Köpi kirjoitti:
Mutta siltikin Tikkakosken sissi istuu liikaa boksissa.
Se johtuu hänen agressiivisesta pelityylistään. Hän puolustaa omaa maalia kuin terrieri, sellaisella otteella ja asenteella, ettei ole JYPissä ennen nähty. Marttinen jätti viimekaudella itsestään vaisuimman kuvan vuosiin, jäähymäärät kyllä olivat matalammat, mutta ennemmin minä tätä "vanhan kunnon" Marttisen peliä katselen. Marttinen menee kamppailutilanteisiin täysillä, eikä peräänny ketään. Väkivaltaisuusjäähyt eivät tule Martttiselle samoista syistä kuin esim. Lostedtille tmv, vaan yleensä itsensä, joukkuetoverin tai maalivahdin puolustamisesta. Suuret peliminuutit ja Marttisen kova ja sytyttävä pelityyli tuottavat paljon jäähyjä, mutta se on hinta mikä pitää maksaa tällaisen pelaajan palveluista. Ja hienostihan tuo alivoiman peluu JYPiltä sujuu.
Viimekaudella Marttisen peliminuutteja ja roolia söi Westcott, joka puolusti (keväällä) myös Marttisen tapaan apinan raivolla (ammattilaisen asenteella). Myös Westcottin agressiivinen pelityyli tuotti runsaasti kakkosia. Pienempikokoisten puolustajien (Marttinen, Westcott, Salmu...) pitää pistää isoa vaihdetta silmään, kun väännössä pitäisi voittaa vastustajien isompikokoiset hyökkääjät. Tämähän niitä kakkosia pitkällä juoksulla tuottaa.
Jos nyt pelkästään JYPin lähihistoriaa tarkastellaan, ilmiön näkee edellä mainittujen lisäksi myös Kovasen, Niskavaaran ja Korhosen jäähytilastosita, vaikka eivät rooliltaan ja pelityyliltään samanlaisia pelaajia olekaan kuin Jyri. Marttisen intensiteetti on näistä kaikista mainituista, pienehköistä ja isojen minuuttien puolustajista, suurin.
Kovasen, Korhosen ja Niskavaaran kakkosista lienee suurin osa tosin koukkuja, kamppeja tai muita vastaavia virheitä, joiden tarkoituksena on pysäyttää vastustajan livahdus läpiajoon oman, voimakkaasti kiekollisen ja hyökkäämään pyrkivän pakin, roolin seurauksena.
Minusta tuo jäähyminuuttimäärä vain korreloi pitkällä juoksulla - ainakin Marttisen kohdalla - fyysisen ja agressiivisen pelityylin kanssa, jota taas yleisesti ottaen pidetään kenttäpelaajan vahvuutena, etenkin puolustajasta kyseen ollen. Sivuhuomautuksena - näin ovat ilmeisesti myös ajatelleet IS-liigapörssin suunnitelijat, jotka ovat päättäneet laskea kahden minuutin jäähyt kenttäpelaajien kohdalla plus-pisteiden arvoisiksi. Minä en ainakaan keksi muuta logiikkaa tuollaiselle pisteytykselle.
Jaat risuja Marttiselle jäähymääristään myös JYPin keskusteluforumilla ja tuossa
pelaajien jouluarvosanat -ketjussa. Minä olen sitä mieltä, että jos Marttisen pelityyliä yrittäisi jotenkin valmennuksellisin keinoin muokata (eli hillitä) vähemmän kakkosia tuottavaan suuntaan, tulos ei tyydyttäisi ketään. Marttista ei tunnettaisi sinä jääkiekkoilijana, Tikkakosken sissinä, jos hän pelaisi pehmeämmin. Tähdennän vielä, että nykyJyri ei pelaa mielestäni "sikaa", eikä tarkoituksellisesti yritä vahingoittaa vastustajan pelaajia, vaan sytyttää esimerkillään ja pelihuumorillaan muuta joukkuetta taistelemaan ja taklaamaan, eivätkä hänen pelillisten ansioidensa rinnalla nuo jäähyt ole mielestäni minkään sortin ongelma. Niin kauan kun Marttinen pelaa omaa peliään omalla tasollaan, jäähyminuuttimäärät tulevat olemaan korkeita - niin se on. Niin se saa minun puolestani myös olla jatkossa. Mussutusjäähyt ja noutamiset ovat asia erikseen ja niihin pitääkin valmennuksen puuttua.
Jos Puistokadun panssarivaunu - jonka fyysinen pelityyli ja perääntymätön asenne kaksinkamppailutilanteissa ovat intensiteetiltään lähes Jyssyn tasoa - pelaisi samat minuutit Marttisen kanssa, olisivat hänenkin jäähytilastonsa aivan erinäköiset.