoksilta, niin antaisin ilomielin tukkapöllyä.

Teot kuitenkin ratkaisevat ja jos kaikki toimisivat kuten minä, kakaroilla olisi vähemmän mömmöjä käsissään.
Taitaa vaan olla niin, että selkäsaunat ja tukkapöllyt ennemminkin ajavat nuoret päihteiden pariin kuin pelastavat niiltä.
 
Taitaa vaan olla niin, että selkäsaunat ja tukkapöllyt ennemminkin ajavat nuoret päihteiden pariin kuin pelastavat niiltä.
Pitää varmasti paikkansa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pikkusiskolle hain kerran kossun, kun se oli 19.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Yhden kerran olen ostanut eräälle teinityttöryhmälle ison säkin siideriä, mikä on jälkeenpäin vituttanut raskaasti, vaikka siitä on varmaan jo 7-8 vuotta aikaa.

Oma pikkubroidini on 16-vuotias ja polttelee satunnaisesti tupakkaa ja joskus harvoin taitaa viunaskin olla mukana kuvassa.

Hänelle olen vannonut, "etten varmasti hae sulle mitään, ja jos jäät minulle kiinni viinasta tai tupakista, menee välittömästi raporttia vanhemmille.''

Tietenkin moinen on jeesustelua ja tekopyhyyttä, koska itse aloin polttaa 15-kesäisenä - silloin oli vielä ikäraja 16 - ja kaverin isosisko ja toisen isoveli kantoi meille juomia. Tosin tiedettiinhän me paskakaupunnin alaikäisille myyvät paikatkin kattavasti ja monesti haettiinkin itse kaljat.

Siihen olen myös syyllistynyt, että itse täytettyäni 20 vuotta hain kavereille kaupasta kirkasta.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En!

Todellakin 'mahtavaa' lukea seuraavan päivän lööpeistä kuinka se kyseinen pikkuteini on pieruissaan sammunut hankeen, tai toilannut ittensä sairaalaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En. Tässä asiassa aion pitää pääni ja kantaa vastuun. Alkoholia ja tupakkaa ei minun kauttani alaikäisille mene. Joku raja on oltava. Ei sillä, että varmasti järkevästi käyttäytyvän alaikäisen sallisin nyt saunaoluen tai pari juovan, joskushan se on opittava jos on oppiakseen. On sitten ihan eriasia jos kadulla notkuvat varhaisteinit pyytää, että viinaa kantaa kaupasta. En oikein arvosta sellaisia, jotka keskenkasvuisille viinaa ostaa.

...itseasiassa nyt kun mietin, niin joitain vuosia sitten jollekin silloisen tyttöystäväni kamulle käväisin askin röökiä ostamassa. Eipä se nyt oikein ollut, enkä sitä tee mielellään enää. Pidän sitä silti tietyllä tapaa vähemmän pahana juttuna, kuin jos viinaa suostuisi ostamaan. Olkoonkin, että ei se rööki hyväksi ole, mutta eipä se teini nyt varmaan sillä askillisella röökiä itseään pulaan saattanut.

Vaan olen ottanut nyt sen kannan, että välittäjänä en toimi. Kasvakoot aikuisiksi ja ostakoot itse sitten.
 
En vastannut tuohon mitään. En ole koskaan kellekään alaikäiselle hakenut viinaa tai tupakkia. Mutta ei ole kukaan kysynytkään. Sitä kun näyttää itsekin vielä alaikäiseltä, vaikka ollut täysikäinen jo 6 vuotta. Ei myöskään tuttavapiirissä ole teini-ikäisiä. Jos pyydettäisi, niin saattaisin ostaa. Riippuu minkä ikäisiä tyypit olisi ja mitä pitäisi ostaa ja kuinka paljon. Pari bisseä tai siideriä voisin kenties jollekin 16-vuotiaalle ostaa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Jos joku random-tyyppi tulee kysymään kaupan edessä, että haenko niin en hae. En viinaa enkä tupakkaa.

Jos ollaan virittelemässä yhteisiä illanistujaisia vaikkapa jonkun lievästi alaikäisen sukulaispojan kanssa niin voin sille sopivan määrän bisseä saunaan ostaakin. Asiaan vaikuttaa myös se, että on huomannut kaverin osaavan toimia fiksusti alkoholin suhteen. Vastasin kuitenkin kysymykseen ei, sillä ajattelen tässä olleen kyse enemmänkin noista "pullo kouraan ja onnea matkaan" -tapauksista.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Muistan kun itse tuli alaikäisenä (n. 15v.) hommattua kaljaa tai tupakkia. Seistiin vaikka sateessa monta tuntia jotta saataisiin hakija ja sitten kun saatiin niin oikein hävitti edes kysyä. Sitten jos kaljaa ostettiin niin hakuja ainakin sen 20mk automaattisesti "vaivanpalkkaa". Sitten kumarrettiin ja lähdettiin menemään ja oltiin onnellisia, että edes saatiin hakija.

No sitten itse täytin 18 vuotta ja tulipahan tuossa hetken aikaa alaikäisille roudattua tupakkia ja alkoholia. Mutta hetki siittä niin lopetin hakemiset koska numeroni oli vissiin kulkenut teiniltä toiselle ja puhelin soi koko ajan. Lisäksi teinit ei paljoa kiitellyt ja jos et kerenny niin kehuttiin vain "ei vittu sitten" ja luuria lyötiin korvaan. No aikani vittuilua kuunneltuani jätin teinit potemaan tupakanhimoansa rauhassa. Kyllä oli teinit muuttunut paljon 5 vuoden sisällä. Kiittämättömyys on maailman palkka.

Nykyään olen hakenut viinapullon 19 vuotiaalle kaverilleni.
 

passenger

Jäsen
No ihan tuntemattomille en hae. Joillekin kavereille on kyllä tullut haettua, asia erikseen tietysti miksi ihmeessä hengailen alaikäsiten kanssa.hehee. Ja baareihin on Awen tapaan tullut talutettua kainalossa alaikäisiä mimmejä ja tarjottua heille tottakai ilta..
 

scholl

Jäsen
Minkä kauppojen edessä tuollaisia porukoita sitten pyörii? Itse en ole tuollaisia tyyppejä koskaan nähnyt, jotka pyytäisivät hakemaan.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
En hae.

Pieni poikkeus oli oma pikkuveljeni jolle hain pari kertaa.
Kaveri oli silloin kuudentoista ja sanoin sille, että sulle voin hakee kaljaa joskus jos tarvit. Jatkoin siihen, että en sitten hae sen kavereille.
Pari viikkoa siitä pikkuveli soitti sitten minulle:

Pikkuveli: Moi, muistakko ku lupasit hakee mulle jos tarvin?
Jokru: Muistan...
Pikkuveli: Olis Lapualla Välipuistorock..
Jokru: Niin?
Pikkuveli: Voitko hakee mulle 36 pulloa kaljaa?
Jokru: Ja kaikki tulee sulle?
Pikkuveli: Joo-o... 18 molemmille päiville!
Jokru: *naurua* luuletko, että uskon?
Pikkuveli: Hö, no haen edes mäyräkoira..
Jokru: Ok.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
En hae tuntemattomille. Kavereille kyllä haen mutta tänä päivänä ei enää ole alaikäisiä kavereitakaan niin ei enää ole tarvetta. Muistan kyllä vielä kun itse olin alaikäinen että hakijat olivat painonsa arvosta kultaa joten väärin olisi ruveta kenenkään moraalia kyseenalaistamaan jos alaikäisille hakee.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En hae.

Pikkubroidille hain aikoinani muutaman kerran ööleä lähikaupasta.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole kertaakaan muistaakseni hakenut, ei ole kyllä kertaakaan kysyttykään.

Riippuu vähän naamasta ja iästä hakisinko. Todennäköisesti vastaus olisi kieltävä.

Pikkuveljelle/sukulaiselle ostaisin jos kysyisi. Broidi osti mulle joskus jonkun viinapullon.

Omalla tyttärelleni haen jos vain hän pyytää, kun sen aika tulee noin 15 vuoden päästä :D
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä kauppojen edessä tuollaisia porukoita sitten pyörii? Itse en ole tuollaisia tyyppejä koskaan nähnyt, jotka pyytäisivät hakemaan.
Alkon edessä on multa asiaa kysytty, kerran Kaivokäytävän Alkon edessä, ja kerran Hakaniemen Alkon edessä. Molempina kertoina oli perjantai, ja kello oli jotain 19.30, eli Alkot piakkoin sulkemassa ovensa. En taipunut.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No ihan tuntemattomille en hae. Joillekin kavereille on kyllä tullut haettua, asia erikseen tietysti miksi ihmeessä hengailen alaikäsiten kanssa.hehee. Ja baareihin on Awen tapaan tullut talutettua kainalossa alaikäisiä mimmejä ja tarjottua heille tottakai ilta..

Jep, eihän jollekin tarjoaminen/juottaminen ole mitään tajuttoman hyväksikäyttämistä, eikä katso sinällään ikää. Tarvittaessa kännää mukana ja meriselittelee samalla jutulla jos morkkis iskee, ha. Ihmettelen että täällä ei ole enempää nuorten tms. juottajia. Kyllä sitä nyt on sen verran järkeä päässä ettei ikäiselle tai iättömälle tarjoa liikaa vaan lopettaa silloin kun on ottanut liikaa. Käskee nukkumaan.

Omalle perheenjäsenelle tai sukulaiselle on jopa suositeltavaa että kännää ensin tutussa seurassa valvotusti. Ei sammu mihinkään katuojaan. Kyllä siinä myös oppii kun kuuraa aamulla itse matosta oksennuksiaan irti.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Tuli muuten mieleen yksi tuttu, joka tapasi kiusata alaikäisiä aikoinaan näissä jutuissa. Esim. tupakkaa pyydettäessä saattoi ostaa askin kevytviitosta tai sitten ihan pyydettyä merkkiä, mutta otti pikkuaskista kahdeksan röökiä hakupalkkaa. Sama kuvio kaljan kanssa, joko sai ykköstä tai sitten välistä lähti kunnon hakurit. Täysin kusipäisyyttään jätkä tuota harrasti, mutta toisaalta eipä teinitkään ainakaan samaa kaveria toista kertaa ostoksille pyytäneet eivät silläkään kertaa paljoa päässeet itseään saastuttamaan.
 
Kun olin 16 v se oli silloin itelle hyvä bisnes sai hakuja sen verran että sai omat viikonloppu juomat hommattua.
Kerran alkosta vitun iso lasti viinejä lappu myyjälle kouraan kun ei osannu lausua viinien nimiä myyjä kysy että onko kaikki sulle tuumasin että on kun on vieraita ja on viinijuhlat.Se oli sitä porvoon lankun kulta aikaa..
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kaupan edessä notkuville jannuille en hae, mutta tutuille voin kyllä hakea. Pitkään aikaan ei ole kyllä tullut haettua, kun ei ole kukaan kysynyt. Kaverit kun ovat kaikki jo siinä määrin vanhoja. Viime kesänä tarjosin kylläkin 15-v serkkulikalle viinaa, jonka olin itse ostanut, mutta en varsinaisesti häntä varten hakenut. Ja em. tapahtui kontrolloiduissa oloissa.

Riippuu tietysti vähän määristä, mutta pitäisin sellaista 16-v rajana, että voisi ostaa. Ym. serkkulikan äiti haki itselleni noihin aikoihin viinaa, ja niihin aikoihin alkoivat myydä sitä jo ihan Alkossakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös