Käytkö kaupassa alaikäisille?

  • 6 771
  • 50

Käytkö kaupassa alaikäisille?

  • Kyllä

    Ääniä: 33 13,3%
  • Ei

    Ääniä: 197 79,4%
  • Olen itsekin alaikäinen

    Ääniä: 18 7,3%

  • Äänestäjiä
    248

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tehdäänpäs tämänmallinen tieteellinen tutkimus. Äsken ostin savukkeita teineille. Eivät ne aivan lapsia olleet, sama kai se, koska itsekin on joutunut tuolla tavalla norkoilemaan.

Pääsääntöisesti itse ostan kyllä, jos ei ole ihmeempiä kiireitä. Käytännössä siis, jos itse haen pelkästään kaljaa. Minkään ostoslistan kanssa ei jaksa toimittaa. Vähän ikää katsotaan myös, rehellisille lapsille en osta. Tuossa pari vuotta sitten tein aika raskaan virheen Korson juna-asemalla. Olin hieman humalassa ja tajusin vasta jälkeenpäin, että eihän se six-packin ostaja ollut kuin jotain 11vee.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Silloin kun itse täytin 18, niin silloin tuli kyllä haettua todella usein. Viinaa en muistaisi montaa kertaa hakeneeni, eipä ole silti paljon kysyttykään.

Nykyään haen jos saa hyvän hakupalkan, eli 6-packista yksi bisse mulle, mäyräkoirasta 2-3 bisseä, röökiaskista tenava tarjoaa savut etc etc. Ja raha tietysti kelpaa aina. Mutta jos nyt selkeästi näkee että ikää ei ole edes 15 vuotta, niin sitten jää kyllä hakematta.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei juma!!!

Antaa nyt kiveksien laskeutua!
Alaikäisille ei osteta mitään! Jos joku kitukasvuinen kysyy allekirjoittaneelta, että haetko tupakkaaskin niin vastaus on jotain, mitä jatkoaikaan ei kannata kirjoittaa....
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En todellakaan.

Vaikka olisihan se varmasti rattoisaa huomata aamun lehdestä, kuinka samainen tenava on jäätynyt hankeen tai törttöillyt kännipäissään mopolla auton alle.

Ja joo, saavathan ne kaljansa aina jostain, ja joo joo, haettiinhan mullekin. Mutta ne ei ole mun moraalisia huolenaiheita.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En missään nimessä. No eivätpä nuo uskalla edes kysyä, kun notkuvat kaupan edessä, ja jos vahingossa kysyvätkin niin nauran vastaukseksi.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Muutaman kerran olen käynyt hakemassa pikkusiskolle hänen ollessaan 16-vuotias ja kerran pikkuveljelle, joka oli tällöin 15. Ei ole muille "haettua".. Yleensä mäyräkoira on tullut ostettua ja eipä nuo ole vielä oksentaen ja kontaten kotiin tulleet, joten ehkä myös tulevaisuudessa saatan tähän taipua. Eihän tässä enää montaa vuotta mene kun saavat itse juomansa hakea (poislukien kirkkaat, joita voin joutua heille toimittamaan).

Paitsi intin loppubileiden aikaan kävin hakemassa 19-vuotialle märkäkorva tupakaverilleni viinapullon, koska itse olin jo 20, eli fiksu ja vastuuntuntoinen!!!

Itselleni myös isosiskot juomiset hakivat ja samalla piti luvata, ettei hirveitä hölmöilyjä tapahdu, tai juomisen tulo loppuu.. Kohtuu kiltisti ja järkevästi sitä tuli suurinosa teinikännäilyistä hoidettuakin, tästä ehkä pieni kiitos tälle "sisaruspelolle"!!
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
En todellakaan osta. Kyse on periaatteesta. Mutta myöskin se vaikuttaa, että miltei jokaisena ryyppyjuhlana ja viikonloppuna saa olla mukana ihmettelemässä sitä kun joku 10-vuotias lapsi päätyy alkoholimyrkytyksen vuoksi sairaalaan tarkkailuun, pahimmassa tapauksessa teho-osastolle. Myöskin sivuvaikutukset potkimisineen yms. ovat varsin yleisiä. Joka kerta tulee mieleen, että kukakohan ääliö on heille viinaa rahdannut. Joskus toki omat vanhemmatkin voivat olla syyllisiä, tai heidän lukitsematon viinakaappi.
 
Kyllä täytyy myöntää, että olen hakenut muutamia kertoja näille alaikäisille. En kuitenkaan kertaakaan ole hakenut viinaa tai edes kaljaa, ainoastaan tupakkaa ja nekin muutamat kerrat olen kyllä hakenut aivan täysin naamakertoimella tällaisille 16-17 -vuotiaille. Multa on ihan turha tulla näitten teinipahisten tai muiden ylimielisten pissisten tulla pyytämään mitään.
 

Jeffrey

Jäsen
En ole hakenut viinaa alaikäisille sen jälkeen kun itsestäni tuli täysi-ikäinen. Tämä kyllä lähinnä johtuu siitä, että koska itse synnyin loppuvuodesta eikä itselläni ole oikeastaan ainuttakaan minua nuorempaa kaveria/sisarusta niin ei sitten ole tullut täysi-ikäisenä haettua koska kaveritkin ovat täysi-ikäisiä. Vastasin siis En vaihtoehdon, ja lähinnä sen takia, että ei vaan ole kukaa tullut kysymään, että haenko. Tietysti jotain tuntemattomia nuoria on joskus lokittamassa kaupan edessä, mutta ei heillekkään tule haettua.

Sekava viesti niin tiivistetään se näin. Jos minulla olisi esimerkiksi alaikäisiä sisaruksia tai kavereita niin varmasti hakisin. Tietysti järki olisi tässäkin asiassa päässä, että ei nyt mene ostamaan 0,75 lekaa 15v tytölle.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En hae, eivätpä yleensä ehdi kyllä kysyäkään. Baariin kyllä olen vienyt kainalossa alaikäisiä tyttöjä ja tarjonnut/tarjoan viinaa kämpillä. Parempi kontrolli!
 

Cube

Jäsen
En ole hakenut, mutta eipä kukaan ole toisaalta pyytänytkään. Jollekin tutulle alaikäiselle voisin varmaan periaatteessa hakeakin, kunhan olisi yli 16v. ja edes jokseenkin fiksu. Tuntemattomalle en hakisi missään nimessä. Jos syy ei ole moraalinen, niin sitten edes se, ettei kiinnosta kuluttaa omaa aikaani noin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Nuorempana hain, kun oli alaikäisiä kavereita, mutta enää en kyllä jaksa vaivautua. Hakekoot joku muu..
Evertonilta hyvät perustelut, harvoinpa sitä tulee siinä haku tilanteessa edes ajateltua noin pitkälle.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
En. Olen kyllä aikanaan hakenut alaikäisille kavereilleni ja tutuilleni kun olin itse saavuttanut täysi-ikäisyyden. Tuntemattomille en ole hakenut enkä hae mikä on periaatekymysys. Yllättävän paljon noita alaikäisiä on käynyt hihaa nykimässä.
 
Ei juma!!!

Antaa nyt kiveksien laskeutua!
Alaikäisille ei osteta mitään! Jos joku kitukasvuinen kysyy allekirjoittaneelta, että haetko tupakkaaskin niin vastaus on jotain, mitä jatkoaikaan ei kannata kirjoittaa....
Sama. Kullit poikki kaikilta, jotka antavat mömmöjä alaikäisten käsiin joko ilmaiseksi tai maksua vastaan. Muutaman kerran on joku nutipää rukoillut Alkon edessä ja mieleni tekee joka kerta opettaa nyrkillä äpärälle käytöstapoja.

Häjyt-elokuvassa on aika mieleenpainuva kohtaus, jossa häjyt jakavat limudiskon väelle kotipolttoista, tutuin seurauksin.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Kerran olen tähän syyllistynyt, kaverille ostin päivää mäyräkoiran, kun tämä oli päivää vaille 18 ja tarvitsi pohjia ennen baariin menoa. Nykyään en vaivaudu tätä tekemään parin euron tähden.
 

Cube

Jäsen
Sama. Kullit poikki kaikilta, jotka antavat mömmöjä alaikäisten käsiin joko ilmaiseksi tai maksua vastaan. Muutaman kerran on joku nutipää rukoillut Alkon edessä ja mieleni tekee joka kerta opettaa nyrkillä äpärälle käytöstapoja.
Mielestäsi nuorille on vähemmän haitallista saada nyrkistä kuin juoda joku siksäri tai polttaa aski tupakkaa? Muuta Singaporeen.
 
S

solo

Itse haen aina kun on mahdollista, koska muistan kuinka vittumaista oli junnuna, kun itse ei saannut röökiä mistään. En nyt tietenkään millekkään vauvoille mitkä lokittaa suoraan lastenvaunuista, mutta kyllä vaikka noin.12 vuotiaille voin jo hakea ilman mitään morkkiksia, koska poltin itsekin sen ikäsenä. Moraalit ja periaatteet ovat perseestä. Miettikääpä itsenne siihen kaupan eteen, niin ei se siinä seisominen ja hinaaminenkaan niin mukavaa ole.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Meinasin jo vastata kyllä, kunnes tajusin että kysymys ei ollutkaan: "Käytkö kaupaksi alaikäisille?".

Siis siihen otsikon mukaiseen kysymykseen, en, enkä aio. Kyllä sen viunan saamisen pitää olla hiukan haastellisempaa, ja sitä paitsi kiljuntekotaito on muutenkin vaarassa kadota kulttuuristamme.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Häjyt-elokuvassa on aika mieleenpainuva kohtaus, jossa häjyt jakavat limudiskon väelle kotipolttoista, tutuin seurauksin.

No se kohtaus ei kyllä ole paras mahdollinen esimerkki tähän ketjuun, vetää sen leffan ihan överiksi ja perseelleen, leffa alkaa hyvin mutta loppupuoli tuontyylisiä järjettömiä pälleilyjä. Eivätkä veljekset edes tunnu olevan kovin pahoillaan pikkuveikan kuolemasta. Periaatteessa mahdollinen skenaario mutta tyhmä käänne siihen leffaan.

*****

Ketjunavauksessa ei muuten ole äänestyksessa vaihtoehtoa "riippuu paljonko ja miten hakupalkkiota maksetaan".
 
Mielestäsi nuorille on vähemmän haitallista saada nyrkistä kuin juoda joku siksäri tai polttaa aski tupakkaa? Muuta Singaporeen.
En ole käsittääkseni missään vaiheessa väittänyt näin ja olen kyllä muutenkin kaikenlaista väkivaltaa vastaan. Itsehän et ole ikinä halunnut humauttaa ketään kuonoon? Pitääkö nyt siis niellä kiukku ja käydä kiltisti ostamassa koko korttelin kakaroille Alko tyhjäksi, sillä enhän halua olla moraalinvartija ja ilonpilaaja? Jos jokin ajaa ihmiset väkivallan tekoihin, niin päihteet.

Kuvitellaanpa että pyörittäisin sitä 15v janaria vähän lumihangessa. Siitä tuskin jäisi jannulle kovin suurta traumaa, mutta sen sijaan viinapäissään autolla ajelu ja muunlainen juoppokäytös veisi kundin ennenpitkää hautaan tai ainakin rikoskierteeseen. Toki tuollaiset tyypit hankkivat aineensa tavalla tai toisella, eikä siinä yhden suoraselkäisen ihmisen kieltäytyminen tunnu missään.
 

Cube

Jäsen
En ole käsittääkseni missään vaiheessa väittänyt näin ja olen kyllä muutenkin kaikenlaista väkivaltaa vastaan. Itsehän et ole ikinä halunnut humauttaa ketään kuonoon? Pitääkö nyt siis niellä kiukku ja käydä kiltisti ostamassa koko korttelin kakaroille Alko tyhjäksi, sillä enhän halua olla moraalinvartija ja ilonpilaaja?
Ehkä olen, ehkä en. Se on tässä vähän sivuseikka, kun viittaan siihen ristiriitaan mikä mielestäni on siinä, että haluat vetää naamaan juuri sitä alaikäistä, jota suoraselkäisyydelläsi pyrit suojelemaan maailman pahalta.

Kuvitellaanpa että pyörittäisin sitä 15v janaria vähän lumihangessa. Siitä tuskin jäisi jannulle kovin suurta traumaa, mutta sen sijaan viinapäissään autolla ajelu ja muunlainen juoppokäytös veisi kundin ennenpitkää hautaan tai ainakin rikoskierteeseen. Toki tuollaiset tyypit hankkivat aineensa tavalla tai toisella, eikä siinä yhden suoraselkäisen ihmisen kieltäytyminen tunnu missään.
No hyvä, ettei käytössä ainakaan mitään ääriesimerkkejä ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös