Mainos

Kärppien maalivahtitilanne

• 636 004
  • 2 139

Kumpi on pelaava ykkösmaalivahti vai tarvitaanko uusi mahdollisimman pian?

• Karhunen

Ääniä: 13 13,3%
  • Westerholm

Ääniä: 12 12,2%
  • Tarvitaan uusi maalivahti

Ääniä: 73 74,5%

• Äänestäjiä
    98
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se mikä on hyvää niin molarin hankinta on jääkiekossa helpoin. Rooli on aina sama eli mustaa pitää pystyä torjumaan. Eihän tuo pakisto edes luota meidän molareihin ja puolustus ja molari on aina synkassa. Hyvä maalivahti helpottaa puolustuksen työtä ja päinvastoin sekä antaa rauhan puolustajille. Nyt on keskinäinen luottamus mennyt.

Eemil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Keskinkertainen? Tarkoitat kai Liigan huonoin? Sillä sitä nuo ovat olleet. Ovatko jopa ihan tilastojenkin valossa?
Tätä voi peilata myös siihen, mikä joukkue liigassa vaihtaisi ykkösvahtinsa Karhuseen tai Westerholmiin.

Karhunen on päästänyt tällä kaudella 12,39 maalia yli maaliodottaman ja on tässä tilastossa liigan huonoin. Westerholm on päästänyt 5,45 maalia yli maaliodottaman.

Vertailun vuoksi K-Espoon Rimpinen on päästänyt -8,78 maalia odottamaa vähemmän. Kookoon Bibeau -7,19 ja Tapparan Metsola -6,61 maalia vähemmän kuin maaliodottama on ollut.

Rimpisen ja Karhusen odottaman välillä on yli 21 maalia. Näillä torjutuilla maaleilla olisi kerätty huomattavasti enemmän pisteitä.

Arbelius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Ketut, Oulun Kärpät
Kyllähän tuo Karhusen ylipeluutus on pelottava asia, kun ei hän mikään nuori orhi enää ole ja loukkihistoria on merkittävä. Karhusen loukkaantuessa esimerkiksi loppukaudeksi olisi pelottava asia jos ketään ei saada värvättyä.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viime kaudella samat maalivahdit päästivät molemmat merkittävästi alle odottaman siis merkittävästi. Yhteistulos oli lähes -20. Tämä on niin hämmentävä yksityiskohta, ettei ole selitystä edes. Samaa kuin Ohtamaan osalta. Ei näin iso tason romahtaminen selity millään yhdellä tekijällä vaan monen asian summana ja vastuussa on minusta yksilö eli Mv itsessään. Toki ympäristö vaikuttaa mutta yksilö itsessään on epäonnistunut rankasti!

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuo Karhusen ylipeluutus on pelottava asia, kun ei hän mikään nuori orhi enää ole ja loukkihistoria on merkittävä. Karhusen loukkaantuessa esimerkiksi loppukaudeksi olisi pelottava asia jos ketään ei saada värvättyä.

Mä äänestin itse tähän myös tätä vaihtoehtoa, että "Uusi maalivahti tarvitaan", vaikka en ole teidän pelejä livenä nähnytkään näitä Nordiksen IFK-matseja lukuunottamatta, joita tietenkin katsoin luonnollisesti IFK-fanin näkökulmasta. Mutta mitä oon teidän pelejä seurannut, niin onhan siellä kieltämättä mennyt aivan liikaa kiekkoja omaan maaliin ja sitten kun pelejä on hävitty aivan liikaa itseään huonoimmille jengeille, niin eipä siitä uuden maalivahdin hankinnasta ainakaan mitään haittaa Kärpille varmasti olisi, mikäli sinne joku kovan luokan nimi onnistuttaisiin löytämään. Ja mitä oon tätä palstaa lukenut, niin onhan täällä varsin paljon tullut sitä kritiikkiä joukkueen veskareiden suuntaan.

Mielenkiintoinen tilanne tulee kevättä ajatellen näiden maalivahtien osalta, sillä meidän jengillä olisi myös ihan vähintään yhtä kova tarve sille uuden veskarin hankinnalle, joten saa nähdä tulisiko sitä uutta veskaria meille molemmille, vaiko vain toiselle, vai ei kummallekaan.

Mutta onhan tämä kieltämättä todella karu tilasto, kun Kärpät päästänyt kiekkoja tähän mennessä kautta eniten omaan maaliin, niin en olisi kyllä itse vielä ennen kautta moista uskonut. Oon aina pitänyt Karhusta hyvänä maalivahtina ja harmittelin just viime kauden lopussa sitä, kun meidän joukkue päästi hänet teille lähtemään, mutta nyt ei näköjään Karhusen kausi ollut ihan odotetun tasoinen.

Kuten tämä on myös todella riski loppukautta ajatellen, jos Karhunen sattuukin loukkaantumaan tai jos hänellä ei muuten koppi tartu, niin silloin todellakin olisi hyvä olla se uusi ja varma veskari mukana joukkueessa.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mä äänestin itse tähän myös tätä vaihtoehtoa, että "Uusi maalivahti tarvitaan", vaikka en ole teidän pelejä livenä nähnytkään näitä Nordiksen IFK-matseja lukuunottamatta, joita tietenkin katsoin luonnollisesti IFK-fanin näkökulmasta. Mutta mitä oon teidän pelejä seurannut, niin onhan siellä kieltämättä mennyt aivan liikaa kiekkoja omaan maaliin ja sitten kun pelejä on hävitty aivan liikaa itseään huonoimmille jengeille, niin eipä siitä uuden maalivahdin hankinnasta ainakaan mitään haittaa Kärpille varmasti olisi, mikäli sinne joku kovan luokan nimi onnistuttaisiin löytämään. Ja mitä oon tätä palstaa lukenut, niin onhan täällä varsin paljon tullut sitä kritiikkiä joukkueen veskareiden suuntaan.

Mielenkiintoinen tilanne tulee kevättä ajatellen näiden maalivahtien osalta, sillä meidän jengillä olisi myös ihan vähintään yhtä kova tarve sille uuden veskarin hankinnalle, joten saa nähdä tulisiko sitä uutta veskaria meille molemmille, vaiko vain toiselle, vai ei kummallekaan.

Mutta onhan tämä kieltämättä todella karu tilasto, kun Kärpät päästänyt kiekkoja tähän mennessä kautta eniten omaan maaliin, niin en olisi kyllä itse vielä ennen kautta moista uskonut. Oon aina pitänyt Karhusta hyvänä maalivahtina ja harmittelin just viime kauden lopussa sitä, kun meidän joukkue päästi hänet teille lähtemään, mutta nyt ei näköjään Karhusen kausi ollut ihan odotetun tasoinen.

Kuten tämä on myös todella riski loppukautta ajatellen, jos Karhunen sattuukin loukkaantumaan tai jos hänellä ei muuten koppi tartu, niin silloin todellakin olisi hyvä olla se uusi ja varma veskari mukana joukkueessa.
Näin se on. Karhunen pelannut ajoittain hienosti, mutta vain satunnaisesti. Ei ole ykkösmaalivahdille suotavaa noin suuri tason heittely, kun huomiodaan, että kokonaisuus on tasoa välttävä. Kun ei riitä, niin ei riitä! Tällä hetkellä maalivahtipeli on myös osa-alue, jossa ollaan bottom4 joukkue. Voittava joukkue tarvitsee huipputason maalivahdin pärjätäkseen ja tällä hetkellä ei ole edes keskitasoa.

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Asioita ja ongelmien ratkaisuahan voi useasti lähestyä monestakin eri tulokulmasta. Jotkut haluavat lähestyä nykyistä suorittamiseen liittyvää ongelmaa heivaamalla maalivahdit pois ja katsomalla, miten paljon paremmin muu joukkue ja etenkin valmennus sitten pärjää. Tällä liikulla en kuitenkaan itse uskoisi Kärppien joka tapauksessakaan nousevan "keskikastin/keskikasti plus" -tason sijoituksia ylemmäs.

Itse näkisin mieluummin tehtävän niin päin, että heivataan valmennus pois ja katsotaan sitten, että mihin nykyiset maalivahdit yltäisivätkään kera uuden valmennuksen ja pelitavan siivittämänä. Tällä liikulla itse uskoisin olevan positiivisemman vaikutuksen kokonaisuuteen ja mahdollisuuden hätyytellä nykyisillä maalivahdeillakin aivan Liigan terävintä kärkeä/kärjen tuntumaa.

On hyvin mahdollista, että kummassakaan skenaariossa Kärpät ei tule aivan terävimpien kärkisijojen tuntumaan rymistelemään, mutta itse näkisin tuon jälkimmäisen skenaarion avulla (=valmennus vaihtoon, maalivahdit samat) sen joukkueen lopullisen ns. 'suorituskaton' olevan kuitenkin korkeammalla, kuin ensimmäisessä skenaariossa (=maalivahdit vaihtoon, valmennus sama).

Joku voisi toki todeta, että ideaaliratkaisu voisi olla hakea muutoksia kumpaankin osastoon, mutta jos toiseen osa-alueeseen (valmennus tai maalivahdit) ehditään tehdä muutokset ensin ja suorittamiseen tulee edes jonkimoista parannusta ja muutamia häävejä sijojen nousuja sarjataulukossa (esim. uusi maalivahti tuomalla), en tällöin itse usko, että siihen toiseen osastoon tullaan enää koskemaan, vaan se pieni parannus lähinnä takaa sen, että sitten sillä toisella osastolla mennään samoilla olemassa olevilla henkilöillä (esim. samalla valmennuksella) kauden loppuun saakka.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En tiedä miten valmentajan vaihtaminen itsessään maalivahdin toimintaa parantaisi. Ei ole minusta kiistaton totuus. Maalivahdin homma on kuitenkin ottaa edelleen mustaa kiinni sekä varmoja että vaikeampia kiekkoja. Varmempi tapa on mielestäni vaihtaa molari parempaan, jos maalivahtipeliä halutaan parantaa ja usein myös puolustaminenkin parantuu paremman molarin myötä sekä rauhoittuu. Molarin homma pelipaikaltaan eniten muista riippumattomin pelipaikka ja voittava joukkue tarvitsee voittavan molarin.

E: mikäli jokin osa-alue prakaa niin sitä pitää kehittää, mutta kun kokonaisuus on heikko pitää keskittyä valmennukseen. Huippumolari pystyy torjumaan voittoja omalla panoksellaan. Montako kertaa näin on ollut tällä kaudella?

Viimeksi muokattu:

Kakkosmolari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselläni on lähes kymmenen vuoden kokemus maalivahtina pelaamisesta, ja koen siis erittäin vahvasti sympatiaa aina maalivahteja kohtaan. Tästä syystä en mielellään ikinä laita esimerkiksi ottelujen lopputulosta maalivahtien piikkiin. Nyt on kuitenkin tosiasia se, että Kärpät on pelannut tällä kaudella 29 ottelua. Näissä peleissä Karhusen torjuntaprosentti on 87,69% ja Westerholmin 87,07%. Nämä ovat ammattitasolle aivan liian alhaisia lukuja. Varsinkin, kun Kärpät on Ari Hillin johdolla usein tunnettu siitä, ettei pelaaminen ainakaan maalivahteihin kaadu. Kärppien tämän kauden kyykkääminen on toki erittäin monen asian summa, ja kyllähän lähes jokainen organisaation ja joukkueen jäsen on alisuorittanut omassa roolissan (pl. jotkut yksittäiset pelaajat, kuten Kovarcik sekä Turunen). Tämä alisuorittaminen on ylettynyt myös Kärppien maalivahtiosastolle.

Herääkin kysymys, onko kyseessä vain yksittäinen heikko kausi maalivahtien osalta vai olisiko Kärppien jossain vaiheessa aika tehdä muutoksia myös maalivahtivalmennukseen? Hillillä toki on valtavat meriitit, ja hän on yksi niistä ihmisistä, jotka ovat mahdollistaneet aikanaan Kärppien mestaruudet sekä dynastian. Se on itsestään selvää, että mies on huipputason maalivahtivalmentaja, mutta siltikin jossain kohtaa on pakko tuoda uutta verta sisään tässäkin suhteessa. Mikään ei kuitenkaan kestä ikuisesti, ja ainakin tämän kauden osalta maalivahtiosasto on valmennuksen ja maalivahtien osalta epäonnistunut.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä. Ja kiire on.
Kumpi ensin jos pitäisi valita? Toki pitäisi tietää, mitä on tarjolla eli aika hypoteettinen kysymys itsessään. Sanotaanko näin kansalliselle tasolle huippuvalmentaja vai -molari? Itse kääntyisin ensin maalivahtiin, koska valmentajan vaihto ei ole koskaan niin yksi yhteen kuin maalivahdin. Maalivahti on kuitenkin kirkkaasti joukkueen tärkein ja absoluuttisin voiton tae. Valmentaminen on niin monesta asiasta kiinni eli mm. ketä saat apuvalmentajiksi jne. jne. Molari ois helpompi hankkia!

E: Omissa papereissa maalivahti on numero yksi kaikissa arvosteluissa ja sen jälkeen valmentaja. Vanha sanonta maalivahti on puoli joukkuetta ja katsotaan mitä tahansa menestynyttä kaikkia yhdistää aina sama tekijä -> sarjan paras tai vähintään toisiksi paras maalivahti. Valmentaminen on todella monen osa-alueen summa. Esim. Marjamäki on huippuvalmentaja, mutta tulokset oli todella laihoja viime visiitillään. Nyt taas "osaakin valmentaa"! Maalivahdin homma on simppeliä eli ota mustaa kiinni ja paremmin kuin virkaveli!

Viimeksi muokattu:

Micol

Jäsen
Kumpi ensin jos pitäisi valita? Toki pitäisi tietää, mitä on tarjolla eli aika hypoteettinen kysymys itsessään. Sanotaanko näin kansalliselle tasolle huippuvalmentaja vai -molari?
Sata kertaa sadasta huippuvalmentaja. Molemmat toki elintärkeitä, mutta valinta olisi lopulta kuitenkin hyvinkin selvä. Tämän asian voi pukea vaikka ihan nimiksi asti, esim. Petri Karjalainen vai Juha Metsola loppukaudeksi, niin valintani olisi kyllä ehdottomasti Karjalainen. Tomi Karhusen jumalamoodi astunee taas mukaan kuvioihin, kun aletaan lähestymään runkosarjan loppua...

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä miten valmentajan vaihtaminen itsessään maalivahdin toimintaa parantaisi. Ei ole minusta kiistaton totuus. Maalivahdin homma on kuitenkin ottaa edelleen mustaa kiinni sekä varmoja että vaikeampia kiekkoja. Varmempi tapa on mielestäni vaihtaa molari parempaan, jos maalivahtipeliä halutaan parantaa ja usein myös puolustaminenkin parantuu paremman molarin myötä sekä rauhoittuu. Molarin homma pelipaikaltaan eniten muista riippumattomin pelipaikka ja voittava joukkue tarvitsee voittavan molarin.

E: mikäli jokin osa-alue prakaa niin sitä pitää kehittää, mutta kun kokonaisuus on heikko pitää keskittyä valmennukseen. Huippumolari pystyy torjumaan voittoja omalla panoksellaan. Montako kertaa näin on ollut tällä kaudella?

Kyllä mä itse olen aina nähnyt asian siten, että se hyvä ja voittava maalivahti on sellainen, että hän pystyy tarvittaessa joskus pelkästään sillä omalla panoksellaan niitä otteluita joukkueelleen voittamaan. Varsinkin Kärpillä nyt on muutoinkin sen verran kovan tason joukkue, että uskoisin kyllä jonkun kovan veskarin pystyvän niitä pelejä joukkueelleen voittavan.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin se on. Karhunen pelannut ajoittain hienosti, mutta vain satunnaisesti. Ei ole ykkösmaalivahdille suotavaa noin suuri tason heittely, kun huomiodaan, että kokonaisuus on tasoa välttävä. Kun ei riitä, niin ei riitä! Tällä hetkellä maalivahtipeli on myös osa-alue, jossa ollaan bottom4 joukkue. Voittava joukkue tarvitsee huipputason maalivahdin pärjätäkseen ja tällä hetkellä ei ole edes keskitasoa.

Tämä on kyllä vaan nykylätkässä täysin totta, että se menestyvä joukkue ja varsinkin mestaruutta tai edes mitaleja tavoitteleva joukkue kyllä tarvitsee väkisinkin sen varman ja voittavan ykkösveskarin, koska keskitason maalivahdeilla, saati sitten huonommilla ei vaan play offseissa tänä päivänä enää pitkälle pötkitä, jos nyt koskaan on päästyään kovin pitkälle. Nyt viime vuosina voittaneella Tapparalla ja myös sen finaalivastustajilla on ollut käytännössä aina molemmilla erittäin hyvät maalivahdit maalin suulla ja usein myös ne molempien joukkueiden kakkosveskarit ovat olleet ihan kohtalaisen hyvää tasoa, kun useinkaan näillä joukkueilla ei ole se peli romahtanut runkosarjassa silloin, jos ykkösveskari on saanut hieman kaivattua huilivuoroa.

Sanoisin että meidän jengillä on tällä hetkellä ihan sama tilanne noiden veskareiden kanssa, vaikka nyt toistaiseksi vielä sarjakärjessä olemmekin, mutta en vaan usko siihen, että meidän joukkue tulee pääsemään pudotuspelien ekaa kierrosta pidemmälle, jos meille ei hankita sitä uutta ykkösveskaria tai jos nykyiset eivät nosta sitä omaa tasoaan reilusti nykyisen yläpuolelle. Meilläkin Hovinen on pelannut muutaman hyvän matsin, mutta sitten taas niissä huonoissa peleissä hän on pelannut sitäkin huonommin ja torjunut jollain 70% varmuudella tai enemmänkin epävarmuudella. Taponen myös pelannut hyviä pelejä Hovista enemmänkin, mutta hänellä myös ollut sitten näitä kehnompia pelejä, eli se ykkösveskarille vaadittava taso on toistaiseksi heitellyt hieman liikaa.

No tässä tulikin asiaa liikaakin meidän veskareista, mutta ilmeisesti teillä on juurikin sama ongelma, mitä oon teidän pelejä seurannut tilastojen kautta. Tosin viimeksi kyllä Nordiksella Karhunen pelasi meitä vastaan mielestäni erittäin hyvän matsin, mutta mitä oon pelien tilastoja seurannut, niin onhan se Karhusen taso kyllä heitellyt enemmän mitä itse odotin ja ja mitä voittavan ykkösveskarin taso saisi heitellä tämän päivän SM-liigassa.

Sitten kun teillä näyttää olevan myös ongelmia noiden pakkien kanssa, mitä olen tätä palstaa lukenut, niin fanit eivät ilmeisesti ole kovin tyytyväisiä omiin puolustajiinsa, niin sitä suuremmalla syyllä Kärpät kyllä tarvisi sen varman ja voittavan veskarin loppukauden pelejä ajatellen.

Toivotaan että Karhunen alkaa päästä edellisvuosien vireeseensä kauden vanhetessa tai että saisitte jostain maalin suulle sen varman ykkösmolarin, koska todella sääli juttu, jos hyvän isolla rahalla kootun joukkueen kausi päättyy jopa runkosarjaan.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pelicans hommasi voittavan moken ja paskalla pelilläkin ollaan taistelemassa voitosta. Se alkaa pitemmän päälle antamaan luottamusta koko alakerralle ja sen jälkeen tukemaan koko peliä. Voisko ottaa opiksi taas? Ainakin pisteitä.

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kriisi-Kärpät, Carolina Hurricanes
Pelicans hommasi voittavan moken ja paskalla pelilläkin ollaan taistelemassa voitosta. Se alkaa pitemmän päälle antamaan luottamusta koko alakerralle ja sen jälkeen tukemaan koko peliä. Voisko ottaa opiksi taas? Ainakin pisteitä.
Sitä vartenhan Westerholm kaiketi istuu penkillä pelistä toiseen, uutta molaria etsitään. Ei pelilliset seikat selitä tuota Westerholmin pelaamattomuutta.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sitä vartenhan Westerholm kaiketi istuu penkillä pelistä toiseen, uutta molaria etsitään. Ei pelilliset seikat selitä tuota Westerholmin pelaamattomuutta.
Toivottavasti se on juurikin näin! Ei Nyky-Karhusella maalin pelejä käännetä, valitettavasti nyt näin. Liian heikkoa tekemistä, että auttais voittamaan myös heikompina iltoina sekä pudonnut muun porukan mukana eikä kanna.

Maametti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhaws, Ville Koivunen
Huhut kertovat, että Veinillä olisi seuraavasta kahdesta kaudesta sopimus Kärppien kanssa. Eiköhän tämä kuvio selviä viimeistään keväällä.

Punamani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikseise olisi sitten jo nyt tullut kärppiin? Täällähän on vain jostain syys yksi pelaava maalivahti, joka sekään ei hyvin onnistu.

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Huhut kertovat, että Veinillä olisi seuraavasta kahdesta kaudesta sopimus Kärppien kanssa. Eiköhän tämä kuvio selviä viimeistään keväällä.
Se selittäisi sen, jos Veinin puoliso alkoi seuraamaan Tepsiä, että Kärppiäkin instassa samoihin aikoihin. En toki ole tarkistanut asiaa, mutta näin täällä jossain kerrottiin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy