Minä en ainakaan nähnyt eilisessä pelissä yhtään tilannetta, jossa olisi voittanut 50-50 kiekon. Itse olen ainakin sitä koulukuntaa, että haluan 4.ketjun olevan sellainen ketju, joka repii ja raastaa aina, kun se ketju on kentällä ja pystyy pelaamaan pitkiä hyökkäyksiä vastustajan päädyssä. Me olemme tästä Heikkalan "hyödyllisyydestä" täysin eri mieltä ja se on minulle täysin ok. Mielenkiinnosta kysyn sinulta, että mitä lisäarvoa Heikkala tuohon ketjuun tuo vs sitten mitä Hermonen/Karvinen eivät toisi.
Ymmärrän minä sen näkökulman kyllä, että halutaan nelosketjuun enemmän massaa ja vääntövoimaa, taklauksia ja muuta hämmentämistä. En vaan itse näe tuollaista niin hyödyllisenä, jos pelaajalla ei ole paljoa muuta annettavaa pelille, kuten itse koen Karvisen kohdalla olevan. Hän ei mielestäni pysty sen paremmin pitkiä hyökkäyksiä tuottamaan, koska liikkeellä ja käsillään ei oikein pärjää. Eikä nelonen ole hänen kanssaan ollut mitenkään erityinen.
Siitä me ollaan samaa mieltä, että Hermonenkin olisi tuohon ihan pätevä palanen ja kuten sanoin, hyvinhän nelonen toimi muodossa Hermonen-Hyry-Anttila. Näen vaan, että Heikkala on tuonut pikkaisen Hermostakin enemmän kentälle ja ihan ansainnut paikkansa kokoonpanossa.
Olen kertonutkin, mitä ne Heikkalan tuomat lisäarvot ovat mielestäni. Tärkein on varmasti luistelu ja näen mielellään luisteluvoimaisia pelaajia tässä rosterissa. Hänen liike ja sähäkkyys sekä selvästi hyvä pelin luku kiekottomana vaikeuttaa vastustajan avauspelaamista ja tuottaa riistoja hyökkäyspäässä. Noiden kautta Kärpät on saanut esimerkiksi ylivoimia ja muutenkin hyvin "momentumia". Tässä Heikkala on mielestäni näistä kolmesta paras. Hän pystyy tekemään tuota myös jäähyttömästi, mikä on erittäin tärkeää. On hän myös itse jonkun jäähyn pystynyt hankkimaan. Kiekollisenakin Heikkala on mielestäni noista kolmesta näppärin ja pystyy keskialueella ja pienessä tilassa tekemään ihan järkevästi peliä nopeilla syötöillä.
Heikkoutena on varmasti sitten se pieni koko ja väännöissä ei niin hyvin pärjää kuin isommat Karvinen ja Hermonen. Laukaus lienee paras Hermosella, joskin se on tolkuttoman epätarkka eikä sen vuoksi varsinainen ase. Luistelussa Hermonenkin pärjää, mutta mielestäni hänen vahvuus on enemmän suoraluistelu.
Asennehan varmasti kaikilla kolmella on 110, joten en minä toki silti pelihousujani revi, jos tuossa kierrätetään muitakin. Ja jos Heikkala ei jossain kohti noita vahvuuksiaan pysty enää kentälle tuomaan, niin on tietenkin aika käyttää muita.
Lisättäköön toki vielä, että jossain kohti voi olla ettei noista kukaan mahdu kokoonpanoon, jos sieltä Björqvist ja Emanuelssonkin saadaan pelikuntoon.