Nyt on yön yli nukuttu ja pahin pettymyskrapula alkaa olla ohi. Urheilupuolella on helvetin isoja ongelmia, mutta uskon että niistä kyllä päästään yli jossain vaiheessa. Pahimmat ongelmat on kuitenkin markkinoinnin puolella. Kirjoitin eilen tällä tavalla Rundbladin ketjuun:
Pienehkö omakehu sallien täytyy sanoa että omasta mielestäni onnistuin paikantamaan ison ongelman Oulun Kärpissä paremmin kuin eilen kuvittelin. Oulun Kärpät ei tällä hetkellä ole yhteisö, vaan se on työpaikka joukkueelliselle lätkänpelaajia sekä muutamalle muulle. Menestysvuosien aikana on päässyt unohtumaan se, mikä herättää ihmisissä tunteita, mikä ihmisiä kiinnostaa ja mikä heidät tuo lopulta hallille myös silloin, kun joukkueella menee heikommin.
Turussa järjestettiin muutama viikko takaperin tubettajien jääkiekko-ottelu, joka möi Gatoraden loppuun. Kiekkoilullisesti peli oli täyttä Ö-luokkaa, mutta sitäpä sinne ei kukaan mennyt katsomaankaan. Ihmiset meni katsomaan persoonia. Tyyppejä, jotka tuntuvat heille kuin omilta sisaruksilta. Kukaan kentällä ei tuntenut katsojia henkilökohtaisesti, mutta katsojat tunsivat kentällä olijat perinpohjaisesti. Ymmärrättekö mitä ajan takaa?
Juuri nyt ketään ei kiinnosta Oulussa Kärpät, koska koko kärppäjoukkue on jäänyt kaupungille etäiseksi. Nykyään et enää yleisurheilijana saa sponsorisopimuksia jos sulla ei ole somessa tarpeeksi seuraajia. Kaikilla Pohjois-Amerikan isoilla urheilujoukkueilla on joukkueen mukana kulkeva tiimi, jonka homma on kuvata kaikki mahdollinen joukkueen arjessa ja tuutata se someen. Tässä Kärpillä on helvetisti petrattavaa. Joukkue ja pelaajat pitää persoonina tuoda Oululaisille esiin. Joka ikinen jätkä, ei vaan Marko Anttilaa ja Arttu Hyryä. Viekää ne kiertämään kouluja ja lastensairaaloita ja pistäkää niitä hassutteluvideoita some täyteen! Kehitysjohtaja Kukkonen?
Pelkkä jääkiekko kiinnostaa joitakin Oululaisia, mutta ei todellakaan kaikkia. Jos Kärpät haluaa ostaa muutkin Oululaiset puolelleen, pitää ne ihmiset sieltä visiirin takaa tuoda esiin. Minua kiinnostaa millaisia otteita David Rundblad esittää kentällä, mutta monia muita voisi kiinnostaa enemmän se, millainen häiskä se David Rundblad on kentän ulkopuolella. Tätä se urheilumarkkinoinnin tulevaisuus on, vaikka David Rundbladia tuskin kiinnostais vittuakaan esitellä aamupalaansa somessa.
Hyvä viesti. Itse kirjoitin jo aiemmin toiseen ketjuun näin:
"Kärppien kannattaisi uudistaa koko strategiaansa paljon selkeämpään suuntaan. Ammattimaisessa urheiluseurassa on kolme keskeistä osa-aluetta, joiden kehittymistä ja toimintaa täytyy kehittää ja seurata tarkasti:
1) Taloudellinen menestys - toimitusjohtaja vastaa (erillinen "talousjohtaja" toisi vain turhia hallintokuluja)
2) Urheilullinen menestys - urheilujohtaja vastaa
3) Yhteisöllisyyden kehitys - YHTEISÖJOHTAJA vastaa
Nämä ovat tietysti hyvin tiiviissä linkissä toistensa kanssa. Kärpät ovat saaneet pääosin puhtaat paperit kohdasta 1 jo pidemmältä ajalta. Taloudellisesti siis pyyhkii hyvin. Urheilullisestikin on mennyt koko 2000-luku katsoen hyvin, mutta on tämänkin segmentin tietyissä osa-alueissa ihan hemmetisti parannettavaa. Meidän pitäisi olla käytännössä aina neljän parhaan joukossa runkosarjassa, yksittäisenä keväänä sitten voi käydä ihan mitä vain ilman että se on kenenkään "syy". Se, että tapellaan toisena vuotena peräkkäin jostain vitun säälipaikoista on ihan anteeksiantamatonta.
Mutta sitten tämä kolmas kohta.. Ei helvetti, tämä ei ole Kärpillä yhtään minkäänlainen prioriteetti. Ei kiinnosta fanien mielipide, vaikka se on merkittävässä osassa tulevaisuuden talouskehityksessä. Some on surkealla tasolla, vaikka tietysti sinnekin on jotain räpellystä saatu aikaiseksi. Vuorovaikutus johdon ja fanien välillä on olematonta. Siis ihan täydellistä osaamattomuutta ja tämän kohdan kuseminen menee ihan täysin yhtiön hallituksen ja toimitusjohtajan piikkiin.
Viimeisin kappale omistettu Kärppien johtohenkilöille:
Osakeyhtiötä ei voi johtaa tuolla tavoin, että yhden keskeisen segmentin laiminlyö aivan täysin vuodesta toiseen. Kärppien menestys ja tarina myös urheilullisesti ja taloudellisesti kohenisi huomattavasti mikäli tähän yhteisöllisyyteen panostettaisiin ihan uudella tavalla ja näkökulmalla. Tämä linkki on aika helppo argumentoida. Minulla on tutkitusti hyväksi todettuja keinoja tämän segmentin ja koko organisaation kohentamiseen, saa laittaa viestiä kun siellä johdossa ei selvästikään ole osaamista."
---------------------------------
Aholla ei ole aidosti mitään edellytyksiä jatkaa toimissa. Uusi urheilupuolen johtaja tarvitaan ja täydellinen remontti tuolle saralle. Virkkunen on mielestäni ihan pätevä tässä skenaariossa CEO paikalle, sillä rahahommat on hyvällä mallilla. Toki pihalla Virkkunenkin selvästi on urheilupuolen haasteisiin liittyen.
Kärpät tarvitsisi aidosti urheilupuolelle ihmisen, jolla on näkemystä yhteisön kehittämisestä. Siitä syntyy vahvoja verkostovaikutuksia, jotka suojaa urheilupuolen bisnestä sitten heikompinakin aikoina. Se on myös taloudellisesti ihan mieletön mahdollisuus. Luo myös ihan erilaiset mahdollisuudet kiekon ulkopuolisissa bisneksissä ja parantaisi esim Qstockin tilannettakin.
Voi helvetti kun pääsisi Kärppien hallituksen tai Virkkusen kanssa keskustelemaan asiasta esim 1-2h verran. Olen varma, että pystyisin vakuuttamaan heidät.