JYPin runkosarja 2018–2019

  • 163 270
  • 841

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se on ollut yllättävän heikko jo pitempään vaikka korkeammalla vielä sarjassa onkin ja painii samojen pelillisten ongelmien kanssa kuin JYPikin.

Ei mielestäni ihan näinkään. Hifkillä on toki ongelmansa, mutta edellä ne on muutamassa asiassa. Tukipelaaminen, keskialueen pelaaminen ja vaikka hyökkäysalueen pelaaminen esimerkiksi. JYPin puolustuspelaaminen on kurinalaisempaa kuin verrokilla, mutta ongelmaksi tulee keskialueen osaamattomuus, josta seuraa sitten näitä kaoottisia oman pään sohlailuja, joista seuraa yleensä vastustajalle maali tai vähintään ylivoima. Tuo surkeaa surkeampi keskialueen osaaminen vie myös kokolailla terän JYPin hyökkäämisestä, jolloin vähän kolhompikin alakerta sen pystyy klaaraamaan. Kyllä JYP voi sen yhden voiton ottaa, mutta kaksi on jo toiveajattelua.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Koosteen pohjalta viiltävää analyysiä eetteriin. Helposti alkuun kolme muna vieraissa heittopussia vastaan johtoon, niin helposti siinä kokeneempikin porukka onnistuu hellittämään ja kaveri on kohta pelissä mukana. Koko kauden alisuorittaneet ukot jäätyy. Tällä kertaa kultakypärän reppuselässä paikkovoitto himaan. Sääleistä alkaa JYPin poffi touhut, ja itelle sekin on parempi ku runkkariin jäämisen ripulinen antikliimaksi (terveisiä Kuopijoon, hehe).
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Eniten tässä jännittää Laurikaisen kunto, toivottavasti ei ole loukkia, sillä ollut jo pitkään JYPin tärkein pelaaja.
Ja kaikista vituttavintahan tää olisi miehen itsensä vuoksi kun just saanut tatsin kunnolla takaisin rikkonaisten kausien jälkeen.

Todellakin, mitään punakonetta sieltä ei vastaan tule. Silti ryppään jokainen joukkue pelaa parempaa kiekkoa kuin JYP ja niillä tulee olemaan kotietu. Siis jos sille kymppipaikalle JYP rämpii. Jos miettii, millä rosterilla liigan kirkas jumbo oli kiekollisesti hallitseva ja pelinrakenteeltaan parempi, vaikka omiin tötöilyihinsä hävisikin, niin ei se kyllä pienintäkään luottoa joukkueen kykyihin nostanut. Ne joukkueet siellä ylempänä on juuri siksi, että ne eivät tötöile ja tuolla pelinrakenteella ei JYP niitä kurita, kuin sinä kuuluisana "pöljänä" päivänä. Väitteessä ei siis ole mitään outoa tai ristiriitaista, sinne kymppisakkiin voi JYP laahautua, mitta sitten tulee seinä vastaan. Ihan tuo on looginen ja sekä tilastoihin, että näkyvään todistusaineistoon suhteutettuna minun mielestäni.
Mä en ole törmännyt tilastoihin, joihin suhteutettuna väitteesi olisi looginen. Nostin edellisviestissäni esille miten pisteet on jaettu kohtaamisista ryppään kanssa ja tsekkasinpa nyt vielä Pellisen mallin pisteodottamatkin niistä matseista; lukema (31,88/60) on käytännössä sama kuin toteutunutkin. Koko kaudella JYP on Pellisen varjosarjataulukossa tällä hetkellä sijalla kahdeksan pistein 77,31 – eli senkään osalta ei ole enää suurta eroa odottaman ja toteutuneen välillä.

Kaukalossa omin silmin rekisteröidystä pystyykin sitten perinteisesti kiistelemään enemmän. Tunnustan että oot nähnyt kauttaaltaan helposti useamman ottelun, joten ihan täydellä maximum attackilla mä en voi silmätestisi kimppuun tässä kohtaa käydä. Esitän kuitenkin kysymyksen joka oli mielessä jo syksyllä. Miten sä selität harrastamasi keskialueen pelin täydellisen tylyttämisen ja positiivisen 5v5-laukaisuerotuksen välisen ristiriidan? Niitä corsitäppiä kun ei liiemmin keräillä ilman edes jokseenkin kontrolloitua keskialueen ylitystä. Sen verran hokia mäkin olen tällä kaudella todistanut että tiedän pelissä olevan turhauttavia ongelmakohtia, myös keskialueen kiekossa, mutta ootko nyt ihan varma niitä olevan niin massiivisin määrin suhteessa muihin joukkueisiin kuin annat itsesi ja meidän muiden ymmärtää?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mä en ole törmännyt tilastoihin, joihin suhteutettuna väitteesi olisi looginen.

Sarjataulukko, sija 10. Loogisempaa en löydä. Tilanne vielä se, että hentoisempaa on nousta ylemmäs, kun pudota kympin sakista. Mikäli löydät jostain oikeasti loogisempaa olen ymmyrkäisenä ja vaadin korjausta sarjataulukkoon.

Esitän kuitenkin kysymyksen joka oli mielessä jo syksyllä. Miten sä selität harrastamasi keskialueen pelin täydellisen tylyttämisen ja positiivisen 5v5-laukaisuerotuksen välisen ristiriidan? Niitä corsitäppiä kun ei liiemmin keräillä ilman edes jokseenkin kontrolloitua keskialueen ylitystä.

Tilasto - emävale. JYPin hyökkäyspeli on koko kauden ollut varsin organisoimatonta roiskintaa. Joskus taisin hassutella, että Joukkue kisaa siitä, kuka toivottomammasta paikasta lääpäisee ropelin maalille päin, paitsi, että se ei Merikiven aikaan ollut edes vitsi, RD on tuohon pikkuisen tuonut parannusta. JYP ja kontrolloitu keskialueen peli ei kuulu samaan lauseeseen, tai se kuulostaa rienaukselta.

Paljon on veistetty, että ei tarvi olla välttämättä luistimilla raketti, jos antaa kiekon tehdä työt. Totta, mutta se edellyttää muutamaa asiaa tuottaakseen mitään, viisikoiden kiekkovarmuuden pitää olla tapissaan, no, JYP ei syötä laadukkaasti, eikä ota haltuun laadukkaasti. Joukkueen pitää olla myös peliälykäs, jotta valinnoilla voittaa tilaa ja aikaa, tätäkään en ikäväkseni ole juurikaan nähnyt, kuin ohikiitävinä hetkinä.

Keskialueella asia kiteytyy seuraavasti: paras a ryhmä, liikkeestä liikkeeseen koko viisikko. Liigassa pärjää, pysähdyksistä liikkeeseen, kiekottomien ajoitus, ei mitään toivoa, liikkeestä seisovalle ja muu viisikko seuraa kiinnostuneena mitä tapahtuu.

Oletan, että jos nähnyt 10+ JYP peliä tällä kaudella pitäisi olla homma selvä ilman exeleitäkin, jos on silmät päässä. Yleensäkin kovin vähän tiirailen mitään tilastoja, kaiken tarpeellisen näkee, kun katsoo, mitä kentällä tapahtuu, tai ei tapahdu.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Sarjataulukko, sija 10. Loogisempaa en löydä. Tilanne vielä se, että hentoisempaa on nousta ylemmäs, kun pudota kympin sakista. Mikäli löydät jostain oikeasti loogisempaa olen ymmyrkäisenä ja vaadin korjausta sarjataulukkoon.
P/O:

4. Pelicans 1,61
5. HPK 1,60
6. Lukko 1,60
7. HIFK 1,57
8. SaiPa 1,55
9. Ilves 1,54
10. JYP 1,41
11. Sport 1,30
12. KalPa 1,29

Tilastoista puhuttaessa tosta löydettävät erot siis tekevät taulukossa ylempänä olevista jengeistä JYPille seinän, mutta alempana olevista täysin realistisia takaatulijoita? No ei kai siinä sitten, pienet on marginaalit.

Asiaa alleviivatakseni paljastettakoon vielä se että jos JYP voittaa perjantaina KooKoon varsinaisella ja Ilves/SaiPa häviävät Tapparalle/Kärpille, ero Ilvekseen on hurjat 0,07 ja SaiPaan peräti 0,08 pistettä per ottelu. Täydessä runkosarjassa toi vastaa reilua neljää ja vajaata viittä pinnaa.

Tilasto - emävale. JYPin hyökkäyspeli on koko kauden ollut varsin organisoimatonta roiskintaa. Joskus taisin hassutella, että Joukkue kisaa siitä, kuka toivottomammasta paikasta lääpäisee ropelin maalille päin, paitsi, että se ei Merikiven aikaan ollut edes vitsi, RD on tuohon pikkuisen tuonut parannusta. JYP ja kontrolloitu keskialueen peli ei kuulu samaan lauseeseen, tai se kuulostaa rienaukselta.

Paljon on veistetty, että ei tarvi olla välttämättä luistimilla raketti, jos antaa kiekon tehdä työt. Totta, mutta se edellyttää muutamaa asiaa tuottaakseen mitään, viisikoiden kiekkovarmuuden pitää olla tapissaan, no, JYP ei syötä laadukkaasti, eikä ota haltuun laadukkaasti. Joukkueen pitää olla myös peliälykäs, jotta valinnoilla voittaa tilaa ja aikaa, tätäkään en ikäväkseni ole juurikaan nähnyt, kuin ohikiitävinä hetkinä.

Keskialueella asia kiteytyy seuraavasti: paras a ryhmä, liikkeestä liikkeeseen koko viisikko. Liigassa pärjää, pysähdyksistä liikkeeseen, kiekottomien ajoitus, ei mitään toivoa, liikkeestä seisovalle ja muu viisikko seuraa kiinnostuneena mitä tapahtuu.

Oletan, että jos nähnyt 10+ JYP peliä tällä kaudella pitäisi olla homma selvä ilman exeleitäkin, jos on silmät päässä.
Oon toki nähnyt yli kymmenen matsia. Homma ei siltikään ole likimainkaan kirkas sun analyysisi laadun suhteen. Katsottuun otokseen on sisältynyt sekä ponnetonta peliä että aidosti hyvää hokia. Enemmän tota ensimmäistä ja siksi nykyinen sarjasijoitus on järkeenkäypä. Nyt kuitenkin keskustelemme siitä, onko puolivälieriin pääsy toiveajattelua vai realismia. Emme siitä, onko peli paskemmalla tolalla kuin välierävuosina.

Kuten todettua, mä kyllä tavoitan kritiikkisi kohteita; esimerkiksi viime kotimatsissa sai hämmästellä kuinka sekundaa syöttöpeli voi olla vielä tässä vaiheessa kautta (toisaalta on niitä kesäterää muistuttavia esityksiä ollut helmikuussa ennenkin ja jopa runkosarjan voitosta taisteltaessa), mutta kritiikkisi voimakkuus vaikuttaa ylimitoitetulta. Siitä ei pääse yhtään mihinkään. En kuitenkaan odota teikäläisen kääntävän päätään, ja koska kerta toisensa jälkeen joudun toteamaan tänne kirjoittamisen ottavan tarpeettoman paljon omaa kortilla olevaa aikaa, parempi vain lyödä kättä päälle eriävien näkemysten kunniaksi. Palaillaan taas jossain yhteydessä.

Yleensäkin kovin vähän tiirailen mitään tilastoja, kaiken tarpeellisen näkee, kun katsoo, mitä kentällä tapahtuu, tai ei tapahdu.
Lainaan tähän loppuun itseäni toisesta ketjusta:
Sille on tieteelliseen ajatteluun perustuvat syynsä, miksi satojen miljoonien taalojen arvoiset hokiorganisaatiot investoivat tilastoanalyysiin vinon pinon seteleitä vuonna 2019. Tervetuloa tulevaisuuteen. Täällä kun tykätään nykyään puhua paljon modernista kiekosta, niin kerrottakoon että toi ohjaa ja on jo ohjannut lajin evoluutiota.
Kerätty data ei tietenkään yksinään riitä, vaan täytyy osata tulkita ja ymmärtää kuinka hyödyntää sen tuomia mahdollisuuksia, mutta jos siihen kykenee niin... ja sivistyneenä ihmisenä ehkä jo tietänet ettei kehityssuunta ole jäänyt pelkkään kiekkoon, saati ole lähtöisin lajista.

On muuten @Diesel näköjään poistanut nimimerkkinsä... lupaahan JypFabu ettet sä tee samaa vaikka JYP puolivälieriin painelisikin. Väärässähän sitä nyt on ite kukin joskus.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
kritiikkisi voimakkuus vaikuttaa ylimitoitetulta.

Ymmärrän tuntemuksen hyvin ja krediitit mun puolelta, että pidät keskustelua laadukkaana. Syy varmaan on siinä, että kun samaa menoa ilman kehitystä tihrustaa kierroksesta toiseen, sen ohella, että alkaa ymmärtää, että tuo on joukkueen tämän kautinen laatu ja tunteeseen alkaa sekoittua myös turhautuminen ja huoli siitä, mihin ollaan menossa tai menemättä. Inhimillistä vissiin.

Tuon datan suhteen pohdin vähän sillein, että sillä on iso merkitys, jos on valmentamassa jotain ryhmää, penkkiurheilijakin voi sillä tietysti hakea vahvistusta jollekin asialle, joka ei heti aukene, mutta mulle riittää siltä puolelta pääosin se sarjataulukko ja nähty pelin kuva ja onko kehittymässä mihinkään päin. (kuulostan kyllä hemmetin besservisserimäiseltä, mutta toivon ettei jokainen asiaa niin koe)

Joissain asioissa väärässä oleminen on parhainta nannaa, joten ei kyllä mun ego siitä romahda, että väärässä olisin ja tämän tiedän kokemuksesta. Niinpä jatkossakin pyöriskelen täällä turhuuksiani levittelemässä, meni miten meni, kannatanhan minä JYPiäkin meni miten meni.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joissain asioissa väärässä oleminen on parhainta nannaa, joten ei kyllä mun ego siitä romahda, että väärässä olisin ja tämän tiedän kokemuksesta. Niinpä jatkossakin pyöriskelen täällä turhuuksiani levittelemässä, meni miten meni, kannatanhan minä JYPiäkin meni miten meni.
Mielestäni tässä ei ole kyse (ainakaan pelkästään) oikeassa tai väärässä olemisesta, vaan siitä, että julistetaan asioita absoluuttiseen tapaan, joka pohjautuu lähinnä omaan fiilikseen. Tämä ei ole sinulle uutta, joten se ei enää hätkäytä.

Jokainen kannattaa tyylillään ja minulla on tapana uskoa aina parempaan. Haluan antaa joukkueelle omalta osaltani kaiken mahdollisen tuen ja luoton, mitä vain pystyn. Kun heikomman kauden aikana katsoo jatkuvasti otteluita, niin on helppo turhautua ja ajautua karkeasti sanottuna sille "kaikki on paskaa" -tyyliselle linjalle, vaikka tämä ei ihan täysi totuus olisikaan.

Peliä voi aina katsoa ja tulkita monin tavoin. Tämä tulkinta voi myös vaihdella omien tuntemuksien mukaan. Tilastot eivät kuitenkaan valehtele ja tällaisella otannalla niistä voi oikeasti päätellä jotain positiivistakin.

Kuten aiemmin sanoin, niin JYP on päästänyt toiseksi vähiten maaleja kaikista liigan joukkueista. Tämä on ihan oikeasti tärkeä tilasto ja joukkueen täytyy tehdä paljon asioita hyvin, jotta se voi tällaiseen päästä.

Tappioita on tullut paljon, mutta miten ne ovat tulleet? JYP on hävinnyt tämän kauden 51. ottelusta yhteensä 26. Näistä peräti 18(!) on hävitty yhdellä (1) maalilla! Jäljelle jäävistä kahdeksasta tappiosta viisi on kahden maalin tappioita, kaksi kolmen ja ainoastaan yksi neljän maalin tappio (Kärpät-JYP 6-2).

Toki kun joukkue häviää, niin aina on jotain mennyt pieleen, mutta mitä pienemmällä erolla hävitään, niin sitä vähemmän on mennyt pieleen (suhteessa vastustajaan). Tämäkin tilastointi on todella merkittävää, ja uskallan väittää, että näin paljon hävinneelle joukkueelle on hyvin harvinaista, että tappiot ovat tulleet näinkin pienillä eroilla. Tästä on kertonut myös se, että jo 11. sijalla ollessaan JYP onnistui hilaamaan maalieronsa plussan puolelle, joka ei todellakaan ole tavallista.

Pitkän ja vaikean kauden aikana on helppo turhautua ja hukuttautua siihen, että joukkue on vain paska ja se on parhaansa jo näyttänyt. Jos kuitenkin jostain löytää vielä voimia ja kykenee uskomaan, että tästä voidaan vielä parantaa, niin sille on löydettävissä tukea myös tilastoista.

Ja tämän koko viestin pointti on siinä, että on mielestäni perusteltua ajatella, että JYP voi vielä nousta kymppisijaa ylemmäksi, jos se onnistuu runkosarjan viimeisissä peleissä hyvin. En minäkään tätä kovin todennäköisenä pidä, mutta mahdollisuudet ovat silti edelleen olemassa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä ei ole sinulle uutta, joten se ei enää hätkäytä.

Hyvä kuulla, kun tarkoitus ei ole hätkäyttää, vaan tarkastella asioita oman ymmärryksen kautta. Sen haluaisin esiin kuitenkin nostaa noista "tärkeistä" tilastoista, että maalin tappiosta maalin voittoon on valovuoden matka. Kuinka paljon on vaikuttanut se, että maalilla on suorittanut ihan liigan kärkipään koppari, onko noustu tappioasemista haastamaan, vai onko kaveri vedellyt kalkkiviivoilla ohi jne. Kaikki vaikuttaa siihen kokonaisnäkemykseen. Me täällä ollaan kannattamisasteesta huolimatta sivustaseuraajia ja sillä ei ole mitään merkitystä millä tavoin asiaamme esiin tuomme sille, mikä tulos kaukalossa syntyy. Minä hyväksyn arvottamatta näkemyksesi, ollen erimieltä tai samaa mieltä, miten milloinkin, mieleeni ei kuitenkaan tulisi koskaan arvostella oikeuttasi näkemykseesi millään subjektiivisilla perusteilla tai pyrkiä sitä väheksymään ilmaisutyylisi perusteella. Kysyn jos en ymmärrä ja tartun, jos koen asian keskustelunarvoiseksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen haluaisin esiin kuitenkin nostaa noista "tärkeistä" tilastoista, että maalin tappiosta maalin voittoon on valovuoden matka.
Hyvä tietää, että mielestäsi maalivahti voi umpisurkean kenttäpelaamisen takanakin onnistua niin hyvin, että joukkue päästää maaleja vähemmän kuin 13 joukkuetta 15 joukkueen liigassa. On meillä timanttinen kaveri siellä. Epäilemättä euroopassa pelaavista maalivahdeista ylivoimaisesti paras.

Ja jos kerran maalin tappiosta on "valovuoden" matka voittoon, niin millainen matka on 2+ maalin tappiosta voittoon? Totuus on, että joskus se matka ei todellakaan ole valovuotta, vaan "tolppa sisään, tolppa ulos" -tyyppistä tapahtumaa. Monissa peleissä JYP on oikeasti pelannut todella hyvin, mutta itseluottamuksen puute, huono tuuri tai vastustajan uskomaton maalivahti ovat olleet esteenä, kun on haettu voittomaalia tai tasoitusmaalia. Joo, toki "pitkässä juoksussa nämä menee aina tasan", mutta mitäpä jos ei vittu menekään? Aina niin ei vain käy. Joskus se huono tuurikin osuu kohdalle enemmän, kuin jollain muulla. Ja ehkäpä se juoksu ei ole tällä kertaa edennyt niin pitkälle, että olisi mennyt tasan.

Hetkeksi taas hätkähdin. En meinaa millään tottua ihan täysin siihen tapaan, millä täällä keskustelet. Sanot hyväksyväsi mielipiteitä, mutta se ei tarkoita mitään, jos tämä jää sanahelinän tasolle.
 

Hexa

Jäsen
Kuinka paljon on vaikuttanut se, että maalilla on suorittanut ihan liigan kärkipään koppari,
Ja kuinka paljon on tuloksiin vaikuttanut se, että onko tuo liigan kärkipään koppari ollut omalla vai vastapuolen maalilla, vaiko molemmilla. Onhan Kärpilläkin torjuntatilastojen mukaan parhaat maalivahdit. Kuinkahan monta pistettä Kärpillä olisi vähemmän ilman huippuvahteja.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ja jos kerran maalin tappiosta on "valovuoden" matka voittoon, niin millainen matka on 2+ maalin tappiosta voittoon? Totuus on, että joskus se matka ei todellakaan ole valovuotta, vaan "tolppa sisään, tolppa ulos" -tyyppistä tapahtumaa. Monissa peleissä JYP on oikeasti pelannut todella hyvin, mutta itseluottamuksen puute, huono tuuri tai vastustajan uskomaton maalivahti ovat olleet esteenä, kun on tasoiteltu voittomaalia tai tasoitusmaalia. Joo, toki "pitkässä juoksussa nämä menee aina tasan", mutta mitäpä jos ei vittu menekään? Aina niin ei vain käy. Joskus se huono tuurikin osuu kohdalle enemmän, kuin jollain muulla.

Minä koen tämän selittelynä, en analyysinä. Silti en koe, että tavassasi olisi jotakin sellaista vikaa, että minun olisi tarve ojennella sinua henkilöön käyvästi, hyväksyn mielipiteen, mutta olen eri mieltä ja pyrin sen perustelemaan miksi.

En meinaa millään tottua ihan täysin siihen tapaan, millä täällä keskustelet. Sanot hyväksyväsi mielipiteitä, mutta se ei tarkoita mitään, jos tämä jää sanahelinän tasolle.

Myös se on kyettävä hyväksymään, jos ihmiset eivät löydä keskenään kykyä kommunikoida. Minä hyväksyn mielipiteesi, niinkuin hyväksyn ihmisarvosi aina ja jakamattomasti, mutta samanmielisyyttä en koe sen vaativan minkään asian suhteen, vaan myös minulla on sama oikeus yksilölliseen olemiseeni ja ilmaisuuni, kuin sinullakin. Siinä voi olla lähtökohta ymmärtää toista tai sitten ei.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä koen tämän selittelynä, en analyysinä. Silti en koe, että tavassasi olisi jotakin sellaista vikaa, että minun olisi tarve ojennella sinua henkilöön käyvästi, hyväksyn mielipiteen, mutta olen eri mieltä ja pyrin sen perustelemaan miksi.
Perustelet erittäin pinnallisesti itse asiaa ja lähdet sen jälkeen tunnustelemaan syvempiä olemuksia. Ihan tarkoituksella teet näin, jotta viestistä ei jää mitään käteen. Ja vielä kehtaat kuvailla minun tekstejäni selittelyksi. Tuntuu siltä, että hyväksyt oikeuteni kirjoittaa tänne, mutta et arvosta pisaraakaan mielipiteitäni tai tekstejäni.

Myös se on kyettävä hyväksymään, jos ihmiset eivät löydä keskenään kykyä kommunikoida. Minä hyväksyn mielipiteesi, niinkuin hyväksyn ihmisarvosi aina ja jakamattomasti, mutta samanmielisyyttä en koe sen vaativan minkään asian suhteen, vaan myös minulla on sama oikeus yksilölliseen olemiseeni ja ilmaisuuni, kuin sinullakin. Siinä voi olla lähtökohta ymmärtää toista tai sitten ei.
Sinulla on hyvin erikoinen käsitys mielipiteiden hyväksymisestä. Hyväksymisestä puhuminen on pelkkää sanahelinää, jos et millään tavoin osoita, että oikeasti arvostat sitä mitä mieltä muut ovat ja jos et millään tapaa ota muiden mielipiteitä käsittelyyn tai huomioon, etkä hetkeksikään ajaudu mietiskelemään, että mitäpä jos omassa mielipiteessäni tai näkemyksessäni olisi jotain viilattavaa.

Noh, tämä tästä. Nopeasti mentiin taas turhaan keskusteluun, kun et osaa pysyä aiheessa. Sinua tuntuu enemmän kiinnostavan kaikki muu, kuin se mitä mieltä olen itse aiheesta ja mitä asioita nostan siihen liittyen esille. Pyydän lopettamaan keskustelun, jos tämä ei muutu.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ja kuinka paljon on tuloksiin vaikuttanut se, että onko tuo liigan kärkipään koppari ollut omalla vai vastapuolen maalilla, vaiko molemmilla. Onhan Kärpilläkin torjuntatilastojen mukaan parhaat maalivahdit. Kuinkahan monta pistettä Kärpillä olisi vähemmän ilman huippuvahteja.

Tää on oikeesti kiintoisa ajatusleikki. Yhdeltä kantilta, mikä vaikutus on hyvällä maalivahdilla viisikon puolustamisen tulokseen ja päinvastoin. Tietenkin oikeassa elämässä tulos on näiden summa, mutta voi sitä pyöritellä osasiinsakin hajotettuna.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos kärpillä olisi vuotavat veskarit, mikä sen vaikutus olisi viisikkopuolustukseen? Kokonaissuoritukseen? Eksaktia ei lie kukaan pysty laittamaan, mikä vaikutus olisi pistekertymään, mutta lie kai väistämätöntä, että vähemmän niitä olisi kuin nyt. Tilanteessaan olisivat kuitenkin ostaneet pätevämmän ukon, kun likviditeettiä riittää, joten lie vaikutus pistekertymään olisi marginaalinen.

Luulen olevani jäljillä, jos sanon, että paremman kopparin joukkue todennäköisemmin vie pisteet, olipa se kummalla puolella tahansa ja kun sattuu tasavahvat asia ratkeaa joukkueiden suorituksella tai yhdellä virheellä jompaan kumpaan suuntaan.

Oletan, että kysymyksessä sisällä on myös piilotettu kysymys minulle siitä, minkä merkityksen katson Laurikaisen loisto -otteilla olleen JYPin tulokseen. Peilaan sen niin, että kun kauden alussa oli veskariosastollakin hakemista, tulos oli huonompaa, kuin kauden edetessä. Luonno0llisesti katson myös, että siinä Laurikaisen moodissa on ollut positiivisen kierteen synty, kun hän on kyennyt auttamaan puolustamista, se on synnyttänyt myös vastaliikkeen, eli puolustus on kyennyt auttamaan häntä vastavuoroisesti. Muut pelilliset tekijät sitten ovat johtaneet siihen, että päästämällä toiseksi vähiten maaleja saa tosissaan kamppailla edes sääleihin pääsemisestä. Toisaalta, voi myös ajatella, että ilman liigan kärkipään kassaria ei tuolla tekemisellä edes tapeltaisi säälipaikasta. Siinäpä sitä merkitystä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Kunnon eipäsjuupas mähinät saatu (taas) aikaiseksi mutta sehän kuuluu asiaan. Koko kauden on etsitty syitä taaperrukseen ja nyt siihen on löytynyt terassi ja kylmä kalja.

Tottahan toki syyn on jossain oltava mutta en oikein osta selitystä että jos yksi pelaaja kaljoittelee kesällä niin sijoitus on tämä kun jokaisessa joukkueessa on ainakin se yksi pelaaja jolle soppa maistuu.

Muuten tämä on ollut ihan hemmetin kiinnostava kausi koska jokaisella pelillä koko kauden ajan on ollut merkitystä, milloin viimeksi on jännitetty jotain pimeän tammikuun tiistai -peliä? Jännitystä myös tiedossa ihan loppuun asti, nautitaan!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Kyllä voittavan pelitavan luominen, lähtee pelaaja tyyppejä tukevasta valmennuksesta, nimenomaan tässä on tällä kaudella vedetty vihkoon kunnolla. Merikiven pelifilosofiaa ei joukkue ymmärtänyt, josta iso osa tämän kauden ongelmista johtuu. Tämän lisäksi näyttää siltä, että osa pelaajista, on mieluummin lyönyt kesällä golf kentällä rauta kuutosta, kuin hikoillut peruskunnon kanssa.

Väitän, että mikäli viime keväänä meillä olisi aloittanut valmentaja, joka ymmärtää joukkueen rakenteen ja pelaajien ominaisuudet, emme olisi tässä tilanteessa. Pelitapaa olisi ehditty harjoitella hiukan enemmän ja osaava valmentaja olisi pystynyt pumppaamaan joukkueeseen itseluottamusta, joka syksyllä oli hukassa.

En ole RD:n pelitavan ylin ihailija, mutta oli tähän tilanteeseen paras mahdollinen valmentaja, ihmeitä ei tällä aikataululla pysty kukaan tekemään, mutta RD pystyy kaivamaan pelaajista asenteen kuntoon. Ainut isompi miinus on, että puolustaminen on nyt jo yli korostetussa asemassa, ja se syö hyökkäyksistä tehot.

Kymmenes sija on täysin omissa käsissä, ja mikäli joukkue pystyy parantamaan omaa tekemistä, on seuraavatkin sijat otettavissa, tämä vaatii kaikkien sitoutumista työn tekoon, ja joukkueen eteen kaikkensa antamista, löytyykö sitä tästä joukkueesta, jää nähtäväksi.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Twitteristä poimittu tilastoknoppi JYPin tämän kauden otteista tuoreimpia liigajoukkueita vastaan. Jos Sport-, KooKoo- ja Jukurit-pelit jätettäisiin pois laskuista kaikilta joukkueilta, JYP olisi runkosarjassa tällä hetkellä viides. 2010-luvun tulokkaita vastaan on koossa 12 ottelua, 9 pistettä eikä yhtään kolmen pisteen voittoa. Sen sijaan KalPa on kerännyt 13 ottelun aikana samoja joukkueita vastaan 28 pistettä.

#liigadata on Twitter
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Huomenna on korkea aika korjata tätä tilastoa.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Pari sulamista Sportia vastaan olisi hyvin voinut jäädä tapahtumatta. Olisi tilanne nyt toinen. Jossittelu on niin mukavaa vaikka hyödytöntä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten aiemmin sanoin, niin JYP on päästänyt toiseksi vähiten maaleja kaikista liigan joukkueista. Tämä on ihan oikeasti tärkeä tilasto ja joukkueen täytyy tehdä paljon asioita hyvin, jotta se voi tällaiseen päästä.

Tuo on muuten ihan jännä tilasto, taisi jo ennen Dufvan tuloa joukkue olla toiseksi vähiten päästänyt maaleja ja nyt tällä otannalla mitä Duvfa joukkueen johdossa ollut niin joukkue päästänyt tuolla 12 ottelun kuntopuntarilla vähiten maaleja 21 kpl ja vielä pisteitäkin kertynyt 3 eniten 1.83 keskiarvolla. Ihan väärin ei siis tosiaan asioita ole voitu tehdä. Tuntui että tähän puolustuspelaamiseen tuli joukkueella jo selkeä parannus juuri ennen Merikiven potkuja ja Dufvan aikaan tähän viellä parannusta tullut kun alettiin pelata 6 pakilla ja roolit selkeni.

Onhan pelissä omat puutteensa mutta yllättävän vahvasti joukkue silti pystynyt esiintymään kauden jälkinmäisellä puoliskolla. Kyllä tässä tuntuu että hyvä mahdollisuus vähintään isoa kiusaa tehdä muille pudotuspeleissä, jopa yllättää kovemminkin jos pelaajat vain saa itseluottamuksen kuntoon. En myöskään yhtään ihmettelisi jos tuossa runkosarjan toiseksi viimeisestä ottelussa joka pelataan Saipaa vastaan vieraissa taisteltaisiin siitä että pääseekö joukkue paremmille sijoille kun 10.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari sulamista Sportia vastaan olisi hyvin voinut jäädä tapahtumatta. Olisi tilanne nyt toinen. Jossittelu on niin mukavaa vaikka hyödytöntä.
En tiedä onko se jossittelu edes mukavaa, lähinnä tuntuu pahalta tässä tapauksessa.

Menneitä on turha murehtia, eli katsotaan tulevaan. Jos nyt jotain positiivista voi näistä nihkeistä otteluista "nousijoita" vastaan hakea, niin ainakin tänään "saa" jännittää hitusen enemmän illan ottelua. Ässiäkin vastaan ottelua oli siinä mielessä mukava seurata, ettei siinä ollut lainkaan sellaista yhdentekevää fiilistä, kun jokainen piste on pirun tärkeä tässä tilanteessa.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo JYP:n päästettyjen maalien määrä on sillä tasolla, että periaatteessa JYP:llä on tällä hetkellä paljon paremmat mahdollisuudet menestyä playoffeissa kuin kertaakaan Virtasen aikana. Virtasen aikana lähtökohta oli se että JYP:n pitää tehdä noin 3 tai 4 maalia jotta voidaan edes haaveilla voitosta tai jatkoajalle pääsystä. Tuolla Virtasen tyylillä ei mestaruuksia ole juurikaan napsittu.

Tämän kauden ongelma on ennen kaikkea se että JYP joutunee heti pve.ssä Kärppiä vastaan - siis jos sinne asti edes pääsee. Eikä tuo Kärppien peli näytä sellaiselta että sitä olisi mitenkään helppo horjuttaa vaikka jotkut täällä ovat sitä mieltä olleet. Ei tuollainen sarjajohto tule ihan vahingossa, eikä Kärppien joukkue muutenkaan näytä siltä että olisi keväällä sulamassa.
 

Hedonist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuo JYP:n päästettyjen maalien määrä on sillä tasolla, että periaatteessa JYP:llä on tällä hetkellä paljon paremmat mahdollisuudet menestyä playoffeissa kuin kertaakaan Virtasen aikana. Virtasen aikana lähtökohta oli se että JYP:n pitää tehdä noin 3 tai 4 maalia jotta voidaan edes haaveilla voitosta tai jatkoajalle pääsystä. Tuolla Virtasen tyylillä ei mestaruuksia ole juurikaan napsittu.

Tämän kauden ongelma on ennen kaikkea se että JYP joutunee heti pve.ssä Kärppiä vastaan - siis jos sinne asti edes pääsee. Eikä tuo Kärppien peli näytä sellaiselta että sitä olisi mitenkään helppo horjuttaa vaikka jotkut täällä ovat sitä mieltä olleet. Ei tuollainen sarjajohto tule ihan vahingossa, eikä Kärppien joukkue muutenkaan näytä siltä että olisi keväällä sulamassa.

Jos JYP pudottaa Kärpät olisi koko kauden tapahtumien valossa vuosituhannen pommi. Vaikka on sanottava sekin että tuskin Kärpät säälijoukkueista Jyppiä valitsisi. Laurikaisen onnistuessa ja Vehviläisen sulaessa Hippoksen paineessa todennäköisyydet nousisivat. Sarjan alku olisi äärettömän tärkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös