Jyrkkiö vs. Peters

  • 37 707
  • 80

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Tässä vielä alkuperäiseen aiheeseen liittyen Suomen Urheilulehden toimittaja Kimmo Nurmisen juttu aiheesta (26.1.1989):

VERTA KENTÄLLE VERRYTELLEN

Jääkiekkoilun SM-liigassa osataan kehitellä aivan uusia tapoja saada verta kentälle, kun vanhat tavat alkavat muuttua tavanomaisiksi ja ikävystyttäviksi. Kyllähän sitä matsin aikana saa nokkapokan aikaiseksi, jos haluaa ja haluamattaankin, mutta se on nykyaikana lievää.

Entistä paremmaksi pistivät viime viikonloppuna Tapparan kanadalainen Steve Peters ja Hämeenlinnan Juha Jyrkkiö. He vetivät toisiaan kuonoon jo ennen ottelun alkua, kun joukkueet olivat kentällä vasta verryttelemässä.

Tällaisessa nyrkkimatsissa on se hyvä puoli, että tuomarit eivät ole vielä näkemässä ja tappelijat voivat kaikessa rauhassa vedellä toisiaan lärviin ja sitten muutaman hetken kuluttua aloittaa pelaamisen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun tuomarit eivät kerran ole näkemässä, niin eihän sitä nyt mitään jäähyjä voi tuomita.

SM-liigassa ollaan kuitenkin sen verran huumorintajuttomia, että tappelijat joutuvat jälkikäteen tuomiolle. Joku oli vielä onnistunut saamaan nahinan videonauhalle, niin että todistusaineistoa riittää.

SM-liigan toimitusjohtaja ja kurinpitoryhmän puheenjohtaja Jyrki Santala on luvannut palauttaa kurin kiekkokaukaloon ja ainakin antaa kovat rangaistukset kaikille tappelijoille. Tällä kaudella tappelut tuntuvat yleistyneen entisestään. Mikä lie sitten syynä, kun ei enää pelaaminen riitä kiekkoilijoille.

Aivan täysin kuulopuheiden perusteella tämänkertainen nahina oli saanut alkunsa siitä, kun Peters oli verryttelyn aikana sählännyt vastustajajoukkueen, HPK:n kenttäpuoliskolla, kun joukkueiden pelaajat tavallisesti vetelevät omat lämmittelynsä omissa kaukalopäissään.

Peters oli pari kertaa nostanut löysällä vedolla kiekon Jyrkkiön selkään ja siitä oli sitten seurannut tämä kyseinen kapina, jonka tuloksena saatiin verta kentälle.

Jos tämä on totta, niin Tapparan valmentajan Rauno Korven olisi syytä koputtaa Petersiä kypäränlakeen ja kysäistä, onko siellä ketään kotona. Samantien Korpi voisi koputtaa myös omaan otsaansa ja kysäistä onko Petersillä enää mitään asiaa jääkiekkokaukaloon Tapparan paidassa.

Ei tappelusta ainakaan mitään hyötyä ollut Tapparalle, se hävisi ottelun 5-6.
 

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Seuraavalla viikolla (2.2.1989) itse pääkonna Peters puolustautui Pekka Seppäsen haastattelussa:

Steve Peters on ihmeissään: "Minäkö muka suurin konna?"

- Minäkö jääkiekkoilun SM-liigan tämän hetken suurin konna? Niin minulle on kerrottu lehdissä sanotun. Tapparan puolustaja Steve Peters pyörittää ihmeissään päätään.
- Kieltämättä tappelu Juha Jyrkkiön kanssa ennen ottelun alkua oli melkoinen tapaus, mutta minä en aloittanut sitä. Minä kyllä lopetin sen.

- Saamani pelikielto on urani ensimmäinen Suomessa. En yleensä tappele kuin siinä tapauksessa, että joku aloittaa. Meille on rapakon takana opetettu, että pakoon ei juosta.

Suomalaisen käytännön mukaan emme käy tässä arvostelemaan Petersin ja Jyrkkiön saamaa pelikieltoa. Peters jopa myöntyy sanomaan.
- SM-liigalle en ole vihainen. He katsoivat minun ansainneen kuuden ottelun pelikiellon ja sillä siisti. - Sen sijaan ihmettelen voimakkaasti herrojen valmentajien eli Jortikan ja Suhosen lausuntoja minusta. Eihän Jortikka edes ollut Tampereella, kun miteltiin voimia Jyrkkiön kanssa. Suhonenkin oli jossain muualla kuin kaukalon reunalla sillä hetkellä. Miten he voivat ottaa niin voimakkaasti kantaa?

- En ymmärrä valmentajien purkausta, en varsinkaan siksi, että he olivat niputtaneet meidät kanadalaiset tai amerikkalaiset älyltään epämääräisiksi tappelijoiksi. (Suhonen käytti sanaa puolijauhoiset). Mitähän valmentajat tuumaisivat, jos me pelaajat jonkun hävityn ottelun jälkeen aikaisimme vastaavalla tavalla arvioida valmentajien älyä.
- Mitähän lehdet sitten kirjoittaisivat?

"En menetä maittiani!"

Sinua on syytetty suoraan tai hieman peitellysti siitä, että hiillyt helposti. Menetätkö malttisi, jos joku vaikkapa suomalainen sinua ärsyttää kentällä?

- En ainakaan omasta mielestäni. Ja katsokaa tilastoja! Eihän minulla ollut kovinkaan paljon jäähyminuutteja ennen tuota pelikieltoa. Pisteitä oli puolustajalle mukavasti, joten puheet pelkästä poliisista ovat naurettavia.
- Suomessa ei tarvita edes joukkueelle ns. poliisia. Kyllä minä olen kentällä pelaamassa ja haluan hyödyttää sillä tavalla joukkuettani.

- Taklaan kyllä otteluissa paljon, mutta se on ihan normaali kanadalainen pelityyli. Samoin olen valmis puolustamaan itseäni, jos joku käyttää mailaansa minua vastaan väärin. Suomessa muuten käytetään mailaa jopa tappeluissa. Minulle on aikanaan tullut selväksi, että tällaiset kahinat ratkaistaan mies miestä vastaan käsin. Silti rangaistusminuutit Suomessa näyttävät kiistatta, että minun tappelijan maineeni on joidenkin valmentajien pahansuopaisuutta.

Viihdyn Suomessa ja haluan pelata täällä jatkossakin. Olen pelannut SaiPassa, HIFK:ssa, KooKoossa ja Tapparassa. Kai minun pelitaitonikin ovat edellyttäneet useamman vuoden SM-liigassa pelaamista. Muuten en kai olisi täällä. Ensimmäinen seura olisi lähettänyt jo pois, kuten joillekin maanmiehillekin on käynyt, perustelee Steve Peters meriittejään.

"Ei mitään henkilökohtaista"

- Olen nyt 29-vuotias, joten mistään poikamaisuudestakaan ei ole kyse. Olen Suomen lisäksi pelannut sekä Länsi-Saksassa että Sveitsissä, joten uskon tietäväni, mitä Euroopassa pelaajalta edellytetään.

- Jotenkin tuntui oudolta myös se, että herra Jortikka oli valmis niputtamaan meidät kanadalaiset samaan sakkiin, vaikka hänen joukkueessaan pelaa kaksi kanadalaista. Tietysti valmentajakin käy kuumana pelin jälkeen, mutta sen verran voisi harkita, ettei puhu naurettavia.

- Suomen jääkiekkoilu sopii kaikesta huolimatta minulle, ja toivottavasti ei vastaavanlaisia tappeluja tule jatkossa. Kahinaan tarvitaan aina vähintään kaksi pelaajaa, joten pelkästään minun syyttämiseni ei ole mistään kotoisin. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista kaunaa Juha Jyrkkiötä vastaan, vaikka näinkin on jossain väitetty.

- Minä kärsin nyt pelikiellosta, mutta haluan taas olla Tapparan riveissä playoff-otteluissa ja nimen omaan pelaamassa, painottaa Steve Peters.
 

jeke

Jäsen
Ulkomaalaisten voimainmittelö nähtiin kerran myös Niiralan montussa, kun KalPan Peter Slanina veteli HIFK:n Darren Boykoa turpaan niin että tukka tutisi. Tappelusta teki huvittavan se seikka, että Boyko nousi pariin kertaan jäästä pystyyn räpiköimään, kunnes Slanina taas niittasi miehen yhdellä iskulla jäihin. Jos en väärin muista, niin Slanina vielä keräsi yleisön suosion tuulettamalla selkävoittoaan. Liekö HIFK:ssa nykyään yhtään nyrkkimiestä; tuosta kanadalaisesta rusinasta ei ainakaan ollut mihinkään.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jeke
Ulkomaalaisten voimainmittelö nähtiin kerran myös Niiralan montussa, kun KalPan Peter Slanina veteli HIFK:n Darren Boykoa turpaan niin että tukka tutisi. Tappelusta teki huvittavan se seikka, että Boyko nousi pariin kertaan jäästä pystyyn räpiköimään, kunnes Slanina taas niittasi miehen yhdellä iskulla jäihin. Jos en väärin muista, niin Slanina vielä keräsi yleisön suosion tuulettamalla selkävoittoaan. Liekö HIFK:ssa nykyään yhtään nyrkkimiestä; tuosta kanadalaisesta rusinasta ei ainakaan ollut mihinkään.
Täh? Siis eihän Darren Boyko edes ollut mikään tappelija. Fyysisiltä mitoiltaankin aika vaatimaton (177cm/75kg). Pelitaitoja oli sitten sitäkin enemmän. Boykon voittaminen tappelussa ei lisää kenenkään pelaajan uskottavuutta kaukalossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti jeke
Tappelusta teki huvittavan se seikka, että Boyko nousi pariin kertaan jäästä pystyyn räpiköimään, kunnes Slanina taas niittasi miehen yhdellä iskulla jäihin.
Minun mielestäni huvittavaa jutussa on erityisesti se, että Kuopiossa tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa, mutta kun "oma" jätkä voittaa, niin sitä hehkutaan vielä 15 vuotta tapahtuman jälkeen.
 

eetoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara ja Liverpool
Urheiluruudusta nähtyä...

Moro,

Muistan useampi vuosi sitten nähneeni videopätkän urheiluruudusta, jossa Summanen tappeli ensin Lartaman kanssa ja voitti sen 6-0 ja tämän jälkeen Summasen poistuessa voittajana tilanteesta hyppäsi Jelinek Summasen selkään ja Raato veivasi Jelinekin niskalenkillä jäähän ja pisti pataan samantien.

Tämmöinen hämärä muistikuva on itselläni ja HPK-Ilves -ottelu oli muistaakseni tämäkin, jos joku muistaa paremmin nimet tai onko tuota tapahtunut livenä edes niin olisi mukava tietää.

Mutta Alatalon Mikasta täytyy kyllä kertoa tässä vaiheessa eräästä Tappara-Lukko pelistä. Päivämäärää en muista, mutta eiköhän joku tilastonikkari senkin kaiva arkistoistaan:
Alatalo ampui selvästi paitsiovihellyksen jälkeen kohti Tapparan maalivahtia Jaromir Sindelliä ja tämä poltti hihansa täydellisesti ja linjatuomarit ehtivät loppujen lopuksi hyvin hätiin ja tämän seurauksena ei Alatalo saanut kuin pari pahaa iskua ison nujakan keskellä. Tilanne jatkui kovin outona, koska tuomarit lähtivät ilmeisesti neuvottelemaan ja pelaajat vaihtoaitioon ja tilanne näytti raukeavan siihen. Tappara laittoi jo seuraavaa kentällistä jäälle (V-P Kautosen+muut) ja yhtäkkiä Alatalo heitti uukkarit ja lähti heristämään Sindellille mailaansa B-pisteiden välille ja Sindell pillastui totaalisesti ja lähti ajamaan Alataloa takaa. Alatalo oli menossa karkuun vaihtoaitiota kohden, kunnes kompastui jäällä lojuvaan mailaan. Mika nousi nopeasti pystyyn, mutta V-P kautonen tuli jo vastaan toisesta suunnasta ja Alatalo jatkoi karkumatkaansa laitaa kohti, jossa Kautonen ja Sindel sumputti sen ja sitten alkoikin lyömingit. Kautonen koulutti Alataloa huolellisesti ja Sindell säesti Pattarilla mukavasti.

Melkoinen torikokous tuli jälleen nähtyä ja jäähyarpajaisten myötä Kautonen ja Sindell lähti pelirangaistuksilla koppiin ja Lukon Alatalo sai 2:n pelinviivyttämisestä. Yleisö oli haltioissaan ja ensimmäisen kerran Hakametsässä Jaromir Sindell sai kuulla nimeänsä ylistävässä kannustushuudossa.

Samaisessa ottelussa Petri Kalteva niputti hieman aikaisemmin Harri Suvannon tikattavaksi, joten kyllä häviöstä huolimatta näin Tappara-fanille jäi hyvä mieli, kun Mikki-Hiiret sai kyytiä Tapparan jääkiekkoon kykenemättömiltä pakeilta. Eikä se veskarikaan nyt mikään ihan änhooäl-tasoa ollut...

Ikimuistoinen ottelu. Varsinkin tuo Alatalon pakeneminen ja ryssiminen pakosuunnitelmassa oli loistavaa viihdettä. Aijai missä ovat nuo ajat?
 

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Wanhat Hyvät ajat!

Petersin ja Jyrkkiön tapaus on todellinen lekenda. Olin minäkin paikalla itse ottelussa, mutten valitettavast myöskään nähnyt tappelua.
(Eikös Peters muuten pelannut Saipassa ennen Tapparaa?)

"Rehtejä" tappeluita on peräänkuulutettu täällä. Noin yleisesti ottaen kaikki tosiaan oli paremmin ennenwanhaan! Tässä pieni sitaatti jonka löysin taannoin Jatkoajan arkistoista:

"Ensimmäisen kerran Lukko palkkasi ulkomaalaispelaajia kaudella 1977-78. Allan Globensky on saavuttanut kulttiaseman Lukon ulkomaalaispelaajien listassa. Parhaiten hänet muistetaan yrityksestään kuristaa KooVeen Arto Jokinen kaukalossa, ja myös Ässien Veli-Pekka Ketola sai kokea Globenskyn nyrkkien tehon. Raumalta Globensky suuntasi Australiaan ja ryhtyi koripalloilijaksi. Globenskyn tilille merkattiin kauden aikana yksi syöttöpiste."
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Wanhat Hyvät ajat!

Viestin lähetti Tenkanen
Petersin ja Jyrkkiön tapaus on todellinen lekenda. Olin minäkin paikalla itse ottelussa, mutten valitettavast myöskään nähnyt tappelua.
(Eikös Peters muuten pelannut Saipassa ennen Tapparaa?)
SaiPan jälkeen mies pelasi HIFK:ssa kauden 1986-87. Sen jälkeen kausi KooKoossa ja sitten Tapparaan.
 

AIV30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk ja Pata Pori´see myös.
Re: Virta vs Lempiäinen

Viestin lähetti flogi
Onko kellään kerholaisella muistikuvaa kyseistä tappelusta (mistä alkoi, miten kävi)? Herrat ottivat yhteen Hämeenlinnassa ilmeisesti kaudella 93 - 94.


Virrasta ei ole jäänyt mieleen kuin hullun miehen pesäpallolyönti vastustajan takaraivoon ja olisko paikka ollut Niiralan monttu. Ehkä se on törkein ja tahallisin teko liigassa mitä muistan? Ja sitten on myös tämä Oton potku vastustajan rintaan! Ja mitä teki Allu?

Sitten on asia erikseen nämä paljon puhutut polvitaklaukset. Niistä vieritän osittain myös syyn uhreille. Aika useissa tapauksissa on lähdetty taklaamaan puhtaasti, kunnes vastaanottaja on huomannut viimetingassa tulevan tilanteen ja yrittänyt väistää sivuun, jolloin taklaus on osunut puolittain ja osunut jalkaan. Vähän sama asia kuin kuin selkänsä kääntäjät laitojen vieressä(Otto, Vlasak jne.). Tuntuu että keskialueella ei uskalla kohta enää taklata olenkaan.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Re: Urheiluruudusta nähtyä...

Viestin lähetti eetoli

Päivämäärää en muista, mutta eiköhän joku tilastonikkari senkin kaiva arkistoistaan:

Päivämäärää en muista minäkään, enkä ole tilastonikkari. Mutta sen muistan, että kyseessä oli kausi 92-93 ja Tappara-Lukko taisi päättyä 2-3. Minullakin oli hatara muistikuva jostain tämän tyylisestä tapahtumasta. Minä muistan, että Sindel lähti ajamaan Alataloa takaa kaksi linjatuomaria perässään ja Alatalo luisteli huonoksi onnekseen Kautosen syliin, joka antoi niin sanotusti isän kädestä ja taisi Jaromirkin päästä sieltä välistä vähän tökkimään. Erittäin koominen episodi kaiken kaikkiaan, mutta kyllä Hakametsä silloin huusi!

Tämäkin on yksi legenda ja parhaista kiekkomuistoistani joka tapahtui Hakametsässä. Minulla oli tuona kautena ensimmäistä kertaa Tapparan kausari.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Re: Urheiluruudusta nähtyä...

Viestin lähetti eetoli
Moro,

Muistan useampi vuosi sitten nähneeni videopätkän urheiluruudusta, jossa Summanen tappeli ensin Lartaman kanssa ja voitti sen 6-0 ja tämän jälkeen Summasen poistuessa voittajana tilanteesta hyppäsi Jelinek Summasen selkään ja Raato veivasi Jelinekin niskalenkillä jäähän ja pisti pataan samantien.

Tämmöinen hämärä muistikuva on itselläni ja HPK-Ilves -ottelu oli muistaakseni tämäkin, jos joku muistaa paremmin nimet tai onko tuota tapahtunut livenä edes niin olisi mukava tietää.

Eipä tule tuollainen tapahtuma millään mieleen, mutta voisikohan kyseessä olla jo tuossa aiemminkin käsitelty Nykopp vs. Summanen & Jelinek vs. Siren neloisnokkapokka? Kurkkaappa tuolla aiemmin ollutta Prookien viestiä josko se kuulostaisi tutulta...
 

Knight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Re: Wanhat Hyvät ajat!

Viestin lähetti Tenkanen
Raumalta Globensky suuntasi Australiaan ja ryhtyi koripalloilijaksi. Globenskyn tilille merkattiin kauden aikana yksi syöttöpiste."

Ei siis varsinaisesti mikään Maikkel Jordani? ;-)
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Viestin lähetti dana77
Minun mielestäni huvittavaa jutussa on erityisesti se, että Kuopiossa tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa, mutta kun "oma" jätkä voittaa, niin sitä hehkutaan vielä 15 vuotta tapahtuman jälkeen.
...puoli kolmelta la-su yönä.Ja varmasti ilman kalakukkolaseja.
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Viestin lähetti dana77
Minun mielestäni huvittavaa jutussa on erityisesti se, että Kuopiossa tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa, ...

Just just ja juuri näin. Tästä syystä Taubertkin oli Oulussa vihatuimpia pelaajia fanien keskuudessa ja the Pasin tulo nostatti suorastaan protestoivien mielenosoitusten aallon.

Mitenkä se yksi hyvä sanonta menikään; Vain täydellinen tietämättömyys antaa täydellisen varmuuden tunteen.
 

Willie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Virta vs Lempiäinen

Olin paikalla kun Virta ja Lempiäinen ottivat yhteen sikakatsomon edessä. Itse tappelu oli todella vaisu. Virta huitoi kunnon raivolla molemmin käsin mutta ei tainnut osua kertaakaan. Muistaakseni Lempiäinenkin yritti lyödä, mutta tuloksetta. Tuomarit tulivat nopeasti väliin, kun huomasivat kuinka säälittävältä tappelu näytti. Ehkä huonoin koskaan näkemäni tappelu. Tony Virta oli kyllä melkoinen kuumakalle noihin aikoihin. En muista Virran myöhemmin tapelleen, mutta sikailuja muistan sitäkin enemmän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti hermano
dana77: "Minun mielestäni huvittavaa jutussa on erityisesti se, että Kuopiossa tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa, ... "

Just just ja juuri näin. Tästä syystä Taubertkin oli Oulussa vihatuimpia pelaajia fanien keskuudessa ja the Pasin tulo nostatti suorastaan protestoivien mielenosoitusten aallon.

Mitenkä se yksi hyvä sanonta menikään; Vain täydellinen tietämättömyys antaa täydellisen varmuuden tunteen.
Pasin vetäminen puheeseen oli nerokas pointti; mies ei ole tapellu Kärpissä kertaakaan. Kerro nyt kuitenkin, että onko Pasin tappelemiselle näytetty vihreää valoa? miksi ei? Taubert on tapellut joskus, mutta mies on ikävä kyllä tunnettu lähinnä eräästä polvitaklauksesta.

Mutta jos tuollainen kommentti tuntui pahalta, niin sanotaan nyt sitten niin että Oulussa ja Lappeenrannassa tappeleminen hoidetaan niin ovelasti ettei edes tuomari sitä huomaa ;=)

Tuossa kolmen viime kauden jäähytilastojen loppupäät:

Kausi 2002-2003
12. Kärpät 752
13. SaiPa 726

Kausi 2001-2002
11. SaiPa 821
12. Kärpät 640
13. Pelicans 636

Kausi 2000-2001
10. SaiPa 782
11. Pelicans 737
12. Kärpät 736
13. TPS 533

Kyllä, jäähyjä tulee monista muistakin tilanteista kuin tappeluista, mutta tappeluiden määrä myös korreloi ns koviin otteisiin, joista jäähyjä tulee.

Myönnän myös että Lappeenranta on silti noista kahdesta tunnetumpi erityisesti isoimman sanomalehtensä jyrkästä linjasta tappeluisden vastustajana. Ja myönnetään vielä sekin, että olisin voinut ainakin viime vuosien TPS:n mainita myös tasapuolisuuden nimissä.
 
Viimeksi muokattu:

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Viestin lähetti dana77
Pasin vetäminen puheeseen oli nerokas pointti; mies ei ole tapellu Kärpissä kertaakaan. Kerro nyt kuitenkin, että onko Pasin tappelemiselle näytetty vihreää valoa? miksi ei? Taubert on tapellut joskus, mutta mies on ikävä kyllä tunnettu lähinnä eräästä polvitaklauksesta.

Mutta jos tuollainen kommentti tuntui pahalta, niin sanotaan nyt sitten niin että Oulussa ja Lappeenrannassa tappeleminen hoidetaan niin ovelasti ettei edes tuomari sitä huomaa ;=)


Ei se pahalta tunnu, tietämättömältä johtopäätöksien vetämiseltä vain. Lainaan vielä kerran: "tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa". Ja pointtini on siis että oululainen kiekkofani arvostaa pientä myllyä siinä missä muutkin. Se, että tappeluun innokasta kaveria ei joukkueesta välillä löytynyt, ei suinkaan ole fanien mieleen. Joidenkin on, tietysti. Niinkuin kaikkialla.

Taubert tappeli divarissa paljon, liigassa ei kertaakaan. Liiga-aikana tosin joissakin harjoituspeleissä antoi palaa. Tuo polvitaklaus pisti miehen sitten Heikkilänkin mustalle listalle luulen ma, ottaen huomioon seuraavan syksyn kun peliaikaa ei tullut vaan monoa.

Pasi, no jooh. Aika hyvin on hermo äijällä pitänyt. Haluaa varmasti ensi kaudelle sopimusta, ja mm. tuo Taubertin esimerkki kuvaa Heikkilän suhtautumista ns. MEGAtyhmiin jäähyihin. Käsittääkseni ihan julkisestikin on kuitenkin sanottu että "lupa on puolustaa itseään ja joukkukavereita"...saas nähdä. Tuskin pleijareissa nähdään tällä saralla kuitenkaan mitään.

Nuo nyt kuitenkin oli jo asian vierestä, sillä siis eikö logiikkasi mukaan HIFKissä/Helsingissä whatever myös vastusteta tappeluita tämän kauden perusteella? Eli mitäs tässä nyt haetaan, keskivertokatsojan, valmentajan, joukkuejohdon vai kenenkä intohimoista tappeluiden vastustamista. En väitäkään että Kärpät ja HIFK olisivat samalla viivalla tässä mutta olipa vaan kohtalaisen jyrkkä tuo väite.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti hermano
Lainaan vielä kerran: "tappeluita vastustetaan samalla intohimolla kuin Lappeenrannassa/Oulussa". Ja pointtini on siis että oululainen kiekkofani arvostaa pientä myllyä siinä missä muutkin

Eikö logiikkasi mukaan HIFKissä/Helsingissä whatever myös vastusteta tappeluita tämän kauden perusteella? Eli mitäs tässä nyt haetaan, keskivertokatsojan, valmentajan, joukkuejohdon vai kenenkä intohimoista tappeluiden vastustamista. En väitäkään että Kärpät ja HIFK olisivat samalla viivalla tässä mutta olipa vaan kohtalaisen jyrkkä tuo väite.
Niin minun pointtini oli nimenomaan, että oululainen kiekkofani arvostaa pientä myllyä siinä missä kuopiolainen/lappeenrantainenkin fani. Ilkeyttäni voisin lisätä, että tapahtuu siis juuri silloin kun oma pelaaja tappelun voittaa, muuten niitä tappeluita kyllä vastustetaan ;)

Minusta tämän kauden HIFK osoittaa nimenomaan hyvin sen eron Oulun kanssa. Kymmenet tai jopa sadat fanit jatkoajassa vaativat eroa joukkueen valmentajalle pelkästään sen takia, ettei HIFK ei ole tapellut tällä kaudella (menestys ei ole edes yhtä iso syy).

No kun minun mielestäni se väite ei ollut erityisen jyrkkä. Vertasin siinä Oululaisten suhtautumista tappeluihin Kuopiolaisten ja Lappeenrantalaisten vastaavaan - en minä mitään "mission from God"-tasoa sentään tarkoittanut.

On totta, etten tarkemmin kuvannut kenen suhtatumista tappeluihin tarkoitan, mutta itseasiassa seurajohdon/keskivertokatsojien mielipiteet tälläisistä asioista korreloivat yleensä melko hyvin seurajohdon kanssa. Ensinnäkkin seurajohto tarjoaa (tai siis yrittää tarjota...) kuitenkin loppupelissä maksavalle yleisölle sellaista peliä mitä se haluaa katsoa ja toisekseen ei suosikkijoukkueita tyypillisesti valita pelityylin perusteella. Lappeenrantalaiset kannattavat yleensä Saipaa ja sen pelityyli muovautuu siksi oikeaksi tyyliksi vähän niinkuin äidinmaidosta.

Kaikista kaupungeista löytyy tietenkin henkilöitä, jotka tappeluista pitävät. Kuitenkin näissä joukkueissa tappelemiseen on suhtauduttu periteisesti selkeästi kielteisesti ja pitkälti senkin takia fanien enemmistä vastaa kysymykseen "kuuluko tappelut jääkiekkoon", että ei.
 
Viimeksi muokattu:

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Nimiä mainistematta, niin on selvä että joukkueiden ja fanien kulttuuri on erinlaista eri paikkakunnilla.
On joukkueita, joille tärkeintä on olla kaikista "kovin", ja on joukkueita, jotka voittavat mestaruuksia. Nämä kaksi harvoin sopivat yhteen.

Kovuus-vaatimus koskee erityisesti yhtä pääkaupunkiseudun joukkuetta, jossa kulttuuri ja henki vaatii "kovuutta", josta tuloksena on pelin sekoaminen vaikka edellytykset olisivat kuinka hyvät. Kovuus ja peli pystytään vain harvoin yhdistämään. Tämä koskee erityisesti maalta tulleita pelaajia, joilta peli sekoaa täysin kun ryhdytään "koviksi kundeiksi". Sama kuvio toistuu vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen.

Toisenlainen esimerkki tulee eräästä länsirannikon kaupungista, jossa voitetaan mestaruuksia solkenaan, mutta pelataan joidenkin mielestä täysin munatonta kiekkoa. Luistellaan nätisti ja vähän ronkitaan, muttei taklata eikä tapella.

Mutta kun faneista yleensä puhutaan, niin kyllä kaikkialta löytyy tappelujen ihannointia. Kun nyt kerran Turku (oops...) tuossa tuli mainittua, niin vaikka siellä pelataan taito- ja luistelukiekkoa, niin oli minulla pikkupoikana ihmettelemistä kun isä vei minut katsomaan TPS-Tappara-ottelua Kupittaalle, ja 80-vuotias mummo karjui naama punaisena "Tapa se perkele, tapa se!"
 

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kun kerran turkulaisetkin otettiin mukaan, niin jatketaan nyt sitten. Korostan etten ole mikään Saku Koivun vihaaja. Päinvastoin. Hän oli ja on edelleen maailmanluokan sentteri. 90-luvun puolivälissä hän vain edusti väärää turkulaista liiga-seuraa.

Joulukuussa 94 käytiin Turkuhallissa kiivas paikallistaisto TPS-TuTo. Lisäväriä kaukaloon toivat NHL:n työsulkulaiset: TPS:ssä German Titov ja TuTossa Teppo Numminen sekä Ted Donato.
Donatolla ja Koivulla oli jotain kähinää ottelun alusta alkaen. Lähinnä Donato oli asiassa aktiivinen, näyttäen esim. jäähyaitiosta Koivulle, että antaa tulla vaan. Ottelun puolivälissä Tepsin vaihtoaition edessä tilanne räjähti. Donato alkoi takoa Koivua turpaan. 20-vuotias Saku oli siiinä vähän vastaantulija, joskin kyllä hän hanttiin tosissaan pisti. TuTon Brad Turner (muistetaan lähinnä K-Espoon maalivahdin leuan murtamisesta) tuli tilanteeseen myös mukaan. Tässä ketjussa jo aiemmin mainostettu Mika Alatalo kävi rohkeasti Turneriin kiinni, mutta kanukki lähinnä heitteli Alataloa ympäri kenttää ja pyyhki Mikalla jäätä. Tuomarilta jäi huomaamatta vaihtoaitiossa olleen German Titovin mailaniskut, joista etenkin Turner tuntui nimenomaan ottavan lämpöä.

Tappelun tauottua TuTon pukarit lähtivät suoraan pukukoppiin. Koivu ja Alatalo jäivät jäälle keräämään varusteitaan ja kuuntelemaan tuomioita.

Ikimuistoista asiassa oli se, että seurasin ottelua tutolaisena TPS-kannattajien keskellä. Osalla oli haavi auki, mutta jotkut tuntuivat lämpenevän myös katsomossa.

TuTon kapteeni Risto Siltanen loukkasi itsensä aivan ottelun alussa. Turnerin ulosajon jälkeen TuTolla oli puolet ottelusta käytössään 4 pakkia: Teppo Numminen, Sami Leinonen, Timo Kulonen ja Petri Kalteva. TuTo hävisi ottelun 5-1. Näin jälkeenpäin ajtellen luvut olivat vähintään kohtuulliset.

Korjatkaa, jos/kun olen väärässä!
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Viestin lähetti dana77

Kaikista kaupungeista löytyy tietenkin henkilöitä, jotka tappeluista pitävät. Kuitenkin näissä joukkueissa tappelemiseen on suhtauduttu periteisesti selkeästi kielteisesti ja pitkälti senkin takia fanien enemmistä vastaa kysymykseen "kuuluko tappelut jääkiekkoon", että ei.

No turha kai tästä enempää on väitellä. Haluat nyt tehdä mutusta faktaa, ja se on sinun oikeutesi.

Tavataan finaaleissa ja tapellaan siellä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No ei tätä mitään syytä ole jatkaa, mutta sanon nyt vielä sen että oma mutuni perustuu kuitenkin omakohtaisiin kokemuksiini, enkä usko että kenelläkään asiasta kriittistä tieteellistä tarkastelua kestäviä tutkimuksia on, joten eipä sitä kukaan vääräksikään ole pystynyt tai pysty ihan helposti todistamaan.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Tässä ikivanhassa mutta maanmainiossa ketjussa lienee sopivinta kysellä palstalaisten muistikuvia/havaintoja Tomi Kallion turpakeikasta EHL-matsissa, muistaakseni jotain brittiläistä joukkuetta vastaan? Käkeen taisi tulla Kalliolle ja kunnolla, oliko peräti kahden miehen voimin?
 

Wrister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tätä ketjua lukiessani, tuli mieleeni sellainen vääntö, jossa Rami "Raivo" Summanenkin on joutunut nöyrtymään. Tapahtumasta on varmaan kymmenkunta vuotta, Summanen pelasi TPS:n paidassa ja toinen osapuoli eli Allan Measures oli Ilveksen miehiä. Urheiluruudusta taidettiin kyseinen tanssahtelu näyttää ja jos nyt en aivan väärin muista, niin Allu laittoi Summasta huolella käkättimeen.

Raimohan on useimmiten ollut antavana osapuolena, kuten tästäkin ketjusta on käynyt ilmi, mutta ainakin kerran on käynyt kylmät. Vai muistanko aivan väärin? Korjatkaa ihmeessä.
 

coffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chicago Black Hawks
Juha Jyrkkiö oli yksi kovimpia pakkeja SM-liigassa aikoinaan. Hän otti myllyjä tarvittaessa oli vastassa kuka ja milloin vain. Tuntuu siltä, että ennen tappeluista sai vain 5 min, mutta en mene asiaa vannomaan. Nykyisien pelaajien suuret jäähyminuuttimäärät koostuvatkin pääsääntöisesti peli- ja ottelurangaistuksista. Olisi mielenkiintoista, jos entisien pelaajien rangaistusminuutit muunnettaisiin siten, että silloiset 5 min muunnettaisiin 25 min, kuten nykyään homma menee. Tällöin päästäisiin vertailemaan paremmin, millaisia minuuttimääriä verrattuna nykyaikaan, entisajan pelurit pelasivat. Myös se on huomioitava, että ennen SM-liigassa/SM-sarjassa pelattiin kauden aikana huomattavasti vähemmän otteluita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös