Itse boldasin.
Asiaan, mielestäni Kemell osoittanut varsinkin viime kaudelle, että kokonaisvaltainen peli on riittävää, sijoittuminen, takakarvaus, taklauset jne, sen laukauksen lisäksi. Ongelma ei siis suinkaan ole se, ettei Kemell tuota osaisi tehdä joten kehittymään Mestikseen ei mielestäni ole oikea vaihtoehto.
Kemell todennäköisesti syystä tai toisesta on vaan ajatellut varastaa kokonaisvaltaisesta pelaamisesta, kun vähempikin riittää kokoonpanopaikkaan ja todennäköisesti Jokke tämän ajatellut niin, kun vähän varastaa kokonaisvaltaisesta pelaamisesta ja tukitoimista enemmän jää energiaa ja aikaa maalejen tekemiseen. Valitettavasti tämä on väärä ajatusmalli, sillä mikäli noita toimia ei tehdä, ei myöskään päästä maalipaikoille.
Itse sijoittaisin Kemellin ykkösketjuun isoille minuuteilla, ja jos ei tekeminen parannu sitten poppariosastoa jne. Kyseessä ei ole osaamisen puute, kyseessä lähinnä asenteen puutos. Keppi ja porkkana todennäköisesti olisi tässä tapauksessa se voittava arpa.
Toki ei Jokke valmis pelaaja ole, ei lähellekään ja toivottavasti hän tekee joukkueen harjoituksien ulkopuolella paljon taito ja muita harjoituksia muiden eteenpäin haluavien pelaajien kanssa, että yksin.
Hyvää analyysia, kiitos siitä! Ja kyllä, viime kaudella, varsinkin ennen loukkaantumistaan osoitti, että kokonaisvaltainen peli on todellakin riittävää. Tällä kaudella se vaan on puuttunut ja syy saattaa hyvinkin olla tuo mainitsemasi
varastaminen. Sitä suuremmalla syyllä kuulostaisi hurjalta
palkita tuo varastaminen ykkösketjun paikalla. Siksi juuri
Mestiksen ykkösketju voisi toimia yhtä aikaa sekä keppinä, että porkkanana. Keppi, koska pudotus sarjaporrasta alemmas, porkkana, koska vastuuta tarjolla.
@-pasi- mainitsi, että Kemell on edelleen maalipörssin 3. joukkueen sisällä (jaettu sijoitus). Se on totta. Totta on myös se, että Kemell on JYPin paras maalintekijä yv:llä. Ja tässä ongelma ehkä tuleekin esille. Kemell on tärkeä mies yv:llä, mutta ei pysty auttamaan
tällä hetkellä joukkuetta 5vs5-pelissä riittävästi. 5vs5 pelissä on Kemell tehnyt 24 matsissa yhtä paljon maaleja kuin esimerkiksi vasta 6 matsia pelannut Koskela.
Jotkut ovat jo väläytelleet sitäkin, että JYPillä menee jopa paremmin silloin kun Kemell on sivussa ja osoittavat nimenomaan Kemellin suuntaan syyttävällä sormellaan. Itse en ihan siihenkään lähtisi, mutta yksinkertaisesti olen sitä mieltä, että Kemell tarvii peliaikaa suuressa roolissa, mutta tällä hetkellä taso ei vaan ole sellainen että voitaisiin playoff-paikasta taistelevan joukkueen ykköskenttään, saati ykkös yv:lle laittaa. Tai siis pelaajan kohdalla ihan kannatettava ajatus, mutta liian iso riski JYPin playoff-paikan tavoittelussa. Ja omissa kirjoissa joukkue menee yksilön edelle AINA.
Luotetaan nyt kuitenkin siihen, että valmennusjohto tietää mitä tekee ja tietävät varmaankin mistä Joken pelaaminen kiikastaa. Riippuen sitten siitä, mistä kiikastaa, tämän hetken vaihtoehdot näyttäisi minun mielestäni olevan:
A) Jämäminuutit + ehkä 2.YV liigassa (JYPin kannalta parasratkaisu? Pelaajan kannalta ei niinkään)
B) U20 1.kenttä + 1.ylivoima (en näe parhaimpana vaihtoehtona)
C) Mestis 1.kenttä + 1.ylivoima (tätä itse suosisin, mutta mene ja tiedä)
Oli ratkaisu mikä tahansa, niin kyseinen ratkaisu huonosti pelaajalle perusteltuna voi johtaa siihen, että itseluottamus ottaa kolauksen. Jos perustelut on kunnossa ja ne annetaan selkeästi ja kerrotaan mitä vaaditaan, että rooli löytyy jatkossa Liigasta ja riittävässä roolissa, niin silloin on mahdollista muutamien viikkojen kuluttua saada uudistunut mies takaisin. Toivottavasti.
Tai sitten Hooliganin vaihtoehto D) Nyt muutamaan matsiin isot minuutit liigassa ja ukaasi päälle, että jos ei nyt peli ala kulkemaan, niin löydät itsesi poppareilta tai junnuista tai mestiksestä...yhtä lailla tämä saattaisi Joken kohdalla toimia, mikäli perustelut on kunnossa. Jotenkin ei vaan ole nähdäkseni juuri nyt JYPillä varaa yhden pelaajan kehityksen edistämiseksi ottaa sitä riskiä, että kärkikentät ei toimisi pariin viikkoon...Rautakorven sanoin, nyt pitäisi ottaa niitä voittoja hinnalla millä hyvänsä.
Ratkaisut voivat olla hyvinkin erilaisia riippuen siitä onko ongelmana varastaminen/laiskuus/asenneongelma, vai esimerkiksi liika yrittäminen tai esim. treenaamiseen liittyvät, tai terveydelliset syyt. Jotenkin silti olen itse taipuvainen ajattelemaan, että visiitti KeuPan paitaan seuraavaksi 5 matsiksi / 2 viikoksi voisi olla erinomainen ratkaisu. Pelaajalle voitaisiin tarjota toivomaansa roolia ja peliaikaa (vaikkakaan ei liigajoukkueessa), KeuPalla olisi sitä paitsi vastassa kovia jengejä (sarjan 1. K-Espoo, 3. IPK, 5. RoKi, 6. Hermes ja kuntopuntarin kärki, enään pisteen KeuPan perässä oleva Hokki). Tuo olisi siis ihan hyvä testi Jokellekin, mutta myös voisi olla KeuPalle se palanen, jolla taisteltaisiin noita kovia jengejä vastaan erittäin tärkeistä pisteistä (jos näissä taipuu kaikille, niin KeuPan playoff-mahdollisuudet alkaa olla aika vähäiset). Jos Jokke tekee Heljangot ja paukuttaa melkein 2p/peli noissa 5 matsissa, niin aivan ehdottomasti heti takasin liigaan. Jos tehoja ei tule, niin onpahan saatu peliaikaa ainakin ja voidaan taas uudella tavalla tehdä päätöksiä miten jatketaan.
Lähtipä ajatuksen virta taas laukalle, pahoittelut siitä.
[edit: 5vs5 maalivertailu Koskelaan ja muutama muu pieni korjaus]