Ison junnumassan pyörittäminen on joka lajissa ongelmallista. Ymmärrän hyvin Kärppien tilanteen. Junnu-edustukseen olisi varmasti satoja tulijoita mutta johonkin pitää vetä raja. Vetäjiä, jäävuoroja, yms. ei vaan voi löytää ympärivuotisesti sadoille yhden ikäluokan mukuloille.
Tässä päästään sitten siihen että jossain vaiheessa pitää aina sitten päättää onko Pekka parempi kuin Teppo. Pekan vanhemmat on tietysti sitä mieltä on. Kuitenkin Pekka tippuu ja Teppo pääsee joukkueeseen. Nousee hirveä poru. Sama poru nousisi jos tippuja olisi Teppo. Teki niin tai näin, niin seura ja valmentajat saa lokaa niskaansa kun vanhempien ja sukulaisten mielestä lupaavan pojan jääkiekkoura tuhottiin. Saattaa olla että valmentajan mielestä Pekka on parempi luistelemaan ja vaikka tekee kaudessa 20+20 pistettä, niin 10+10 pisteen Teppo otetaan joukkueeseen koska on muuten urheilullisempi ja treenaa kovemmalla asenteella. Tai sitten vain Pekka tai Pekan vanhemmat on luonteeltaan niin mulkkuja että joukkueeseen otetaan mieluummin Teppo, joka on palaajana samaa tasoa mutta vanhempien kanssa ei tarvitse vääntää joka ilta tunnin puheluita.
Itse olen varma että yhtään huippuluokan junnua ei tiputeta yhdestäkään ikäluokasta. Rajatapauksia on aina ja niistä ei päästä koskaan eroon, ei yhdessäkään seurassa. Toki joukkoon mahtuu aina jokunen latebloomeri, mutta sellaista oraakkelia ei ole maan päälle vielä syntynyt joka osaisi löytää nämä kaikki. Vaikka Kärpät tekisi sellaisenkin päätöksen että kaikki ikäluokan 249 pelaajaa otetaan rinkiin, niin seuraavana sitten viidentoista pojan huoltajat itkee että miksi minun poika ei mahdu tuohon AAA+ -tiimiin vaan joutuu tahkoamaan AA-joukkueessa. Sellaista tilannetta ei vain ole että kaikki olisivat tyytyväisiä, teet niin tai näin niin aina joku itkee ja valittaa.