Kiekko-Kalevasta lainasin tämän jutun.
"Yliopistotähti Hamilton kokeille Kärppiin
OULU Kärppien liigajoukkue hakee akuuttiin maalinteko-ongelmaansa apua Pohjois-Amerikasta. 24-vuotias Jeff Hamilton on tahkonnut neljä kautta yliopistosarja NCAA:ssa Yalen perinteikkäässä joukkueessa. Yhden kauden (1999–00) Hamilton oli loukkaantumisen (vatsa) takia sivussa. Hamilton tulee Kärppiin kolmen viikon koeajalle.
Hamilton on paperilla kovan luokan pistemies. Hän on pelannut neljän täyden kauden aikana 125 ottelua, joissa on syntynyt 174 (80+94) pistettä. Tahti on siis ollut lähes 1,4 pistettä per ottelu.
Hamilton pelasi NY Rangersin farmijoukkueessa Hartfordissa viisi harjoitusottelua tämän kauden alla. Niissä syntyi 5 (1+4) pistettä. Hamilton tipahti viimeisenä miehenä NY Rangersin NHL-joukkueesta, eikä hän halunnut farmiin.
Suunnaksi tuli lopulta Suomi.
”Tähtään tietenkin NHL:ään, kuten jokainen pelaaja tällä tasolla”, Hamilton myönsi.
Hamilton ja hänen agenttinsa, joka on sama kuin HIFK:ssa pelanneella ja nykyisin NHL:n New Jersey Devilsiä edustavalla Brain Rafalskilla, uskovat, että Hamiltonilla on paremmat mahdollisuudet päämääräänsä Euroopan kautta.
”Olen kuullut Suomen liigasta hyviä juttuja muun muassa Rafalskilta ja Tim Thomasilta (Kärppien maalivahti). Pelityylin pitäisi sopia minulle. Peli on hyökkäävää ja suunnanvaihdot tulevat nopeasti. Pelissä on paljon taitoa. Tuskin jaksan odottaa pelejä”, Hamilton sanoo amerikkalaiseen tapaan.
Hamilton on aika pienikokoinen (175 cm/81 kg). Hän pelaa joko keskellä tai laidassa.
”Olen offensiivinen hyökkääjä ja hyvä ylivoimassa. Tykkään ampua aina, kun on paikka”, Hamilton kuvaa itseään.
Lieversin ketjuun laitahyökkääjäksi
Kärppien valmentaja Kari Heikkilä aikoo istuttaa Hamiltonin Brett Lieversin ketjun vasemmalle laidalle. Toista kaistaa pyyhkii Andrei Potaitchuk. Heikkilän pyrkimyksenä on herätellä Lieversiä ja Potaitchukia, jotka ”elävät pisteistä ja maaleista”.
”Ketju kuulostaa hyvältä. Lieversiä en tunne entuudestaan, mutta hänelläkin on yliopistotausta, joten pelityylimme sopinevat yhteen. Amerikkaispelaaja samassa ketjussa helpottaa sopeutumistani. Tarvitsemme vain onnistumisia alkuun”, Hamilton näkee.
Hamilton on tietoinen siitä, ettei Kärppien maalinteko ole sujunut. Oululaisjoukkueella on muun muassa kuusi peliä, joissa se ei ole tehnyt maaliakaan.
”Olen tehnyt urallani paljon maaleja ja syöttänyt paljon niitä. Toivon tietenkin, että olen avain Kärppien ongelmiin”, Hamilton linjaa.
Hamilton on piipahtanut aikoinaan Suomessa. Hän oli loukkaantumisesta toipuessaan kuukauden HIFK:n mukana. Silloin Hamilton kävi myös Oulussa pelaamassa.
”Tarkoitus ei ollutkaan saada sopimusta HIFK:iin vaan vain kuntouttaa itseäni. HIFK teki minulle palveluksen.”
Sopimus on jo valmiina
Kärpät ovat piirtäneet paperille valmiiksi koko kauden kattavan sopimuksen, mikäli Hamilton ehtii kolmen viikon aikana vakuuttaa. Kärpät pelaa tänä aikana viisi ottelua (Kärpät–Ässät, Blues–Kärpät, Pelicans–Kärpät, Kärpät–TPS ja 15.11. Jokerit–Kärpät). Välissä on viikon pelitauko Sweden Hockey Gamesin takia.
”Hamiltonin tilastot ovat tosi kovat. Kyllä hän jääkiekkoa osaa pelata. Miestä tarjottiin meille jo muutama viikko sitten. Sunnuntain vastaisena yönä sovimme asiasta”, toimitusjohtaja Juha Junno kertoo. Hamilton saapui Ouluun maanantaina iltapäivällä ja sukelsi lähes samantien treeneihin.
Kari Heikkilä näki Hamiltonista kuukausi sitten videon. Kakkosvalmentaja Reijo Ruotsalainen puolestaan käytti suhteitaan hyväksi ja oli yhteydessä muun muassa Rangersin General Manageriin.”Hamilton teki videolla paljon maaleja, hienoja maaleja, mutta koostetut videot ovat vähän sellaisia. Hyvin vähän miehestä on kuitenkaan kuulunut negatiivista”, Heikkilä muistuttaa.
Se, onko Hamiltonista poispotkitun Jevgeni Davydovin korvaajaksi, nähdään myöhemmin.
”Rivimiestä ei kannata ottaa. Hamilton tuo leveyttä ja syvyyttä, jos sopimus syntyy. Ketään ei olla pistämässä pois Hamiltonin edestä”, Heikkilä jatkaa.
Maanantaina Oulu peittyi valkoiseen vaippaan. Hectorin laulussa lumi teki enkelin eteiseen. Sen, onko Hamiltonista Kärppien enkeliksi, näyttää seuraavat kolme viikkoa. Tarvetta ainakin olisi.
Faktoja Hamiltonista:– Pelaa oikea käsi alhaalla
– Kaksi kertaa valittu Hobey Baker -finalistiksi. Finalistit (10 kpl) valitaan 1500 yliopistopelaajan joukosta.
– Vuonna 2001 valittiin vuoden pelaajaksi yliopistolohkossa IVY, jossa Yale pelaa.– Yalen kaikkien aikojen maalintekijätilaston kärkinimi.
– Kaudella 2000–01 teki 31 ottelussa 23 maalia, jolla oli NCAA:n toinen tilastossa, jossa mitataan maaleja per peli -keskiarvoa (0,74). Syötöt per peli -tilastossa hän oli neljäs (32 syöttöä, keskiarvo 1,03). Pisteet per peli -tilaston kolmas keskiarvolla 1,77. "