Hetkinen, missä mielessä Alikoski on Laten lemmikki? Posehan on yleensä ensimmäinen joka joutuu antamaan tilaa muille kun pelaavaa kokoonpanoa vaihdetaan.
Minä ainakin tykkään että juttuja tehdään myös näistä vähemmän huomiota keräävistä pelaajista. Kyllä niistä Aaltosista ja Maxwelleista kirjoitetaan muutenkin ihan tarpeeksi.
Alikoski on ihan samaa sarjaa Suorannan ja Komulaisen kanssa nelosketjussa (Komulaisen kohdalla painotan nelosketjua). Nelosketjun rooli ei varsinaisesti ole maalinteko (mutta kuten Posekin sanoi, ei sitä kiellettykään ole). Sillä ei ole kissan paskan vertaa merkitystä mihinkään jos nelonen kerran viiteen peliin värkkää yhden maalin. Eikä sillä, tekikö sen maalin Alikoski, Suoranta vai Komulainen.
Nelosketjun tärkeimmät tehtävät on:
a)antaa huiliaikaa kärkiketjuille
b)kuluttaa vastustajaa mahdollisimman paljon
c)olla päästämättä maaleja
d)olla ottamatta jäähyjä
e)siirtää pelin painopiste hyökkäysalueelle
Jos nelonen onnistuu näissä, se on silloin tehnyt hommansa hyvin. Jos se kerran viiteen matsiin värkkää myös yhden maalin, se on pelkkää extraa.
Tätä taustaa vasten Alikoski on suorittanut oman osuutensa vähintään yhtä hyvin kuin Suorantakin. Suoranta tosin on aiheuttanut Kärpille alivoimaa huomattavasti Alikoskea enemmän.
Alikoski on Laten lellikki siitä syystä, että pelaa edes liigaa tällä kaudella. Ihan turha kuvitella, että ilman niitä kolmea peliä Bluesissa viime kaudella Alikoski pelaisi Kärpissä. Enkä tarkoittanut myöskään että jutut pitäisi tehdä pistepörssin kärkinimistä. Itse keksit tuollaisen. Aaltosen ja Alikosken väliin mahtuu jokunen pelaaja, turhaan kärjistät.
Minusta ainakin oli viime viikolla kärkipelissä Hakametsässä väliä, että nelosketju kavensi pelin 2-1, Päästiin vielä kamppailuun mukaan. Sillä ei ole niin väliä mullekaan kuka sen tekee, mutta kun posea olen muutaman kauden katsellut niin tiedän, että se ei niitä ainakaan tee. Joukkueen menestykselle varmaan tekee ihan gutaa, jos sieltä nelosketjusta tulee kaudessa se 15 maalia, eikä tyyliin viisi, jos kaikki on samanlaisia nallipyssyllä varustettuja pörrääjiä tyyliin Alikoski. Jätän laskemisen sulle, niin voit ihan itse miettiä, että mitä joku 10-15 maalia sitä extraa tekee sarjataulukossa, kun Kärpätkin noita maalinvoittoja on aika monta tällä kaudella ottaneet.
Nelosketjun tehtävistä olen samaa mieltä ja kuten sanoinkin, niin ovat onnistuneet siinä hyvin koko kauden pelaajista riippumatta. Mutta ne maalit, maalit... Varmaan Jypin koutsi, Virtala esim. ihan tykkää kun nelosketjun jätkät on painaneet 21 maalia tälle kaudelle tai Bluesissa 22 maalia. Ja uskallan väittää että suurin osa maaleista on myös tulleet nelosketjussa pelatessa. Tuntuu, että sekä Pöysti että Nenonen jauhaa aina siellä nelosketjussa vaikka onnistumisia tulee.
Alikoskella on huikeat neljä minuuttia vähemmän jäähyjä kuin Suorannalla, vaikka taklauksia taitaa ollakin aika paljon vähemmän. Niin ja ei kannata ottaa tuota allekirjoitustani liian vakavasti tässä yhteydessä. Heitin kannatuksen vuoksi, kun huomasin erään toisen Kärppä-kannattajan olevan asiallaan kovin yksin, ainakin hänen allekirjoituksesta päätellen.