No eikös se nyt ole selkeästi parempi vaihtoehto tehdä pidempiä sopimuksia vs. joka vuosi sama sopparirumba + painatukset ja muut? Ns. jatkuvampaa ja varmempaa tuloa firmalle :P
Joo kyllähän se kannattaa varsinkin isot sponsorit kiinnittää useiksi vuosiksi jos mahdollista. Tämä mahdollistaa kuitenkin paremman ennustettavuuden tulevien vuosien tulovirtojen osalta. Sitä en sitten puolestaan ymmärrä, että miksi Kärpät ja sponsorit eivät voisi yhteisymmärryksessä päivittää ehtoja, kuten mainosten ulkonäköä. Eikö se olisi molemmille osapuolille eduksi saada muutoksen myötä positiivista julkisuutta ja kiitosta faneilta? Nythän se huomio on lähinnä negatiivista tai sitä ei tule ollenkaan. Mitä hienompi se Kärppien kantama peliasu on, niin sitä ylpeämpi keskimääräinen kannattaja on siitä seurasta. Kateellisena saa katsoa esimerkiksi IFK:n toimintaa vuodesta toiseen. Vai onko tosiaan niin, että ollaan yritetty päivittää mainokset tuoreisiin, mutta sponsori on ollut niin turhamainen, että mieluummin pitäytyy noissa likaisissa valkoisissa laatoissa?
Vaikka isossa mittakaavassa nämä brändiin ja seuran ulkoasuun liittyvät asiat saattavat vaikuttaa talouteen keskittyvän ihmisen näkökulmasta mitättömiltä lillukanvarsilta, niin kyllä se vaan kaikki pienetkin asiat muodostaa lopulta suuren kokonaisuuden. Kärpillä, kuten myös monella muulla liigaseuralla olisi todella paljon kehitettävää brändissä ja sen näkyvyydessä. Liigakiekon pitkään jatkunut menestyskulku ei kuitenkaan ole enää mikään itsestäänselvyys, sillä nykyään kaikki maailman urheilu ja viihde tulee ihmisten koteihin ilmaiseksi. Kärpät kilpailee näkyvyydestä, rahasta, ajasta ja suosiosta NHL:n, videopelien, esportin, jalkapallon, Susijengin, Huuhkajien, formulan, Rovanperän, suoratoistopalveluiden ja kaikkien maailman isojen tähtien rinnalla. Urheilu ja viihde on tuotu kuluttajan nenän eteen ja valikoima on rajaton. Jos markkinointi ja näkyvyys kuluttajille Oulussa ei ole huipputasoa, niin ei niistä nuorista synny itsestään pitkäikäisiä Kärppien kannattajia vaan heille löytyy kyllä tuhat ja yksi muuta, agressiivisesti markkinoivaa lajia ja ajanviettotapaa tilalle. Surullisia esimerkkejä löytyy Suomesta useita miten joskus koko kansan suosiota nauttineita lajeja on tippunut pois kansan mielenkiinnonkohteista ja sitä kautta myös sponsoreiden listoilta (mäkihyppy ja keihäänheitto). Eikä ne joskus täynnä olleet hallitkaan enää Liigassa oikein tunnu yleisöä samalla tavalla vetävän...
Miten Liiga ja liigajoukkueet voisivat sitten herätellä taas sitä mielenkiintoa? No ei ainakaan sulkemalla sarjaa ja esittämällä, että mikään ei muutu koskaan mihinkään. Uudet areenat ja paremmat olosuhteet eivät nekään yksistään nosta liigakiekkoa ylös, jos joukkueet eivät opi panostamaan yleisöön ja siihen kuinka uusia kannattajia luodaan vanhojen kuolevien tilalle. Suomen pienet markkinat tekevät tästä vielä tärkeämpää, sillä areenat saadaan täyteen vain jos Kärpät on se jokaisen oululaisen ylpeydenaihe numero yksi. Ennen ne Tenkratit, Viuhkolat ja Jaloset olivat jokaisen pojan idoleita ja sankareita automaattisestikun NHL ei juuri näkynyt Suomessa ja muiden lajien asema oli pieni. Vuonna 2023 näin ei ole, vaan se Kärpät ja pelaajat on tehtävä tutuiksi, oman kaupungin ylpeydenaiheiksi omin käsin.
Näkyvyys Oulun katukuvassa onneton? Fanikauppaa ei ole? Fanituotteiden laatu on surkea kun vertaa vaikkapa Ilvekseen, ei nuo rytkyt vaan kelpaa nuorisolle, ehkä olisi aika syventää yhteistyötä CCM:n kanssa? Toimisto piilossa Raksilassa? Yhteistyö Oulun kaupungin kanssa ja vaikka Kärppäaiheinen muistomerkki 2000-luvun menestyksen kunniaksi pystyyn johonkin? Kärpät osana kulttuuripääkaupunkia? Kärpät on yksi niistä asioista mistä Oulu tunnetaan, mutta silti se ei näy juuri mitenkään Oulun katukuvassa tai Oulussa. Pitkällä tähtäimellä toivoisi, että Kärpissä ymmärretään se lojaalin kannattajakunnan ja yhteisön kehittämisen tärkeys nimenomaan paikallisessa urheilussa. Tähtien ja isojen lajien kanssa on muuten vaikeaa kilpailla euroista ja ajasta.
Ja mitä yhteisö haluaa / miten yhteisö syntyy? Se syntyy ihmisistä jotka ovat yhtäaikaa kiinnostuneita ja ylpeitä siitä kotikaupungin seurasta. Menestys on yksi mittari, mutta kyllä se ylpeys vaatii myös sitä ettei hävetä kulkea kaupungilla se ruma fanipaita päällä tai ei tarvitse kuunnella muiden vittuilua kun peliasu on liigan rumin. Jos kaikki asiat mitä tehdään mitataan ainoastaan sillä, että mikä tuottaa parhaan rahallisen tuloksen lyhyellä aikavälillä, niin sillä voi olla ja usein on erittäin negatiiviset vaikutukset pitkällä aikavälillä. Kukkonen on puhunut siitä yhteisöllisyydestä ja kunniasta pelata Kärpissä, mikä näkyi tuon sukupolven osalla ja toi menestystä urheilullisesti. Sehän näkyi myös katsomossa etenkin 2000-luvun alkupuolella... Mutta tuosta yhteisöllisyydestä ollaan kyllä kadotettu iso osa, ja olisi tärkeää pohtia miten tuo sama hornankattila saataisiin tuotua takaisin Ouluun. Kannattajan osalta se yhteisöllisyyden tunne on kuitenkin ihan yhtä tärkeää kuin pelaajallekin, mutta se syntyy osittain erilaisista asioista kuin siellä kopissa.