Kärppien peliesitykset kaudella 2022–2023

  • 1 008 037
  • 19 703

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Itse kyllä kuulun Heikkala Fan Clubiin ja pitäisin ehdottomasti kokoonpanossa. Ei hän mikään tulosketjun pelaaja ole, mutta tekee kyllä nelosketjussa nelosketjun asioita todella hyvin. On hankkinut jäähyjä, karvannut hyvin ja on muutenkin kiekottomana liikkeensä ansiosta jopa erinomainen. Kiekon kanssa ei toki mikään nero, mutta kuitenkin esim. Karvisen voittaa silläkin osa-alueella. Jäähyjä ottanut koko kaudella yhden. Neljä maalia plussalla. Oikeinkin pätevä ja plusmerkkinen kaveri tuohon rooliin, eikä kyllä syyttä luottoa valmennukselta saa.
Tänään muistan tilanteen, kun Tepsin pakki kolasi tyylipuhtaasti Heikkalan aivan katolleen. Kuvastaa aika hyvin Heikkalan peliä lähiaikoina. Kivahan se on kun jalat käy ja yrittää niin perkeleesti, mutta siihen se sitten jääkin. Ei tänäänkään voittanut yhtään kaksinkamppailua. Ei tuo minkäänlaista lisäarvoa tuohon 4.ketjuun, koska ei pysty pitämään kiekkoa kulmissa fyysisien puutteiden takia. Mitä esimerkiksi Hyry ja Anttila pystyy tekemään ja sillä tavoin kuluttamaan vastustajia, pitkien hyökkäyksien avulla. Karvinen/Hermonen tuohon ketjuun ehdottomasti, kyllä tämä kaveri on jo nähty
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Tänään muistan tilanteen, kun Tepsin pakki kolasi tyylipuhtaasti Heikkalan aivan katolleen. Kuvastaa aika hyvin Heikkalan peliä lähiaikoina. Kivahan se on kun jalat käy ja yrittää niin perkeleesti, mutta siihen se sitten jääkin. Ei tänäänkään voittanut yhtään kaksinkamppailua. Ei tuo minkäänlaista lisäarvoa tuohon 4.ketjuun, koska ei pysty pitämään kiekkoa kulmissa fyysisien puutteiden takia. Mitä esimerkiksi Hyry ja Anttila pystyy tekemään ja sillä tavoin kuluttamaan vastustajia, pitkien hyökkäyksien avulla. Karvinen/Hermonen tuohon ketjuun ehdottomasti, kyllä tämä kaveri on jo nähty

Sieltä tultiin perinteisesti liioittelulla sisään. Eikö voittanut _yhtään_ kaksinkamppailua? Eikä tuo _minkäänlaista_ lisäarvoa? No voin sen kertoa, että nämä ovat valheellisia väitteitä. Kyllä mä olen nähnyt Heikkalan pysyvän kiekossa ja tekevän ihan näppäriäkin ratkaisuja. Myös kulmissa. Tottakai koko omat rajoitteensa tuo, mutta hyvin hän sitä pystyy muilla ominaisuuksillaan kompensoimaan. Oikeastaan noita lisäarvoja kerroinkin jo aiemmassa viestissä, joten turha toistaa. Ei hän niin lapanen ole, kuin annat ymmärtää, vaikka yhdessä tilanteessa onkin vedetty katolleen.

Voi siinä nelosketjun laidassa käydä muitakin välillä. Vaikutus lopputulokseen on oikeastaan aika pieni. Hermosen kanssahan nelonen oli myös hyvä alkukaudesta. Karvinen tuo omat juttunsa, mutta mielestäni silti näistä kolmesta vähiten. Fyysisin ehkä, mutta hitain ja puukätisin, jonka vuoksi esim. kiekossa pysyminen ei kyllä ole hänelle sen helpompaa.

Joka tapauksessa Heikkala on otteillaan paikkansa kokoonpanossa ottanut ja olen kyllä nähnyt peleissä syitä, miksi näin on käynyt.

Hurja suoritus tietysti pelaajalta, joka ei voita yhtään kaksinkamppailua, ei pysty pysymään kiekossa ollenkaan, eikä kerta kaikkiaan tuo mitään lisäarvoa kentälle.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Sieltä tultiin perinteisesti liioittelulla sisään. Eikö voittanut _yhtään_ kaksinkamppailua? Eikä tuo _minkäänlaista_ lisäarvoa? No voin sen kertoa, että nämä ovat valheellisia väitteitä. Kyllä mä olen nähnyt Heikkalan pysyvän kiekossa ja tekevän ihan näppäriäkin ratkaisuja. Myös kulmissa. Tottakai koko omat rajoitteensa tuo, mutta hyvin hän sitä pystyy muilla ominaisuuksillaan kompensoimaan. Oikeastaan noita lisäarvoja kerroinkin jo aiemmassa viestissä, joten turha toistaa. Ei hän niin lapanen ole, kuin annat ymmärtää, vaikka yhdessä tilanteessa onkin vedetty katolleen.

Voi siinä nelosketjun laidassa käydä muitakin välillä. Vaikutus lopputulokseen on oikeastaan aika pieni. Hermosen kanssahan nelonen oli myös hyvä alkukaudesta. Karvinen tuo omat juttunsa, mutta mielestäni silti näistä kolmesta vähiten. Fyysisin ehkä, mutta hitain ja puukätisin, jonka vuoksi esim. kiekossa pysyminen ei kyllä ole hänelle sen helpompaa.

Joka tapauksessa Heikkala on otteillaan paikkansa kokoonpanossa ottanut ja olen kyllä nähnyt peleissä syitä, miksi näin on käynyt.

Hurja suoritus tietysti pelaajalta, joka ei voita yhtään kaksinkamppailua, ei pysty pysymään kiekossa ollenkaan, eikä kerta kaikkiaan tuo mitään lisäarvoa kentälle.
Minä en ainakaan nähnyt eilisessä pelissä yhtään tilannetta, jossa olisi voittanut 50-50 kiekon. Itse olen ainakin sitä koulukuntaa, että haluan 4.ketjun olevan sellainen ketju, joka repii ja raastaa aina, kun se ketju on kentällä ja pystyy pelaamaan pitkiä hyökkäyksiä vastustajan päädyssä. Me olemme tästä Heikkalan "hyödyllisyydestä" täysin eri mieltä ja se on minulle täysin ok. Mielenkiinnosta kysyn sinulta, että mitä lisäarvoa Heikkala tuohon ketjuun tuo vs sitten mitä Hermonen/Karvinen eivät toisi.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Minä en ainakaan nähnyt eilisessä pelissä yhtään tilannetta, jossa olisi voittanut 50-50 kiekon. Itse olen ainakin sitä koulukuntaa, että haluan 4.ketjun olevan sellainen ketju, joka repii ja raastaa aina, kun se ketju on kentällä ja pystyy pelaamaan pitkiä hyökkäyksiä vastustajan päädyssä. Me olemme tästä Heikkalan "hyödyllisyydestä" täysin eri mieltä ja se on minulle täysin ok. Mielenkiinnosta kysyn sinulta, että mitä lisäarvoa Heikkala tuohon ketjuun tuo vs sitten mitä Hermonen/Karvinen eivät toisi.

Ymmärrän minä sen näkökulman kyllä, että halutaan nelosketjuun enemmän massaa ja vääntövoimaa, taklauksia ja muuta hämmentämistä. En vaan itse näe tuollaista niin hyödyllisenä, jos pelaajalla ei ole paljoa muuta annettavaa pelille, kuten itse koen Karvisen kohdalla olevan. Hän ei mielestäni pysty sen paremmin pitkiä hyökkäyksiä tuottamaan, koska liikkeellä ja käsillään ei oikein pärjää. Eikä nelonen ole hänen kanssaan ollut mitenkään erityinen.

Siitä me ollaan samaa mieltä, että Hermonenkin olisi tuohon ihan pätevä palanen ja kuten sanoin, hyvinhän nelonen toimi muodossa Hermonen-Hyry-Anttila. Näen vaan, että Heikkala on tuonut pikkaisen Hermostakin enemmän kentälle ja ihan ansainnut paikkansa kokoonpanossa.

Olen kertonutkin, mitä ne Heikkalan tuomat lisäarvot ovat mielestäni. Tärkein on varmasti luistelu ja näen mielellään luisteluvoimaisia pelaajia tässä rosterissa. Hänen liike ja sähäkkyys sekä selvästi hyvä pelin luku kiekottomana vaikeuttaa vastustajan avauspelaamista ja tuottaa riistoja hyökkäyspäässä. Noiden kautta Kärpät on saanut esimerkiksi ylivoimia ja muutenkin hyvin "momentumia". Tässä Heikkala on mielestäni näistä kolmesta paras. Hän pystyy tekemään tuota myös jäähyttömästi, mikä on erittäin tärkeää. On hän myös itse jonkun jäähyn pystynyt hankkimaan. Kiekollisenakin Heikkala on mielestäni noista kolmesta näppärin ja pystyy keskialueella ja pienessä tilassa tekemään ihan järkevästi peliä nopeilla syötöillä.

Heikkoutena on varmasti sitten se pieni koko ja väännöissä ei niin hyvin pärjää kuin isommat Karvinen ja Hermonen. Laukaus lienee paras Hermosella, joskin se on tolkuttoman epätarkka eikä sen vuoksi varsinainen ase. Luistelussa Hermonenkin pärjää, mutta mielestäni hänen vahvuus on enemmän suoraluistelu.

Asennehan varmasti kaikilla kolmella on 110, joten en minä toki silti pelihousujani revi, jos tuossa kierrätetään muitakin. Ja jos Heikkala ei jossain kohti noita vahvuuksiaan pysty enää kentälle tuomaan, niin on tietenkin aika käyttää muita.

Lisättäköön toki vielä, että jossain kohti voi olla ettei noista kukaan mahdu kokoonpanoon, jos sieltä Björqvist ja Emanuelssonkin saadaan pelikuntoon.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Olen kertonutkin, mitä ne Heikkalan tuomat lisäarvot ovat mielestäni. Tärkein on varmasti luistelu ja näen mielellään luisteluvoimaisia pelaajia tässä rosterissa. Hänen liike ja sähäkkyys sekä selvästi hyvä pelin luku kiekottomana vaikeuttaa vastustajan avauspelaamista ja tuottaa riistoja hyökkäyspäässä.
Heikkoutena on varmasti sitten se pieni koko ja väännöissä ei niin hyvin pärjää kuin isommat Karvinen ja Hermonen. Laukaus lienee paras Hermosella, joskin se on tolkuttoman epätarkka eikä sen vuoksi varsinainen ase. Luistelussa Hermonenkin pärjää, mutta mielestäni hänen vahvuus on enemmän suoraluistelu.

Asennehan varmasti kaikilla kolmella on 110, joten en minä toki silti pelihousujani revi, jos tuossa kierrätetään muitakin. Ja jos Heikkala ei jossain kohti noita vahvuuksiaan pysty enää kentälle tuomaan, niin on tietenkin aika käyttää muita.

Lisättäköön toki vielä, että jossain kohti voi olla ettei noista kukaan mahdu kokoonpanoon, jos sieltä Björqvist ja Emanuelssonkin saadaan pelikuntoon.
Voin kertoa sisäpiiritiedon harjoituksista, että Heikkala menee alempaan keskikastiin joukkueen sisäisessä luistelunopeudessa. Hänen tyylinsä luistella näyttää siltä, että pelaaja on nopea. Tämä harha on monella hänen kokoisellaan pelaajalla, mutta kun luistelua testataan, niin esimerkiksi Karvinen on häntä nopeampi.

Toki eroa on ihan hitaimpiin, joihin esim Kemppainen kuuluu.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Voin kertoa sisäpiiritiedon harjoituksista, että Heikkala menee alempaan keskikastiin joukkueen sisäisessä luistelunopeudessa. Hänen tyylinsä luistella näyttää siltä, että pelaaja on nopea. Tämä harha on monella hänen kokoisellaan pelaajalla, mutta kun luistelua testataan, niin esimerkiksi Karvinen on häntä nopeampi.

Toki eroa on ihan hitaimpiin, joihin esim Kemppainen kuuluu.

Okei, hieman yllättävää, että olisi noin alhaalla, mutta tiedostin kyllä jossain määrin tuon aistiharhan. Loppujen lopuksi kuitenkaan ei ole paljoa merkitystä sillä, kuka luistelee nopeiten päästä päähän tai kenttää ympäri, enkä varsinaisesti juuri luistelunopeutta tuossa kehunutkaan. Esim. Hermosen kohdalla juuri mainitsin tuon suoraluistelun vertailuna Heikkalaan.

Erityisesti syy miksi Heikkalaa kehuin luisteluvoimaiseksi on, että Heikkala on kuitenkin nopeissa käännöksissä erittäin sähäkkä ja pääsee paikoilta liikkeelle hyvin. Sekä tietysti se, että myös jaksaa erittäin hyvin tuollaista stop&go luistelua tuottaa. Näissä asioissa uskoisin hänen olevan ihan joukkueen parhaimmistoa, mutta voinhan tässäkin väärässä olla.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki eroa on ihan hitaimpiin, joihin esim Kemppainen kuuluu.
En missään nimessä ala tuota lainausta kiistämään, jos tuokin tieto on joukkueen sisältä. Kauneus on ilmeisestikin katsojan silmissä, sillä minua on kyllä aina jollain tavalla viehättänyt Kemppaisen luistelu. Toiseksi, liigan sivujen tilastotkin olivat aika myötämieliset Kemppaisen luistelulle: luistelee toiseksi eniten Kärpistä per peli, luistelunopeus joukkueen 9. nopein (on senttereistä nopein). Kepun luistelussa on voimaa, Kepua ei horjuteta. Lisäksi kuten tuossa yllä sanoin: teknisesti Kepun luistelu on viehättänyt minua aina. Lisäksi silminnähdenkin se on pelissä "maisema vaihtuu" -tyyppistä meininkiä. Onhan se raskaan näköistä (ei ole taloudellista, terän käyttö ei ole varmastikaan optimaalista) nyt Kepun ollessa 34 vuotias, mutta niin se oli raskaan näköistä silloin 10 vuotta sitten kun Kepu kirmasi samassa ketjussa Donskoin ja Junttilan kanssa. Kepun luistelu on silkkaa voimaa, ja kohtuullista tekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Hyvä saada Westerholmille torjuntoja ja hyvä alku. Nostaa miehen itseluottamusta mukavasti.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Alku näyttää siltä että ei oo veren maku kellään suussa, pitäiskö helpompaa saalista ootella? Hitaasti mennään painot jalassa taas.
 

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärppien peli pohjautuu niin paljon koko viisikon toimintaan ja rytmiin, että todella monessa pelissä haetaan sitä rytmiä pelien alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös