Kun tälläisen - jopa aika ison asian - takia päätetään ihan oma ketju avata, niin mielelläni kuulisin perusteluita miksi aloittaja haluaa tälläistä asiaa ajaa eteenpäin? Nyt avauspostaus oli vain sisällötöntä mielipidettä, joka olisi mielestäni mahtunut sille sopivampaan ketjuun paremmin.
En ole wunderweba, mutta voinen vastata.
Nykyään kilpailu vapaa-ajasta ja ihmisten rahankäytöstä on äärettömän kovaa. Markkinointitermein Liiga on jämähtänyt täydellisest inside-out-ajatteluun, ei olla millään tapaa kiinnostuneita maksavien asiakkaiden mielipiteistä, toiveista, kulutuskäyttäytymisestä eikä oikein mistään muustakaan. Tyydytään siihen, että ollaan aina oltu se suurin urheiluliiga Suomessa, jolla on riittänyt katsojia. Liigan pitäisikin siirtyä tuosta inside-out-ajattelusta outside-in-ajatteluun, jossa ulkoapäin tulee asiakkaiden ääntä mukaan päätöksentekoon ja toimintaan.
Nytkin harrastajamäärät ovat kokoajan laskussa, eikä tuollainen jääkiekko ole kovin viihdyttävää katsoa. Jos kelataan kymmenen vuotta eteenpäin, voidaan huomata, ettei nuoria jääkiekon seuraajia olekaan, silloin on jo liian myöhäistä reagoida. Kuitenkin yleisö maksaa siitä, että viihdytään, samalla tapaa kuin teattereissa tai leffoissa käydään viihtymässä. Jos peli on yhtä pystypainia, estämistä ja roikkumista, kuka sellaisen katsomisesta nauttii? Ehkä tosifanit, joilla on todellinen side seuraan, mutta näiden lisäksi tarvitaan todella paljon satunnaiskatsojia sekä "puolifaneja", eli vakituisia peleissä kävijöitä, mutta ei kuitenkaan yhtä sitoutuneita kuin fanit.
Mitä parempi tuote on, sen todennäköisemmin satunnaiskatsojasta tulee sitoutunut peleissäkävijä, jos taas tuote on ihan päin helvettiä, miksi tällainen satunnaiskatsoja tulisi uudestaan paikalle? Tai joku joka tilaa Liigapaketin toteaa, että onpas tylsiä matseja, miksi menisin paikanpäälle, versus jos peli on viihdyttävää ja hallissa hyvä tunnelma, saattaa sitä yllättäen kiinnostua paikalle menemisestä.